Gå til innhold

Storopprydning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei! Det er alltid rotete her. Ikke sånn at folk ville reagerert noe særlig på det, men nok til at det hemmer meg på flere måter. 

- Jeg leter stadig etter større hus, for å få bedre plass. Men egentlig er det ikke noe galt med den plassen vi har. Rekkehus på ca 120 kvadratmeter til tre personer.

- Jeg inviterer sjeldent folk på besøk.

- Jeg pynter ikke noe særlig til jul/påske, for jeg syns ikke det er noe vits å pynte når det uansett er rotete her.

- Jeg vasker sjeldnere enn jeg ønsker, for jeg rekker aldri å vaske når tiden blir brukt til rydding.

- Jeg er grinete på mann og barn, når det egentlig er rotet som plager meg.

Tingene blir flyttet fra rom til rom. Jeg kjøper smarte oppbevaringsløsninger, googler og leter på pinterest etter smarte ideer, for å stable mest mulig ræl oppover i høyden for å utnytte plassen. Dette går ikke mer!!

Jeg vet akkurat hva som hindrer meg i å "kaste". En ting er miljøet, jeg dør litt når jeg tenker på at noen har laget denne tingen/et tre er hugget ned. Jeg vil gi den bort til noen som vil ha den, og tar vare på den, og jeg må være sikker på at dette skjer, at de ikke bare kaster den igjen... Noen av tingene vil jeg også ha penger for, men jeg orker ikke styret med å selge dem. Jeg tenker at jeg skal selge dem "en gang", og så skjer det aldri. Jeg trenger ikke pengene, vi har veldig god økonomi, så det er bare tull.

Det blir for dumt, jeg forstår det selv, men det er vanskelig for meg.

Nå har jeg avtalt med mamma at hun kommer å kjører bort ting for meg om tre dager, jeg setter alt jeg ikke vil ha ute, og hun henter det. Jeg skal ikke bry meg med hvor det havner. Jeg vet at hun ikke kaster det. Blir vel gitt til en bruktbutikk. Håper hun selger noe og tar pengene selv! Så nå fyller jeg poser og kasser og bærer småmøbler ut. Men så blir jeg usikker da, huff, denne kunne jeg vel solgt. Denne er så fin men jeg har ikke plass til den, kanskje jeg kan finne et sted, hmmmmm.... 

Det høres vel ut som jeg er en hoarder, men absolutt ikke, huset ser greit nok ut. Hvis f.eks barnevernet hadde kommet uanmeldt på døra, tror jeg ikke de ville skrevet at det var uhygienisk eller veldig rotete, bare lagt det i kategorien hverdagsrot. Det sitter mer i hodet mitt, perfeksjonist, vil ikke ha en pose med utvokste klær på gulvet eller papirer på kjøkkenbenken, noe det alltid er. I tillegg til rene klær i den ene sofaen, overfylt skittentøyskurv, leker utover hele gulvet i stua, ting som skal opp i den ene trappa, og ting som skal ned i andre enden. Pyntegjenstander og stearinlys jeg er lei av, men som jeg ikke har noe oppbevaringsplass til, så blir de stående et sted midlertidig da.

Jeg har ikke noe direkte spørsmål, men tar gjerne imot noen tilbakemeldinger på innlegget mitt. Gjerne motiverende, om at det kommer til å bli så deilig å bli kvitt tingene :) Flere som føler seg i samme situasjon? Nå skal jeg gå å bære ut flere ting! :)

Anonymkode: fca92...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du endelig får tatt grep :) Husk at hvis du legger ut ting på finn.no gratis mot henting blir du kvitt ting, og noen  som ikke har råd til å kjøpe får noe fint :)

Anonymkode: 37a7f...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på tide å gi seg stoppeshop 1 års tid? Ergo du har ikke lov å kjøpe annet enn mat og det mest nødvendigste. resten må du lage av det du har (gjenbruk), bytte, selge osv?

