Gå til innhold

SPOCAs skriblerier


SPOCA

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Så leit med svigerfar. Jeg kan skjønne at du gleder deg til denne uka er over, det blir nok bedre når man får litt mer avstand til det. Og så tar dere godt vare på hverandre! 

Håper det går bra på timen på torsdag!  

Prøv å minne deg på at om 2 uker så er du i en annen situasjon og dette som du står i akkurat nå er på avstand. Vonde ting går over, og du står denne uka av. 

God bedring med pollen/migrene! Håper morgendagen blir bedre. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, skjønner godt at du gjerne vil spole over denne uka, så mye leie ting på en gang. :klem: Kondolerer så masse med svigerfar, skjønner at det er ekstra vanskelig hvis forholdet ikke har vært det beste heller. :kose: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere, dere er gode å ha! 

Er bedre nå, men går litt i ørska. Jeg merker at jeg tåler allergitablettene dårlig, men må uansett tilbake til legen fordi man begynner å dem og deretter justerer. Fikk resultatene på blodprøvene, og de viser at jeg faktisk er allergisk mot bjørk. Så jeg gjettet faktisk riktig. ;) 

I dag har vært en grei dag, så på flaggheising klokka 07:00, deretter sov jeg videre til rundt 12, spiste sen lunsj og har i grunn ikke gjort mye fornuftig. Grillet i stad til middag. Nå sitter jeg med pc'en mens mannen er med kompiser. Passer meg bra for jeg er ganske asosial i dag merker jeg.

Jeg gruer meg noe sånn inn i granskauen til i morgen. Det føles som jeg skal opp til muntligeksamen. Jeg aner jo ikke hva som skjer på en slik vurdering. Hva vil de gjøre? Hva skjer? Hva kan man forvente? Tenk om jeg ikke er tynn nok for dem? Jeg kjenner at en slik vurdering, som går på kropp og slikt, er veldig, veldig vanskelig. Det går liksom utenfor hele min komfortsone, og jeg har i utgangspunktet et vanskelig forhold til kropp. Jeg er bare så redd for å bli avvist igjen etter å ha jobbet så hardt som jeg har gjort. 

Nei, jeg får se på tv-serier. Jeg har fatt dilla på Frasier av alle ting. Alt som kan ta tankene bort fra morgendagen. Når det er over kan jeg puste lettet ut. Sånn delvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk dere!

Det kunne i grunn ikke gått bedre. Jeg føler meg 10 kg lettere og mye av spenningen er ute av kroppen. Nå merker jeg hvor sliten  jeg faktisk er.

Vi skal egentlig til Kristiansand i helgen, men tror vi dropper det. Vet ikke helt. Må tenke over det. Med begravelse i morgen kommer vi begge til å være helt utladet.

Uansett! Vi hadde time på Ullevål 10:45. Jeg var dritnervøs og vi var der 1 time før tida. Kanskje like greit fordi det var ikke enkelt å finne fram, ble sendt fram og tilbake. 

Det ble til at vi ikke kom inn før 11:05. En mann møtte oss. Han virket egentlig ganske usympatisk og håpet sank, han var veldig rett på sak. Fikk beskjed om å gå ned til 93 kg, men at det var en anbefaling og ikke et krav. Vi snakker jo 5 kg eller så, så ikke verdens undergang.

Heldigvis ble stemningen bedre. Han spurte litt fram og tilbake, han spurte bare om mannens syndrom, så bare "ja, da blir det donorsæd", så mannen slapp å ta ny sædprøve. Blodprøver hadde vi allerede tatt på forhånd.

Deretter forsvant han ut av rommet, kom tilbake med en kontrakt og så skrev vi under på at det var ok å bruke donorsæd. Det blir altså assistert befruktning med donorsæd. 

Han tok også en ny ultralyd av meg. Alt var visst flott og fint.

Og så så han at alle mine prøver var tipp topp, at jeg hadde veldig fine prøver. Faktisk var de så fine at han lurte på om jeg ville være med på et forskningsprosjekt. Han forsker på PCOS og trenger "normale" kvinner i kontrollgruppe som da har prøver innen normalområdet.

Det er mangel på donorsæd i Norge (Norge er ekstremt strenge, i motsetning til Danmark hvor man blant annet bruker anonyme donorer, det er det vi har benyttet der). Derfor fører det til en ventetid på ca 9 min, og forsøk vil da ikke skje før ca om 1 år.

Uansett. Jeg er så letta! Legen smilte til og med da vi gikk og der var god stemning.  

Jeg er så glad at jeg ikke ble beordret opp på en vekt, jeg er så glad at vi kan konstatere at jeg ER normal, jeg er så glad for at jeg faktisk sett på som normal. At verken kropp eller vekt egentlig ble et tema foruten at han anbefalte å gå ned litt til. Ang vekt virket det mer som han måtte si det og ikke noe han var kategorisk på. Og det er jeg glad for. Og han hadde jo aldri spurt om jeg ville være med i kontrollgruppen hvis vekt var et stort spørsmål.

