Gå til innhold

Er kollektivtilbudet bra nok der du bor?


Gjest Gregor Clegane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt tilbud, men fryktelig dyrt for alle som ikke vil ha månedskort. Synes det er dårlig at man ikke kan betale med bankkort på bussen, de vil helst ikke at man skal betale med penger, så om man vil kjøpe billett på bussen koster det 20-30 kr ekstra. 

I Oslo er det også fryktelig dyrt, inkludert månedskort. Hva er vitsen med å bo utenfor sentrum om 2 personer må betale 3000 i mnd for transport? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke. Bor litt ut på landet, og her er det bare skolebuss som går. Vanskelig å tenke miljø når man ikke har mulighet til buss eller tog. I tillegg vil jeg si prisene her er rimelige høye.

Anonymkode: 063ae...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet bra. Men om morgenen i rushen er det ubrukelig. Da kan bussene finne på å ikke stoppe på holdeplasser eller å ikke komme i det hele tatt. Dette skjer så ofte at jeg ikke tørr å ta buss til jobb om morgenen. Ellers på dagen er det lite å klage på.

Anonymkode: ed2a3...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Tvist skrev:

Godt tilbud, men fryktelig dyrt for alle som ikke vil ha månedskort. Synes det er dårlig at man ikke kan betale med bankkort på bussen, de vil helst ikke at man skal betale med penger, så om man vil kjøpe billett på bussen koster det 20-30 kr ekstra. 

I Oslo er det også fryktelig dyrt, inkludert månedskort. Hva er vitsen med å bo utenfor sentrum om 2 personer må betale 3000 i mnd for transport? 

Tenk hvor lang tid hver påstigning hadde tatt om mange skulle betalt med bankkort. Da hadde folk begynte å klage på at rutene tar for lang tid.

Kan man ikke bestille billigere billett på sms eller via app i Oslo? Og er det ikke mulig å legge inn penger på busskortet slik at man kan bruke det til å kjøpe enkeltbilletter? 

 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtimen utenfor Bergen. Dårlig med kollektivtilbud. Prisene er ok innenfor Bergen kommune, men skal du ta buss et par kilometer og krysser en kommunegrense må du blø for det (2km = 56kr). Svært sjeldne avagnager på vei, merkelige hull i rutetabellen for tog. Materiellet er supert da alt blir lyst ut på anbud med krav om nye kjøretøy.

Anonymkode: 8842b...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit tilbud hvis man skal til Oslo eller Bergen... Men hvis jeg skal ta buss til og fra jobb kommer jeg på jobb to timer for tidlig eller 1,5 timer for seint og må vente 2-3 timer etter arbeidstid før det går buss hjem igjen. Kan ikke forskyve arbeidstida pga noen oppgaver som må gjøres på bestemte tidspunkt. Hvis jeg er ekstra heldig er den første bussen hjem full, men da er det "bare" en time til neste. Sist jeg tok bussen kostet det ca 50 kr en vei.

Kjører ikke bil pga sykdom/medisiner, så det har blitt noen mil på sykkelsetet det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men bor i sentrum så har alt innen gangavstand og benytter det derfor sjeldent.

Anonymkode: 9c9aa...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Går ikke buss, går tog 1 gang i timen. 

Anonymkode: 52b69...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet bra om man jobber som normale folk. Et sted mellom veldig dårlig og ikke-eksisterende pga arbeidstider. Så bruker det fint lite. 