 

Listelykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut Marie Kondo metoden? 

Om det er viktig for deg at tingene dine kommer til noen som trenger de så kan du ringe nærmeste krisesenter å høre hva de har behov for - babytøy og barneklær er ofte mangelvare der. Det lokale flyktningemottaket trenger sikkert også klær eller utstyr til de som har fått egen bolig. Det kan være lettere å rydde ut og kvitte seg med ting når du vet at det kommer til noen som trenger det - er min erfaring. Har du barn liker de som regel å være med på en slik dugnad for å hjelpe noen som trenger det.

Shoppestopp er også et genialt virkemiddel for å få rot og overflod under kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere! :)

Jeg har ikke lest Marie Kondo, men lest mye OM henne, og har grei oversikt over hva det går ut på. Har lett etter boka, men bokhandlerene har vært utsolgt. Jeg liker tankegangen veldig godt! :) Har ikke gjort det helt etter boka (som jeg ikke har lest, haha!) men har tatt ut alle klærne mine, kvittet meg med mye, og brettet det på hennes måte. Jeg er ikke helt klar for å gjøre det med alt, tror jeg. Men har metoden hennes i bakhodet stadig vekk, når jeg rydder. :) 

Jeg må definitivt ha shoppestopp! For noen uker siden meldte jeg meg av alt av nyhetsbrev, facebookgrupper som frister meg til å kjøpe ting, og jeg unngår kjøpesentre. Det er deilig å ikke få nye ting inn i huset!

Jeg kvitter meg med ting rett som det er, men det minsker nesten ikke allikevel. For et år siden kjørte vi bort masse! Sikkert ti store flytteesker. Klær går stadig i fretexkontaineren. Men nå må det bare tas storopprydning, nå vil jeg få orden en gang for alle :)

Mulig jeg legger ut på finn ja :) Vegrer meg for å legge ut på facebookgrupper (nå har jeg meldt meg ut av alle uansett så), for jeg syns liksom det er litt flaut at alle på vennelista får opp varsel om det...

Anonymkode: fca92...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun tre personer på 120 kvm synes jeg er svært god plass. Dere må rett og slett få bedre rydde-rutiner. Rent røy legges på plass med en gang. Hva har det i sofaen å gjøre? Har du brukt en ting må den legges på plass igjen når du er ferdig med å bruke den. 

Anonymkode: 73599...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin

Innkall til familiemøte. Mann og barn må lære å ta ansvar, ellers har du dette gående resten av livet. 

Ellers syns jeg at du har funnet god løsning på å bli kvitt tingene. Det er bare å gjennomføre det. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjenne meg igjen i TS sin situasjon.

Har selv begynt med opprydding. Når jeg går i skuffer og skap finner jeg ting jeg ikke engang visste at jeg hadde. Og hva er da poenget med å ha det? Dersom jeg ikke har brukt en ting på noen år, ja da klarer jeg meg uten: Søpla eller videresalg!

Merker det blir mindre ting i huset, og det er en deilig følelse.

Tar litt omgangen, men planlegger hele tiden neste steg. Planleggingen er for meg halve jobben.

Anonymkode: d2bd2...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er som meg. Humøret mitt blir VELDIG påvirket av hvor koselig eller utrivelig det er hjemme. Det kan nok samboeren min skrive under på.

Vi er late (nei, vi jobber veldig mye og er derfor sliten når vi er hjemme), så vi trenger enkle løsninger for å holde det ryddig.

Har funnet ut at enkel organisering er gull her. Har kjøpt en skittentøyskurv vi har bak døren til å slenge tomflasker i, har kjøpt en fin kurv fra Søstrene Grene som vi legger regninger og post i (når vi har tid til å gå gjennom det, legger vi regningene i en perm), vi har ordnet en større søppelbøtte (når søppelbøtta var full, la vi ting på kjøkkenbenken :rolleyes: ) og jeg har kjøpt et skoskap for å legge bort sko vi ikke bruker daglig.

