Gå til innhold

I dine øyne: hva er en "overbeskyttende" mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke over at jeg ofte ser ordet "overbeskyttende" i diskusjoner her.

Hva vil det si, etter din mening, at en mor er "overbeskyttende"? Hvordan ser det ut da- eksempler?

Jeg vet selv ikke helt hva jeg skal legge i det begrepet! : ) Er det positivt eller negativt?

Anonymkode: 0b36a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er negativt og handler om å "beskytte" barnet mot utfordringer og små farer som barnet trenger å takle selv for å lære og vokse. Barn må lære å falle for å lære å reise seg, men man må beskytte barna fra store farer som de ikke er i stand til å forutse/forstå konsekvensene av.

Det handler også om at det er risikofylt å leve, og at et liv uten risiko ikke er verdt å leve. En overbeskyttende forelder vil kanskje nekte barnet å være i situasjoner som det egentlig er modent for. For eksempel å være ute alene, være hjemme alene, besøke venner alene osv. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sushi skrev:

Det er negativt og handler om å "beskytte" barnet mot utfordringer og små farer som barnet trenger å takle selv for å lære og vokse. Barn må lære å falle for å lære å reise seg, men man må beskytte barna fra store farer som de ikke er i stand til å forutse/forstå konsekvensene av.

Det handler også om at det er risikofylt å leve, og at et liv uten risiko ikke er verdt å leve. En overbeskyttende forelder vil kanskje nekte barnet å være i situasjoner som det egentlig er modent for. For eksempel å være ute alene, være hjemme alene, besøke venner alene osv. 

Det var interessant! Takk for respons : )

Hva om barnet er rundt tre år? Da leker jo barnet og utfolder seg som det skal...hvordan er man "overbeskyttende" da?

Anonymkode: 0b36a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var interessant! Takk for respons : )

Hva om barnet er rundt tre år? Da leker jo barnet og utfolder seg som det skal...hvordan er man "overbeskyttende" da?

Anonymkode: 0b36a...a24

Du kan også være overbeskyttende ved f.eks å ha overdreven hygiene. Ikke la barnet leke i sanden. Ikke la barnet se på "skumle ting" på TV'en (som f.eks LEGO-batman). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Du kan også være overbeskyttende ved f.eks å ha overdreven hygiene. Ikke la barnet leke i sanden. Ikke la barnet se på "skumle ting" på TV'en (som f.eks LEGO-batman). 

Betyr det at det finnes en "svarfasit" der det står at "barn på 3 år bør få se på...x og y" osv.?

Eller er dette en diskusjon der både pedagogisk personale/barnehageansatte er uenige seg i mellom, og foreldre seg i mellom, om hva det vil si å være "overbeskyttende"?

Finnes det tilfeller der det er positivt å være "overbeskyttende"?

Anonymkode: 0b36a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at det finnes en "svarfasit" der det står at "barn på 3 år bør få se på...x og y" osv.?

Eller er dette en diskusjon der både pedagogisk personale/barnehageansatte er uenige seg i mellom, og foreldre seg i mellom, om hva det vil si å være "overbeskyttende"?

Finnes det tilfeller der det er positivt å være "overbeskyttende"?

Anonymkode: 0b36a...a24

Det finnes ingen fasit, og ja, mange vil være uenige! Men jeg vet om en gutt som ikke fikk se annet enn Ole Brumm, for det andre var "for skummelt", og foreldrene var selvsagt like på alle andre områder i livet hans og. Han tør nesten ikke å gå ut døra, fordi "verden er farlig", derfor tok jeg det som eksempel. 

Nei, overbeskyttende er aldri positivt. Over, hinter til at det er for mye. Beskyttende, det er positivt :) Men alt med måte.

Endret av Aamu
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var interessant! Takk for respons : )

Hva om barnet er rundt tre år? Da leker jo barnet og utfolder seg som det skal...hvordan er man "overbeskyttende" da?

Anonymkode: 0b36a...a24

Det brukeren over skriver, samt å for eksempel løpe etter barnet for å ta imot hvis hen faller, nekte barnet å klatre eller fotfølge barnet på lekeplassen osv. Det samme gjelder å henge over barnet når hen leker med andre barn, så barnet ikke lærer å ordne små konflikter selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor som ikke lar barnet utfolde seg og som lærer barnet at "alt" er farlig. Dypest sett handler det ikke om barnet, men at mor projiserer sin egen frykt på barnet og en selvsentrert frykt for hva som skjer hvis barnet skader seg på noen måte. Hvem skal ta vare på mor hvis barnet ikke gjør det? Tror det er mye av logikken til slike mødre.

