Gå til innhold

Snakker dere om sex med barna/ungdommene deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakker dere om sex med barna/Ungdommene deres?? 

Anonymkode: 860eb...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Nå er han ikke mer enn halvannet år, men skal definitiv snakke om sex ja. Vil at han skal ha et naturlig forhold til kropp, sex og ikke minst forstå konsekvensene av det å ha sex. Vurderer å la han se Kids. Den gjorde inntrykk på meg iallefall. Og en fødevideo :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den tid kommer, er det en selvfølge. Å tro at skolen har et godt nok opplegg for å lære om sex, er naivt. Der har de reproduksjonslære, og lite annet. 

Mine er fortsatt kun 5,5 og 7, men har allerede snakket om kroppen, lært dem at den er kun deres og at ingen kan ta eller gjøre noe med kroppen deres som de ikke vil.  Og at det samme gjelder for andre, de kan ikke ta på andres kropper uten lov. Og at det er forskjell på klemmer og vise at man er glad i hverandre. 

Anonymkode: 3c297...003

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er små (4 til 8 år) så det er ikke så mye sexprat foreløpig, men selvsagt blir det mer vinklet mot sex ettersom de blir eldre. Hittil snakker vi mest om kropp og om at man selv bestemmer over egen kropp, og vi svarer ærlig på spørsmål de har så de vet godt hvordan barn blir laget og hvordan de blir født. Det dukker stadig opp aktuelle problemstillinger, f.eks. hvis den ene deler ut litt voldsomme klemmer og den andre roper "nei". Da snakker vi om at man må respektere nei og at det er mottakeren som bestemmer selv om det bare er en klem og man mente godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fortalt 5-åringen både hvordan de fleste barn blir til og hvordan han selv ble til (IVF). Han var for øvrig ikke særlig interessert. :P Men har lagt mer vekt på kropp og grenser slik andre her også nevner.

Anonymkode: 3fac7...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt SKAM som utgangspunkt for diskusjoner. Jenta mi er 13 år nå og nokså naiv fortsatt. 

Anonymkode: fab27...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Ungene har sett på newton om kropp/pubertet, samt at vi har snakket mye om "Stopp, det er min kropp!".

I tilegg har jeg snakket med 8-åringen om nettvett, grooming og viktigheten av si ifra/spørre mamma eller pappa FØRST. 

Anonymkode: 2c974...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superbruker7

Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. De har sexundervisning på skolen og lurer ungen på noe mer kan han google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt gjør vi det. 

Jeg har sønner, og prøver å lære de opp til å tenke seg om mange ganger før de sexer rundt. Min store skrekk er at de skal havne oppi en voldtektsanklage, med de konsekvenser det kan få for de selv.

Anonymkode: 044e5...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en sønn på 15 år. Føler det er endel av oppdragelsen å lære han om kropp, grenser osv. Veldig tydelig på at nei betyr nei, at man ikke skal mase seg til bilder/sex, er noen beruset skal du hjelpe dem hjem og ikke i seng ;) 

Anonymkode: a344e...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt gjør vi det. 

Jeg har sønner, og prøver å lære de opp til å tenke seg om mange ganger før de sexer rundt. Min store skrekk er at de skal havne oppi en voldtektsanklage, med de konsekvenser det kan få for de selv.

Anonymkode: 044e5...815

Så enig! 

Anonymkode: a344e...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selvsagt. Min yngste er snart 17 og har kjæreste, vi har snakket mye om både egne og andres grenser, følelser, prevensjon... Har også en som er voksen nå, vi gjorde det samme da.

Det, som alt annet som angår barn og unge, er først og fremst foresattes ansvar.

 

Anonymkode: 834c2...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og at det er forskjell på klemmer og vise at man er glad i hverandre. 

Anonymkode: 3c297...003

??!! Er det forskjell på en klem og det å vise at man er glad i noen (venn/venninne/skolevenn, etc.)?

Anonymkode: 0dee1...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

??!! Er det forskjell på en klem og det å vise at man er glad i noen (venn/venninne/skolevenn, etc.)?

Anonymkode: 0dee1...b45

Neida, mente det i samme kontekst. At det er forskjell på uønsket kroppslig kontakt og det å gi klemmer fordi man er glade i noen.

Anonymkode: 3c297...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Arkana skrev:

Våre er små (4 til 8 år) så det er ikke så mye sexprat foreløpig, men selvsagt blir det mer vinklet mot sex ettersom de blir eldre. Hittil snakker vi mest om kropp og om at man selv bestemmer over egen kropp, og vi svarer ærlig på spørsmål de har så de vet godt hvordan barn blir laget og hvordan de blir født. Det dukker stadig opp aktuelle problemstillinger, f.eks. hvis den ene deler ut litt voldsomme klemmer og den andre roper "nei". Da snakker vi om at man må respektere nei og at det er mottakeren som bestemmer selv om det bare er en klem og man mente godt.

Samme her. Gir helt ærlige, rett frem svar på det de spør om. 

Har også fortalt min 10 år gamle sønn om mensen ( han mente han hadde lært om det på skolen men det viste seg at han trodde det var noe man hadde en gang. ) Tenker det er kjempeviktig at gutter og jenter lærer om hva som skjer med både eget kjønn og det motsatte kjønn, så slipper man misforståelser, og gutter som erter jenter om mensen etc. 

Har stor tro på åpenhet om disse tingene siden barna ellers finner informasjon på nett eller hører ting som kanskje ikke stemmer i det hele tatt. 

Skulle ønske jeg hadde opplevd samme åpenhet når jeg var barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det kommer veldig naturlig uansett hvis man har et nært forhold til barna sine. :) 

Ser man litt film og tv sammen så kommer det masse som blir nyttige småsamtaler i sofaen. Min 11-åring har feks. hatt dilla på Friends, og når det er sånne småting der som de egentlig ikke skjønner (feks. hvorfor trøsta Rachel Ross da han rullet på juiceboksen (hun trodde jo han kom tidlig)), så kan man enkelt forklare det akkurat der og da. :) 

Å sette seg ned og ta en seriøs samtale som både foreldre og barn gruer seg til synes jeg bare er tull. Ha heller et åpent forhold til hverandre hvor man kan snakke om alt jevnt oppover oppveksten, så faller det seg naturlig. 

 

Anonymkode: d3164...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Nå er min bare 6 år, så vi har ikke kommet helt til sex ennå, men alt hun lurer på med kropp og følelser får hun skikkelige svar på. Vi prater om at man bestemmer over egen kropp, at man skal respektere andre, om gode og dårlige hemmeligheter, om å være trygg på egen kropp, selvfølelse osv. 

På skolen lærer de bare grunnleggende om dette. Og det er så mye annet enn akkurat "sex og prevensjon" som det er viktig å prate om, og som man kanskje ikke vil ta opp foran klassen. Og skal man bare sette barna/ungdommene til å google om sex så havner de fort borti mye man ikke egentlig forstår, eller som man burde hatt noen å prate med om hva man egentlig så/leste. 

Har selv et slikt forhold til mamma, vi prater om "alt" - kropp og forandringer, sex og samliv, følelser osv (detaljer om eget sexliv har vi holdt for oss selv såklart). Jeg syns jo det var småflaut å spørre om ting når jeg var yngre, men ikke sånn at jeg ikke turte, og vi hadde mange gode samtaler. 

Anonymkode: 4c282...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...