Gå til innhold

Brintellix


Gjest Bruker115236

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker115236

Noen her som går på brintellix for depresjoner?

Har søkt masse om erfaringer, men siden det er et nokså nytt legemiddel er det ikke så mye å finne. Tenker mest i forhold til hvordan det virket på depresjonene, hvor lang tid det tok før det hjalp, om du følte deg "flat", hvordan sexlysten endret seg(og om den gjorde det), og om du gikk ned eller opp i vekt, og hvis du fikk forandring i vekten om du var normalvektig eller har hatt et problematisk syn på mat før du begynte?

Har lest en del på amerikanske forum om legemiddelet, spesielt i forhold til dette med vektforandringer da jeg er veldig redd for å gå opp i vekt. Der finnes det de som både har gått opp, ned, og ingen forskjell. Men mest opp. Men merker og at de som skriver at de har gått opp virker ekstreme i trening og kostholdregime, og tenker at de kanskje har gått opp fordi de har vært undervektig og derfor fått høyere matlyst når humøret er bedre. Så hadde vært fint om noen hadde erfaringer å komme med i forhold til dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For depresjoner ville jeg uten tvil valgt wellbutrin om jeg fikk velge mellom brintellix og andre. Wellbutrin er det som funket best på min depresjon, men du må nesten bare prøve da det er svært individuelt. Hos meg funker overhodet ikke SSRI, som ciparlex og zoloft, for det første hjalp det ikke på depresjonen i det hele tatt, de legger jeg på meg av, mister sexlyst, blir i et lunefult og merkelig humør av blir sint og utstabil, de hjalp dog på panikkanfallene mine, mens GAD var like til stede som alltid. Noen får det mye bedre med disse medisinene, så ja, man må prøve. 
Brintellix hadde jeg helt ærlig ikke noe særlig effekt av, la ikke på meg noe mer enn jeg hadde gjort ellers. Trøstespiser voldsomt av deresjonene mine. Det negative med wellbutrin er at de gjorde angsten min tidvis verre, dog gikk jeg ned i vekt av de, hadde elendig matlyst og mye kvalme. De var ikke tilstrekkelig for meg på grunn av min angst og alternativetet ble og bruke de i kombo med cipralex. Jeg fikk nok og sluttet på alt av medisiner. Har prøvd så mye forskjellig, og ikke funnet noe som passer meg i grunn...

Anonymkode: 37c9e...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å spørre inne på doktoronline sitt forum, under psykiatri, mener det legemidlet er nevnt der av andre før.

Anonymkode: 00e6b...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noe effekt av den, men er fortsatt på utprøving angående dosering. Har ikke merket noen bivirkninger, og matlysten varierer like mye nå som før jeg startet på medisinen. Det er et medikament som skal gi merkbart mindre bivirkninger enn mange andre antidepressiva, så for de som er veldig følsomme for den typen medisiner er det verdt et forsøk. 

Anonymkode: 003b6...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått verken opp eller ned i vekt og jeg er ikke følelsesflat slik jeg ble av cipramil. Har hatt bittelitt kvalme, men så lenge medisinen tas rett etter frokost pleier det å gå greit. Har hatt enorm effekt på de kognitive problemene som kom etter dyp depresjon, og med motivasjon. Alt i hverdagen var et ork før å motivere seg til, slik er det ikke lenger og jeg føler meg helt normal nå. Eneste jeg sliter litt med er innsovning og litt periodevis angst, men det kan jeg leve med.

Anonymkode: 88637...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker115236

Tusen takk for alle svar❤ Jeg begynte på brintellix på mandag. Det er første gang jeg prøver et antidepressiva, ettersom jeg er svært skeptisk til slike medisner. Begynte på de fordi de har minst bivirkninger av de forskjellige, og det er viktig for meg. 

Merker jeg har slitt veldig med innsoving etter jeg begynte. I natt brukte jeg 4 nesten 5 timer. Har også vært litt kvalm, mest de første dagene. Ellers føler jeg at jeg har mer energi enn vanlig, sliter ikke like mye med å gjøre ting slik som før. Har heller ikke overspist til nå denne uken, noe som er bra til å være meg.

Skal oppdatere her etter hvert som jeg har gått en stund på det, men er ganske optimistisk foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Hvordan har det gått? Jeg seponerte lamictal og startet på brintellix for halvannen uke siden og det er faktisk i dag at jeg virkelig kan merke en effekt. Mye lettere i hjertet. Jeg har en bipolar2-diagnose men det største problemet mitt er at jeg er mye deprimert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
På 3.3.2017 den 20.16, KungFuGirl skrev:

Hei! Hvordan har det gått? Jeg seponerte lamictal og startet på brintellix for halvannen uke siden og det er faktisk i dag at jeg virkelig kan merke en effekt. Mye lettere i hjertet. Jeg har en bipolar2-diagnose men det største problemet mitt er at jeg er mye deprimert. 

