Gå til innhold

SPOCAs skriblerier


SPOCA

Anbefalte innlegg

@Rainstorm Takk! 

Ja, det har du jammen helt rett i! 

Det aller beste, føler jeg, er kanskje det at jeg føler meg litt mer "normal". Jeg koser meg i fin kjoler osv, men føler nå at det er kjolene folk ser og ikke kroppen min liksom, hvis du skjønner?

Jeg føler på en enorm frihet. Bare dette med shopping. Jeg gikk litt bananas i England må jeg innrømme, mye fordi keg plutselig kommer inn i str 44 og 46 - og da er det jo en helt ny verden ift klær. Jesus, jeg handla så grassalt mye. 

Samtidig er det ikke alltid det går opp for meg heller. F.eks var jeg innom Monsoon. Prøvde en kjole og tok med automatisk størrelse 50 inn. Den var ALTFOR stor. Måtte be damen i prøverommet hente str 48. Hun hentet str 46, med kommentaren: "du er da ikke så stor!". Sånne ting lever jeg lenge på - og den passet perfekt, skal sies. :)

For all del, jeg har litt igjen, men ikke mer enn at jeg er der snart. 

Så må jeg også si at jeg også opplever noe som er uvant: oppmerksomhet fra andre menn. Nå er jeg veldig glad i samboer altså, men må innrømme at det er litt hyggelig at andre synes jeg ser flott ut. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Ja, skjønner helt! Du skrev det godt i en annen tråd (jeg er IKKE stalker, lover!) at man kan få oppmerksomhet fordi man skiller seg ut positivt fordi man faktisk har pynta seg og ikke fordi man skiller seg ut negativt fordi man er så overvektig!  Det er en helt overfladisk ting da, men jeg må si jeg gleder meg til å få oppmerksomhet for at jeg ser litt fin ut fra det motsatte kjønn! (Haha, og dette skrev jeg før jeg kom til delen av innlegget der du sier det samme!) Vi er nok helt enige der! Tenker det kan ha med å gjøre også at det er en såpass ærlig reaksjon at man virkelig får en tilbakemelding på innsatsen man har gjort! Tror det er veldig vanlig å sette pris på positov oppmerksomhet som det der, (med mindre man er en av dem som får det i så stor grad at det føles som utseendet er deres eneste verdi da). Nyt det, uansett hvor glad du er i samboer. :biggrin:

Situasjonen på Monsoon gjør nesten at jeg hopper av glede på dine vegne. Høres ut som en digg bekreftelse! Jeg tenkte på det da jeg var på ferie faktisk, skrev det bak øret som enda en av grunnen til at normalvekt kom til å bli topp: at jeg kunne gå langs handlegatene når jeg var på ferie og gå inn i enhver klesbutikk og faktisk passe i klærne! Noe annet (men lignende) er jo at man får mye mer utvalgt  bare på de vanlige klesbutikkene i hjembygda! Jeg samler litt på grunner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig at du husker det jeg skriver altså, ser ikke på deg som en stalker altså @Rainstorm:kose: Men ja, det er noe i det altså. Jeg er helt ærlig ikke vant til positiv oppmerksomhet - og det er fantastisk! Eller som en sa til meg på en sommerfest jeg var på her før sommeren: "du smiler sånn". Jeg måtte le litt, for han var nok litt småfull, og han visste vel ikke hva han skulle si, haha. Han sa det med et smil, så regner med at han mente det i betydningen at jeg stråler og er glad (det er sånn jeg velger å tolke det :sjenert: ). Det var godt å høre, for det er noe med det: jeg vil være blid og glad. Det er jo egentlig sånn jeg er. Sjefen min sa det her: at jeg er rakere i ryggen og mye tryggere på meg selv.

