Gå til innhold

Invitert i bryllup uten samboer, dra eller ikke?


Tanuki

Anbefalte innlegg

En jeg regner som en av mine næreste venninner skal gifte seg i sommer, jeg fikk nylig invitasjonen i posten, hvor det sto at jeg "xxx" er invitert. Jeg har vist om bryllupet lenge og hele tiden gått ut i fra at jeg og min samboer skulle dra sammen, bryllupet er i England. Men da jeg snakket med denne venninnen sa hun at kun jeg er invitert....Jeg ble veldig overrasket, syns det er ganske sært, har vært med min samboer i 5 år og vi har et barn. Vi bor i Asia, og skal uansett til Norge  i sommer, og min mor har lagt opp ferien sin slik at hun har fri slik at vi da kunne tatt en langhelg i England kombinert med bryllupet. 

Men nå er jeg usikker på om jeg vil dra, alså bruke penger på kjole, hotel etc. Jeg og samboer har nesten aldri fri og heller ikke mye penger å bruke på ferie. Jeg vurderer nå å heller bruke pengene og den langhelgen på et langt billigere reisemål enn England. 

....hva ville andre gjort i den situasjonen her?  og burde jeg forklare henne hvorfor jeg da evt ikke kommer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville latt være å dra i bryllupet. Det koster mange penger å dra til England, og hadde vært uaktuelt å fyre av store deler av ferien og  feriebudsjettet på bare meg selv. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer varer bryllupet? Dere kan fortsatt reise sammen til england så kan han gjøre noe annet de timene du er i bryllup? Du kan jo reise litt tidlig fra festen?

Anonymkode: 18816...dbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket pent nei, er hun en nær venninne så ville jeg begrunnet det også. Uten å være ufin. "Hei, jeg kan dessverre ikke komme da vi dessverre ikke har så lang ferie og jeg ønsker å bruke denne sammen med familien min også. Håpe dere får en strålende fin dag sammen!". 

...også hadde jeg brukt barnevakten på å reise ut og spise med samboeren en kveld, og resten av helgen på familiekos i Norge. Med strålende samvittighet. 

Anonymkode: 72705...81b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer varer bryllupet? Dere kan fortsatt reise sammen til england så kan han gjøre noe annet de timene du er i bryllup? Du kan jo reise litt tidlig fra festen?

Anonymkode: 18816...dbe

Ja, kunne dratt tidlig og sånn, men som jeg nevnte i HI, England, London, er ikke billig, så hvis jeg uansett må dra i bryllupet alene frister det ikke å svi av penger vi heller kunne brukt på en mini-ferie sammen. Vi har ingen venner eller slektninger i England vi kan bo gratis hos heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok uansett dratt i bryllupet hvis det var en god venninne, samt kost meg med litt alenetid i en av mine favorittbyer 

Men det er jo meg, du må kjenne på hva du føler.

Anonymkode: fb689...0c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha gjort det som føltes mest riktig for meg og min samboer, altså det vi hadde mest lyst til. Spesielt hvis vi generelt hadde lite ferie disponibelt. Man trenger ikke alltid være selvoppofrende.

Jeg synes det er direkte merkelig/uhøflig å invitere nære venner i bryllup uten partner, og enda merkeligere om du har lang reisevei og derfor må bruke mye av årets feriebudsjett på en reise samboeren din ikke får delta på. 

Med mindre bruden er fiende med samboeren din, så må jo grunnen være at hun ønsker å holde kostnadene for festen nede. Greit nok, men da må hun samtidig akseptere at gjestene også holder budsjettet sitt stramt, og at noen heller vil prioritere å bruke sine begrensede midler, fritid og barnevakt på en egenvalgt ferie med sin partner.

Ville bare vært helt ærlig om dette til bruden, uten å være sur. Hvis det er slik at samboeren din er asiat (?), og derfor skal bli med deg til Norge som gjest, kan du jo si til bruden at det vil føles feil for deg å etterlate ham alene i Norge i dagesvis mens du reiser på alenetur i bryllup i England. Det er jo ikke en naturlig ting å gjøre når man tar en kjæreste med seg på besøk tvers over kloden, da gjør man alle store aktiviteter sammen.

Anonymkode: c0ab1...298

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha gjort det som føltes mest riktig for meg og min samboer, altså det vi hadde mest lyst til. Spesielt hvis vi generelt hadde lite ferie disponibelt. Man trenger ikke alltid være selvoppofrende.

Jeg synes det er direkte merkelig/uhøflig å invitere nære venner i bryllup uten partner, og enda merkeligere om du har lang reisevei og derfor må bruke mye av årets feriebudsjett på en reise samboeren din ikke får delta på. 

Med mindre bruden er fiende med samboeren din, så må jo grunnen være at hun ønsker å holde kostnadene for festen nede. Greit nok, men da må hun samtidig akseptere at gjestene også holder budsjettet sitt stramt, og at noen heller vil prioritere å bruke sine begrensede midler, fritid og barnevakt på en egenvalgt ferie med sin partner.

