Gå til innhold

Jeg er så nervøs for oppkjøring!


1Cecilie

Anbefalte innlegg

Hei! Dette innlegget skriver jeg fordi jeg er så nervøs. Jeg kjenner på en latterlig angst. Jeg har strøket på oppkjøring 2 ganger før.

Jeg har oppkjøring igjen i morgen. Ett år siden sist jeg prøvde.

Jeg ønsker motivasjon og beroligene ord. Denne angsten er irrasjonel, og jeg vet det selv. Men jeg klarer ikke kontrollere meg selv. Kjørelæreren min sier jeg kjører glimrende, og at jeg ikke skal være nervøs. 

Problemet er at på oppkjøringen så blir jeg så nervøs at ingenting går som det skal. Jeg bare sitter å tenker "strøyk jeg nå?" vis sensor skriver noe på arket sitt.

 

Kan dere væresåsnill å hjelpe meg til å roe nervene? Setter virkelig pris på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være avslappende, ikke stress det merker de. Hold kroppen i ro og bare slapp helt av. 

Anonymkode: b1947...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lat som at du er avslappet. Da blir du det etterhvert også.

Ta det helt rolig og gi deg selv tid til å tenke i rundkjøringer, kryss og steder du har mye vikeplikt. Ikke stress.

Og se i speilene ofte, bare for å vis sensor at "hey, I got this" :)

Og det er lov til å gjøre feil! Du stryker ikke av å ikke være feilfri. På oppkjøringa mi valgte jeg en dårlig parkeringsplass da jeg skulle parkere og da han skulle sjekke ryggeskillsa mine, rygga jeg opp på fortauskanten :P

Likevel fikk jeg karakter glimrende (med anbefaling å øve litt mer på parkering, rygging og sånne småting). Han sa at det viktigste for å stå, var at han som sensor følte seg trygg.

Lykke til! Om du tar det rolig, blir det nok lappen på deg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod på min tredje oppkjøring, etter å ha strøket i alle fall en gang grunnet nervøsitet. Jeg har en tendens til å stresse meg opp dersom det er rolig i bilen, så før den tredje oppkjøringen ba jeg sensor om å holde en samtale med meg underveis. Det var nesten sånn at jeg glemte at jeg var på oppkjøring og det gikk veldig fint :)

 

Det kan være lurt å tenke gjennom hva du trives med. Liker du at det er rolig i bilen, vil du ha radioen på eller vil du snakke med sensor? Sensor er som utgangspunkt ikke ute etter å ta deg, men se at du er en trafikksikker sjåfør. 

 

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å be om at kjørelæreren er med? Eller gjør dette det vondt verre? (ikke sikker på om det er lov)

Start med å informer om at du er veldig nervøs. Og be om en pause om det blir for ille. Husk - de er ikke ute etter å ta deg, kun se til at du er en sjåfør som mestrer trafikken og det som kreves for å kjøre bil.

Masse lykke til. Få høre hvordan det går da. :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Ta det rolig, ikke bråbrems og ikke vær for mye frampå. Sats på jevn og rolig kjøring og  husk at det er lov å gjøre småfeil. Jeg tulla det til i et kryss og var sikker på at jeg hadde strøket, men bestod med glans. En del år siden nå, men husker det godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sensorene sitter og skriver hele veien, de noterer seg bra ting også, så det må du ikke tenke på.
Får du oppvarmingstime før oppkjøringen? Det hjelper masse!

Det hjelper også å flytte fokus vekk fra det at "nå er jeg på føreprøve". Noen liker å ha på avslappende musikk i bakgrunnen, andre liker at sensor prater, noen vil ha det helt stille; hva liker du?
En kompis minnet meg på en intern vits rett før jeg dro på oppkjøring, og når jeg ble nervøs tenkte jeg på den, det hjalp litt. :fnise:

Det er lov å gjøre noen feil, så ikke la deg distrahere hvis du tabber deg ut litt. Mange stryker pga at de gjør en feil og ikke greier å konsentrere seg om annet enn feilen etterpå og saboterer for seg selv.

Husk at dette egentlig ikke er noe annet enn en vanlig, litt dyrere kjøretime, og hvis det skjærer seg er det bare 4 uker til du kan prøve igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lattea skrev:

Er det mulig å be om at kjørelæreren er med? Eller gjør dette det vondt verre? (ikke sikker på om det er lov)

Start med å informer om at du er veldig nervøs. Og be om en pause om det blir for ille. Husk - de er ikke ute etter å ta deg, kun se til at du er en sjåfør som mestrer trafikken og det som kreves for å kjøre bil.

Masse lykke til. Få høre hvordan det går da. :klem1:

Du har anledning til å ta med deg trafikklæreren din på oppkjøring. Men det anbefales i utgangspunktet ikke. Læreren blir bare sittende i baksetet uten å kunne svare på spørsmål eller å kunne hjelpe på noen måte. 

2 minutter siden, Anoia skrev:

Sensorene sitter og skriver hele veien, de noterer seg bra ting også, så det må du ikke tenke på.
Får du oppvarmingstime før oppkjøringen? Det hjelper masse!

Det hjelper også å flytte fokus vekk fra det at "nå er jeg på føreprøve". Noen liker å ha på avslappende musikk i bakgrunnen, andre liker at sensor prater, noen vil ha det helt stille; hva liker du?
En kompis minnet meg på en intern vits rett før jeg dro på oppkjøring, og når jeg ble nervøs tenkte jeg på den, det hjalp litt. :fnise:

Det er lov å gjøre noen feil, så ikke la deg distrahere hvis du tabber deg ut litt. Mange stryker pga at de gjør en feil og ikke greier å konsentrere seg om annet enn feilen etterpå og saboterer for seg selv.

Husk at dette egentlig ikke er noe annet enn en vanlig, litt dyrere kjøretime, og hvis det skjærer seg er det bare 4 uker til du kan prøve igjen ;)

Oppvarmingstime er absolutt viktig. I tillegg vil jeg anbefale å kjøre hver eneste dag i uken før oppkjøringen. Man blir en drastisk bedre sjåfør ved å kjøre hver dag før oppkjøringen. Jeg merker det utrolig godt på elevene mine som tar det rådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle oppmuntrende og beroligene ord!! :D Hjelper veldig! Skal tenke på dere mens jeg kjører opp i morgen!

 

:hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det, for jeg hadde akkurat oppkjøring selv :)

Heldigvis gikk det bra, jeg tror det var fordi jeg var så rolig hele tiden. Prøv å holde deg rolig, bruk speilene og prøv å gjøre kjøreturen behagelig. 

Dette klarer du! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til fra meg også 👍

Det går så bra skal du se 👏🏼🙏

Anonymkode: dd182...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til!

 

Jeg strøk selv to ganger før jeg klarte det på tredje. Pissenervøs, så nervøs at jeg gjorde en treerfeil etter 15 minutter første gangen. Jeg var ikke dårlig til å kjøre, bare så preget av prestasjonsangst at jeg ikke fikk det til.

Tredje gang da orket jeg bare ikke være nervøs. Tenkte at nå går det som det går. Og da gjennomførte jeg uten feil.

Dette går nok bra, skal du se! :)

Anonymkode: a6013...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, 1Cecilie skrev:

JEG BESTO ALLE SAMMEN!!!!! 

 

Tusen takk for beroligende ord!!!!:nori::hjerte:

Gratulere:nori:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse!!

Så kjekt å høre, gleder meg på dine vegne. Sees på veiene! :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye!!!! 👏🏼👏🏼🎉🎉

kjør med måte 😉

Anonymkode: dd182...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...