Gå til innhold

Nattevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå snart hatt to uker med 12-timers nattevakt. Merker at det er litt tungt. Det eneste jeg gjør er å ha vakt og sove. Føler jeg har så lite kontakt med omverdenen og det er mørkt ute hele tiden. Er heldigvis en stund til neste gang jeg har to uker med nattevakt, men merker at jeg blir i veldig dårlig humør. Har aldri hatt nattevakt før. Noen som er vant med å ha nattevakt som kan si litt om hvordan dere takler det? Spess det med at alle sover når du er våken mtp det sosiale og at det alltid er mørkt ute. 

Anonymkode: 98af7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nattavakt på vinter halvåret er et mareritt uansett hvordan du ser på det, dessverre. Som du sier, det er alltid mørkt.

Uansett, da jeg jobbet nattevakter stod jeg alltid opp senest 1400 så jeg var klar for å være sosial med andre rundt 16-17. Også måtte det alltid en liten powernap til før vakta startet. 

Lykke til videre, mye bedre med natt på sommeren :)

Anonymkode: 9f0af...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nattavakt på vinter halvåret er et mareritt uansett hvordan du ser på det, dessverre. Som du sier, det er alltid mørkt.

Uansett, da jeg jobbet nattevakter stod jeg alltid opp senest 1400 så jeg var klar for å være sosial med andre rundt 16-17. Også måtte det alltid en liten powernap til før vakta startet. 

Lykke til videre, mye bedre med natt på sommeren :)

Anonymkode: 9f0af...523

Legger meg ca kl 9 og sovner rundt 10 etter nattevakt. Da sover jeg gjerne til klokka er 19. Det blir liksom ikke noe fritid når jeg jobber fra klokka 20 til 8.

Anonymkode: 98af7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rein nattevaktsstilling og har i snitt 2 vakter i uken. De dagene jeg jobber består livet av å jobbe og sove. Så har jeg noen fridager der jeg kan være sosial om jeg vil. 

Anonymkode: 66593...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en rein nattevaktsstilling og har i snitt 2 vakter i uken. De dagene jeg jobber består livet av å jobbe og sove. Så har jeg noen fridager der jeg kan være sosial om jeg vil. 

Anonymkode: 66593...f18

To vakter i uka er jo sikkert greit da. Problemet er at når jeg først har nattevakt så har jeg det i 2-3 uker i strekk.

Anonymkode: 98af7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

To vakter i uka er jo sikkert greit da. Problemet er at når jeg først har nattevakt så har jeg det i 2-3 uker i strekk.

Anonymkode: 98af7...858

Hver ENESTE natt?? Jobber du liksom 14-21 netter på RAD uten noen netter fri??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sover du så lenge? Når jeg går natt sover jeg 8-12.30/13.00. Så står jeg opp og har dagen mens det er lyst og mens andre er våkne. Etter middag osv. legger jeg meg kl. 18, og sover til 20.30, går på jobb 21.00.

Nå jobber jeg bare 21-07.30 da, men det er jo ikke rart du ikke får med deg noe når du sover til 19.... Prøv å dele opp søvnen slik jeg skisserer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, boblevann skrev:

Hvorfor sover du så lenge? Når jeg går natt sover jeg 8-12.30/13.00. Så står jeg opp og har dagen mens det er lyst og mens andre er våkne. Etter middag osv. legger jeg meg kl. 18, og sover til 20.30, går på jobb 21.00.

Nå jobber jeg bare 21-07.30 da, men det er jo ikke rart du ikke får med deg noe når du sover til 19.... Prøv å dele opp søvnen slik jeg skisserer :) 

Noen folk trenger gjerne mer søvn enn andre... Det er jo flott at du klarer å sove fra 8 til 13, også tar en kjapp powernap rett før jobb, men det er ikke alle som klarer det. Nå jobber ikke jeg nattvakt, men jeg vet med sikkerhet at jeg hadde slitt en del hvis jeg hadde gjort som deg. Først og fremst fordi 5-6 timer søvn er altfor lite for meg, men også fordi at jeg ikke klarer å ta powernap  - Har prøvd meg på det flere ganger og endt opp med å sove resten av kvelden. Prøvde senest i går klokken 18, og våknet ikke før idag klokken 11.30. 