Anonymkode: d55e3...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl

Veldig bra. Både lokalbuss og ekspressbuss til Oslo. Går flere ganger i timen. Grei gangavstand til tog også. Dyrt ja, men til og leve med. Og uansett mye billigere enn å ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil egentlig hevde at vi ikke har noe kollektivtilbud i bygda der jeg bor. Siste buss hit fra nærmeste "mindre by" går klokka 5 om ettermiddagen. Det betyr i praksis at ingen ungdommer herfra kan dra på kino om kvelden eller være med på fritidsaktiviteter som foregår der uten at foreldrene må kjøre og hente, og her er det ingen tilbud overhodet (unntatt litt sport, men da bare fotball og håndball såvidt jeg vet). Vi har ingen mulighet til å reise på restaurant (det er nesten ikke noe her unntatt en sånn slags kebabsjappe og en kinarestaurant eller to spredt ut i bygda - du må sannsynligvis kjøre dit eller gå ganske langt.. spredt bosetning!), eller dra ut en kveld på date hvis ikke en kan kjøre. Og i helgene går det enda færre busser enn i hverdagene! Og for å komme med Timeekspressen til Oslo (for de som pendler dit) MÅ du først kjøre til den "mindre byen" og så ta bussen derfra, for det går INGEN busser herfra som korresponderer med morgenbussene - det gjorde det før, men det har de sluttet med selv om det var mange som tok den.. Alternativt kan man kjøre 30 min andre veien og ta toget.. Men da kan man like godt kjøre hele veien til Oslo om det er dit man skal, for da er det omtrent 30 minutter igjen å kjøre uansett.

Det er også såpass dyrt å ta særlig Timeekspressen at det lønner seg å kjøre. Du bruker nesten halve tiden ved å kjøre selv, og du slipper å sitte som sild i tønne på en overfylt buss som stopper overalt og bruker 1 time 40 min på en tur du kan gjøre på 1 time hvis du kjører selv.. Og lokalbussen er ikke noe bedre, det er snart 50 kr for en tur på 20 minutter (inn til den "mindre byen"), og det blir dyrt særlig for de unge, de eldre og uføre som ikke har så mye penger. 

Og når avstandene mellom alt (sentrum og bosetning) er så stor som den er her, så er man uansett helt avhengig av bil for å kunne bo her. Da er det ganske spesielt at vi skal flås gjennom stadig dyrere priser på drivstoff, latterlig overprising av biler og avgifter i alle retninger - og nå det siste; det kommer bommer uansett hvor vi skal ut av bygda (det kommer ny vei, og det settes opp bommer på eksisterende veinett før veien er bygget, mao det blir lokalbefolkningen som må betale for en vei vi ikke kommer til å bruke), og satsene er satt til 50 kr per passering.. Jeg er spent på hva dette vil si for fraflytning, for dette blir ganske mange tusen ekstra i året for en familie med 2 biler og 2 barn som skal i barnehage, på fotballtrening osv. og det IKKE EKSISTERER et alternativ til bil. Men målet er vel at alle skal bo i Oslo, men da helst i telt så vi ikke forurenser.. :snurt:

Distriktene er det ingen som bryr seg om. Likevel hyler de opp om fraflytning og at boligprisene i byene går i været..

Anonymkode: 18f4f...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, generellt sett ikke. 

Jeg bor i Bergen, og der skal alle innom sentrum. Mange ruter går fra en bydel, via sentrum, til en annen bydel. Det betyr at en ulykke i Åsane gjerne lager busskaos i hele resten av byn, selv om man ikke skal i nærheten av Åsane engang. 

Jeg har kjempegod bussforbindelse fra der jeg bor til sentrum. Men om jeg skal noe annet sted enn akkurat sentrum, sliter jeg. Da må jeg stort sett alltid ta buss inn til sentrum, og så bytte til en annen buss. For eksempel når jeg skal på jobb, bruker jeg 20 min å kjøre, selv i rushet. Med buss tar det en time. Og det er i tillegg en stressende time, siden jeg først må inn på en fullstappet buss som går til sentrum, hvor den stopper midt i bussgaten hvor omtrent alle bussene stopper og det er totalt kaos i rushet, og så må jeg stå og vente på en annen buss som også er stappfull når den kommer. Selvsagt blir det nesten daglig forsinkelser så det er umulig å vite hvilken buss man når. 

Det er noen busser som går på kryss av bydelene, men de tar konsekvent absolutt alle omveier det er mulig å ta. De tar sløyfer og runder og kjører i sikksakk hele veien. Det går en buss fra der jeg bor til et kjøpesenter i nabobydelen. Den bruker over 1 time, mens jeg kjører dit på 10 minutter. 

