Gå til innhold

Trent i 2-3 mnd, gått opp masse i vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke slitt med fedme før, hatt littegrann ekstra vekt, men ikke mye.

For 2-3mnd siden begynte jeg trene. 45min-1time, 2-3 ganger i uka (20 min kondisjon og 20-30min styrke).Dette var for og komme litt i form da jeg syntes jeg var så svak. 

Spiser sundt og  jevnt utover dagen. 

Siden jeg begynte trene har jeg gått opp hele 12kg!  Er kjempelei meg, siden jeg begynte trene for og komme i form og endelig bli kvitt de få kiloene jeg alltid har hatt til overs. Prøvd og se på om jeg spiser så innmari mye mer enn før, men det gjør jeg ikke.

Er 182 høy og veier nå 88kg ca. 

Hvordan er det mulig og legge på seg så mye når man bare trener "normalt" og før bare satt på rævva? Man får da ikke 12 kg muskler på 2 mnd heller med så lite trening!? 

Akkurat sluttet røyke for noen dager siden, og hsr nå mest lyst til å slutte trene,  begynne røyke +spise drittmat/uregelmessig igjen ettersom det gjorde at jeg holdt meg slank....

 

FRustrert mann på 29

Anonymkode: 81564...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du mer enn før du begynte å trene? 

Er du blitt reellt større med disse tolv kiloene eller er det kun vekt? Er magen større/mindre? Passer klærne fortsatt?

Anonymkode: 08497...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser egentlig ikke boe mer, spiser sunnere. Ikke en masse fast food.

Fått kommentarer på st jeg har "fått bittelitt mage" og armene er blitt større .

Merker buksene er litt trangere

Anonymkode: 81564...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du BMRen din og fører du inn alt du spiser i app? 

Anonymkode: 76576...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig "bivirkning" med trening er økt appetitt. Man merker det gjerne ikke selv, og tror at man spiser normale porsjoner, men disse er ofte litt større enn før. Det er superbra at du har begynt å trene, dette er noe av det beste du kan gjøre for helsen din, men den mengden trening du gjør har absolutt ingenting å si for en eventuell vektnedgang om du ikke samtidig strammer inn på matinntaket. 

Anonymkode: 1817a...971

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avslutte røyking er en bra ting men kan også føre til at du går opp i vekt. Men ikke begynn å røyk igjen. Du må nok se på hva du spiser gjennom en hel dag. Og øke kondisjonstreningen. Skriv ned her hva du spiser på en gjennomsnittelig dag så kan jeg gi deg en pekepinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Kanskje spiser jeg en smule mer enn før, men spiser som sagt mye sunnere nå. Grovt brød istedenfor lyst. Frokost, lunsj, middag og litt kvelds istedenfor ingen frokost, junkfood til lunsj, junkfood/ferdigfabrikat til middag og etegilde på kvelden. 

Synes trening blir ett problem når man evt må trene så mye at det vlir mas istedenfor gevinst og noe man ser frem imot. Aldrig trent før, men kjenner den tiden jeg legger på treninga nå er ideel 

 

Anonymkode: 81564...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man må tenke på ved vektnedgang er å ligge i kaloriunderskudd. Samme hvor sunn maten er så vil en legge på seg om en spiser mer enn en forbruker. Jeg brukte å føre alt inn i app til jeg begynte å ha litt kontroll. Nå vet jeg sånn ca hva alt er i kalorier men tar stikkprøver av og til (fører inn en dag jeg føler jeg fikk i meg for mye). Synes det funker best for meg. Jeg er veldig glad i å trene og på det meste kunne jeg trene 10 ganger i uken. Personlig trives jeg med 5 dager i uken, men har uker med 3 også. Varierer også treningen en del (ikke bare treningssenter). Synes det er flott at du har en rutine på 3 ganger, og du kan øke etterhvert om du vil det. Det viktigste er at du har fult fokus og trener skikkelig når du først er der. Jeg synes det alltid er kjekt å se forbedringer enten at jeg holder ut lenger eller i form av at jeg klarer mer vekter enn sist. Har du blitt sterkere? Jeg følger et styrketreningsprogram og liker å ta mellom 6-10 øvelser med 3x12 repitisjoner på en økt med gjerne litt kardio. Enten bare som oppvarming (fra ca 10 opp til 20 min) eller som en full time (rundt 45 min). Går da helst i oppoverbakker eller tar intervaller. Jeg trener ca en time hver gang. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Røykestopp er også helt topp, bare vær bevisst på både det og trening gir høyere apetitt. Ofte så unner en seg litt mer eller spiser litt mer "fordi jeg trener". Da kan vinningen gå opp i spinningen om ønskelig resultat er vektnedgang. Det samme med de som er flink til å ligge i underskudd hele uken også smeller det skikkelig i helgen hvor det lille underskuddet man har arbeidet seg opp forsvinner. Nøkkelordet er altså kosthold og å ligge litt i underskudd for å gå ned i vekt. Ved trening forbrenner du litt ekstra samt at du øker muskelmassen som igjen vil øke forbrenningen. Skjønner det er demotiverende å ha gjort så mye og likevel føler at du mangler resultater. Men jeg tipper at økt muskelmasse også er en del av den økte vekten :) Stå på! Du har vært kjempeflink og allerede gjort masse bra for helsen din. Du vil fort finne ut hva som funker for deg. Jeg klarte å gå ned i vekt bare med å gå turer liksom. Jeg har selv gått ned 20 kilo før og holder på med det samme igjen. Det er tøft, men veldig verdt det når jeg endelig ser og merker resultater. Om du derimot ønsker å bli sterkere er det vel mye styrketrening og kalorioverskudd som er tingen - men det har jeg ikke så mye erfaringer med.

