Gå til innhold

En historie om da Kjetil og konen fikk Barnevernet på døren :-)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke at det samme ville ha skjedd en kvinne da? Hvis kvinnen hadde erfart det samme som mannen her, og hun hadde dratt på Legevakten og fortalt om hva som hadde skjedd - så ville vel Legevakten av rutine ha sendt dette til Barnevernet - fordi "barnet var der og kunne se situasjonen"? 

Anonymkode: 40702...119

Merkelig at de ikke sendte en melding på oss da når flere av våre barn opplevde at en person døde rett foran øynene deres (hjerteinfarkt) og en mor som var helt hysterisk og hylte og skrek til de i nødtelefonen imenst hun utførte førstehjelp.

Vi måtte selv sørge for at de av ungene som trengte psykologhjelp i ettertid fikk det, samt selv betale siden vi var pent nødt til å gå privat (var 6-9 mnd ventetid om vi skulle gått offentlig)

 

Skriver anonymt for å unngå gjenkjenning 

Anonymkode: 6999a...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.2.2017 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Plutselig kommer det en og ser inn gjennomvinduet at barnet ditt leker med Lego : - ) 

Slik kikking gjennom andres vinduer er vel ikke lov? 

Anonymkode: 40702...119

Nei det er ikke lov.

En kan jo ikke låse barna inne på rommet heller.

Det kunne fint vært en av mine som hadde funnet på noe slik og syns det er skremmende om noe så uskyldig kan bli meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med BV selv, men jeg er der at hvis BV "tar" barna fra foreldrene så er det en grunn til det. 

Men, det du skriver om ressurssterke foreldre, fin bolig og alt på stell... Hva hvis man ikke har fin bolig da, er det grunn til å sende bekymringsmelding til barnevernet? Hva om foreldrene ikke har alt på stell? Noen sliter økonomisk, et det da greit at barnevernet tar barna (hvis det hadde blitt sendt bekymringsmelding), for de kan ikke gi barna alt de peker på likevel?

Det du gjør, er å skape et klasseskille.

Anonymkode: c918d...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det tilfelle (Kjetil) synes jeg var helt på sin plass at Barnevernet sjekket familien. Jeg ser for meg at det har vært veldig skummelt for femåringen å se pappa bli så sint og slå hånda så hardt at han faktisk brakk det. Femåring skjønner veldig godt både hvorfor pappa slo og hvem pappa ville egentlig slå. Og ja, jeg kommer fra en familie med en voldelig far, og har mange liknende skumle opplevelser fra barndommen.

Og ikke gi nå skylda til mora!

Anonymkode: 06b27...fa7

Jeg mener at som familie så hjelper man hverandre, samma hva kjønn man er. Jeg snynes det er dumt å reise fra unger i ukesvis og la den andre forelderen slite seg dønn fordervet. Forstår det er jobb. Men jeg tviler på at noen tvang moren vekk fra  familien. Jeg vil tenke at hun kunne velge å reise, eller om feks ta en stilling der hun også er med i hverdagen, familien ikke blir så utsatt når ungene er små.

Samtidig forstår jeg jo også at det er mannen som gjorde en stor feil her, ved å ikke kunne svelge sinnet og ikke skade hånda si slik forran gutten. Det er også feil, men dette hadde ikke skjedd om begge foreldre hadde vært der for å avlaste hverandre i hverdagen.

Anonymkode: 1de53...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om barn som ble akutthentet av BV, det ene av disse barna hadde tegnet "uanstendige" tegninger i barnehagen, og barnehagen meldte om dette. Mistanke om seksuelt misbruk og hele pakka.

Disse barna kom tilbake til foreldrene sine etter noen uker, men hva gjør noe sånt egentlig med et følsomt barnesinn?

Anonymkode: 2feac...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring med BV selv, men jeg er der at hvis BV "tar" barna fra foreldrene så er det en grunn til det. 

Men, det du skriver om ressurssterke foreldre, fin bolig og alt på stell... Hva hvis man ikke har fin bolig da, er det grunn til å sende bekymringsmelding til barnevernet? Hva om foreldrene ikke har alt på stell? Noen sliter økonomisk, et det da greit at barnevernet tar barna (hvis det hadde blitt sendt bekymringsmelding), for de kan ikke gi barna alt de peker på likevel?

Det du gjør, er å skape et klasseskille.

Anonymkode: c918d...fef

Hvis mor driver med englekurs og er på reiser mens far lager kunst og drikker og barna er 50/50 annenhver uke hos hver så ville nok ikke folk ha kikket inn gjennom vinduet og meldt bekymring.

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at de ikke sendte en melding på oss da når flere av våre barn opplevde at en person døde rett foran øynene deres (hjerteinfarkt) og en mor som var helt hysterisk og hylte og skrek til de i nødtelefonen imenst hun utførte førstehjelp.