Anonymkode: 3e098...637

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kontrollerer barnet i så stor grad at det ikke får utvikle seg til å bli selvstendig og stå for sine egne valg og når man gjør barnet til en sosial freak pga reglene som settes opp. 

Kvinner som ødelegger barna sin med overbeskyttelse er f.eks kvinner som skal bestemme hvilken kjæreste som er god nok, hvilken utdannelse som er god nok, og når barna skal få barn. 

Anonymkode: 63705...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner som ødelegger barna sin med overbeskyttelse er f.eks kvinner som skal bestemme hvilken kjæreste som er god nok, hvilken utdannelse som er god nok, og når barna skal få barn. 

Anonymkode: 63705...3e4

Det er vel ganske så mange kvinner (mødre) som forsøker å påvirke barna sine ift valg av kjæreste, utdannelse og når man bør få barn, ja, til og med valg av politisk parti...så det er mange "overbeskyttende" mødre der ute da :-)

Anonymkode: 0b36a...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man kontrollerer barnet i så stor grad at det ikke får utvikle seg til å bli selvstendig og stå for sine egne valg og når man gjør barnet til en sosial freak pga reglene som settes opp. 

Kvinner som ødelegger barna sin med overbeskyttelse er f.eks kvinner som skal bestemme hvilken kjæreste som er god nok, hvilken utdannelse som er god nok, og når barna skal få barn. 

Anonymkode: 63705...3e4

Enig med deg her. Det er ganske stygt. Egentlig en form for hjernevasking og kan frata et menneske alt som heter selvfølelse.

Anonymkode: 3e098...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg her. Det er ganske stygt. Egentlig en form for hjernevasking og kan frata et menneske alt som heter selvfølelse.

Anonymkode: 3e098...637

I svært mange familier ser man jo at barn kan "arve"/kopiere sine foreldres syn og "slik gjør vi det her". Hvorfor blir det slik? 

Stemmer far og mor på RV (Rød Valgallianse) så er det "overbeskyttende" hvis barnet stemmer på samme parti?

Barnet burde helst stemme på FrP og velge en finansmann som kjæreste, fremfor slik foreldrene ønsker seg: nemlig en RV-stemmende datter som velger seg en kommunist-kjæreste med langt hår og masse busteskjegg? 

Anonymkode: 0b36a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når egne behov for kontroll og egen bekymring går over barnets behov for utforsking og selvoppdagelse.

For meg vil det bli når: (ramser opp noen eksempler her)

- Man ikke lar barnet være hjemme alene pga mulig brannfare/barnet kan bli redd/mulig innbrudd/barnet kan skjære seg på kniv osv. (Gitt at barnet er modent nok og ikke har gjort noe som tilsier at barnet trenger tilsyn)
- Barnet ikke får gå til/fra skole alene pga kan slå seg/bli redd/fryse/gå seg bort/kan bli kidnappet/kan bli påkjørt/mobbet av andre barn (gitt det er en vanlig vei)
- Konstant endrer eller fjernet barnet fra situasjoner hvor det er muligheter for å bli skade (får ikke løpe på grus, ikke sandkasse pga barnet kan spise sand, ikke leke i høyt gress pga fare for flått, ikke hoppe av huske, ikke sykle uten kne og albuebeskyttere, ikke klatre på møbler, i trær, må svømme med armringer selvom barnet egentlig kan svømme...++)
- Driver med unormal hygiene i hjemmet og lærer barnet rigide hygienerutiner (sprite hendene hele tiden, vaske med store mengder klor i hjemmet, desinfisere bordflater, lære barnet at x og y er skittent og ekkelt og skal unngås etc)
- Involverer seg i barnets kommunikasjon (f.eks forsøker å ordne opp i en krangel mellom to barn uten at det er nødvendig)
- Dikterer barnets kosthold til det punktet hvor barnet ikke får utvikle og prøve selv (f.eks holde barnet på evt sukkerfri diett, laktosefri, ikke spise x og y) (hvor det ikke er påvist at barnet har allergi)
- Gjør lekser for barnet når barnet har nektet slik at barnet ikke skal oppleve ubehag i konfrontasjon med lærer. 

