Gå til innhold

Strekens håp


streken

Anbefalte innlegg

Hei!

Planen min var egentlig at jeg skulle starte min egen lille prøverdagbok så fort syklusen var på plass etter drøye ti år på p-piller.. Men så rakk jeg ikke det før testen var positiv..

Jeg har en blodsykdom som heter Faktor V Leiden mutasjon, og det er denne som gjør at jeg egentlig trenger et sted å få ned tankene mine. For i første trimester har jeg dobbelt så stor risiko for å abortere (og når den risikoen allerede er 20 prosent, så har jeg nesten 50/50...), i andre og tredje trimester har jeg åtte ganger så stor risiko for å miste. 

Litt om meg først! Jeg er i 20-årene, og har vært sammen med samboeren min i tre år. Allerede før vi ble sammen sa jeg at jeg ville ha barn en gang i framtida, og etter noen dagers betenkningstid var han klar på at hvis forholdet utviklet seg den retningen, kunne han også tenke seg barn. Han er ti år eldre enn meg, og vi ble kjent gjennom jobben :) 

Folk rundt meg har blitt gravide i ett sett. Bestevenninnen min fikk barn før jul, og jeg kjente barnesuget litt ekstra (ok, veldig mye) da. Jeg hadde mast litt på mannen, og bestemte meg et par måneder i forveien at jeg skulle slutte å snakke om barn, før han en dag sa "kanskje vi skal bare drite i de p-pillene".:bolledeig:

Vi dro på ferie i en uke, var som nyforelska og bare koste oss. Nøyaktig to måneder etter startet det jeg trodde var endelig mensen etter å ha sluttet på p-pillene. Mensmurringene bare fortsatte og ingenting skjedde, og jeg begynte å få svært ømme bryster. De var også harde.

Etter å ha testet og vært så å si sikker på at jeg ville få positiv test, viste den negativ i en uke. Jeg testet torsdag for snart halvannen uke siden med morgenurin, og den var klart negativ. Tenkte bare "jaja, sånn er det", men etter å ha sittet hele kvelden og krysset av for det ene symptomet etter det andre, måtte jeg teste igjen.

Og vips! Positiv. Så jeg tok fem stykker og en EL-test av en eller annen grunn som også var positiv :dry: Dagen etter gikk jeg til innkjøp av en CBtest med ukesindikator, for jeg ante jo ikke hvor jeg var siden jeg ikke hadde fått mensen etter p-pilleslutt ennå...

Den viste 2-3, og mandag denne uka var jeg hos legen. Han tok ingen prøver, men regnet med at jeg kanskje var tre uker. Jeg mistenker at jeg er minst fire, snart fem altså, etter å ha lest om alle symptomene og når disse som regel dukker opp... Det høres kanskje dumt ut? Jeg har jo ikke vært gravid, så jeg aner jo ikke egentlig, haha.

Jeg er livredd akkurat nå, selv om det var planlagt. Det gikk jo litt raskere enn jeg hadde trodd. Folk med faktor v leiden bruker nemlig mer tid på å bli gravid enn de uten.. Min mor har samme blodsykdom, og hun hadde én spontanabort, men brukte fire år på å få meg. Så jeg visste at ting kunne ta tid.

Likevel kan jeg altså miste når som helst, og jeg sover dårlig på grunn av det. Mitt største mareritt er å dukke opp til UL og se at det ikke er noe liv der inne. Selv om jeg i utgangspunktet er mest glad for å vite at jeg kan få barn..

Nei, nå har jeg snart skrevet en roman. Håper ikke jeg kjedet vettet av folk - hvis dere gadd å lese helt hit, haha!

Hilsen streken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, hormoner ass.

De to siste nettene har jeg heldigvis sovet så å si sammenhengende natta gjennom. Og ikke vært like svett som tidligere. MEN, de forbanna brystene er helt jævlige når jeg våkner.