Merker at vektnedgangen har gitt utslag på alle arenaer i livet mitt egentlig: jobb, hjemmelivet, ute blant folk. Ja, jeg er fremdeles sjenert og introvert, men nå føler jeg at jeg også kan leve ut den jeg er ment å være: den litt quirky som elsker kjoler, som elsker å kle seg i blått, rødt og gult, som liker det søte og bløte, det kosete og nusselige - og som ikke er redd for å vite det. Hvis jeg har lyst til å gå med den blå, prikkete kjolen, så gjør jeg det! Og det er godt å føle en slik frihet og trygghet i seg selv. Jeg merker dog at jeg innimellom får sånne "innfall" hvor jeg plutselig blir veldig var på meg selv, hvor jeg står der i min gulprikkede kjole og tenker "shit, tenk om alle ser på meg nå". Men antagelig har folk flest mer enn nok med seg selv, og hvis det er noen som snakker om min gulprikkede kjole får de bare gjøre det. ;) Men må innrømme at min største prøvelse er å drite litt i hva folk sier og tenker om meg. Men så viser det seg at det virker som folk liker at jeg faktisk går i kjoler (ref sommerfesten, hvor det var mange som, med litt innabords, pratet mye om mine fine kjoler og som skulle ønske de var like tøff som meg, haha). 

Men ja, det er noe med å bare kunne gjøre det jeg har lyst til. F.eks var jeg innom Debenhams i sommerferien, der har de jo en haug av designerklær til en dillion kroner. Jeg var innom også i fjor, da fant jeg ingenting. I år fant jeg haugevis av klær. Jeg fant meg til og med en designerkjole (:sjokkert:). Ikke fordi en designerkjole i seg selv er viktig, men at jeg kommet til det punktet at jeg faktisk har valget, at jeg faktisk kan velge å ikke bruke, eller bruke, den designerkjolen. 

Det var som jeg skrev i et dikt da jeg var yngre, i forbindelse med mobbingen jeg gikk gjennom på den tiden:
"Det finnes to måter å være ensom på.
Den ensomheten man velger selv
og den man ikke velger selv.
Skillet kunne ikke vært større."

Og det er vel litt av det: det er forskjell på å f.eks ikke velge merkevarer fordi man kan det av egen fri vilje, og det å ikke kunne velge merkevarer fordi man faktisk ikke passer inn i dem. På den måten har jeg i mitt stille sinn tenkt at min tidligere størrelse var et slags fengsel. Et skammelig og vondt fengsel, mye fordi stigma og skammen rundt dette er så enormt. Det er jo selvpåført, ikke sant? Men for oss som har vært der vet jo at det ikke nødvendigvis er så enkelt. Man kan prate så mye man vil om at det er kalorier både ut og inn, men mange forstår ikke at det kan ha mange bakenforliggende årsaker, uten at det betyr at det er en unnskyldning.

Så for meg har dette kanskje også vært en vei mot friheten, sagt litt banalt. 

Det er viktig å samle grunner vet du, alt som kan motivere er viktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kg :overrasket: Du er rå!! Og så morsomt å komme inn i den kjolen! Gleder meg til jeg passer inn i klærne mine igjen :ler: (litt annen grunn for øyeblikket da, men jeg har noen skal-passe-inn-i-igjen-klær i skapet jeg og :P ) Det er bare det å komme i gang :sjenert: 

Og så koselig med de tilbakemeldingene du har fått! :jepp: Det er alltid hyggelig med positive ord, men enda bedre når man har jobbet for noe og er fornøyd selv :jepp: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @FruN

Mhm, jau, det er noe med det. Men du må jo ikke stresse med det, du har jo en meget god grunn. :kose: 

Ja, ikke sant? Det er utrolig digg altså. Det er sånne kommentarer som gjør hverdagen litt enklere. :) 

God søndag folkens. I dag sov jeg ikke så veldig lenge, så jeg er snart ferdig med første klesvask, og to tørketromler. Kåre elsker å sove oppå tørkestativet, raringen, så det var der jeg fant han i morges. :fnise: 

Holder på å rydde ut sommerkjolene som ikke skal brukes noe mer denne sesongen, som enten allerede er brukt (har et rulleringssystem) eller som ikke passer for kommende vær (typ tynne strandkjoler, kan ikke se for meg flere dager på stranda altså). Jeg elsker jo system, så jeg har laget et excel-ark, der hver fane representerer hver oppbevaringsbag med klær. Hver bag er nummerert, med tittel, og i hvert excel-ark skriver jeg ned hva som er i hver bag. Det er flere grunner til at jeg gjør dette:
* Det er gøy!
* Jeg får enkelt system.
* Det blir enklere å finne klær, hvis jeg skulle trenge noe utenfor sesong, f.eks hvis jeg skulle dra til varmere strøk om vinteren. 

