Gå til innhold

Brintellix


Gjest Bruker115236

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker115236
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev lenger oppe, jeg gikk på lamictal og cipralex, men mistenkte at kanskje cipralex påvirket både tretthet/søvnighet og sexlyst. Håpet på en måte at det var grunnen iallfall :P 

Har nå sluttet på cipralex og er oppe i 10 MG brintellix, og har fortsatt å ta lamictal 200 gram som vanlig. 

Er så _sinnsykt_ kvalm!! Er ofte jeg ligger og ikke får sove pga kvalme liksom. Jeg har nok gått på 10 MG en måneds tid, er det noen som har fortsatt å være kvalme etter «innkjøringen»? Jeg tar dem om kvelden for ikke å være kvalm på jobb, pluss at jeg glemmer dem gjerne mer om morgenen i alt kaoset. 

Ang den psykiske formen ellers merker jeg ikke så mye endring - jeg er uansett grei til hverdags, er mest slik at depresjon trigges av overarbeid. Og hypomanien gir seg ofte utslag i superarbeidslyst :P men er 100% fungerende til vanlig. 

Er fortsatt helt gal etter søvn, føler aldri jeg får nok, elskerelskerelsker å sove. Men kanskje det er pga at jeg er tobarnsmor m to små og en katt som er sykt plagsom om natten med bråking og styring og oppvekking to-tre ganger. Og at jeg sover veldig lett. Kanskje det ikke er medisinenes feil. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Jeg har faktisk sluttet på brintellixen nå. Sluttet rett før jul. Har heldigvis blitt mye bedre, og har hatt god effekt tydeligvis :) 

Angående kvalmen, jeg sleit med kvalme under hele perioden jeg brukte medisinen. Tips som funker: Ikke ta tabletten før du skal på farten. Enten ta den 1 time før du skal fikse deg, kjøre, gå osv, evt etterpå. Spis en lett og frisk frokost ala smoothie sammen med tabletten. Hvis du klarer det - ta den på kvelden. Den verste kvalmen gir seg etter en stund, men jeg var som sagt kvalm gjennom hele perioden jeg gikk på den. Bevegelse og tunge frokoster var det jeg merket ga størst påvirkning på kvalmen - jeg ble mer kvalm. 

Angående søvnen så er det jo vanlig at brintellixen gir mer "energi"(eller hva jeg skal kalle det), så kanskje grunnen til du sover så lett er at du må være enda mer aktiv hvis du ikke er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! :D

sluttet du fordi du ble kurert? 😊

Jeg tar den kveldstid, for da er det «bare» søvnen den går ut over. Jeg burde nok trene, det har du helt rett i. Men så er jeg i den der tidsklemma da, som gjør at det må prioriteres over veldig mye annet...jeg er bygget litt sånn at hvis ikke jeg trener 3 ganger i uken så kan det bare være, for feks 1 gang i uken holder ikke til noe fremgang - så da lar jeg være liksom. Huff, håpløs tankegang...

Tror den største grunnen til svekket søvnkvalitet faktisk er katten min... Han vekker meg mange ganger ila natten, og det eneste som hjelper er å stenge ham inne i kjelleren - og han forsvinner selvsagt beleilig rundt leggetider (og så er det jo ikke noe gøy å sperre ham inne heller, selv om han har do og mat og vann og leker - så det skjer ikke så ofte pga samvittigheten). Kan liksom ikke avlive et dyr bare sånn på grunn av det. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :D

sluttet du fordi du ble kurert? 😊

Jeg tar den kveldstid, for da er det «bare» søvnen den går ut over. Jeg burde nok trene, det har du helt rett i. Men så er jeg i den der tidsklemma da, som gjør at det må prioriteres over veldig mye annet...jeg er bygget litt sånn at hvis ikke jeg trener 3 ganger i uken så kan det bare være, for feks 1 gang i uken holder ikke til noe fremgang - så da lar jeg være liksom. Huff, håpløs tankegang...

Tror den største grunnen til svekket søvnkvalitet faktisk er katten min... Han vekker meg mange ganger ila natten, og det eneste som hjelper er å stenge ham inne i kjelleren - og han forsvinner selvsagt beleilig rundt leggetider (og så er det jo ikke noe gøy å sperre ham inne heller, selv om han har do og mat og vann og leker - så det skjer ikke så ofte pga samvittigheten). Kan liksom ikke avlive et dyr bare sånn på grunn av det. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Hadde en katt som vekket meg om natten selv, før. Han døde av alderdom for noen år tilbake, og nå savner jeg å bli vekket. Men du kan ikke ha han på badet eller stuen(hvis du har dør)?

Jeg ble vel noen lunde kurert. En salig blanding av terapi og medisiner. Jeg sluttet delvis for jeg ikke er så glad i å ta medisiner, og merket da at jeg var mye bedre. Nå fungerer jeg uten, det gjorde jeg ikke før jeg begynte. 

Du kan jo evt prøve å gå mer? Bare sånn at du blir skikkelig utslitt. Jeg måtte det når jeg gikk på de medisinene for å sovne. Hvis jeg ikke hadde vært aktiv nok så var det å få noe søvn "no go".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuen og badet er for nærme, han holder sånt leven at det kun funker medkjellerstuen - så det er ikke en kjeller-kjeller, altså. Det er en stue med store vinduer :) jeg sover to etasjer over der igjen. 

Takk for svar! Skal begynne å trene mer altså, det er et godt tiltak. Mye enklere å få til å begynne nå når våren kommer også.

Anonymkode: 4cb77...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...