Gå til innhold

Dere som har barn med DIABETES... Symptomer før diagnose.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere være snill å fortelle meg hvilke symptomer barnet hadde før barnet fikk diagnosen? Tegn som dere feks ser i ettertid satt i sammenheng med diagnose? Setter stor pris på svar. Og om dere kan dele litt om hvordan den første tiden etter diagnose artet seg, ift til å lære seg hvordan man behandler/ lever med sykdommen og opplæring? Her ditt barn blitt mobbet pga sykdommen? Ble plutselig bekymret for om det er det som feiler mitt barn og har selvsagt bestilt legetime. Ønsker ikke å diskutere mitt barns symptomer her inne, ønsker kun å høre om symptomer og tiden etterpå. På forhånd takk for at dere deler med meg.

Anonymkode: 513fc...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn hadde som mange andre, hyppig vannlating og ble slapp. Hun var liten, og hadde mest sannsynlig en føling da vi kom til legevakta. Vi fikk diagnosen raskt og ble lagt inn på sykehuset for undersøkelser. Der og da følte jeg at verden raste sammen, men lite visste jeg om at dette er en diagnose det går an å leve et helt normalt liv med. 

Siden hun var 2 1/2 år på den tiden fikk hun ikke så mye søtsaker på verken lørdager eller resten av uken til vanlig, så for henne var det ikke noen stor overgang å begynne på en såpass streng diett. Vi måtte til en hver tid ha kontroll over hva hun fikk i seg. Som forelder blir man ofte veldig oversiktlig av seg når man har et barn med diabetes. Noterer, veier og måler blodsukker døgnet. Min datter er 5 år nå og vet godt at hun har diabetes og hva det innebærer. I begynnelsen var det ikke så populært å bytte "pumpemerke på magen" i og med at det er en nål som stikkes inn, men det blir en vane når man gjør det flere ganger i uka. Med et barn med diabetes blir det sjelden noe småspising i mellom måltidene, fordi da slipper vi å måle blodsukkeret så ofte. Insulinpumpa er imidlertid ikke noe problem. 

I barnehagen har de ansatte vært gjennom kurs for hvordan handle det hverdagslige og eventuelle følinger. Hun har ikke blitt mobbet noe ennå. Barn tenker som regel ikke på det, og sykdommen syns ikke på henne. 

Aktivitet er også veldig viktig for diabetikere. Min datter har for eksempel funnet dans som hun liker å gjøre, også svømmekurs en gang i uka (da kobler vi bare ut insulinpumpa den tiden hun er i bassenget:))

Hvis diabetes feiler ditt barn ville jeg ikke bekymret meg! Det går fint an å leve normalt:)

lykke til!

anbefaler å se episoden om diabetes av programmet "sånn er og sånn er det" på NRK TV / nrksuper TV. Der får man se hverdagen til et diabetesbarn. 

Eller har diabetesforeningen vært til stor hjelp her;)

Anonymkode: 2a5a4...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun var liten, og hadde mest sannsynlig en føling da vi kom til legevakta

Dette stemmer ikke, da barn med uoppdaget diabetes har høyt blodsukker når de blir innlagt. Føling kommer av lavt blodsukker. 

Barnet mitt var 6 år da han fikk diabetes type 1 og vi oppdaget det ved at han var veldig tørst og drakk veldig mye. Han tisset veldig mye og i starten trodde vi det var fordi han drakk så mye. Han begynte å tisse seg ut igjen om natten selv om han hadde vært på do 3-4 ganger etter han la seg. I tillegg gikk han ned i vekt og ble veldig tynn. På skolen sa de i ettertid at han var en del slapp på skolen men det la ikke vi så mye merke til hjemme. 

Den første tiden etter diagnosen var veldig krevende, men det er en bratt læringskurve. Vi var innlagt 10 dager på sykehuset. Etter et par måneder var jeg tilbake i jobb. Barn med diabetes type 1 kan spise akkurat det samme som alle andre heldigvis. Alikevel lærer man seg etterhvert hva som gjør størst utslag på blodsukkeret og det kan være store individuelle forskjeller. Mitt barn spiser det samme som det gjorde før diagnosen. 

Det har aldri vært noe mobbing i forbindelse med diabetesen. Mange er derimot imponert over hvor tøff barnet er som stikker seg selv mange ganger daglig. 

Anbefaler deg å gå inn og se på filmen Jørgen 6 år på diabetesforeningen sine sider. Veldig fin informativ film. 

Håper barnet ditt ikke har diabetes, men det er en sykdom man kan leve helt fint med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anastacia skrev:

Dette stemmer ikke, da barn med uoppdaget diabetes har høyt blodsukker når de blir innlagt. Føling kommer av lavt blodsukker. 

Kanskje barnet hadde lavt blodsukker da?

Anonymkode: aa5e6...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes type 1 mangler insulin. Insulin er jo det som regulerer blodsukkeret. Uten insulinet er blodsukkeret bare høyt 

Anonymkode: cf0ee...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anastacia skrev:

Dette stemmer ikke, da barn med uoppdaget diabetes har høyt blodsukker når de blir innlagt. Føling kommer av lavt blodsukker. 

 

Det du sier er sant, men det var dette vi fikk beskjed om da vi var på sykehuset. Litt av en avsporing, syns jeg.

Anonymkode: 2a5a4...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tisser barnet ofte? Drikker det mye? Dersom det er ventetid for å komme til legen kan du kjøpe keto-stikka på apoteket og sjekke om barnet har sukker i urinen selv. 

Anonymkode: c7dec...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere være snill å fortelle meg hvilke symptomer barnet hadde før barnet fikk diagnosen? Tegn som dere feks ser i ettertid satt i sammenheng med diagnose? Setter stor pris på svar. Og om dere kan dele litt om hvordan den første tiden etter diagnose artet seg, ift til å lære seg hvordan man behandler/ lever med sykdommen og opplæring? Her ditt barn blitt mobbet pga sykdommen? Ble plutselig bekymret for om det er det som feiler mitt barn og har selvsagt bestilt legetime. Ønsker ikke å diskutere mitt barns symptomer her inne, ønsker kun å høre om symptomer og tiden etterpå. På forhånd takk for at dere deler med meg.

Anonymkode: 513fc...7e1

Jeg har ikke barn med diabetes, men hvis du har et barn med veldig tørstefølelse, hyppig vannlating og slapphet, så skal du ikke vente til du får legetime, dette er ø-hjelp og barnet skal til lege straks. Ta med urinprøve og få den stixet, så har du iallefall et utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt har diabetes som ikke er behandlet har det ikke noe god livskvalitet, så du bør ikke vente på noen legetime..  tørste, hyppig vannlating, føler seg uvel, oppsøk legevakten..

Anonymkode: b0024...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...