Hei :)

Det har gått veldig bra siden oppstart i januar. Har gått på Brintellix i over 1 måned. Og for å si det rett ut så er det lenge siden jeg har hatt det så bra med meg selv. I starten sleit jeg en del med innsoving og kvalme. Men det er helt vekke, og jeg vil si jeg ikke har noen bivirkninger for øyeblikket. Humøret mitt er mye mer stabilt, og jeg har mye mer energi. Jeg har hatt noen dager der jeg har vært nedstemt, men er ikke i nærheten så langt nede som jeg var. Klarer også å ta i mot negative tilbakemeldinger/hendelser på en bedre måte enn det jeg gjorde før. Før så endte det ofte med overspising i flere dager.

Har begynt å få rutiner på både trening og bedre kosthold i hverdagen. Og alt kjennes mye lettere ut. Og jeg føler jeg begynner å få tilbake det gamle livet mitt.

Det er bra du føler litt virkning allerede. Jeg følte og i starten at jeg fikk mer energi og ting føltes lettere. Men det tok litt tid før "hodet" kom mer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Hei :)

Det har gått veldig bra siden oppstart i januar. Har gått på Brintellix i over 1 måned. Og for å si det rett ut så er det lenge siden jeg har hatt det så bra med meg selv. I starten sleit jeg en del med innsoving og kvalme. Men det er helt vekke, og jeg vil si jeg ikke har noen bivirkninger for øyeblikket. Humøret mitt er mye mer stabilt, og jeg har mye mer energi. Jeg har hatt noen dager der jeg har vært nedstemt, men er ikke i nærheten så langt nede som jeg var. Klarer også å ta i mot negative tilbakemeldinger/hendelser på en bedre måte enn det jeg gjorde før. Før så endte det ofte med overspising i flere dager.

Har begynt å få rutiner på både trening og bedre kosthold i hverdagen. Og alt kjennes mye lettere ut. Og jeg føler jeg begynner å få tilbake det gamle livet mitt.

Det er bra du føler litt virkning allerede. Jeg følte og i starten at jeg fikk mer energi og ting føltes lettere. Men det tok litt tid før "hodet" kom mer på plass.

Så bra :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Hei :)

Det har gått veldig bra siden oppstart i januar. Har gått på Brintellix i over 1 måned. Og for å si det rett ut så er det lenge siden jeg har hatt det så bra med meg selv. I starten sleit jeg en del med innsoving og kvalme. Men det er helt vekke, og jeg vil si jeg ikke har noen bivirkninger for øyeblikket. Humøret mitt er mye mer stabilt, og jeg har mye mer energi. Jeg har hatt noen dager der jeg har vært nedstemt, men er ikke i nærheten så langt nede som jeg var. Klarer også å ta i mot negative tilbakemeldinger/hendelser på en bedre måte enn det jeg gjorde før. Før så endte det ofte med overspising i flere dager.

Har begynt å få rutiner på både trening og bedre kosthold i hverdagen. Og alt kjennes mye lettere ut. Og jeg føler jeg begynner å få tilbake det gamle livet mitt.

Det er bra du føler litt virkning allerede. Jeg følte og i starten at jeg fikk mer energi og ting føltes lettere. Men det tok litt tid før "hodet" kom mer på plass.

Det var kjekt å høre! Håper det er slik jeg også vil få det. Hodet er der ikke helt enda men håper det faller på plass de neste ukene. Kan fortsatt kjenne dypet liksom, der gråten er rett rundt hjørna, og krysser fingrene for at det snart letter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
1 time siden, KungFuGirl skrev:

Det var kjekt å høre! Håper det er slik jeg også vil få det. Hodet er der ikke helt enda men håper det faller på plass de neste ukene. Kan fortsatt kjenne dypet liksom, der gråten er rett rundt hjørna, og krysser fingrene for at det snart letter. 

Håper det og for din del. Jeg fikk vite av legen min at det tok minst 2 uker før "hodet" ble bedre, men energien kom fort. For enkelte tar det opp mot 4 uker har jeg lest. Håper ikke det tar så lang tid for deg❤ Trist å høre at du har det vanskelig. Hvor stor dose er du satt på? Jeg bruker 10 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.3.2017 den 23.07, ElizabethTaylor skrev:

Håper det og for din del. Jeg fikk vite av legen min at det tok minst 2 uker før "hodet" ble bedre, men energien kom fort. For enkelte tar det opp mot 4 uker har jeg lest. Håper ikke det tar så lang tid for deg❤ Trist å høre at du har det vanskelig. Hvor stor dose er du satt på? Jeg bruker 10 mg.

