Gå til innhold

Bank id/ kodebrikke til de under 18 år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake spurte jeg her inne om dette med kodebrikke til de under 18 år.

Har ei datter på 17 år som gjerne vil bytte lege og kunne gå inn på f.eks Helsenorge og sjekke sine resepter. Er jo mye hun nå må ha bank id for å gjøre. Men hvordan får hun gjort alt dette så lenge hun ikke kan opprette bank id før hun er 18 år?

Er det forskjell på hva banker har som praksis og regler på dette? Hun har fått kodebrikke men får ikke opprettet bank id?

noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 95f1f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan fikse MinID. 

 

Edit: ser nå at MinID ikke fungerer på resepter. Da må hun få kundeforhold hos en av bankene som tilbyr bankID for mindreårige :)

 

 

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre kan fikse bank-ID for henne. Snakk med banken, så ordner de det.

Anonymkode: cc042...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen banker (som Gjensidige som sier at BankId Norge har bestemt at man må være 18) har valgt å ikke gi BankId til noen under 18, uansett om foreldre vil fikse for dem. 

Nå ser jeg meg om etter annen bank for min 17åring

Anonymkode: a6b85...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Wednesday, January 25, 2017 den 19.50, AnonymBruker skrev:

For en stund tilbake spurte jeg her inne om dette med kodebrikke til de under 18 år.

Har ei datter på 17 år som gjerne vil bytte lege og kunne gå inn på f.eks Helsenorge og sjekke sine resepter. Er jo mye hun nå må ha bank id for å gjøre. Men hvordan får hun gjort alt dette så lenge hun ikke kan opprette bank id før hun er 18 år?

Er det forskjell på hva banker har som praksis og regler på dette? Hun har fått kodebrikke men får ikke opprettet bank id?

noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 95f1f...544

Skal hun bytte fastlege, og ikke kan gå inn og gjøre dette elektronisk selv, så ringer hun fasttelefonen og bytter der. 

Offentlige instanser kan ikke "stenge" folk ute fra ordninger fordi de ikke har elektroniske muligheter til å ordne opp. 

https://helfo.no/om-helfo/kontakt-med-helfo  <<<<< lenke til løsning. 

Anonymkode: 6a0d4...729

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen banker (som Gjensidige som sier at BankId Norge har bestemt at man må være 18) har valgt å ikke gi BankId til noen under 18, uansett om foreldre vil fikse for dem. 

Nå ser jeg meg om etter annen bank for min 17åring

Anonymkode: a6b85...4ab

Om du snakker med Gjensidige på nytt, kan du jo sende de denne lenken, https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/

 

Anonymkode: b82a4...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at praksisen er så ulik. Sønnen min har hatt bank id (kodebrikke) i to år, og han er 17 nå. Dnb er banken vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...