Gå til innhold

Dødfødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gravid med tvillinger i 20 uker. I går døde den ene babyen vår. Han må bli født sammen med broren sin til termin og jeg føler at det blir en dødfødsel, selv om det per definisjon regnes som en senabort. Jeg skal jo bære barnet mitt i magen i 9 mnd selv om jeg vet han er død... 

jeg lurer på om noen her inne har opplevd en dødfødsel? Hvordan var fødselen? Jeg er redd jordmødrene skal "glemme" at vi også sørger over et dødt barn selv om vi får en levende. 

Anonymkode: b1ee7...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare innom her å si at jeg er veldig lei meg på dine vegne, og at det var veldig trist å høre.. Klem til deg<3

Anonymkode: da73f...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor kommer nok ikke til å glemme at dere sørger. De er veldig flink på sånt, men gjerne også si det at du synes det er veldig trist. Jeg tenker at dere burde snakke med noen profesjonelle om dette her om det føles altfor vanskelig. En god klem til dere :klemmer: 

Anonymkode: 3140a...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trist. Fødselen blir nok en ambivalent dag, gleden over å få møte den ene tvillingen, og sorgen over barnet som døde. Jeg tenker at dere bør fortelle litt om forventingene til fødselen til jordmødrene som skal være der, sånn at de kan ta hensyn til deres ønsker. Mange skriver et fødebrev, kan det være noe? Hvis dere ønsker å se det døde barnet i fred, få gråte litt... viktig at ting blir gjort på en måte som føles riktig for dere, og at jordmødrene vet hva dere tenker.

Anonymkode: 8f1b0...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere! :( 

Snakk med jordmoren din om dette, hva du er bekymret for og hva du eventuelt ønsker. Jeg kjenner ingen som har vært i dine sko, men det høres på trynet ut at jordmødrene bare skal "glemme" den døde babyen og sprudle i vei over den som lever. Jeg tror de har opplevd slike ting tidligere, og at dere vil få god oppfølging. 

Lykke til. 

Anonymkode: 5f3a3...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i dine sko.

Jeg opplevde stor omsorg fra jordmødrene ved fødsel. Det ble naturlig nok noe mer fokus på barnet som levde, men jeg opplevde ikke at det døde barnet ble glemt. Jeg ønsket å stelle og svøpe barnet mitt selv, og jeg fikk det.

Det eneste jeg savnet var linken mellom svangerskap og barseltid. Når jeg gikk gravid hadde jeg alltid jordmødre å snakke med. I barseltiden var jeg på egen hånd. I hver fall inntil helsesøster plukket meg opp og fikk meg inn til litt mer konkret og regelmessig samtaleterapi.

Stor klem til dere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Jeg har vært i dine sko.

Jeg opplevde stor omsorg fra jordmødrene ved fødsel. Det ble naturlig nok noe mer fokus på barnet som levde, men jeg opplevde ikke at det døde barnet ble glemt. Jeg ønsket å stelle og svøpe barnet mitt selv, og jeg fikk det.

Det eneste jeg savnet var linken mellom svangerskap og barseltid. Når jeg gikk gravid hadde jeg alltid jordmødre å snakke med. I barseltiden var jeg på egen hånd. I hver fall inntil helsesøster plukket meg opp og fikk meg inn til litt mer konkret og regelmessig samtaleterapi.

Stor klem til dere!

Tusen takk for svar og stor klem til deg også ❤️❤️ Ja, jeg har tenkt på at barseltiden kan bli vanskelig. Tenkte å ta opp med jordmor neste time om det går an å få timer ved samtalepoliklinikken på sykehuset, eller evt bli henvist til psykolog. Jeg antar at tiden etter fødsel vil bli veldig tøff med mange motstridende følelser. 

Kan jeg spørre deg hvor langt på vei du var da barnet døde? Jeg håper så inderlig på at jeg også kan få svøpe og stelle og ha han litt hos meg, men det blir jo mange uker i magen og fostervannet vil jo også forsvinne etterhvert. Er redd det ikke skal være så mye å se..

Anonymkode: b1ee7...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og stor klem til deg også ❤️❤️ Ja, jeg har tenkt på at barseltiden kan bli vanskelig. Tenkte å ta opp med jordmor neste time om det går an å få timer ved samtalepoliklinikken på sykehuset, eller evt bli henvist til psykolog. Jeg antar at tiden etter fødsel vil bli veldig tøff med mange motstridende følelser. 

Kan jeg spørre deg hvor langt på vei du var da barnet døde? Jeg håper så inderlig på at jeg også kan få svøpe og stelle og ha han litt hos meg, men det blir jo mange uker i magen og fostervannet vil jo også forsvinne etterhvert. Er redd det ikke skal være så mye å se..

Anonymkode: b1ee7...3cd

Takk for klem :hjerte: Det har gått nesten fire år nå, og livet går videre, på godt og vondt.

Jeg var 26 uker på vei, da barnet døde. Det ble aldri tomt for fostervann, tror det ble en rift i hinna mellom ungene i forbindelse med morkakekirurgi tidligere i svangerskapet (De delte morkake og ytre fosterhinne, men hadde hver sin indre fostersekk). Barnet var preget av at det hadde gått 12 uker, men det var likevel godt å være litt sammen med henne og stelle henne. Hun så stort sett ut som en vanlig baby, bare bitte bitte liten. Det var godt også for eldre søsken å få ta farvel, det var vanskelig for dem å forholde seg til at det var to babyer i magen og at vi bare skulle ha med en hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og stor klem til deg også ❤️❤️ Ja, jeg har tenkt på at barseltiden kan bli vanskelig. Tenkte å ta opp med jordmor neste time om det går an å få timer ved samtalepoliklinikken på sykehuset, eller evt bli henvist til psykolog. Jeg antar at tiden etter fødsel vil bli veldig tøff med mange motstridende følelser. 

Kan jeg spørre deg hvor langt på vei du var da barnet døde? Jeg håper så inderlig på at jeg også kan få svøpe og stelle og ha han litt hos meg, men det blir jo mange uker i magen og fostervannet vil jo også forsvinne etterhvert. Er redd det ikke skal være så mye å se..

Anonymkode: b1ee7...3cd

Jeg tror de har krisepsykolog på sykehuset, men det kan du høre om. Du kan også be fastlegen din allerede nå henvise deg til psykolog, da det er ventetid, og om du får tid hos psykolog før fødsel så er du i en bearbeidingsprosess allerede da før fødsel. Jeg har aldri mistet et barn, men jeg mistet min lillesøster i dødfødsel og husker det som det var i går. 23 år siden nå, og jeg var 6 år gammel... Og et annet tips, er å google opp blogger og melde deg inn i ulike grupper med andre som har opplevd det samme, det vil også være med på bearbeidingsprosessen din.. Sender deg mange styrke klemmer, og tanker<3... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grusomt :(:hug: Har ikke mer å si enn det. Må være forferdelig.

Anonymkode: f8b76...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så trist å høre😔 En god jordmor skal ikke glemme det barnet som blir født stille, verken før eller etter. Jeg tenker det er viktig at dere er tydelige med jordmor på hva dere ønsker/ikke ønsker etter fødsel. Mange synes det er godt å ha fått være mye sammen med det døde barnet etter fødselen, stelle, kose og ta bilder. Mange angrer seg hvis de ikke gjør dette. Ønsker deg masse lykke til!

Hilsen jordmor.

Anonymkode: 006cf...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror virkelig ikke at jordmor ikke forstår at dere sørger og at det er vanskelig å håndtere en både glede og sorgens dag ved fødsel. Mange klemmer til dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...