Jeg pleier å sovne på siden, men det hender jeg våkner på magen. Og det kan jeg ikke fortsette med nå, for så fort jeg reiser meg opp begynner jeg nesten å grine, for det gjør så vondt i brystene..

Flere som merker hormonene som flyr, selv om man er tidlig? Det går jo greit egentlig, jeg håper bare jeg ikke får svangerskapskvalme. Selv om apetitten har flydd i det siste, så jeg spiser ALT - hele tiden. Så burde kanskje blitt kvalm for å ikke spise for mye :fnise:

I dag har jeg fri, det er deilig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spiren! :smilyblomst: Men fytti for en drittsykdom du har! Som om det ikke er skummelt nok fra før av. :haar: Tenker du å ta tidlig ultralyd etterhvert? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jill skrev:

Gratulerer så mye med spiren! :smilyblomst: Men fytti for en drittsykdom du har! Som om det ikke er skummelt nok fra før av. :haar: Tenker du å ta tidlig ultralyd etterhvert? :) 

Tusen takk :)

jeg driver faktisk og ser på priser nå. Litt fordi jeg ikke har en fjerneste anelse om hvor langt jeg eksakt er, men også for å sjekke at hjertet slår. Jeg er egentlig mest glad for at jeg er fertil i hvert fall, så krysser jeg bare fingrene for at alt går fint.. :)

Gikk inn og så på din dagbok! Gratulerer! Ser ut som vi er ca like langt på vei :) jeg spiller også håndball forresten! Har bare sagt det til to venninner på laget, for de må passe på meg litt i forsvar når jeg blir redd 😂

Håper det klaffer for oss begge! 🤞🏼🤞🏼

Endret av streken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, streken skrev:

Tusen takk :)

jeg driver faktisk og ser på priser nå. Litt fordi jeg ikke har en fjerneste anelse om hvor langt jeg eksakt er, men også for å sjekke at hjertet slår. Jeg er egentlig mest glad for at jeg er fertil i hvert fall, så krysser jeg bare fingrene for at alt går fint.. :)

Gikk inn og så på din dagbok! Gratulerer! Ser ut som vi er ca like langt på vei :) jeg spiller også håndball forresten! Har bare sagt det til to venninner på laget, for de må passe på meg litt i forsvar når jeg blir redd 😂

Håper det klaffer for oss begge! 🤞🏼🤞🏼

Kommer nok til å ta TUL jeg også for å sjekke at alt står bra til, men tenker jeg venter til neste uke med å bestille. :) 

Takk :) Så gøy du også spiller håndball. Tenker du å spille gjennom hele første trimester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jill skrev:

Kommer nok til å ta TUL jeg også for å sjekke at alt står bra til, men tenker jeg venter til neste uke med å bestille. :) 

Takk :) Så gøy du også spiller håndball. Tenker du å spille gjennom hele første trimester? 

Samme jeg tenker i grunn. Bestiller neste uke til uka etter 😂 

Planen er det. Eliteseriespillere spiller jo gjennom hele første trimester. Har et par venninner som har gjort det samme. Så føler meg ganske trygg :) Sambo ikke helt enig egentlig, men.. Hvor lenge tenker du å spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, streken skrev:

Samme jeg tenker i grunn. Bestiller neste uke til uka etter 😂 

Planen er det. Eliteseriespillere spiller jo gjennom hele første trimester. Har et par venninner som har gjort det samme. Så føler meg ganske trygg :) Sambo ikke helt enig egentlig, men.. Hvor lenge tenker du å spille?

Å ja, gjør de det altså? De får nok hardere medfart enn jeg gjør. Tenkte jeg skulle høre med legen min når jeg skal dit på mandag. Om hun sier det er ok så spiller jeg nok frem til uke 12-13, så lenge jeg er i form til det. Da er serien ferdig for i år også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jill skrev:

Å ja, gjør de det altså? De får nok hardere medfart enn jeg gjør. Tenkte jeg skulle høre med legen min når jeg skal dit på mandag. Om hun sier det er ok så spiller jeg nok frem til uke 12-13, så lenge jeg er i form til det. Da er serien ferdig for i år også. :) 

Åh! Jeg vet jeg ikke rekker siste seriekamp.. forhåpentligvis får jeg med meg nest siste, men det gjør i grunn ingen ting :) 

Håper den sitter for oss begge da, så får vi bare mimre om håndballen en liten periode :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ukene bare fly avgårde?