Ville bare vært helt ærlig om dette til bruden, uten å være sur. Hvis det er slik at samboeren din er asiat (?), og derfor skal bli med deg til Norge som gjest, kan du jo si til bruden at det vil føles feil for deg å etterlate ham alene i Norge i dagesvis mens du reiser på alenetur i bryllup i England. Det er jo ikke en naturlig ting å gjøre når man tar en kjæreste med seg på besøk tvers over kloden, da gjør man alle store aktiviteter sammen.

Anonymkode: c0ab1...298

Takk for reflektert og grunding svar, du skrev mye av det jeg har tenkt selv:)

Min samboer er fra Asia ja, og definitivt ikke fiende med henne. Familiene våre, er også veldig nære, mine og hennes foreldre treffes med jevne mellomrom, så ble virkelig overrasket over at jeg er invitert uten samboer ja. Jeg har nok mer eller mindre bestemt meg for å ikke dra i det bryllupet, og må vel nesten bare forklare henne at med vårt budsjett så blir det galt om jeg skal bruke 1-2 netter i london med utgifter som følger med, mens han må vente på meg i Norge. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evilposelos skrev:

Har du spurt hvorfor?

Hun skrev for litt siden at dem ikke hadde mulighet til å invitere alle med samboer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tanuki skrev:

Hun skrev for litt siden at dem ikke hadde mulighet til å invitere alle med samboer.

Da bør hun også være innforstått med at ikke alle gjestene vil prioritere å komme pga dette. Jeg hadde ikke dratt i ditt tilfelle, men heller prioritert alenetid med mannen om det ikke er mulighet til å få til begge deler. Dvs, dere hadde lett fått til begge deler om han hadde blitt invitert også... 

Anonymkode: 65160...040

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal gjøre det du selv føler for. 

Jeg skal selv gifte meg om 1 mnd, og kunne ikke tenkt med å ikke invitere samboeren til en av mine nære venninner. Spesielt når dere har vært sammen så lenge og har barn sammen. Det syns jeg nesten er litt småfrekt. 

Jeg kan forstå at man ikke kan invitere alle sine kjærester (da noen ønsker små og mer intime bryllup der de kjenner alle gjestene) men man inviterer med samboer. Det hadde vært noe annet om dere var blitt sammen for 1,5 uke siden, og det ikke var så veldig seriøst. 

Dra på en egen ferie og kos dere! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sært å ikke invitere med samboer og heller ikke tatt hensyn til at det er langt unna. Dere har jo til og med vært samboer i 5år, og ikke på datern. 

Jeg ville heller brukt tiden på noe annet enn bryllupet.

Anonymkode: da83d...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt innafor å takke nei, samt å forklare hvorfor. 

Jeg hadde aldri giddet å bruke av feriebudsjettet og feriedagene mine på å reise bort uten mannen min, og ikke hadde jeg giddet å reise bort og la mannen surre rundt i en fremmed by for seg selv heller (med mindre han hadde ønsket det selv, da)

Anonymkode: 3bff9...a1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde takket nei om jeg var i samme situasjon. Jeg hadde ikke brukt såpass mye av feriebudsjettet på meg selv mens samboer satt igjen i et annet land hvor han ikke engang bor. At bruden ønsker å holde kostnadene nede er fult forståelig, men da må hun også regne med at en del av gjestene ikke kan dukke opp.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med venninnen din? Har faktisk erfart misforståelser knyttet til dette før før - en gang tenkte de ikke over det og trudde alle tok med seg +1. En annen gang husket de ikke navn på flere av følgene, og tenkte ikke over at man kunne skrive "med følge".

Om det er en venninnegjeng som er invitert uten følge, eller bryllupet er på hjemplassen, har jeg stor forståelse for at man inviterer på denne måten. Men ikke når bryllupet involverer en utenlandstur, da kombinerer man det gjerne med ferie. Og i tillegg er det ganske kjedelig å reise og bo alene på hotell, og for noen direkte ubehagelig. Så synes det bør være greit å takke nei i dette tilfellet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det het hadde kommet ann på en del faktorer. Hvis det var en veldig nær venninne, type en av mine beste, og jeg visste hun hadde dårlig råd og bare innviterte en liten gruppe så hadde jeg dratt. Er det en litt mindre nær ei og hun hadde innvitert en hel haug hadde jeg ikke hatt noen dårlig samvittighet ved å takke nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kanskje litt teit å si, men jeg føler kanskje at dette er litt "diskriminering" av dere fordi dere ikke er gift. Venninnen din har nok ikke valgt bort mannen din bevisst, men hvis dere hadde vært gift hadde det jo vært helt uhørt å kun invitere deg. Jeg ville avslått og gitt begrunnelse. Han er jo ikke bare samboeren din, han er jo familien din, selv om dere ikke er gift(går jeg ut ifra, da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...