Eksemplene er så klart tatt med forbehold om at barnet er gammelt/modent nok og at ikke noe spesielt tilsier at det må være sånn.
 

I mange tilfeller mener jeg det er viktig at barnet får utfoldet seg selv og utforsket selv om det er en (vesentlig) risiko for skade/ubehag. Det er helt vanlig at barn blir syke, skader seg, får skrubbsår, brekker bein, krangler med hverandre, blir lei seg, dummer seg ut, får tilsnakk av andre voksne osv. Selv om slike ting ikke er gøy så er det en del av det å bli menneske, og man må la det stå til. Selv om det har en "potensiell risiko". Man kan ikke alltid bruke føre-var prinsippet som begrunnelse for hvorfor man oppdrar på ene eller andre måten.

Endret av Nuttery
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var interessant! Takk for respons : )

Hva om barnet er rundt tre år? Da leker jo barnet og utfolder seg som det skal...hvordan er man "overbeskyttende" da?

Anonymkode: 0b36a...a24

Et tre år gammelt barn faller fra lekestativet i barnehagen og får seg en skikkelig kul i pannen idet foreldrene kommer for å hente.

Vanlige beskyttende foreldre: Trøster barnet, spør barnehagepersonalet om noen fikk med seg at barnet svimte av, tar eventuelt en legesjekk for å utelukke hjernerystelse, snakker med barnet om hvor viktig det er å bruke begge hendene når man klatrer i klatrestativet.

Overbeskyttende foreldre: Lager en kjempescene hvor de beskylder barnehagen for å ikke passe på. Skriver brev til sjefene over for å forby klatrestativer i barnehager. Forteller barnet at det aldri, aldri må klatre mer i dette stativet, fordi det kan være livsfarlig. Holder barnet hjemme i flere dager.

Det finnes selvsagt grader av vanlige, beskyttende foreldre og overbeskyttende foreldre. Men vi som prøver å være beskyttende, men ikke overbeskyttende forsøker å lære barna våre å hanskes "farer" fremfor å unngå "farer". (Innenfor rimelighetens grenser). Vi forsøker også å ikke bli hysteriske ved tanken på at barna våre kommer til å slå seg, kommer til å bli skuffet, kommer til å gråte - fordi det er en del av det å vokse opp.

Anonymkode: ba595...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "overbeskyttende" mor eller far det samme som det positive ordet "hønefar" eller "hønemor"? 

Anonymkode: 0b36a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

En overbeskyttende forelder er i mine øyne en person som setter for store begrensninger. Barnet må erfare en del ting selv, for å få den beste læringen. Som forelder kan du ikke holde barnet ditt innesperret grunnet vage bekymringer for at "noe" kan skje. Utfoldelse er en svært viktig del av alle barns oppvekst. Får man ikke tilstrekkelig med det, kan det resultere i at man blir overnervøs senere i livet.

Grenser og forholdregler er også viktig, men det må ikke legge lokk på barnas egne opplevelser. Oppdagelsesferd med tilstrekkelig veiledning føler jeg er et godt uttrykk. Gi barna en sjanse til å utforske verden på egenhånd, samtidig som du setter i gang evnen til beredskap og forebygging av uønskede hendelser. Råd og tips underveis er bra. Man kan aldri gardere seg 100 % mot uønskede hendelser, men det kan være med på å senke antallet. Som skrevet tidligere er det bare bra at de får en og annen vekker av og til, siden de da får oppleve det live, noe de kan ta med seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er "overbeskyttende" mor eller far det samme som det positive ordet "hønefar" eller "hønemor"? 

Anonymkode: 0b36a...a24

Hønemor (-far) er ikke positivt, men ikke fullt så negativt som overbeskyttende. Gjør du deg dummere enn du er, eller blir du stadig kalt overbeskyttende og forsøker å se det positive i det? Overbeskyttende foreldre begrenser barna sine, nekter dem normale erfaringer og i verste fall påfører barna en del unødvendig engstelse/angst. En hønemor pusler rundt barna og er mer i retning curlingforeldre og bekymret seg selv, uten å være direkte begrensende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nuttery skrev:

Når egne behov for kontroll og egen bekymring går over barnets behov for utforsking og selvoppdagelse.