I går bestilte jeg meg time hos jordmor på helsestasjon. Uheldigvis hadde de ikke noe ledig time før om over tre uker! Og jeg som var utålmodig nok fra før av, haha.

I dag har jeg tatt livet helt med ro, og det har vært ufattelig deilig. Jeg driver med "nesting" her hjemme, altså planlegger hvordan jeg skal gjøre det når den lille (forhåpentligvis) kommer om rundt åtte mnd. Så i dag har jeg ommøblert, og blitt overraska over hvor mye gulvplass jeg har ordnet meg!

Samboer er ute med kompisene sine, så jeg sendte han bare et bilde med hvordan det ble, og overraskende nok var han positiv! Han har gitt meg frie tøyler, så får lov til å styre og ordne som jeg vil :)

Er det flere som driver med nesting så tidlig? Jeg har mest lyst til å handle seng, vogn og alt nå, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg så ufattelig vondt i ryggen, at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg :sad: Jeg skadet ryggen for noen år siden, og har hatt smertene i sjakk det siste året. Jeg har smertestillende (slike med rød trekant), men de kan jeg jo ikke ta nå når jeg er gravid..

Paracet har ingen effekt og ibux kan jeg ikke ta på grunn av blodfortynnende medisin.. Hadde håpet jeg skulle slippe ryggvondt i svangerskapet, men starter det nå er det dårlig stil..

Neinei, får håpe det går over til i morgen, nå skal jeg legge meg og ta livet helt med ro i hvert fall.

Driver og lurer på om jeg skal spise. Har helt sykt cravings etter egg med majones om dagen. Er det vanlig å ha cravings så tidlig? Hva har du cravings på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg bestilt meg tidlig UL til førstkommende tirsdag, og jeg er SÅ spent.

Jeg håper jeg kan høre hjertet, og at alt ser bra ut.. Og hvis alt er på stell gleder jeg meg til å finne ut sånn cirka hvor langt jeg er på vei! For det har jeg jo ikke koll på nå :)

Er suuuuperspent, men prøver å ikke glede meg for mye, er så redd for at noe er galt.. Nå har jeg hatt så ufattelig vondt i puppene i flere uker, så dersom noe skjer med fosteret blir jeg nesten sinna. Da er all denne vondten forgjeves 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende på tirsdag da! :laugh: Jeg klarer ikke bestemme meg for når jeg skal ha TUL. Mulig jeg kommer til å bestille privat pakke med 3 ultralyder bare for sikkerhetsskyld :P Har startet med litt nesting. Ryddet i strikkekurven, lånt strikkebok på biblioteket og begynt på et par tøfler. Fant ut jeg måtte starte tidlig for å være sikker på å bli ferdig til oktober. ;) Cravings har jeg også kjent litt på. Som regel drikker jeg bare vann, men nå vil jeg ha jus, saft og brus. Og selvsagt sjokolade. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2017 den 12.00, Jill skrev:

Blir spennende på tirsdag da! :laugh: Jeg klarer ikke bestemme meg for når jeg skal ha TUL. Mulig jeg kommer til å bestille privat pakke med 3 ultralyder bare for sikkerhetsskyld :P Har startet med litt nesting. Ryddet i strikkekurven, lånt strikkebok på biblioteket og begynt på et par tøfler. Fant ut jeg måtte starte tidlig for å være sikker på å bli ferdig til oktober. ;) Cravings har jeg også kjent litt på. Som regel drikker jeg bare vann, men nå vil jeg ha jus, saft og brus. Og selvsagt sjokolade. :ler:

Hehe, vært en hektisk jobbhelg og så denne nå :) i dag har jeg vært på tidlig UL, og for en deilig følelse! I går var jeg et trainwreck og ville gråte av alt, var så redd for at noe skulle være galt.. Men hjertet pumpa oggikk, og jeg fikk foreløpig termin 29.09 :D Altså åtte uker i morgen - jeg var en del lenger enn jeg trodde, jeg tenkte jeg var 6-7 uker på vei, hihi.

