Gå til innhold

Kjøpe bruktbil, 4x4, vinterbil, prisklasse 60 000-130 000. Tips?


Lemming

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har sett på bruktbiler en stund nå. Jeg kan veldig lite om biler, men man gjør seg jo opp noen tanker etter å ha sett på mange annonser. Jeg bor i et værhardt "Winter Wonderland" og trenger en bil jeg kan kjøre på hytta med om vintern. For eksempel er parkeringsplassen nær hytta er sjelden godt brøyta. Det er ofte mye sne i bygda mi og. Og jeg vil kunne kjøre over fjellet på vinteren uten å sette meg fast så snart det fyker litt til. I tillegg står det jo bilferier med mann og barn på fremtidsplanene, så vil gjerne ha 5 dører og stor bagasjeplass. ;)

 

Noen av bilene som jeg ser "går igjen" i annonsene er:

Honda cr-v

Toyota rav4

Nissan x-trail 

Mitsubishi outlander

Subaru outback

Ford maverick

Noen som har erfaringer om disse? Eventuelt anbefalinger om andre?

Håper noen har litt peiling og kan komme med noen tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Lemming skrev:

Hei folkens!

Jeg har sett på bruktbiler en stund nå. Jeg kan veldig lite om biler, men man gjør seg jo opp noen tanker etter å ha sett på mange annonser. Jeg bor i et værhardt "Winter Wonderland" og trenger en bil jeg kan kjøre på hytta med om vintern. For eksempel er parkeringsplassen nær hytta er sjelden godt brøyta. Det er ofte mye sne i bygda mi og. Og jeg vil kunne kjøre over fjellet på vinteren uten å sette meg fast så snart det fyker litt til. I tillegg står det jo bilferier med mann og barn på fremtidsplanene, så vil gjerne ha 5 dører og stor bagasjeplass. ;)

 

Noen av bilene som jeg ser "går igjen" i annonsene er:

Honda cr-v

Toyota rav4

Nissan x-trail 

Mitsubishi outlander

Subaru outback

Ford maverick

Noen som har erfaringer om disse? Eventuelt anbefalinger om andre?

Håper noen har litt peiling og kan komme med noen tips. :)

Av de bilene du har listet opp, er det Subaru som er den mest bunnsolide. Den har et 4-hjulstrekk system som ingen andre, det er ikke snakk om å spinne noe før det/de hjulene som har godt grep tar over. Har selv prøvd et par av modellene og jeg kan live deg de tar tak i underlaget!(se bort fra blank is)

Av de andre er Honda CRV den værste, gidder knapt å trekke på mer enn to hjul, et foran og et bak når det kniper. Toyota er jo ikke så stor med tanke på bagasjeplass, men den tror jeg solid ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

Har prøvd å lese litt på nett om de forskjellige bilene, og får inntrykk flere plasser av at cr-v'en ikke har den beste 4x4... 

Flere som har noen erfaringer om bilene jeg har nevnt, eller tips til andre gode vinterbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Maverick har ett kjempegodt 4X4 system, ikke for brede vinterdekk som griper godt på underlaget. God å kjøre og bensinmotor gir lett kaldstart. Problemet er at disse nå begynner å bli gamle, med mye kilometer, så en tilstandsrapport er nødvendig. Subaru er og ett godt alternativ, men noen klager over problemer med automatkassen.

Lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Toyota 4Runner og slikt? Blir de for tøffe?

Anonymkode: 51cd1...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 4-runnere har jeg ikke sett på, men de var tøffe ja! 😃 Noen erfaringer med disse da? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en Ford Maverick til salgs som ikke var så veldig langt unna, men den ble desverre solgt i løpet av noen dager... Den var jeg absolutt interessert i! :)

Flere som har erfaring med Honda CR-V? Har fått anbefalt den av noen stykker, mens andre igjen IKKE synes den duger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nissan X-trail 2006 mod med 2,4l bensinmotor. Knall vinterbil og veldig godt å kjøre. Kan absolutt anbefale en slik bil.

Anonymkode: 048f1...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg i USA har en 4Runner og han mener det er ingen over, ingen ved siden. Nesten samme terrengfunksjonalitet som en Landcruiser, men litt bedre på vei, og så er de akkurat så pålitelige som Toyota skal være.