Så nå er jeg GLAD (litt feil kanskje fordi det er begravelse i morgen, men jeg klarer ikke la være). :hoppe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen er overstått.

Det var egentlig en veldig trist begravelse, den symboliserte alt som kunne ha vært. Det var godt å se mannens familie igjen, men leit at vi ikke kunne være så lenge.

Vi droppet å reise til sørlandet, ingen av oss hadde ork eller lyst. Vi var begge slitne, og har sovet mye - og generelt bare slappet av. Jeg har nesten ikke gjort noe i dag, så jeg får få opp dampen siden jeg har 8500 flere skritt å gå. 

Vi var hjemme til klokka 16 i går, så alt gikk raskt og smidig. Etterpå lå vi på verandaen i et par timer. Jeg ble solbrent, men deilig å kjenne varmen på kroppen. Deretter grillet vi og hadde Frasier-maraton. Egentlig en fin dag til tross for begravelse. Nå er vi på en måte ferdig med det hele. 

Resten av helgen går med til å slappe av. Sove masse. Gleder meg til kommende uke - da har jeg fri torsdag og jeg har tatt meg feriedag fredag. Torsdagen skal jeg bruke 30-årsgaven jeg fikk av en venninne. Fikk gavekort på 500 kr på spa, det blir en hel dag på spa. Har i tillegg 3 universal presentkort som man kan bruke der, så jeg tenkte å bruke to av dem. 

Jeg gleder meg som et lite barn. Det blir Aroma Relax Massage i 55 minutter. For 300 kr ekstra får jeg bruke fasilitetene, så jeg tenkte å være der i 10-tida når det åpner siden timen min ikke er før 12:30. Fikk anbefalt å bruke badstu først, så da skal jeg gjøre det. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å være helt salig etterpå. :sjarmor: 

På fredag skal jeg antagelig ha fotoshoot. Jeg har nemlig bestilt meg en fotopakke via Letsdeal. Jeg har tenkt til å belønne meg selv med ekstra fine bilder. Spent på hvordan det blir, tror det blir gøy. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at begravelsen er overstått. :klemmer:

Og hurra for flott møte på Ullevål! :nordvesta:
Skulle ønske jeg kunne være med deg på SPA, det høres sinnsykt deilig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @loffen! Og du er selvsagt hjertelig velkommen (jeg har dog ikke råd til å spandere, hehe). :blomst: 

Nå har jeg drevet med feilsøking for mine foreldre. Jeg har jobbet med det i mange år tidligere, men etter at pappa oppdaterte sin Window 10-pc klarer jeg faktisk ikke å finne ut hvordan man endrer noe så banalt som passordet til nettverket. Er det mulig?! Vel vel, jeg får bedrive litt mer feilsøking senere. Meh.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg brevet fra sykehuset, fra overlegen som jeg var hos. Jeg skal ta prøver for intet mindre enn 48 verdier i tillegg til glukosebelastning etc. 

Men jeg er egentlig veldig glad for det, for da blir man jo skikkelig sjekket. Og jeg får også sjekket kolesterolet mitt. Både mamma og pappa hadde hjerteinfarkt i tidlig alder, så jeg vil gjerne finne ut av det så tidlig som mulig. Mamma har genetisk høyt kolesterol og var hennes grunn for at hun fikk det, så jeg er glad jeg nå får sjekket dette. 

Det jeg liker er at han virker ekstremt nøye. Han har til og med for hvert ark med analyser skrevet instruksjoner, f.eks tidspunkt og telefonnummer, når jeg skal ta hvilke prøver osv. En ryddig fyr, så det er bra.

Men, det stopper ikke der, jeg skal, etter å ha gjort litt research testes for (i tillegg til da glukosebelastning, hormoner i forbindelse med graviditet/prøving og kolesterol):

* Vurdering av nyrefunksjon (sjekkes derfor for alkoholforbruk/alkoholmisbruk/rusmiddelbruk
* Kreft (spesielt leukemi) 
* Proteiner (spiseforstyrrelse spesielt)
* Tilstand for tarmen
* Nyrefunksjon
* Hjerteinfarkt (altså utover kolesterol)
* Leverfunksjon
* Jernmangel og jernoverskudd 

Så vel, her får man virkelig tatt en kroppslig, eh, vårrengjøring.

Er det noe galt får jeg ihvertfall vite det nå..! :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var litt av en liste! :overrasket: Men ja, det er godt det blir tatt en skikkelig grundig sjekk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en heftig liste ja. :sjokkert: 

Men det er jo som du sier bra at de er nøye. Og det er jo egentlig veldig fint å få en sikkelig gjennomgang av egen helse. Bra du føler deg trygg på legen og ivaretatt, det er kjempeviktig. 

Kan alle testene tas ved blodprøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2017 den 9.11, Nori skrev:

Det var en heftig liste ja. :sjokkert: 

Men det er jo som du sier bra at de er nøye. Og det er jo egentlig veldig fint å få en sikkelig gjennomgang av egen helse. Bra du føler deg trygg på legen og ivaretatt, det er kjempeviktig. 