Alstå er dessverre ikke alle like heldige som deg.,. Jeg har en venninne som må sove i minst 9 timer, ellers får hun kraftig migrene liksom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, strawberry skrev:

Hver ENESTE natt?? Jobber du liksom 14-21 netter på RAD uten noen netter fri??

Jupp. førstegangstjeneste :))

6 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg jobbet også 20-08/10 før. Det er veldig ensomt:) wing Ops?

Vakt og sikring :)

Anonymkode: 98af7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Spiteful skrev:

Noen folk trenger gjerne mer søvn enn andre... Det er jo flott at du klarer å sove fra 8 til 13, også tar en kjapp powernap rett før jobb, men det er ikke alle som klarer det. Nå jobber ikke jeg nattvakt, men jeg vet med sikkerhet at jeg hadde slitt en del hvis jeg hadde gjort som deg. Først og fremst fordi 5-6 timer søvn er altfor lite for meg, men også fordi at jeg ikke klarer å ta powernap  - Har prøvd meg på det flere ganger og endt opp med å sove resten av kvelden. Prøvde senest i går klokken 18, og våknet ikke før idag klokken 11.30. 

Alstå er dessverre ikke alle like heldige som deg.,. Jeg har en venninne som må sove i minst 9 timer, ellers får hun kraftig migrene liksom...

Det er ikke snakk om en powernap, men 2 timer. Får jo 7-8 timers søvn jeg også, men deler det opp med noen timer i mellom. Sier bare at hvis man måååå sove x antall timer i strekk er kanskje ikke nattevakt rett vei for vedkommende. For hvis du sover til 19 og går på jobb kl. 20 sier det seg selv at det er umulig å være sosial. Alle nattevaktene hos oss sover slik jeg skisserte - det er vært et forsøk allefall hvis TS savner et sosialt liv. Jeg ser dette som eneste måten og kunne ha omgang med andre i normal tid når man jobber nattevakt. Jeg våkner heller aldri av meg selv etter powernap, må jo ha på alarm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, boblevann skrev:

Det er ikke snakk om en powernap, men 2 timer. Får jo 7-8 timers søvn jeg også, men deler det opp med noen timer i mellom. Sier bare at hvis man måååå sove x antall timer i strekk er kanskje ikke nattevakt rett vei for vedkommende. For hvis du sover til 19 og går på jobb kl. 20 sier det seg selv at det er umulig å være sosial. Alle nattevaktene hos oss sover slik jeg skisserte - det er vært et forsøk allefall hvis TS savner et sosialt liv. Jeg ser dette som eneste måten og kunne ha omgang med andre i normal tid når man jobber nattevakt. Jeg våkner heller aldri av meg selv etter powernap, må jo ha på alarm.. 

2 timer kaller jeg powernap:fnise: Jeg la meg etter middag igår, og etter en time prøve hele familien å vekke meg, men det funka ikke. Jeg var gretten og kjefta på alle rundt meg. Øynene mine klarte ikke holde seg åpne, de lukka seg sakte, men sikkert, igjen. Begynte å gråte til slutt (hva faen liksom hahah), så gikk og la meg og våkna 18 timer senere... Du har rett i at man ikke kan sove mye hvis man vil ha sosial liv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Spiteful skrev:

2 timer kaller jeg powernap:fnise: Jeg la meg etter middag igår, og etter en time prøve hele familien å vekke meg, men det funka ikke. Jeg var gretten og kjefta på alle rundt meg. Øynene mine klarte ikke holde seg åpne, de lukka seg sakte, men sikkert, igjen. Begynte å gråte til slutt (hva faen liksom hahah), så gikk og la meg og våkna 18 timer senere... Du har rett i at man ikke kan sove mye hvis man vil ha sosial liv da.

