Gå til innhold

Veilederen ber barnehageansatte se etter psykiske lidelser hos foreldrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veilederen s.26 ber barnehageansatte om å se etter psykiske lidelser hos foreldre som leverer/henter barna sine i barnehagen: 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/til-barnets-beste---samarbeid-mellom-barnehagen-og-barneverntjenesten.pdf

Barnehagen vi bruker er nokså stor...det er mange team, foreldre og barn i ulike aldersgrupper. Vi har over tid observert og hilst på mange foreldre, mødre og fedre, som i all slags humør og travelhet til/fra jobb og annet er innom barnehagen for å levere/hente sine barn.

En tidlig vintermorgen kunne følgende observeres utenfor og i barnehagen: 

  • En mor bannet da hjulet på vognen punkterte
  • En far stresset voldsomt da han hadde glemt sekken med klær til barnet
  • En mor begynte å gråte
  • En far kjeftet på datteren ved henting ("nå må du forte deg, Sara, ellers må vi bare kjøre nå!" i en sint tone). 
  • En mor ser alltid trett, blek og sliten ut. Hun er gravid og har barn i barnehagen. Tror ikke hun jobber, går bare hjemme
  • En far er sjef og er alltid travel: han stresser med barnet sitt ved hver levering/henting 

Når barnehageansatte hører sånt, så vil de nok merke seg det og melde inn bekymring.

Men hva hvis barnehagen tok feil: at moren bare var forkjølet (og derfor gikk i den joggebuksen)? Hvis man ikke kler seg bra nok eller er fin på håret så blir også det lagt merke til. 

Eller hvordan er det egentlig,barnehageansatte - hvordan sporer dere psykiske lidelser hos foreldrene? Ja, hva  er slike lidelser? : ) 

 

 

 

 

Anonymkode: a1966...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere ped leder er jeg direkte skremt, jeg var overhode ikke bekymret over morgenstress og bleke mammaer...

Jeg er mer bekymret over samfunnsutviklingen her i Norge.

Det jeg finner skremmende er fordommer, dårlige holdninger og stigmatisering av enkeltindivider. Det kan få helt feile følger, og er personlig glad jeg ikke er småbarnsmamma lenger.

Anonymkode: fafbb...1bb

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du ramser opp er foreldre med psykiske lidelser er det ikke mange friske foreldre igjen, for en syk verden.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man oppegående klarer man å skille mellom morgenstress og de tegn som ramses opp i veiledernso kan gi grunn til bekymring. 

Anonymkode: ea242...c9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du vet at mennesker er forskjellige individer, ikke roboter med ansvar for barn? Gi meg styrke. 

Skulle likt å høre hvordan barnevernet behandler en sak som er meldt inn fordi "mor bannet ved punktering av hjul på barnevogn". I nord-Norge hadde omtrent hver mor eller far ligget tynt an.

Anonymkode: 44cd7...c56

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med svette mammaer i treningstøy? Jeg løper til barnehagen når jeg henter og ser gjerne ikke ultraflott ut.

Anonymkode: 479a4...889

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser virkelig ikke problemet. En bekymringmelding er som en trafikkontroll, så lenge du ikke holder på som en idiot er det ingenting å bekymre seg for. Det er bedre å sende hundre for mange enn en for lite. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg ser virkelig ikke problemet. En bekymringmelding er som en trafikkontroll, så lenge du ikke holder på som en idiot er det ingenting å bekymre seg for. Det er bedre å sende hundre for mange enn en for lite. 

Du mangler livserfaring, forstår ikke hvorfor du svarer i slike tråder, du har virkelig ikke peiling på hva som er realiteten der ute.

Anonymkode: fafbb...1bb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg ser virkelig ikke problemet. En bekymringmelding er som en trafikkontroll, så lenge du ikke holder på som en idiot er det ingenting å bekymre seg for. Det er bedre å sende hundre for mange enn en for lite. 

Nei. Da drukner de virkelig nødvendige bekymringsmeldingene i alt våset som blir meldt inn. Og tid, ressurser og hjelp går tapt for de som VIRKELIG trenger det.

Anonymkode: 44cd7...c56

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler livserfaring, forstår ikke hvorfor du svarer i slike tråder, du har virkelig ikke peiling på hva som er realiteten der ute.

Anonymkode: fafbb...1bb

Tullball. Det sitter noe personer og er livredde for enhver offentlig etat fordi de har den juridiske kompetansen til en full papegøye. Vi som faktisk forstår litt juss ser at det er uproblematisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Tullball. Det sitter noe personer og er livredde for enhver offentlig etat fordi de har den juridiske kompetansen til en full papegøye. Vi som faktisk forstår litt juss ser at det er uproblematisk. 

:a034:

Anonymkode: fafbb...1bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Tullball. Det sitter noe personer og er livredde for enhver offentlig etat fordi de har den juridiske kompetansen til en full papegøye. Vi som faktisk forstår litt juss ser at det er uproblematisk. 

