Gå til innhold

SPOCAs skriblerier


SPOCA

Anbefalte innlegg

Ja, da tenkte jeg at også jeg burde få meg en dagbok. Det er egentlig på tide, jeg har savnet å være aktiv på dagbokfronten.

Jeg er egentlig en gammel bruker som har et alterego for alteregoet. ;) I grunn veldig befriende på mange måter, og på tide! Har lenge gått med tanker rundt dette, men ikke helt visst hvordan jeg skulle gjøre det.

Litt om meg, uten at jeg ønsker å røpe for mye:

Kvinne, mellom 25-35 år, bor på Østlandet, har mann, F, men ingen barn. Jobber på kontor og trives veldig godt med dette. 

Ellers er jeg opptatt av trening og kosthold, har til sammen gått ned fra 166 kg til 102 kg, dvs 64 kg, og har fremdeles en liten vei å gå. Har gått ned 40 kg siden 1. april 2016. Jeg nekter meg ingenting, og lever et veldig godt liv, og treningen består av alt fra turer (minst 10 000 skritt hver dag) til styrketrening. Det er en merkelig stolthetsfølelse knyttet til dette som er vanskelig å beskrive.

Bakgrunnen for vektoppgang er sammensatt, jeg har ikke alltid vært "sånn". Jeg mistet vel kontrollen over vekta da jeg opplevde en voldtekt, samt vold, av/fra en av mine nærmeste, som gjorde at jeg gravde meg ned i en litt destruktiv adferd. Jeg jobbet altfor mye og maten ble min trøst i en altfor vond tid. Jeg hadde PTSD og var sterkt preget av mareritt og vonde minner. 

Uansett, tiden leger alle sår er det noe som heter, og i dette tilfellet er det vel riktig. I dag er det mye bedre. Jeg har ikke lenger PTSD, og føler meg sterkere og bedre en noen gang. Og det er også det som gjorde at jeg klarte å gå ned i vekt. For meg har det ikke vært hokuspokus. Har jeg lyst på sjokolade, spiser jeg sjokolade, forskjellen fra tidligere er vel det å vite sine begrensninger og holde seg til dette.

I alt dette vil jeg også trekke fram min mann. F er en snill mann som har hjulpet meg ut av helvetet. Han betyr enormt mye for meg, og han har vært der gjennom en særdeles vanskelig og tøff tid. 

Oppi dette har vi prøvd å få barn. Det har vært en vanskelig prosess. Til tross for vekta har jeg aldri hatt problemer med å bli gravid, mitt problem har vært å beholde. Gikk gjennom en ganske traumatisk spontanabort i fjor, hvor jeg da ble sykemeldt i mange uker i etterkant grunnet blodtap. Har hatt pause i prøvingen siden i høst og skal begynne på'n igjen nå i februar. Det har vært veldig vanskelig, barneønsket er sterkt, men heldigvis er alle prøvene mine normale. Det bare tar litt tid, som man sier. Prøver å være tålmodig, men det er jammen ikke enkelt når barneønsket blir sterkere og sterkere for hver dag som går. Godt jeg begynte med det nå og ikke senere. ;) 

Ønsker alle en riktig god dag, arbeidet kaller! :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke: 

Velkommen, velkommen! Hyggelig å se at noen velger å ta seg en tur innom. :)

Slitsom dag i dag, møter halve dagen. Er forsåvidt greit, hadde det ikke vært for at vi måtte sitte nesten 1 1/2 på overtid i møte. Må innrømme at jeg hadde problemer med å holde meg våken mot slutten der altså. ;) 

Nuvel. 10 000 skritt i dag gjennomført, nå sitter jeg her og slapper av med Netflix. I dag spiste vi en skikkelig 80-tallsklassiker til middag: amerikansk gryterett i pitabrød. :fnise: Bør vel legge meg snart, men jeg er dessverre ikke så veldig trøtt selv om jeg burde være det. 

God kveld/natt!

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: 

Du har vært kjempeflink med vektnedgang! Godt jobba! 

Og dette med barn.. Som du sier, det tar tid. Det tok oss halvannet år før førstemann var på vei, så ble vi halvt overrasket med nr to :P Uansett - masse lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, FruN skrev:

:vinke: 

Du har vært kjempeflink med vektnedgang! Godt jobba! 

Og dette med barn.. Som du sier, det tar tid. Det tok oss halvannet år før førstemann var på vei, så ble vi halvt overrasket med nr to :P Uansett - masse lykke til! 