For meg vil det bli når: (ramser opp noen eksempler her)

- Man ikke lar barnet være hjemme alene pga mulig brannfare/barnet kan bli redd/mulig innbrudd/barnet kan skjære seg på kniv osv. (Gitt at barnet er modent nok og ikke har gjort noe som tilsier at barnet trenger tilsyn)
- Barnet ikke får gå til/fra skole alene pga kan slå seg/bli redd/fryse/gå seg bort/kan bli kidnappet/kan bli påkjørt/mobbet av andre barn (gitt det er en vanlig vei)
- Konstant endrer eller fjernet barnet fra situasjoner hvor det er muligheter for å bli skade (får ikke løpe på grus, ikke sandkasse pga barnet kan spise sand, ikke leke i høyt gress pga fare for flått, ikke hoppe av huske, ikke sykle uten kne og albuebeskyttere, ikke klatre på møbler, i trær, må svømme med armringer selvom barnet egentlig kan svømme...++)
- Driver med unormal hygiene i hjemmet og lærer barnet rigide hygienerutiner (sprite hendene hele tiden, vaske med store mengder klor i hjemmet, desinfisere bordflater, lære barnet at x og y er skittent og ekkelt og skal unngås etc)
- Involverer seg i barnets kommunikasjon (f.eks forsøker å ordne opp i en krangel mellom to barn uten at det er nødvendig)
- Dikterer barnets kosthold til det punktet hvor barnet ikke får utvikle og prøve selv (f.eks holde barnet på evt sukkerfri diett, laktosefri, ikke spise x og y) (hvor det ikke er påvist at barnet har allergi)
- Gjør lekser for barnet når barnet har nektet slik at barnet ikke skal oppleve ubehag i konfrontasjon med lærer. 

Eksemplene er så klart tatt med forbehold om at barnet er gammelt/modent nok og at ikke noe spesielt tilsier at det må være sånn.
 

I mange tilfeller mener jeg det er viktig at barnet får utfoldet seg selv og utforsket selv om det er en (vesentlig) risiko for skade/ubehag. Det er helt vanlig at barn blir syke, skader seg, får skrubbsår, brekker bein, krangler med hverandre, blir lei seg, dummer seg ut, får tilsnakk av andre voksne osv. Selv om slike ting ikke er gøy så er det en del av det å bli menneske, og man må la det stå til. Selv om det har en "potensiell risiko". Man kan ikke alltid bruke føre-var prinsippet som begrunnelse for hvorfor man oppdrar på ene eller andre måten.

Underlig at du påstår alt dette uten å komme med en estimert alder. Man kan ikke oppdra 6-åringer på lik linje med de som er 16 år, men begge deler er likevel barn.

Anonymkode: 605a7...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med det jeg vil kalle en veldig overbeskyttende mor. Her er noen eksempler: 

Fikk ikke lov til å spise med kniv og gaffel før jeg var 12 år. 

Fikk ikke lov til å røre i varme gryter/supper før jeg var 12 år.

Fikk ikke lov til å være hjemme alene før jeg var 16 år, skulle mamma på butikken i 5 min måtte jeg pent være med.  

På tivoli fikk jeg bare kjøre sånne karuseller som er for de aller minste alt annet var for skummelt for meg. 

Mamma ropte alltid vær forsiktig, pass deg,ikke løp så fort det kan være farlig osv når jeg lekte noe som krevde fysisk bevegelse som f. eks sisten, spilte fotball osv. 

På skidagen på skolen måtte jeg alltid gå tur uten ski fordi det kunne være store bakker som gikk for fort for meg. Og slalombakken var kun for proffe skikjører. 

 

Og folk skjønte ikke hvorfor jeg bare satt inne og spilte PC-spill når jeg ble eldre🙄 

Anonymkode: e9bbb...e7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som hindrer barnet i å gjøre erfaringer som er nødvendige for å utvikle seg som menneske, oppleve mestring og få en egen identitet. Hun kan gjøre det ved å fjerne selv den minste fare, alt som kan gi motstand og være ubehagelig, og ved å undervurdere graden av utfordringer barnet er i stand til å takle. Hun er vanligvis velmenende og snill og ser ikke selv at det hun gjør kan skade barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...