Kan alle testene tas ved blodprøve? 

Ja, heldigvis! :) 

Glukosetesten blir i juni, de kunne ikke før, men kanskje like greit. Har aldri tatt det, kun sjekket andre ting som langtidsblodsukker osv. Nå har jeg blodsukkerapparat, så jeg har testet hjemme og vet jeg har normalverdier, men sånt gjør meg alltid nervøs. Blodprøvene skal på mandag. Det er drop inn fra 07:30, så håper det ikke blir altfor lang ventetid. Vel, greit å ha avtalt det ihvertfall.

Uansett, over til noe helt annet.

Hadde spadagen på tordag og det var riktig flott, jeg koste meg veldig! Var der ca 11:30. Fikk utdelt badekåpe, slipperser og et armbånd som lukket skapdørene. Ble vist fasilitetene og så var det bare å nyte tiden i spaet. Var 10 minutter i badstuen først og deretter hadde jeg massasje 12:30, i 55 minutter. Det var veldig deilig, var helt salig etterpå. 

Det var faktisk ikke en kjeft der, så jeg hadde hele spaanlegget for meg selv. :sjarmor: Spaet er ikke så stort, men greit nok for meg. Tok svømmeturer i bassenget, tok badstu og lå på sjeselongene i flere timer. Lå der og døste. Hadde ikke med mobil eller noe annet, lå bare der og døste. Bassenget er laget slik at vannet går "ut av sine bredder" og lager en slik fosselyd. Så jeg lå der til lyden av fossefall mens jeg slumret et par timer. Det var vidunderlig etter nesten en times massasje!

I dag har jeg hatt feriedag. Det var veldig digg, sov lenge. I morgen skal jeg til bestevenninna mi, vi skal kose oss med pizza Ingen planer på søndag, og det passer meg ypperlig!

God helg folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så deilig med SPA, og å ha hele anlegget for seg selv! :jepp: Det minner meg på at jeg har et gavekort på The Well liggende et sted, det bør jeg jo få brukt før jeg plutselig sitter der med baby!

Snakk om fullverdig helsesjekk du skal gjennom! :sjokkert: Men det er jo egentlig bare bra, da finner de jo ut av det hvis det skulle være noe, og hvis ikke så vet du jo hvertfall at alt er testet og godkjent! :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Håper alle har hatt en god sommer!

Det er lenge siden jeg har oppdatert, mest av alt fordi jeg har valgt å være ganske avlogget i sommer. Noe som har vært veldig godt. Hadde ferie i 3 uker, og var nesten ikke innom nettet en eneste gang (vel, et par unntak som litt oppdateringer på facebook og slikt), og det var helt nydelig! :) 

Vi ferierte som vanlig i England, og storkoste oss med god mat, drikke, badeliv, kultur og shopping. Vi gikk i gjennomsnitt gikk ca 140 000 skritt per uke, og det må man jo saktens si seg fornøyd med, det var jo tross alt ingen treningsferie. Så det endte med at jeg faktisk gikk ned litt.

Jeg begynner å merke at jeg har gått ned ganske mye. Har begynt å få litt heng rundt mage og overarmer etter vektnedgangen (altså, slik som ikke kan trenes vekk). Heldigvis ikke veldig mye, men såpass at jeg etterhvert vurderer å operere det vekk når jeg er ferdig med vektnedgang. Vil tippe det vil bli ennå mer ettersom jeg går ned de siste 15-20 kg eller så. Tenk, jeg har nesten gått ned 80 kg, og i den sammenhengen føles 15-20 kg som "ingenting" liksom.

Ellers, alle tester så fine ut, og det er jo flott. Jeg går ikke like ofte på vekta lenger, av den grunn at jeg rett og slett ikke føler behovet like sterkt lenger: det merkes godt på klærne uansett (men jeg holder track altså, bare ikke hver eneste uke liksom). I dag var en ny milepæl: jeg kom inn i kjolen jeg har hatt som mål å komme inn i de siste 16-18 mnd. Endelig! :hoppe: 

Nei. Jeg føler meg fin og i god form. Det er deilig! 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Å så fint å høre! All den tid vektnedgang er for helsa (og da tenker man jo ofte på den fysiske helsa) så er det virkelig en kjempegevinst det å kunne kjenne seg fin i sin egen kropp og å føle at den fungerer! 

Grattis med å komme inn i kjolen! Sånne non scale victories er så digg! Selv har jeg hengt opp en kjole i skapet som jeg aldri har fått brukt. Jeg kjøpte den vel for ... ja, mange år siden. Synes den var så sykt fin, men var akkurat litt for trang i prøverommet men jeg skulle jo bruke den til motivasjon for å gå ned litt! Ikke sant. Så gikk livet til helvete og den gang ei. Blir en flott dag da jeg kan passe inn i den. Litt usikker på om jeg liker den fremdeles da. :fnise: Men uansett. Så ja, gratulerer! Du skal være stolt av det du har fått til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...