Ikke for å være frekk, men har du noe erfaring med dette området? Vet du hvordan det foregår i praksis? :) 

Anonymkode: d5a77...f7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være frekk, men har du noe erfaring med dette området? Vet du hvordan det foregår i praksis? :) 

Anonymkode: d5a77...f7e

Jeg er lærer, jeg vet saksgangen med å sende bekymringmeldinger og sender de selvsagt når det er behov for det.

Min mor er sosionom og vi diskuterer disse tingene regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Jeg er lærer, jeg vet saksgangen med å sende bekymringmeldinger og sender de selvsagt når det er behov for det.

Min mor er sosionom og vi diskuterer disse tingene regelmessig.

Jeg er sosionom;) ser fint at du mangler livserfaring til og utale deg, alt er ikke a4.

Anonymkode: fafbb...1bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhhh...... Ingen av eksemplene der var vel noe som i seg selv gir grunn til bekymring...? 

Men jeg ville nok slått av en prat med den slitne, gravidemamma'n for å høre mer om hvordan hun hadde det, og om hun kanskje hadde behov for hjelp på noe vis....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sosionom;) ser fint at du mangler livserfaring til og utale deg, alt er ikke a4.

Anonymkode: fafbb...1bb

Lærte de deg å ty til personangrep isteden for å uttrykke dine meninger på sosionomiskolen? 

Så du er under den forståelse at en bekymringmelding sendt inn om noen som er psykisk friske vil være en utilbørlig belastning? På hvilken måte? Hvilken negative konsekvenser innbiller du deg vil komme av at jeg sender en bekymringmelding om at moren til noen gråter?

Det er absurd å innbille seg at barnevernet er en stor stygg ulv som kommer å stjeler barn bare noen sender inn en melding. Da ville vi hørt om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Lærte de deg å ty til personangrep isteden for å uttrykke dine meninger på sosionomiskolen? 

Så du er under den forståelse at en bekymringmelding sendt inn om noen som er psykisk friske vil være en utilbørlig belastning? På hvilken måte? Hvilken negative konsekvenser innbiller du deg vil komme av at jeg sender en bekymringmelding om at moren til noen gråter?

Det er absurd å innbille seg at barnevernet er en stor stygg ulv som kommer å stjeler barn bare noen sender inn en melding. Da ville vi hørt om det. 

Spar deg. Jeg dømmer ingen på grunnlag av trøtte fjes, graviditet og bleke ansikt eller morgenstress. Det er også menneskelig å gråte, en del gjør det uten at det sendes noe bekymring om det..var vel også pensum bv og, ikke unødig inngripen i noe som er naturlig..;)

 

Anonymkode: fafbb...1bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg er lærer, jeg vet saksgangen med å sende bekymringmeldinger og sender de selvsagt når det er behov for det.

Min mor er sosionom og vi diskuterer disse tingene regelmessig.

Ehm.... kjørelærer, ja.

Anonymkode: 3be31...b50

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt! Dersom det du nevner der er grunn til bekymring, ja da har ca alle foreldre psykiske lidelser. Hvorfor har det noe å si hvordan foreldre kler seg eller er trett og sliten? Det er HELT normalt! Trett og sliten, der har du en småbarnsmor i et nøtteskall. At foreldre ikke er freshe kan ha mange grunner. For eksempel hos meg selv: dersom jeg har fri en dag fra skole/jobb, så kan jeg fint levere barna i barnehage/skole og så dra hjem for å sove et par timer :P Og da sminker jeg meg ikke akkurat for å levere de. Da går jeg fint i kosebukse til og med. At foreldre stresser ved levering og henting er også veldig normalt. Det kan ha mange årsaker det også. Og er man stresset, kan man gjerne virke sint. Hadde et hjul på vognen punktert, ja da tror jeg kanskje et stygt ord kunne kommet ut av enhver. Å glemme en sekk med klær til et barn, kan oppleves som en krise fordi kanskje barnet virkelig trengte de klærne, men faren visste at han ikke hadde tid til å hente de fordi han da kom for sent på jobb. Og derfor få dårlig samvittighet både ovenfor jobben OG barnet. At folk gråter er også normalt, spesielt hvis de for eksempel har en dårlig dag eller har sovet lite. Eller bare er følsom av seg. Eller kanskje det er en logisk grunn til at hun gråt, men kanskje ikke alle rundt henne vet det?

Nei vettu hva. Det vi trenger er å ikke være fordømmende. Er det noe rart barnevernet får mange saker på seg, og ikke får gått nøye igjennom hver enkelt sak?

Endret av Silje Lien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Ting som er nevnt i hovedinnlegget, ser jeg daglig ved henting/levering. Ingen grunn til bekymring for det. Om morgenene stresser de fleste på ett eller annet vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...