Takk takk! 

Ja, jeg får tenke sånn, at det snart må bli min tur. Begynner å bli litt lei prøvinga, men får bare tenke på resultatet mot slutten (man kan jo ikke gi opp håpet). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk @hjertesukka! :)

Nei, nå må jeg virkelig få lagt meg! Jeg kommer til å være helt død i morgen. Helgen kan ikke komme fort nok. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, MissStiles skrev:

amerikansk gryterett i pitabrød ? Ikke hørt om før. Hva har dere i gryteretten?

Jeg våger meg på å anta at det er Toros amerikanske gryterett :) Selvfølgelig mulig å variere den litt og da, om man ønsker :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte også på amerikansk gryte fra Toro, selv om jeg ikke har tradisjon for å ha den i pitabrød. Høres veldig godt ut da! :jepp:

Må jo bare fortelle hvor imponert jeg er over vektnedgangen din! 40 kilo på godt under et år, det er virkelig til å bøye seg i støvet over! Du er SKIKKELIG flink! :bolledeig: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nori skrev:

Håper du ikke er død. :tunge1: 

jeg venter også på helg. Denne uka har vært ganske seig.. 

Haha, neida, jeg har overlevd! Jepp, det skal bli så sinnsykt digg! Jeg har date med Netflix, en pose med potetgull som ligger i skapet og Pepsi Max. Jeg har sikla på det potetgullet snart en hel uke. :ler: 

5 timer siden, loffen skrev:

Håper dagen i dar er fin, og at du ikke er for trøtt! :smilbla:

Det gikk bra stort sett hele dagen, men avsluttet med et langdrygt møte. Må innrømme at jeg hadde litt problemer med å ikke gjespe mot slutten der. :sjenert: 

3 timer siden, MissStiles skrev:

amerikansk gryterett i pitabrød ? Ikke hørt om før. Hva har dere i gryteretten?

 

3 timer siden, FruN skrev:

Jeg våger meg på å anta at det er Toros amerikanske gryterett :) Selvfølgelig mulig å variere den litt og da, om man ønsker :jepp: 

 

2 timer siden, juliane skrev:

Jeg tenkte også på amerikansk gryte fra Toro, selv om jeg ikke har tradisjon for å ha den i pitabrød. Høres veldig godt ut da! :jepp:

Må jo bare fortelle hvor imponert jeg er over vektnedgangen din! 40 kilo på godt under et år, det er virkelig til å bøye seg i støvet over! Du er SKIKKELIG flink! :bolledeig: 

Dere har helt rett, det er god gammeldags amerikansk gryterett fra Toro! Vi har bare kjøttdeig i den, så lager den seg selv egentlig. Og så fyller vi opp pitabrød. Sinnsykt enkelt å lage, men herregud så godt. My guily pleasure nå i disse lage-fra-bunnen-tider. For å si det sånn: jeg sier ikke til sjefen min, som er litt sånn feinschmecker, at jeg liker Toro-gryter altså. :fnise: Men som mamma sier: Toro er vår beste venn. Neida. Joda. :laugh:

Dessuten minner det meg om min ganske så spreke og kule farmor på 87 år. Hun serverte alltid amerikansk gryterett, til pappas store ergrelse, for han var veldig lei. Ikke jeg da, synes det er omnomnom. 

Nei, amerikansk gryterett i pitabrød går inn i rekken med andre populære retter jeg vokste opp med, slik som løvbiff i pita eller pytt-i-panne i pitabrød (fredagsklassikere, mamma og jeg så på Gringos med Petter Nume mens vi stort sett alltid spiste løvbiff i pitabrød). Pitabrød kan brukes til så mangt. :opplyser:

Jeg er da en av de som som ikke er vokst opp med taco i barndommen, det er noe jeg spiste for første gang i 7.klasse hos ei venninne. :ler: Mamma og jeg elsket det, og det ble den store hit'en da jeg gikk på ungdomsskolen. Stort sett var det hjemmelaget mat det gikk i, som lapskaus, kjøttkaker i brun saus. Jo, og sånne seipanetter. De jævla seipanettene. De forfølger meg den dag i dag. Jeg elsker fisk, men hater seipanetter. Blir lei bare av å se på dem. Og hvis mamma var bortreist pga jobb gikk det stort sett i pølser i alle varianter (jeg var aldri glad i pølser) eller fløyelsgrøt. Pappa var egentlig flink til å lage mat han altså, men litt sparsomt repertoar liksom. Var veldig flink til å lage kjøttkaker da. Og terteskjell! Jeg elsker terteskjell, med hvit saus og det hele. Reker selvsagt. 

