Gå til innhold

Bloggeren Fru Maela og merking av reklame


calium

Anbefalte innlegg

Jeg følger bloggeren på snapchat, hvor hun ofte legger ut reklame for Forever Living, som hun selv er forhandler for. Hun får ange bestillinger og tjener grovt med penger på dette. Har sannsynligvis en god del følgere også, som hun har fått gjennom blogg. Må hun ikke merke disse snappene med reklame for egen bedrift/business? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Ja, det skal hun;

Her er noen av spørsmålene Forbrukerombudet har fått etter lanseringen:

  • Jeg har en egen nettbutikk i tillegg til bloggen. Gjelder kravene til merking også når jeg omtaler produkter fra nettbutikken min?

Svar: Poenget er at reklamen skal fremstå som reklame. Derfor må du på en tydelig måte opplyse om at produktene du omtaler kommer fra din egen nettbutikk. Merk som reklame slik at dette kommer klart frem.

 

 

https://forbrukerombudet.no/sporsmal-svar-reklame-sosiale-medier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Bergensia! Jeg har ikke for vane å drive "heksejakt" på noen som helst, men jo mer jeg ser på snapchatten hennes, jo mer provosert blir jeg. Hun tjener penger som hakka møkk, og det fremstår som "en venninneanbefaling", når det i realiteten er reklame som bare det for egen bedrift! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia
Akkurat nå, calium skrev:

Takk for svar, Bergensia! Jeg har ikke for vane å drive "heksejakt" på noen som helst, men jo mer jeg ser på snapchatten hennes, jo mer provosert blir jeg. Hun tjener penger som hakka møkk, og det fremstår som "en venninneanbefaling", når det i realiteten er reklame som bare det for egen bedrift! 

Bare hyggelig!

Og det er ovehodet ikke heksejakt (eller bloggpoliti som noen liker å kalle det), det handler om at de som faktisk er så priviligerte at de tjerner penger på sin bloggvirksomhet spiller med åpne kort og følger de få og temmelig enkle rettningslinjer satt av FO. Ikke verre!

Men som regel er det vel viljen det står på hos de fleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å diskutere det med henne en gang for lenge siden. Helt døfødt. Så lenge ingen fra forbrukerombudet hadde sagt det til henne var det helt rett som hun gjorde.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som at så lenge politiet ikke ser du kjører i 65 i 50-sona så er det greit å gjøre det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattevesenet skulle jo bli strengere. Rart de ikke saumfarer samtlige bloggere oftere. Mye juks her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Hun er jo nå i fødselspermisjon, noe som normalt sett gir permisjonspenger fra NAV. Skal ikke spekulere i hennes penger, men er det lov å tjene penger på umerket reklame via SoMe dersom man samtidig mottar permisjonspenger? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Xstrella skrev:

Skattevesenet skulle jo bli strengere. Rart de ikke saumfarer samtlige bloggere oftere. Mye juks her.

Det har de ikke ressurser til. De tar stikkprøver, samt jobber ut fra tips. Så det er bare å sende inn tips om bloggen og manglende reklamemerking. 

19 timer siden, calium skrev:

En annen ting. Hun er jo nå i fødselspermisjon, noe som normalt sett gir permisjonspenger fra NAV. Skal ikke spekulere i hennes penger, men er det lov å tjene penger på umerket reklame via SoMe dersom man samtidig mottar permisjonspenger? 

 Nei. Så send inn tips om dette til NAV. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2017 den 15.45, calium skrev:

Takk for svar, Bergensia! Jeg har ikke for vane å drive "heksejakt" på noen som helst, men jo mer jeg ser på snapchatten hennes, jo mer provosert blir jeg. Hun tjener penger som hakka møkk, og det fremstår som "en venninneanbefaling", når det i realiteten er reklame som bare det for egen bedrift! 

Denne bloggeren bør absolutt sees nærmere på. Hun hevder selv hun ikke må merke dette! I tillegg bruker hun bloggen sin som plattform for å verve andre selgere og kunder.

Ikke forstår hun hvorfor folk reagerer på dette, for dama er jo godt gift og lever det "perfekte" liv, men hun er ikke hakke bedre noen andre bloggere.

 

Ryddet for omtale av barn.

Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2017 den 14.29, Rosalie skrev:

Det har de ikke ressurser til. De tar stikkprøver, samt jobber ut fra tips. Så det er bare å sende inn tips om bloggen og manglende reklamemerking. 

 Nei. Så send inn tips om dette til NAV. 

Nav burde i alle fall vært tipset her! Hun får virkelig i pose og sekk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.1.2017 den 12.46, ornelia skrev:

Synes hun stort sett svarer leserne sine frekt og arrogant. 

Veldig enig her. Tror nok man blir litt blind når man stort sett blir hyllet av alt og alle. De er jo dypt religiøse så hvordan i all verden kan noen komme med kritikk til henne...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, calium skrev:

Nå er alle snappene hennes merket med #reklameformegselv! 

Det er så drøyt at hun legger ut 100 snaps om dagen av disse tulle produktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...