CR-V har ikke den beste firehjulsdriftsløsning, tror det er en Haldex-kløtsj eller noe sånt? Den kommer på ved behov, men det vil føles mindre stabilt. Funker lel. Volvo bruker det samme systemet i sine biler. Nissan X-Trail hadde en god del tilbakekallinger og slikt i sin tid, har heller iķke så gode erfaringer med de Nissanene jeg har hatt.

Anonymkode: 51cd1...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
10 timer siden, Lemming skrev:

Wow, 4-runnere har jeg ikke sett på, men de var tøffe ja! 😃 Noen erfaringer med disse da? :)

 

Anonymkode: 51cd1...0bb

Genial bil. Kjenner ei som kjører Toyota 4-runner og ja, det er en stor bil og litt barsk, men den bilen er stødig som fjell. 

Anonymkode: 262a4...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her får du jo bortimot gratis:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89552144

Kjør den til rusten tar han, og så vraker du den og vet om du skal ha én til (i bedre stand; masse deler har du jo allerede da), eller så kjøper du noe mer sivilt om det blir for mye terrengdilldall på denne.

Ser jo nå at Toyota har sluttet å selge nye 4-runner i Norge for lenge siden. I USA får man en oppdatert, splitter ny modell.

Anonymkode: 51cd1...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne her får du jo bortimot gratis:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89552144

Kjør den til rusten tar han, og så vraker du den og vet om du skal ha én til (i bedre stand; masse deler har du jo allerede da), eller så kjøper du noe mer sivilt om det blir for mye terrengdilldall på denne.

Ser jo nå at Toyota har sluttet å selge nye 4-runner i Norge for lenge siden. I USA får man en oppdatert, splitter ny modell.

Anonymkode: 51cd1...0bb

Hadde vært skeptisk, bilens eier kjøpte den i august i fjor, hvorfor selger han allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne her får du jo bortimot gratis:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89552144

Kjør den til rusten tar han, og så vraker du den og vet om du skal ha én til (i bedre stand; masse deler har du jo allerede da), eller så kjøper du noe mer sivilt om det blir for mye terrengdilldall på denne.

Ser jo nå at Toyota har sluttet å selge nye 4-runner i Norge for lenge siden. I USA får man en oppdatert, splitter ny modell.

Anonymkode: 51cd1...0bb

Slike biler bør man styre unna! Skroten er vel neste stoppested for denne.....selv om det er en Toyota!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, får vi argumenter til påstandene også? :) Jeg har kjøpt mange biler i prisklassen 8-12000kr som har holdt i to år med minimalt med innsats. Og TS er jo på let etter hvilken type bil hun skal prøve, så...hvorfor ikke?

Anonymkode: 51cd1...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo xc70. Magisk bil på all stangst vinterstorm-føre.

Anonymkode: 64c19...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og alle hjelp! :) For en liten Lemming som skal kjøpe bil for første gang, og som fram til nå har vært mest interessert i form og farge når det gjelder biler.... Så har det vært absolutt helt nødvendig med innspill, tips og andres erfaringer. 

Du Anonym som linka til 4-runner. Lier er over 2000km unna meg. Tipper det hadde kosta like mye å reise dit som det bilen koster... Og så hadde jeg sikkert kjørt den ihjel på vei hjem likevel. :ler:

MEN. Jeg er nå den stolte eier av en Honda CR-V! :nordvesta:

Jeg har fått et par kommentarer her på at 4wd systemet ikke er det beste. Jeg har også forhørt meg med folk jeg kjenner om dette, det viste seg at et par av mine kjente har hatt cr-v. Noen sier det samme som dere ang 4wd, andre syntes det var en kjempebil for de forholdene som er her. Men forutenom 4wd, så er kommentaren jeg får fra stort sett alle, når jeg nevner cr-v, at Honda er driftssikre biler som varer og varer. For meg som ikke kan noe om biler og ikke har særlig lyst på ny hobby (skru på bil), så er jo det en stort bonus. Og når det da dukka opp en til salgs, ikke så langt unna her jeg bor, godt vedlikeholdt, kun hatt 1 eier, med nye bremser og diverse annet... Ja da bestemte jeg meg bare for den! :)

Det er jo en bruktbil, og tiden vil vise om jeg kanskje føler at den er noe ustabil på dårlig føre. Vi får se. Da får jeg heller ta å oppgradere om noen år! ;)

Igjen, takk for gode svar! :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er det du holder til? Jeg har Honda selv, så det er nok et godt valg. Grattis og kos deg med ny bil! :)

Anonymkode: 51cd1...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...