Nei, så det var sjeldent fastfood hjemme hos oss. Noe halvfabrikata da, pga Toro-gryterettene og løvbiffene. Pizza var sjeldent. Jeg feiret bursdag på Mækker'n fordi det var så innmari stas å få fastfood. Åh, så naive vi var. Vi skulle bare visst! :fnise: 

Nei, nå ranter jeg fælt her, men så koselig å gå nedover memory lane altså! 

Og takk @juliane:lillesky2:Jeg prøver så godt jeg kan. Jeg logger, logger, logger. Jeg har logget absolutt alt jeg spiser siden april. Og det passer meg bra, for jeg elsker jo å logge. Men jeg lider ingen nød, for jeg spiser godt. Det er jo det beste: jeg koser meg skikkelig. Kan spise det meste av hva jeg har lyst på og fremdeles gå ned. Jeg bare begrenser meg. Herlig! :) 

Åh, så koselig med aktivitet i boka mi! :hjerte: Deilig med litt liv igjen etter en stund uten å være skikkelig aktiv på dagbokfronten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har prøvd den. Da må vi få prøvd den. Er så lei alt av mat nå så fint med en ny rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amerikansk gryte er digg. :jepp: Meksikansk også. :P 
Og ikke glem Italiensk gryte!
:ler:

Ingen av dem har noe særlig smak som gjenspeiler smakene fra amerika, meksiko eller italia, de smaker ganske likt, og ikke så mye kanskje, men gode er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2017 den 7.40, MissStiles skrev:

Tror ikke jeg har prøvd den. Da må vi få prøvd den. Er så lei alt av mat nå så fint med en ny rett!

Mhm, det er ihvertfall noe annet hvis du ikke har smakt det før, hehe! :) 

20 timer siden, loffen skrev:

Amerikansk gryte er digg. :jepp: Meksikansk også. :P 
Og ikke glem Italiensk gryte!
:ler:

Ingen av dem har noe særlig smak som gjenspeiler smakene fra amerika, meksiko eller italia, de smaker ganske likt, og ikke så mye kanskje, men gode er de!

Mhm. Jeg synes de smaker mye da, men jeg er jo sær! :ler: 

20 timer siden, loffen skrev:

Skrives det meksiko? Det så veldig rart ut. :sjenert:
Mexico?

 

Mexico ja! :laugh:

Endelig helg! :hoppe:

Jeg sitter og slapper av, og tenkte jeg skulle sove en liten time før jeg må gå ut igjen. Jeg skal nemlig på første tur som natteravn i dag! Gleder meg jeg, føler det er fint å kunne bidra litt, det føles godt liksom. Og jeg får gått alle skrittene mine. :fnise: 

Det har gått bra på jobb - møter hele uka. Men det er greit, det er et spennende prosjekt og jeg føler jeg får bidratt en hel del. Herlig! 

Men, åh, jeg blir småerta på jobb, det er altså så flaut!  En fyr som samarbeider med firmaet jeg jobber i har plutselig lagt merke til meg. Og det er koselig det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Det er jo litt artig, men kjenner jeg rødmer hver eneste gang disse andre nevner det.

I tillegg skal han bare prate med meg når han ringer. Og det er hyggelig det, hadde det ikke vært for at det begynner å bli *litt mye*. Jeg skal ikke innbille meg noe, men når andre bemerker det så må det jo være noe i det. Og det er ganske flaut egentlig. Hvorfor fikk jeg aldri sånn oppmerksomhet da jeg var ung og singel? Hadde aldri trodd jeg skulle bli mer populær nå enn da jeg var 18! 

Det verste er jo at jeg blir skikkelig smigret også. Samtidig: jeg har nettopp hatt eggløsning, og jeg merker at jeg er mye mer tilbøyelig for å føle smiger osv rundt den tida. Plutselig blir enkelte superkjekke og jeg bare: "NEI, det passer ikke nå". Men vil hjernen høre? Neeeida. Det er så utrolig ubeleilig. Og litt deilig. Og irriterende. :bond: Jeg er jo ikke sånn. Så er jeg visst det allikevel. Jezus. Hormoner. Jeg føler meg som jeg er 15 år igjen! 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...