Gå til innhold

Invitert i bryllup uten samboer, dra eller ikke?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I din situasjon hadde jeg nok ikke dratt, når dere kommer helt fra Asia for å feriere sammen i Norge. Da hadde jeg blitt med samboeren min. Nå bor jo jeg i Norge med kjæresten, og hadde hatt null problem med å dra alene i et bryllup i utlandet. Men hadde jo aldri gjort det hvis det betød å la kjæresten sitte igjen alene i et land han kanskje ikke kjenner så godt og ikke kommer fra. Hadde bare sagt det akkurat som det er til venninna di. Det er jo en ærlig sak at du vil tilbringe ferien sammen med kjæresten din :) 

Anonymkode: 8dea0...1c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

jeg tenker fremdeles på hva jeg skal gjøre, har jo seff lyst til å delta i bryllupet, jeg var en av dem første som fikk vite at de hadde forlovet seg. men samtidig så føler jeg meg litt "lurt" og at hun gjør det vanskelig for meg siden jeg er invitert uten samboer. Selvom vi begge dro til england og bare jeg dro i bryllupet så må vi betale hotel, og selv organisere transport til lokalet, og det gjør hans visum dyrere. men tenker fremdeles og ser etter løsninger som kan passe alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt. Hvis det er en nær venninne ønsker du vel å oppleve en av hennes største dager? Selv om dere ikke har så god råd nå, så gifter vel ikke nære venner seg hele tiden?

Anonymkode: 5ec3f...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket nei til det bryllupet og samtidig sagt  fra om at det var på grunn av at jeg var invitert alene uten samboeren.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ClickB4it
8 timer siden, Tanuki skrev:

Takk for svar! 

jeg tenker fremdeles på hva jeg skal gjøre, har jo seff lyst til å delta i bryllupet, jeg var en av dem første som fikk vite at de hadde forlovet seg. men samtidig så føler jeg meg litt "lurt" og at hun gjør det vanskelig for meg siden jeg er invitert uten samboer. Selvom vi begge dro til england og bare jeg dro i bryllupet så må vi betale hotel, og selv organisere transport til lokalet, og det gjør hans visum dyrere. men tenker fremdeles og ser etter løsninger som kan passe alle.

Jeg er nesten i samme båt som deg, kjæresten min og jeg bor i ett land, statsborgerskap og familie har vi i to andre. Helt ærlig tenker jeg at det gjør situasjonen litt spesiell, og det burde venninnen din forstå. Det er helt greit at de ikke har midler og mulighet til å invitere alle med partner, men jeg tror de fleste mennesker er oppegående nok til å forstå at når man reiser så langt, og det er såpass med logistikkutfordringer, så bør "Kari" få ta med "Ola" selv om "Siri" ikke får ta med "Per".

Dersom hun ikke forstår, og du enda vil dra - er det noen mulighet for deg å fly til London samme dag som bryllupet er? Enkelte flyselskap har jo avganger så tidlig at man kan bli gal av mindre. Da sparer du en overnatting, finn et hostel, fly hjem tidlig dagen etter. Er du heldig blir det da 24 timer (pluss) borte.

Må dessuten si meg enig med de som synes det er tullete å ikke invitere samboeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt en telefon og forklart. Så fikk hun velge mellom å ha dere begge eller ingen. Det er ikke uvanlig å gjøre forskjell på langtreisende og kortreiste gjester! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tanuki skrev:

Hun skrev for litt siden at dem ikke hadde mulighet til å invitere alle med samboer.

Uansett er det dårlig gjort av henne å velge at du blir en av de som ikke kan inviteres med samboer, ettersom dere er nære venninner.

Men er det evt kun familiemedlemmer som blir invitert med samboere?

Anonymkode: 7a5e6...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke giddet, rett og slett. Synes det er veldig sært å ikke be med samboer i denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt!
Det er jo helt på tyne at du skal dra samboer og barn halve kloden rundt, for å så etterlate han i ett fremmed land mens du drar på fest...
Tror jeg aldri har hørt tidligere om at en partner i et godt etablert forhold ikke blir invitert...

Anonymkode: e5d49...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 2.30, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dratt. Hvis det er en nær venninne ønsker du vel å oppleve en av hennes største dager? Selv om dere ikke har så god råd nå, så gifter vel ikke nære venner seg hele tiden?

Anonymkode: 5ec3f...f6c

Så klart jeg ønsker å delta, MEN dårlig råd er dårlig råd, vi jobber i Asia, for lokale firmaer, så vi har ikke norske lønninger eller flere ukers ferie som dere i Norge har.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når din norske venninne har dårlig råd og allikevel skal feire bryllup i London - da er det noe som skurrer for meg. Aldri i verden om jeg hadde prioritert dette uten samboeren!