Nei.. Var bare et tips til TS! Men nattevakt er aldeles ikke for alle nei :) Noen får det bare ikke til å funke, sånn er det. Er nattevakt as we speak faktisk. Ble oppringt kl 9 i dag tidlig å lurte på om jeg kunne gå natt i natt. Helt greit, hadde dagen som normalt, la meg kl 18.30, stod opp 19.30 og gikk på jobb 21 :D Men jeg er sikkert bare et nattevaktmenneske. Melder meg frivillig til å ta dem så vi slipper å tvinge noen som sliter med nattevakter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, boblevann skrev:

Nei.. Var bare et tips til TS! Men nattevakt er aldeles ikke for alle nei :) Noen får det bare ikke til å funke, sånn er det. Er nattevakt as we speak faktisk. Ble oppringt kl 9 i dag tidlig å lurte på om jeg kunne gå natt i natt. Helt greit, hadde dagen som normalt, la meg kl 18.30, stod opp 19.30 og gikk på jobb 21 :D Men jeg er sikkert bare et nattevaktmenneske. Melder meg frivillig til å ta dem så vi slipper å tvinge noen som sliter med nattevakter :) 

Det er flott at du klarer den jobben, for som du sier er ikke nattvakt til for alle. Utrolig at du sitter på jobb nå, håper kvelden går rolig for seg❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, boblevann skrev:

Det er ikke snakk om en powernap, men 2 timer. Får jo 7-8 timers søvn jeg også, men deler det opp med noen timer i mellom. Sier bare at hvis man måååå sove x antall timer i strekk er kanskje ikke nattevakt rett vei for vedkommende. For hvis du sover til 19 og går på jobb kl. 20 sier det seg selv at det er umulig å være sosial. Alle nattevaktene hos oss sover slik jeg skisserte - det er vært et forsøk allefall hvis TS savner et sosialt liv. Jeg ser dette som eneste måten og kunne ha omgang med andre i normal tid når man jobber nattevakt. Jeg våkner heller aldri av meg selv etter powernap, må jo ha på alarm.. 

Nei, jeg tror nok ikke nattevakt er noe for meg. Men som jeg skrev litt over her så er ikke dette noe jeg har valgt selv, da jeg er i førstegangstjenesten.

Anonymkode: 98af7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Spiteful skrev:

Det er flott at du klarer den jobben, for som du sier er ikke nattvakt til for alle. Utrolig at du sitter på jobb nå, håper kvelden går rolig for seg❤

Nei det er det aldeles ikke :laugh: Hehe, det går som regel rolig for seg, derfor jeg har pc'en med meg og spammer her på KG :fnise: god natt ❤️

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror nok ikke nattevakt er noe for meg. Men som jeg skrev litt over her så er ikke dette noe jeg har valgt selv, da jeg er i førstegangstjenesten.

Anonymkode: 98af7...858

da stiller det seg litt annerledes. Da må du nesten bare prøve det regimet jeg foreslo, eller innfinne deg med at slik er det for en periode... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jupp. førstegangstjeneste :))

Vakt og sikring :)

Anonymkode: 98af7...858

Da har du i allefall et vaktlag. Jeg var luftoperasjonsassistent i min tjeneste, og vi satt 2stk på vakt i 2 uker, alene, inne på et rom... Det var ikke noe særlig. Bli med på lunsj de dagene du slutter seint (hvis dere gjør det), og prøv å sov kontinuerlig igjennom dagen. Anbefaler å sove ca 09-18/19 før det er vakt igjen. I alle fall jeg opplevde at jeg var utrolig sliten av å være våken om nettene, så det mest gunstige for meg var å sove så mye som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...