Vi måtte selv sørge for at de av ungene som trengte psykologhjelp i ettertid fikk det, samt selv betale siden vi var pent nødt til å gå privat (var 6-9 mnd ventetid om vi skulle gått offentlig)

 

Skriver anonymt for å unngå gjenkjenning 

Anonymkode: 6999a...21e

Det var trist å høre at voksen og barn har opplevd dette, og at dere ikke fikk den hjelpen dere/barnet hadde behov for.  Jeg har selv nær familie med en veldig lignende opplevelse, men hvor barnet som hadde behov fikk oppfølging gjennom offentlig helsevesen.

Jeg oppfatter allikevel en slik situasjon som veldig annerledes i forhold til å melde bekymring til barnevernet. Det er stor forskjell på å få panikk fordi noe slikt skjer, og på å bli så sinna for noe et barn har gjort - at man skader seg selv foran øynene til barnet. Da blir det mer et spørsmål om det er et engangstilfelle eller om vedkommende stadig mister besinnelsen og gjør barnet utrygt.

Anonymkode: a94d7...e35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om barn som ble akutthentet av BV, det ene av disse barna hadde tegnet "uanstendige" tegninger i barnehagen, og barnehagen meldte om dette. Mistanke om seksuelt misbruk og hele pakka.

Disse barna kom tilbake til foreldrene sine etter noen uker, men hva gjør noe sånt egentlig med et følsomt barnesinn?

Anonymkode: 2feac...f7e

Hva skal man legge i uanstedige handliger da? Tegninger av seksuell karakter? dette er faktisk noe man i aller høyeste grad bør ta alvorlig. Hvor har barnet lært seg handlingen han/hun har tegnet? Mistanke om rus, vold eller seksuelle overgrep er det eneste man som bhg ansatt kan melde uten samtykke fra foresatte, og bør alltid tas alvorlig. Heller en oppmelding for mye en en for lite. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2/1/2017 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Grøss og gru med den historien om brannmannsam barnet..Jeg har et barn som elsker lego og han kan finne på å begynne å bygge lego om natten. Setter seg opp i senga og begynner å bygge.. Tenk om noen skulle stått i vinduet og sett det ??? Creepy.

 

Ellers synes disse folka virker som normale moderne foreldre, og det er slitsomt å være den som er hjemme med barna når den andre forelderen ikke er like tilstedeværende. Veldig "trivelg" gjort av den ene forelderen å få lov å dra i ukesvis å reise i utlandet med kollegaer, når den andre er hjemme med to småbarn..Da synes jeg at hun kan si fra seg reisene eller få seg en jobb hvor hun kan hjelpe til hjemme slik at ikke mannen blir så sliten at barnevernet må bryte inn.

 

Anonymkode: 1de53...886

Hvordan går det med dette paret/familien i dag? Hvor er oppfølgeren?

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Kjetil Schander Luhr og hans kone fikk Barnevernet på døren. De var (og er) en ressurssterk familie med gode jobber, fin bolig og "alt på stell". Hør "Salongen", nr. 5. 

https://radio.nrk.no/serie/salongen/mktr02026416/17-06-2016#t=40m4s

De har to barn, 3 og 5 år, som går i barnehage.

Barnevernet opprettet en undersøkelsessak fordi pappaen i familien erfarte en ulykke og måtte på sykehuset/Legevakten.Han fortalte legen hva som hadde skjedd - og da kom Barnevernet på døren! Barnevernet mottok en bekymringsmelding sendt "av rutine".

Barnevernet innhentet informasjon fra barnehagen - men alt var bra. Familien synes det bør bli mer åpenhet i samfunnet omkring familier som uskyldig blir utsatt for undersøkelsessak.Dette fordi det er meget belastende, sa barnas pappa. Men barnas mamma sa at "hvis dette erprisen vi må betale for å ha et Barnevern så er det verdt det". :  - ) 

Anonymkode: 40702...119

Ref.linken: NRK-virker den? 

Får den ikke til å virke.

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Kjetil Schander Luhr og hans kone fikk Barnevernet på døren. De var (og er) en ressurssterk familie med gode jobber, fin bolig og "alt på stell". Hør "Salongen", nr. 5. 

https://radio.nrk.no/serie/salongen/mktr02026416/17-06-2016#t=40m4s

De har to barn, 3 og 5 år, som går i barnehage.

Barnevernet opprettet en undersøkelsessak fordi pappaen i familien erfarte en ulykke og måtte på sykehuset/Legevakten.Han fortalte legen hva som hadde skjedd - og da kom Barnevernet på døren! Barnevernet mottok en bekymringsmelding sendt "av rutine".

Barnevernet innhentet informasjon fra barnehagen - men alt var bra. Familien synes det bør bli mer åpenhet i samfunnet omkring familier som uskyldig blir utsatt for undersøkelsessak.Dette fordi det er meget belastende, sa barnas pappa. Men barnas mamma sa at "hvis dette erprisen vi må betale for å ha et Barnevern så er det verdt det". :  - ) 

Anonymkode: 40702...119

Han som ble utsatt for Barnevernet troppende opp på døren har gjort det ganske greit i samfunnet: 

Han har laget filmer og mye annet, ifølge Google:

http://www.imdb.com/title/tt6210818/?ref_=nm_knf_t1

http://www.litteraturfestival.no/2015/04/kjetil-schander-luhr/

 

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 3.33, Serana skrev:

Hva er det du vil fram til, og prøver du å stille BV i et godt lys eller et dårlig lys?