Jeg har også tatt bilde av hver kjole, så excel-arket ser sånn ut sånn ca:

Nr. 1: Sommerkjoler

1. Sennepsgulkjole u/ermer m/underkjole og hvitt mønster. Str. 18 (46). Jasper Conran. Halvlang. *Bilde*

Så det skal jeg pusle med i dag, å katalogisere. ;) Tenkte at jeg kanskje skulle gjøre det med alle klær etterhvert, men får se om jeg orker det. For å si det sånn: jeg har til nå kommet til 49 kjoler, og jeg har vel bare tatt en brøkdel av alle kjoler jeg har. Så vel, dette kan ta sin tid. Men gøy å ha noe å gjøre. :ler: 

Jepp, I'm a weird one. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å se deg tilbake, håper du har hatt en strålende sommer! Jeg synes du har vært råflink med denne vektnedgangen jeg, og jeg kjenner igjen følelsen av å se resultater og å passe inn i klær. Jeg har faktisk en sånn "denne skal passe en dag" - kjole selv :jepp: 
Ellers sier jeg som @FruN - det klesskapet ditt vil jeg se :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så flink du har vært! Gratulerer. Må si jeg blir glad av å lese her og jeg blir også inspirert til å få meg fine kjoler! Kjøpte meg noen i sommer, men det er mer slike "rett-opp-og-ned" kjoler. Kanskje på tide å tenke litt nytt? Er også fascinert av den 50-tallsmoten, om jeg kan kalle det det. Innsvingt i livet, og vide skjør! Med prikker. Jeg vet at jeg passer det, men å ta skrittet, liksom.

Du er en riktig inspirasjonskilde og jeg gleder meg til fortsettelsen. Keep up the good work! :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! :)

Ja, det er noe med å ta steget, men når man endelig har gjort det så går det plutselig lekende lett. Man føler seg liksom så fresh og fin.

Er trøtt i dag, sovet dårlig i natt. Har gavekort på takeaway (kinamat), så det blir det i dag, jeg er lat og orker ikke lage mat. Det blir nok tv-seriemaraton med mannen mens vi spiser takeaway når vi kommer hjem, men det tenker jeg er helt greit altså. ;) Må være lov med late dager innimellom altså. Gjeeesp!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjoler, men kan du skjørt også? Siden jeg ammer er ikke kjoler så aktuelt, men skjørt og topp går jo. Men jeg klarer liksom ikke se hvilke topper som er fine til skjørt. Tar i mot tips hvis du har noen. 

Late dager er utrolig deilige, kos dere med kinamaten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nori Jeg kan skjørt også! :opplyser::fnise:

Haha, jeg vet jo ikke om du liker dem, men jeg bruker denne typen skjørt: 

Hell Bunny 50s Jive Lindy Navy Blue Paula Circle Skirt

 

 

4db5921c-42ac-4413-b541-ff1716ac2336_pad

De er så deilige å bruke! Har dem i f.eks gult og turkist også (med prikker, med solsikker osv). :) 

Ja, det er innmari digg altså. Nå regner det også, så det passer bra. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig fine skjørt! Spesielt det første likte jeg fasongen og lengden på. Men hva har man på overkroppen? Det er det vanskeligste synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Nori skrev:

Ja, veldig fine skjørt! Spesielt det første likte jeg fasongen og lengden på. Men hva har man på overkroppen? Det er det vanskeligste synes jeg. 

Jeg har bluser til gjerne, men også søte topper. Men skjørtet har jeg over da. Kan vise deg på pm hvis du vil? :) Bruker gjerne en fin topp til med cardigan over. Ganske 50-tallsaktig. Liksom. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SPOCA skrev:

Jeg har bluser til gjerne, men også søte topper. Men skjørtet har jeg over da. Kan vise deg på pm hvis du vil? :) Bruker gjerne en fin topp til med cardigan over. Ganske 50-tallsaktig. Liksom. ;) 

Tar gjerne PM. 50-talls er tipp topp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God helg!