Disse småtingene gjorde store underverker i vårt hjem, i hvert fall!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her; humøret blir veldig påvirket av hvordan man har det rundt seg. For min del hjelper denne tankegangen:

Først og fremst må barn og mann involveres i prosessen. Alle må bidra for at de nye rutinene skal fungere. Både i egne ting og på fellesområdene. Dersom de ikke tar initiativ selv må dere bli enig om oppgavefordeling.

Ta gjerne for dere rom for rom. Dra frem alt i skuffer, skap etc og finn frem alt som (for eksempel) skal være på kjøkkenet. Gå gjennom det. Er det noe som er ødelagt så kast det. Ting man ikke har bruk for selges eller leveres til bruktbutikker. Fokuser på hjemme-/familiemiljøet fremfor å bruke miljøet som "unnskyldning". Miljøet er ikke tjent med at du tar vare på ting du kjøpte for 5 år siden, men aldri har brukt. La heller noen andre få gleden av det dere selger/leverer inn, fremfor at det står hjemme hos dere ubrukt og til irritasjon. Det er mye mer miljøvennlig at noen kjøper noe du har eid, fremfor at de kjøper nytt.

Ting du er litt i tvil over råder jeg til å pakke bort, men bare midlertidig. Mye bedre å gå i garasjen og hente fram noe man var usikker på, fremfor å angre på at man solgte det og må kjøpe en ny. 

En av de største grunnene til rot er at ting ikke har en fast plass. Man tenker kanskje ikke over det. Men ofte kan man løfte opp noe som ligger i veien og spørre seg selv "hvor hører denne egentlig hjemme?". Dersom ting har en plass å oppbevares er det mye enklere å flytte det tilbake dit etter bruk. Både for deg og alle andre i husholdningen. 

Ofte blir det sånn som du beskriver i HI, at man skal selge noe, men blir alltid til at man ikke gidder. Bestem deg for det. Sett av en dag; ta bilde, bestem deg for pris og legg ut annonse. Del heller opp slik at du gjør litt nå og litt da. Tenk så deilig følelse når alt er lagt ut og enda bedre når noen har kjøpt det. Så kan du belønne deg selv på en måte når du er ferdig med det. :) 

Og neste gang du kjøper noe må du tenke deg om. Er dette noe du har behov for eller ønsker? Har du en plass og oppbevare det?

Ble et langt innlegg dette. Men bra å se at du har kommet i gang. :) Neste gang kan du prøve å gjøre det uten moren din, ikke at det er noe galt i å få hjelp. Men man blir ofte litt mer bevisst på ting om man gjør det selv. Og så slipper du å lure i ettertid om hvor ting ble av osv. Og det er fin trening i å kvitte seg med ting, for det blir man aldri ferdig med. 

Anonymkode: fa761...7da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Humøret mitt er det verste ved å ha for mye ting. Hvis ikke humøret ble så påvirket av det, hadde det egentlig ikke vært noe problem her. For SÅ ille er det ikke. Mann og barn er fornøyde. Ingen gjester ville reagert noe spesielt. Mange gar det som oss uten at det plager dem. Så det er egentlig jeg og mitt humør som er problemet... Litt godt å tenke på det sånn.

I dag var mamma her og hentet masse ting. Jeg har ryddet selv, men hun har stor bil. Hun la ut masse av det på finn 😃 Unner henne veldig å få penger for det, for hun trenger det. Og så kastet hun søppel som har stått her. Tom heliumtank etter barnebursdag i sommer. Knekt sengebunn. Med mer.

Jeg føler meg mye bedre! Så utrolig deilig å bli kvitt ting. 😃 Det er endel igjen, men dette hjalp godt. 

Takk for støtte og inspill så langt 😃😃

 

Anonymkode: fca92...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...