Du har framstilt saken på en merkelig måte, f.eks hvilken rolle spiller det at de har gode jobber og en fin bolig? Har barnemishandlere eller andre trøblete familier kun dårlige jobber eller bor i hybler uten å ha "alt på stell"? Pappa'en erfarte heller ikke en ulykke som du skriver, men slo den knyttede hånden sin så hardt han kunne rett i gulvet, for å stoppe seg selv fra å klappe til sin egen sønn pga "adrenalin" (etter at sønnen på 5 år hadde gitt far en neve rett i fleisen), at han knakk et bein i hånden og måtte på legevakten.

Det er ikke akkurat så veldig rart at barnevernet dukket opp på døren når han fortalte legen om grunnen til at han endte opp med et brukket bein, det var bra BV gjorde jobben sin grundig, og de lukket saken når de fant ut at alt var bra med barna. Selvfølgelig er det grusomt og belastende for de som blir beskyldt for noe når det ikke er grunnlag for det, men det er dessverre noe som følger med, og som barnemor sier: det er verdt det for å ha et barnevern.

Er vel oftere i dårlig stilte familier at slikt skjer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2/5/2017 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Merkelig at de ikke sendte en melding på oss da når flere av våre barn opplevde at en person døde rett foran øynene deres (hjerteinfarkt) og en mor som var helt hysterisk og hylte og skrek til de i nødtelefonen imenst hun utførte førstehjelp.

Vi måtte selv sørge for at de av ungene som trengte psykologhjelp i ettertid fikk det, samt selv betale siden vi var pent nødt til å gå privat (var 6-9 mnd ventetid om vi skulle gått offentlig)

 

Skriver anonymt for å unngå gjenkjenning 

Anonymkode: 6999a...21e

Ja, når voksne dør foran barn bør jo Barnevernet inn i bildet! Hvorfor meldte ingen ifra? 

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, matters2matter skrev:

Er vel oftere i dårlig stilte familier at slikt skjer? 

Mannen som sto fram på NRK er jo meget ressurssterk. Villa, hund,kone og solid jobb. 

Barnevernet sier selv at det er en myte at dette gjelder dårligere stilte familier.Tvert i mot, alle kan sende en bekymringsmelding og så blir gjort. 

At saken blir henlagt er en annen ting. 

Forskjellen er vel at i de dårligere stilte familiene blir ikke saken nødvendigvis henlagt uten videre: der settes det inn tiltak, oppfølging m.m.

De ressurssterke slipper unna med "saken henlagt uten tiltak". 

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.2.2017 den 17.03, Honey Dew skrev:

At man har penger, betyr ikke at man er gode foreldre

For en gangs skyld har du faktisk rett. Men det er gjerne slik at barnevernet tar barn vekk fra foreldre som er dårligere stilt økonomisk selv om det er ikke er grunnlag for det. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, slagelse skrev:

For en gangs skyld har du faktisk rett. Men det er gjerne slik at barnevernet tar barn vekk fra foreldre som er dårligere stilt økonomisk selv om det er ikke er grunnlag for det. 

Inntil du kan komme med dokumentasjon på en slik påstand er dette ren svada. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2/5/2017 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring med BV selv, men jeg er der at hvis BV "tar" barna fra foreldrene så er det en grunn til det. 

Men, det du skriver om ressurssterke foreldre, fin bolig og alt på stell... Hva hvis man ikke har fin bolig da, er det grunn til å sende bekymringsmelding til barnevernet? Hva om foreldrene ikke har alt på stell? Noen sliter økonomisk, et det da greit at barnevernet tar barna (hvis det hadde blitt sendt bekymringsmelding), for de kan ikke gi barna alt de peker på likevel?

Det du gjør, er å skape et klasseskille.

Anonymkode: c918d...fef

Familien i denne linken er ressursterke og det er jo ingen som bare tar fra de barna..trodde du det? 

Barnevernet satte heller ikke inn tiltak - saken ble undersøkt og henlagt. 

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om barn som ble akutthentet av BV, det ene av disse barna hadde tegnet "uanstendige" tegninger i barnehagen, og barnehagen meldte om dette. Mistanke om seksuelt misbruk og hele pakka.

Disse barna kom tilbake til foreldrene sine etter noen uker, men hva gjør noe sånt egentlig med et følsomt barnesinn?

Anonymkode: 2feac...f7e

Du har "hørt om"? Med mindre du kjenner detaljene i historien tror jeg du skal være forsiktig med å spekulere så mye. Det kan være mange grunner til at ungen tegnet seksualiserte tegninger, og mistanke om seksuelt misbruk skal selvsagt tas veldig alvorlig. Det er mye verre for følsomme barnesinn om sånne ting blir ignorert og i verste fall seksuelle overgrep fortsetter.

Anonymkode: 2c52a...a31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...