Så flink du er som strikker! Må nesten lære meg det. Eller andre ting jeg kan holde på med mens jeg går hjemme, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, streken skrev:

Hehe, vært en hektisk jobbhelg og så denne nå :) i dag har jeg vært på tidlig UL, og for en deilig følelse! I går var jeg et trainwreck og ville gråte av alt, var så redd for at noe skulle være galt.. Men hjertet pumpa oggikk, og jeg fikk foreløpig termin 29.09 :D Altså åtte uker i morgen - jeg var en del lenger enn jeg trodde, jeg tenkte jeg var 6-7 uker på vei, hihi.

Så flink du er som strikker! Må nesten lære meg det. Eller andre ting jeg kan holde på med mens jeg går hjemme, hehe!

Så godt å høre at alt stod bra til inni der! :yvonne: Og digg å bare hoppe 2 uker frem. Er jo bare 1 måned igjen til 12 uker da. :) 

Er ikke særlig flink til å strikke, men om jeg skal bli det må det skje nå hvis det noen gang skal skje. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Jill skrev:

Så godt å høre at alt stod bra til inni der! :yvonne: Og digg å bare hoppe 2 uker frem. Er jo bare 1 måned igjen til 12 uker da. :) 

Er ikke særlig flink til å strikke, men om jeg skal bli det må det skje nå hvis det noen gang skal skje. :P 

Haha, jeg burde kanskje melde meg på strikkekurs 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Glemmer litt å stikke innom her, jeg. Synes ting fortsatt er så uvirkelig!

Nå er det bare to laaange uker til jeg bryter den magiske 12 ukers grensa. jeg kommer til å vente litt til med å fortelle hele verden, men skal bli deilig å komme over første hinder. Selv om vi har sett knøttet på tidlig UL og hjertet slo, klarer jeg ikke ta det helt med ro ennå.

Formen min er forsåvidt fin, men jeg sliter med matlyst. Jeg er ikke kvalm, jeg bare vil ikke ha mat. Vil helst bare spise drittmat, og det går ikke..

Denne uka var jeg på helsestasjonen for første gang, der jordmor søkte sykehusplass for meg. Satser på at jeg får førstevalget mitt! :)

Ellers håper jeg at mine ømme bryster snart gir seg.. har jo hatt vondt i åtte uker, det er helt drøyt å tenke på. Våkner ofte på natta fordi jeg ikke kan snu meg uten å få vondt, og må ha på bh.. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

I dag er jeg 12+4 :) kjenner det er deilig å komme over den magiske grensa, men samtidig er jeg sjukt stressa for at noe likevel skal gå galt..

Og etter å ha veid meg de siste ukene og gått ned 1 kg siden jeg ble gravid, er jeg enda mer stressa :( Kanskje jeg får bestille meg en UL eller legetime for å sjekke at alt står bra til der inne :(

Ellers er jeg faktisk sikker på at jeg kjente liv tidligere denne uka. Det var som en liten kiling på innsiden, ved et par tilfeller. Leser i forum at det er delte meninger om det, men jeg velger å tenke at jeg kjente det :) 

Nå vasker jeg klær før jeg skal på jobb i kveld. Tudeluuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer med å ha passert den magiske grensa, litt på etterskudd! :nordvesta:

Jeg hadde gått ned 0,5 kg mellom de to gangene jeg var hos legen, men har veid meg hjemme og der var det ingen forskjell. Tipper det har litt med at jeg er mindre aktiv enn tidligere. Mistet litt muskelmasse eller noe sånt. Og så kommer plutselig alt jeg har spist som et smell på vekta om ikke lenge. :tongue: 