Anonymkode: 98ceb...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til din venninne og forklar at du ikke kan komme dersom din samboer ikke blir invitert. Dersom hun skjønner problemet og ser at det er en ekstraordinær situasjon så kan det jo hende hun revurderer, og hvis ikke så har du i hvert fall forsøkt. Det får være hennes valg, og da får hun stå i det. Du er ikke en dårlig venninne fordet, tvert imot syns jeg det er ganske korttenkt av henne. 

Greit at det er hennes store dag, men generelt syns jeg mange brudepar (særlig de jeg leser om her inne!) kan være flinkere til å ta gjestenes perspektiv. Reise, opphold, gave og kanskje nytt antrekk blir mye penger, og da burde det ikke være for mye forlangt at de er litt rause tilbake. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjip situasjon.  Er en av de opprinnelig fra England?   Var helt utelukket at vi ikke invitert samboer/ektefeller når vi invitert folk til våres bryllup.  Om de har kun invitert partnere til de som var gift ville jeg ha takket nei med GOD samvittighet og sagt takk for invitasjonen men at det passer ikke for deg å forlate din samboer midt i sommerferien deres.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du en del av en større vennegjeng til bruden? Vi måtte invitere to vennegjenger uten partnere (ingen er gift) rett og slett fordi vi ønsket å ha alle vennene våre der, og ikke bare halvparten fordi partnere måtte være med også. Det kan fort koste 1-1500 kroner per gjest, så å sette et "ultimatum" til bruden er ikke det hyggeligste man kan gjøre som venn..

Anonymkode: c8dfb...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/1/2017 den 5.21, AnonymBruker skrev:

Når din norske venninne har dårlig råd og allikevel skal feire bryllup i London - da er det noe som skurrer for meg. Aldri i verden om jeg hadde prioritert dette uten samboeren!

Anonymkode: 98ceb...ca2

De har ikke dårlig råd, så vidt jeg vet.

13 timer siden, Outlander skrev:

For en kjip situasjon.  Er en av de opprinnelig fra England?   Var helt utelukket at vi ikke invitert samboer/ektefeller når vi invitert folk til våres bryllup.  Om de har kun invitert partnere til de som var gift ville jeg ha takket nei med GOD samvittighet og sagt takk for invitasjonen men at det passer ikke for deg å forlate din samboer midt i sommerferien deres.  

Hun er norsk og forloveden er engelsk. Jeg er litt usikker på hvem som for "lov" til å komme med partner i bryllupet. Hun sa at de ikke kunne invitere alle med samboer, så ikke helt sikker.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du en del av en større vennegjeng til bruden? Vi måtte invitere to vennegjenger uten partnere (ingen er gift) rett og slett fordi vi ønsket å ha alle vennene våre der, og ikke bare halvparten fordi partnere måtte være med også. Det kan fort koste 1-1500 kroner per gjest, så å sette et "ultimatum" til bruden er ikke det hyggeligste man kan gjøre som venn..

Anonymkode: c8dfb...2d9

Vi er gode venninner, var bestevenninner fra vi var 7 år til vi var ferdige på vgs. Mistet litt momentum siden vi begge flyttet til forskjellige steder for å studere, men i ferier så passet vi alltid på å finnepå ting sammen, jeg ser på oss som ganske nære venninner med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes det er litt merkelig å droppe en nær venninne fordi man er invitert uten partner, spesielt når det høres ut som ingen er bedt med samboer? 
Men jeg er sikkert farget av at jeg er bruden i dette tilfellet; vi ber alle venner uten partnere, rett og slett fordi vi skal ha et veldig lite, intimt bryllup (rundt 15 stk), som består av familie og nære venner. Noen av mine beste venner (en som tom. er forlover) synes ikke det er noe problem å komme uten samboer denne dagen. Vet du noe om størrelsen på bryllupet, TS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig ugreit å invitere deg uten følge. I utgangspunktet hadde jeg kanskje dratt til England sammen med samboer og så dratt i selve bryllupet alene, men brukt resten av tida på en miniferie sammen med min kjære. Men ser at du kanskje synes det blir vanskelig iom at det vil koste en del. Håper egentlig at du kan snakke med bruden om det og at samboeren din kan få bli med (selv om jeg tenker at det kanskje ikke blir helt det samme å ta med samboer når man nærmest må "mase" for å få ha ham med).

Anonymkode: 80972...1e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...