Hei, beklager sent svar. Det har gått greit men jeg ble etterhvert hypoman, det har føltes sånn ut. Litt for mye oppå men også tunge og trette dager. Skal ned fra 15 til 12.5 nå og kanskje kombinere med lamictal. Jeg har bare så lyst å finne noe som kan fungere over lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker115236
18 timer siden, KungFuGirl skrev:

Hei, beklager sent svar. Det har gått greit men jeg ble etterhvert hypoman, det har føltes sånn ut. Litt for mye oppå men også tunge og trette dager. Skal ned fra 15 til 12.5 nå og kanskje kombinere med lamictal. Jeg har bare så lyst å finne noe som kan fungere over lenger tid.

Håper det blir bedre! Jeg har så klart tunge dager jeg og, men alt i alt 10 ganger bedre enn det jeg har hatt det i mange år. Er så fornøyd😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Håper det blir bedre! Jeg har så klart tunge dager jeg og, men alt i alt 10 ganger bedre enn det jeg har hatt det i mange år. Er så fornøyd😄

Ja, det har nok jeg det også. Absolutt. Men det er fortsatt litt for mye opp og ned her. Har du merket noen bivirkninger? Hos meg er det tydeligste nedsatt matlyst og sexlyst. Men kan vel leve med det 😊😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
2 minutter siden, KungFuGirl skrev:

Ja, det har nok jeg det også. Absolutt. Men det er fortsatt litt for mye opp og ned her. Har du merket noen bivirkninger? Hos meg er det tydeligste nedsatt matlyst og sexlyst. Men kan vel leve med det 😊😂

Har faktisk ingen bivirkninger haha. Litt kvalme om morgenen av og til da, også blir jeg fortere kvalm når jeg trener. Men utenom det ingenting. Har mindre matlyst men det har nok med at depresjonene mine har hengt sammen med spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med dere nå? Tenker å be legen om enten brintellix eller wellbutrin. Er bipolar2 m mest depresjoner jeg og, og går på lamictal og cipralex i dag. 

Anonymkode: 4cb77...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere nå? Tenker å be legen om enten brintellix eller wellbutrin. Er bipolar2 m mest depresjoner jeg og, og går på lamictal og cipralex i dag. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Er bipolar 2 med psykoser. Jeg gikk bla på cipralex i mange år, men ble veldig flat. Gikk over til brintellix. Etterhvert så la legen til efexor. Det viste seg å være en god kombinasjon for meg. Går på abilify og quetiapin i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere nå? Tenker å be legen om enten brintellix eller wellbutrin. Er bipolar2 m mest depresjoner jeg og, og går på lamictal og cipralex i dag. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Hei, jeg måtte seponere brintellix pga jeg ble for ujevn. Endte opp m å prøve litium men det fungerte veldig dårlig. Nå tror vi at vi har funnet miksen som virker. Lamictal 300 og fluoksetin 30/40 avhengig av hvor i syklusen jeg er. Fortsatt litt oppå en del dager og kapitulerer dagene etterpå men ikke nedstemt på samme måte så slik som dette kan jeg forhåpentligvis ha det over tid. Leste nettopp en bok om en som vokste opp med alkoholisme i familien og som voksen fikk en bipolardiagnose. Fortelles om det der med å akseptere seg selv, ikke gremmes over sidene som er vanskelige å sånn. Kjente meg godt igjen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg skrev lenger oppe, jeg gikk på lamictal og cipralex, men mistenkte at kanskje cipralex påvirket både tretthet/søvnighet og sexlyst. Håpet på en måte at det var grunnen iallfall :P 

Har nå sluttet på cipralex og er oppe i 10 MG brintellix, og har fortsatt å ta lamictal 200 gram som vanlig. 

Er så _sinnsykt_ kvalm!! Er ofte jeg ligger og ikke får sove pga kvalme liksom. Jeg har nok gått på 10 MG en måneds tid, er det noen som har fortsatt å være kvalme etter «innkjøringen»? Jeg tar dem om kvelden for ikke å være kvalm på jobb, pluss at jeg glemmer dem gjerne mer om morgenen i alt kaoset. 

Ang den psykiske formen ellers merker jeg ikke så mye endring - jeg er uansett grei til hverdags, er mest slik at depresjon trigges av overarbeid. Og hypomanien gir seg ofte utslag i superarbeidslyst :P men er 100% fungerende til vanlig. 

Er fortsatt helt gal etter søvn, føler aldri jeg får nok, elskerelskerelsker å sove. Men kanskje det er pga at jeg er tobarnsmor m to små og en katt som er sykt plagsom om natten med bråking og styring og oppvekking to-tre ganger. Og at jeg sover veldig lett. Kanskje det ikke er medisinenes feil. 

Anonymkode: 4cb77...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...