Jeg er litt irritert. Ennå ikke fått skattepengene mine. Men, får vel bare smøre seg med tålmodighet. Men ja, det er kjipt, siden det er nesten 45 000 kr det er snakk om. :raven:

I morgen skal jeg i bursdag til ei venninne som fyller 30. Blir nok hyggelig det, men tror ikke det blir så sent. Egentlig vil jeg bare ha en rolig helg. Jeg begynner å bli gammel. :ler:

Næh. Får vel spise opp lunsjen min. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

For noen fine skjørt! Da jeg var slankere hadde jeg mye skjørt og hverdagskjoler, likte det så godt, men det er ikke helt det samme som overvektig, har generelt vært dritkjedelig i klesveien de siste årene, sort og mørkt og kjedelig. Så kanskje jeg skal skrive opp "muligheten til å ha en freshere klesstil, og å se bra ut i skjørt og kjoler" på lista over grunner. :P 

Det blir nok deilig med den vitamininnsprøytningen i lommeboka når den endelig kommer! Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle brukt 45 000 kroner på! (Hvis man ser vekk i fra lån selvsagt.) Og akkurat nå fikk jeg den innskytelsen om at jeg ville spille lotto eller noe! :fnise: Vi er så privilegerte allerede atte. :P 

Du er ikke gammel! :ohmy:
Det blir sikkert moro, så får du heller roe skikkelig ned i kveld! Beina på bordet! :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rainstorm Jo, takk! Har masse kjoler også. Men det er ikke tull engang det altså, det å komme inn i kjoler igjen (før følte jeg meg ikke komfortabel å gå i kjoler) er veldig deilig. Man føler seg liksom så fresh, ikke sant? :) 

Haha, ja, ikke sant? Pengene går til sparing og litt diverse, de får nok ben å gå på skal du se. :ler: 

Takk for det du, godt å høre at jeg ikke er sååå gammel. ;) I dag har skeiet ut og spist 8 vaffelplater. Jeg er så stappa at jeg triller. Pluss taco før det. Går skikkelig i pluss på kalorisida i dag, men ikke ofte jeg gjør det altså. Noen ganger må det være lov å kose seg. 

Nei, jeg får rulle denne skrotten over til sofaen så jeg får hvilt meg litt, jeg er så mett at det gjør vondt å sitte i kontorstolen. :fnise: 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God helg folkens!

Føler meg litt uggen i dag. Godt å kunne gjemme seg under pleddet!

Men. Over til noe helt annet. Jeg tok i dag målinger på antall cm jeg har gått ned. Ikke på vekt, men cm. Og noen av målene er faktisk litt sinnsyke. Jeg er så stolt! :sjenert:

Overarmer: 
1. april 2016: 54 cm
1. september 2017: 37 cm
Diff: -17 cm (!)

Midje:
1. april 2016: 116 cm
1. september: 94 cm
Diff: -22 cm

Hofte:
1. april: 144 cm
1. september 2017: 128 cm
Diff: -16 cm

Lår:
1. april 2016: 86 cm
1. september 2017: 72 cm
Diff: -14 cm

Legg: 
1. april 2016: 56 cm
1. september: 49 cm
Diff: - 7 cm

Bryst: 
1. april 2016: 124 cm
1. september 2017: 112 cm
Diff: -12 cm

Jo, jeg har gått ned mye på midjen, men det er overarmene som overrasker mest. Og nå begynner jeg å få en del heng der, som ikke kan trenes bort. Samme på magen. Tenkte at når jeg har kommet meg ned dit jeg vil ønsker jeg å ta en operasjon i det private (får det nok ikke dekket offentlig), for å fjerne overflødig hud. 

Jeg er ikke overrasket over at jeg går minst ned på bena, selv om jeg har gått ned mye for all del, rett og slett fordi jeg er veldig sterk i bena og det er der jeg definitivt har mest muskler.

Morsomt å se det svart på hvitt! :) 

Forøvrig, dette er ikke heeelt fra starten altså, men jeg begynte ikke å logge før 1. april 2016. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...