Anonymkode: 76576...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange takk for svar. Kanskje spiser jeg en smule mer enn før, men spiser som sagt mye sunnere nå. Grovt brød istedenfor lyst. Frokost, lunsj, middag og litt kvelds istedenfor ingen frokost, junkfood til lunsj, junkfood/ferdigfabrikat til middag og etegilde på kvelden. 

Synes trening blir ett problem når man evt må trene så mye at det vlir mas istedenfor gevinst og noe man ser frem imot. Aldrig trent før, men kjenner den tiden jeg legger på treninga nå er ideel 

 

Anonymkode: 81564...0b4

Uansett hvor sunt du spiser, så er det enda begrenset mengde kroppen trenger.

 

Jeg tenkte også før: Jeg spiser jo så sunt, hvorfor går jeg ikke ned/legger på meg. Etter å ha telt kalorier en stund fant jeg jo ut at selv om jeg spiste sunt, så var mengdene for mye og vekta gikk deretter.

Du har fått inn gode treningsrutiner. Hold på disse. Det er gull verdt for kroppen (og hodet) ditt. Gå litt gjennom mengdene du spiser, tell gjerne kaloiriene dine. Det kan være du har noen skjulte kaloribomber som du ikke er klar over. Det er helt vanlig å ha dette.

Anonymkode: 5d6d4...424

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang røykeslutten din: Kjempe bra!!!

Slutta selv å røyke for en stund tilbake siden. Det alene gjorde at hvilepulsen min gikk ned med 20%!

Dette har en del å si på forbrenningen til kroppen. Men husk at ved å kutte røyken, blir prestasjonen din, og resultatet av treningen så mye bedre. Du vil klare å yte mye bedre!

Du gjør en kjempejobb, fortsett med det :nordvesta:

Anonymkode: 5d6d4...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme i begynnelsen når jeg trente, turns out - jeg belønte meg selv helt ubevisst etter trening tre til fire ganger i uka. Tok flaut lang tid å se at jeg hadde plukka med meg en skikkelig stygg uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener mer, kan du bli mer sulten. Trening forbrenner ikke allverdens kalorier. Hvis du trener så mye at du blir sliten, kan det hende at hverdagsaktiviteten din går ned, i tillegg. Når du trener, kan du kanskje tenke at du trenger/fortjener mer mat, og bevisst eller ubevisst spise mer. Hvis du spiser flere måltider enn før, betyr det flere spisesituasjoner og mulighet for mer mat. Når du spiser annen mat enn før, kan det være vanskelig å beregne riktig mengde. "Sunn mat" har også kalorier. Hvis du ikke synes maten du spiser nå er veldig god, kan det være at du ubevisst (og lett paradoksalt) "kompenserer" for manglende opplevelse, ved å spise mer.

Med andre ord - mange ukjente faktorer. Men én er sikker - for å gå opp i vekt, må du ha kalorioverskudd over tid; for å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd over tid. Så hvis du har gått opp i vekt, har du spist mer enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matinntaket har nok økt. 

Men noe jeg merket når jeg begynte å trene, var at jeg bygde muskler under fettet. Fettet var der fortsatt men musklene under økte. Og jeg holdt på mere vann også. Det tok ca tre måneder før ting stabiliserte seg og vekta raste ned. Jeg måtte tenke mer på kalorier inn/ut og bare fortsette treningen. Brått mista jeg ti kilo. Jeg er ei lita flis men var veldig chubby en stund. 

Anonymkode: f97df...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes mye ut å gå opp 12 kg på to måneder. En god del av det er nok vann, det er ikke uvanlig at kroppen holder ekstra på vann når man nettopp har begynt å trene. Samtidig må nok matinntaket ha økt, vet du omtrent hvor mye du har spist de siste månedene?

Anonymkode: 72e22...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ubevisst begynt å spise mer. Du har både begynt å trene og slutta å røyke, dette er to ting som påvirker appetitten veldig. Prøv å skriv ned alt du spiser i løpet av en dag (absolutt alt, husk olje/smør du steker i) og regn ut kaloriene. Da kan du få en pekepinn på hva som bør endres 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...