Gå til innhold

Forbrenne fett, ikke muskler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt råd.. Jeg trener hver dag. Kondisjonstrening i form av jogging eller gåturer i kuppert terreng hver dag(varierert hard og lett trening), og legger i tillegg inn en 30 minutters lang styrkeøkt (relativt tung belastning) annenhver dag. 

Det jeg lurer på er hvilke tiltak jeg bør gjøre ifht kosthold (og trening) for å få kroppen til å forbrenne mest fett, og ikke muskler? 
Får selvfølgelig i meg så mye proteiner som mulig allerede, men er det noe jeg bør passe på å spise før/etter trening e.l.?

Takker så mye for tips :)

Anonymkode: f76f8...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få i deg nok kalorier. Hvis du skal ned i vekt, er det en grei pekepinn å ikke legge opp til større kaloriunderskudd enn tilsvarende en nedgang på 1% av total kroppsvekt pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker bcaa for å beholde mest mulig muskelmasse, men jeg syns ikke det funka.

Anonymkode: 0dadd...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man beholde muskler så må man løfte vekter, trene korte intervaller slik som å løpe opp en trapp osv. Det er ofte viktigere med kostholdet. Kutte ned på karbohydrater og øke protein inntaket.
 

Anonymkode: 72806...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2017 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg trenger litt råd.. Jeg trener hver dag. Kondisjonstrening i form av jogging eller gåturer i kuppert terreng hver dag(varierert hard og lett trening), og legger i tillegg inn en 30 minutters lang styrkeøkt (relativt tung belastning) annenhver dag. 

Det jeg lurer på er hvilke tiltak jeg bør gjøre ifht kosthold (og trening) for å få kroppen til å forbrenne mest fett, og ikke muskler? 
Får selvfølgelig i meg så mye proteiner som mulig allerede, men er det noe jeg bør passe på å spise før/etter trening e.l.?

Takker så mye for tips :)

Anonymkode: f76f8...918

Man forbrenner da vel aldri muskler. 

Anonymkode: bc61b...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å hvile nok utenom trening (inkl. nok søvn)

Spise i overskudd for muskelvekst. Uansett ikke for lite.

Trene muskelgruppen ofte nok. Tror det er anbefalt 1 g/u for vedlikehold, 2-3 for muskelvekst.

Spise nok før og etter kondisjonstreningen kanskje? Slik at kroppen kan hente energi fra "lageret", og ikke må finne alternativer som å gå løs på musklene? Haha, jeg vet ikke om det er sånn det fungerer😁 Men kroppens foretrukne kilde til energi er ihvertfall karbohydrater, mens proteiner (og fett) brukes til å bygge muskler. Kanskje det går an å justere inntaket av de forskjellige næringsstoffene, alt ettersom hva du skal trene?

Med meg selv har jeg ihvertfall merket at med ca tre kondisjonsøkter og to styrkeøkter per uke, ble det lite muskler og fremgang før jeg begynte å spise nok eller litt i overskudd. Uavhengig av at jeg alltid hadde passet på å spise nok proteiner. Så nok mat er ihvertfall nøkkelen her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BCAA og fortsette med like mye styrketrening. Om du da ikke legger deg i alt for høyt underskudd vil du beholde muskelmassen du har fra før. Kan være litt vanskelig å legge på seg ekstra muskelmasse når du går ned, men beholde den man allerede har er relativt enkelt om du fortsetter og trene og passer på proteininntaket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...