Jeg har gitt opp å reise med buss til jobb. Hovedsaklig pga tiden, men også fordi jeg ble så stresset og irritert av det. Jeg hater folkemengder, og å bli skumpet og bumpet rundt av folk er det siste jeg trenger på vei hjem fra jobb. 

I tillegg er det dyrt å ta buss. En enkeltbillett koster 30 kr når man kjøper den på appen med mobilkonto. Det er det billigste alternativet når man ikke reiser ofte nok til at det svarer seg med periodekort. Det betyr at et ærend i byn koster meg 60 kr. Det er latterlig. Når jeg og mannen skal til byn sammen, koster det oss da 120 kr. Det har ført til at vi rett og slett ofte tar bilen i stedet, for det er billigere å betale bompenger og parkeringshus enn å ta bussen... 

Hovedproblemet er at ting tar så forjævlig lang tid, og siden bybanen (eller somletrikken som den ofte kalles..) er prestisje for politikerne skal de prøve å tvinge flest mulig til å ta den, i stedet for å sette opp skikkelige bussruter. Prisen hadde ikke plaget meg om jeg kom meg dit jeg skulle uten å bruke minst 3 ganger lenger tid enn om jeg hadde kjørt. 

Anonymkode: 2e30d...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er fornøyd. Det eneste problemet er at det ikke går busser om morgenen på søndager. 

Anonymkode: 40b35...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke peiling. Bruker ikke kollektivtransport

Anonymkode: 11638...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd. Sparer vel ca 2500,- pr mnd på å ta kollektiv framfor bil.

Jeg skjønner at folk som bor på bygda ikke er fornøyd da, men at noen vil på kino i blant er tynt grunnlag for å sette inn busser. Om dere beviser at det er godt nok grunnlag, så kan man få opprettet ruter. Men at 5-6 stk har lyst å dra på kino en gang i måneden er ikke godt grunnlag. At 2-3 stk vil ta buss inn til byen på morgen for jobb er heller ikke spesielt godt grunnlag.
Har selv bodd utenfor by, med dårlig bussforbindelser, og jeg skjønner at dem ikke satt opp flere. Jeg satt ofte alene på bussen en halvtime. Det sier seg selv at min billett ikke dekket kostnadene...  
Men for min del så var det greit å kjøpe bil da, for selv om jeg var oppe i 2500-3000,- pr mnd for bil og månedskort på buss, så ble totalprisen billigere enn om jeg hadde bodd i sentrum.
 

Anonymkode: 09f91...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del og eget bruk er det greit, men ser at det ikke passer for alle her. Bor i Bergen sentrum. 

Eneste som irriterer meg er at busstilbudene rundt bybanen er blitt kuttet pga banen... dette gjør at det sjeldent går direktebusser fra mamma og til byen, men dette var et større problem for meg da jeg bodde hjemme.

Er fornøyd med at det er blitt hyppigere avganger fra pappa og til byen, selv om bussene fremdeles er rimelig fulle. Er nokså dyrt, da, men hvis jeg vet at jeg skal ta mye buss en måned kjøper jeg månedskort for ungdom, men dette tilbudet har jeg bare til april siden jeg blir 20. Da må jeg over på studentkort, hundre kroner dyrere og får ikke brukt det utenom kommunen... så det er litt kjipt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, penny_ skrev:

Tenk hvor lang tid hver påstigning hadde tatt om mange skulle betalt med bankkort. Da hadde folk begynte å klage på at rutene tar for lang tid.

Kan man ikke bestille billigere billett på sms eller via app i Oslo? Og er det ikke mulig å legge inn penger på busskortet slik at man kan bruke det til å kjøpe enkeltbilletter? 

 

Alle vil jo ikke betale med bankkort, bare noen få. Det handler bare om å ha et betalingstilbud til de som ikke reiser regelmessig/er på besøk i byen/turister etc. 

Jeg har ikke smarttelefon, så app er utelukket. Er ikke i Oslo så ofte at jeg vil få meg et busskort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...