Har du hatt noen flere UL/legetimer og fått sjekket at alt er bra? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 9.57, Jill skrev:

Gratulerer med å ha passert den magiske grensa, litt på etterskudd! :nordvesta:

Jeg hadde gått ned 0,5 kg mellom de to gangene jeg var hos legen, men har veid meg hjemme og der var det ingen forskjell. Tipper det har litt med at jeg er mindre aktiv enn tidligere. Mistet litt muskelmasse eller noe sånt. Og så kommer plutselig alt jeg har spist som et smell på vekta om ikke lenge. :tongue: 

Har du hatt noen flere UL/legetimer og fått sjekket at alt er bra? :) 

Her har jeg vært ufattelig dårlig på å lese, sjekka akkurat dagboken din, før jeg så du hadde skrevet her, hehe!

Jeg har ikke spist så mye på grunn av altfor lite matlyst.. Så det kan jo være grunnen det, men :P  Jordmor glemte å veie meg da jeg var der første gang, så jeg har bare gjort det selv og notert.. Og nå er jeg nede i minus to kg. Men det er visst ikke så unormalt heldigvis :)

Jeg har hatt planer om å bestille ny UL. Og ringte faktisk sykehuset fordi jeg har så sinnssykt angst for at noe er galt, i håp om at de kunne sjekke ut, men de ville ikke ta meg inn før OUL :P 

Nå føler jeg at magen er større, noe sambo også mente, uten at jeg spurte ham. Så jeg ble super betrygget, og stresset ikke så fryktelig med en legetime for henvisning til tidlig ul, hehe. 

Har du vært på noen kontroller? Jeg så forresten at vi har oul nesten samtidig, jeg har 3. mai! Føler vi må ha blitt gravide på nesten samme tidspunkt om legen hadde rett ang størrelse og tid da jeg var på tidlig ul, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, streken skrev:

Her har jeg vært ufattelig dårlig på å lese, sjekka akkurat dagboken din, før jeg så du hadde skrevet her, hehe!

Jeg har ikke spist så mye på grunn av altfor lite matlyst.. Så det kan jo være grunnen det, men :P  Jordmor glemte å veie meg da jeg var der første gang, så jeg har bare gjort det selv og notert.. Og nå er jeg nede i minus to kg. Men det er visst ikke så unormalt heldigvis :)

Jeg har hatt planer om å bestille ny UL. Og ringte faktisk sykehuset fordi jeg har så sinnssykt angst for at noe er galt, i håp om at de kunne sjekke ut, men de ville ikke ta meg inn før OUL :P 

Nå føler jeg at magen er større, noe sambo også mente, uten at jeg spurte ham. Så jeg ble super betrygget, og stresset ikke så fryktelig med en legetime for henvisning til tidlig ul, hehe. 

Har du vært på noen kontroller? Jeg så forresten at vi har oul nesten samtidig, jeg har 3. mai! Føler vi må ha blitt gravide på nesten samme tidspunkt om legen hadde rett ang størrelse og tid da jeg var på tidlig ul, haha!

Om du spiser lite så spiller nok det også inn. ;) Jeg har hatt veldig merkelig spisemønster. Kan spise en halv porsjon middag så er jeg stappmett. Så går det en time og jeg er skrubbsulten igjen. :fnise:

Jeg har vært noen ganger hos legen. Og der kom jeg på at jeg må innom legesenteret for å få hentet ut papirene som viser resultatet av siste blodprøve. Papir som viser rhesus positiv/negativ skulle visst ligge ved helsekortet. Men etter påske blir første kontroll hos jordmor. Håper å få høre fosterlyd da slik jeg kan holde meg rolig frem til OUL. :) 

Du er vel 14+5 i dag? Jeg får opp at jeg er 14+1 i appen min, så er det jeg har lagt inn i tickeren og gått etter i dagboken, mens legen min er kommet en dag lenger. Så er ikke mye forskjell på oss, men blir spennende å se på OUL om det blir noen endringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...