Gå til innhold
Gregor Clegane

CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet

Anbefalte innlegg

Newroz
Akkurat nå, miagunda skrev:

Slutten på bloggeventyret snart nå da.

Eller starten på en bloggverden som må følge lover og regler som alle andre firmaer :nori:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asti
2 minutter siden, Newroz skrev:

Takk! Det er da enda godt at de begynner å true med det. Til nå har det jo strengt talt ikke fått noe betyning for bedriftene om de bryter loven eller ikke - sånn utover at de minster troverdighet hos oss som bryr oss om slikt da. 

Men virkeligheten er vel en bot på ca. 100.000 (jfr. blogginnlegget til Anna Rasmussen i går), og det er jo en vits.  Det verste er nok at bl.a. vi her inne har hatt rett hele tiden vedr. feilmerkingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mädchen

Har CBE.no noen som helst troverdighet og kredibilitet igjen? Hvor mange ganger går det egentlig an å bli tatt med buksene nede? Fôrer leserne sine med løgn og bedrag gang på gang. Nå må t.o.m de mest ihuga fans av bedriften se realiteten i øynene, for dette er bare pinlig.....Egen dialog med FO liksom.....pinlig og flaut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
2 minutter siden, Asti skrev:

Jeg kommer til å tipse direkte: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage/tips-oss . 

Kommer ikke til å skrive noe om feilmerking, når jeg ser det her inne, for CBE&Co har fått nok "hjelp" herfra.  ;) 

Ja, nå har de søren meg fått nok hjelp fra KG. Mange brukere her har jo drevet t-skje opplæring leeeenge, uten at det har gitt så mye resultater. Så nå får de klare seg selv! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
1 minutt siden, Newroz skrev:

Ja, nå har de søren meg fått nok hjelp fra KG. Mange brukere her har jo drevet t-skje opplæring leeeenge, uten at det har gitt så mye resultater. Så nå får de klare seg selv! 

:5:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
5 minutter siden, Asti skrev:

Men virkeligheten er vel en bot på ca. 100.000 (jfr. blogginnlegget til Anna Rasmussen i går), og det er jo en vits.  Det verste er nok at bl.a. vi her inne har hatt rett hele tiden vedr. feilmerkingen.

Leste innlegget nå, og det er ikke tvil om hva disse firmaene helst vil....Den bota hennes kan bli dyr om hun ikke retter seg etter loven, hvilket det virker som ikke har noe ønkse om å gjøre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sirkustjukk
4 minutter siden, Newroz skrev:

Og i tillegg fått kastet ukvemsord og betegnelser som netttroll etter seg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
6 minutter siden, Mädchen skrev:

Har CBE.no noen som helst troverdighet og kredibilitet igjen? Hvor mange ganger går det egentlig an å bli tatt med buksene nede? Fôrer leserne sine med løgn og bedrag gang på gang. Nå må t.o.m de mest ihuga fans av bedriften se realiteten i øynene, for dette er bare pinlig.....Egen dialog med FO liksom.....pinlig og flaut.

Nei, mange av disse firmaene har null troverdighet - hos oss. Men mange lesere suger tydeligvis til seg alt og ser på millionbedriftene som sine nære venner, og tenker ikke en tanke over at de blir lurt trill rundt, og at de blir lurt er selve inntektsgrunnlaget for firmaene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
1 minutt siden, Amafalathiel skrev:

det er mange som har vært oppgitt over det de opplever som unnfallenhet fra FOs side. Men jeg tenker at de har gjort en solid og grundig jobb over lang tid, med veiledning, dialog, flere runder med tilsyn og konkret tilbakemelding til den enkelte. I tillegg kommer den gode, pedagogiske og lettleste veilederen som kom for noen måneder siden. Det betyr at den dagen det kommer et vedtak om bot, så er det et bunnsolid vedtak, der alt som tenkes kan av unnskyldelsesgrunner av typen visste ikke/forsto ikke/det er så vanskelig/ det er så nytt/ta-ikke-meg-men-hun-som-blogger-etter-meg, er fjernet i forkant for alle. Dermed slipper man slitsomme klagerunder og anførsler om at det er urimelig med bøter på et nytt område, nettopp fordi de er så grundig preppet og varslet.

Selv om feilmerkingen fortsatt er utbredt, så var det MYE verre for bare et par år siden, så det er ikke tvil om at det arbeidet de har gjort har hatt effekt. Hvis nå FO sitter på hendene noen måneder til, mens nye vaner setter seg hos bloggerne, og en ny kultur bygges, så tenker jeg vi uansett vil se varige forbedringer. Selv uten bøter.

Helt klart. Et slikt vedtaket vil stå seg som stein! Eller hva man sier.... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
2 minutter siden, Amafalathiel skrev:

det er mange som har vært oppgitt over det de opplever som unnfallenhet fra FOs side. Men jeg tenker at de har gjort en solid og grundig jobb over lang tid, med veiledning, dialog, flere runder med tilsyn og konkret tilbakemelding til den enkelte. I tillegg kommer den gode, pedagogiske og lettleste veilederen som kom for noen måneder siden. Det betyr at den dagen det kommer et vedtak om bot, så er det et bunnsolid vedtak, der alt som tenkes kan av unnskyldelsesgrunner av typen visste ikke/forsto ikke/det er så vanskelig/ det er så nytt/ta-ikke-meg-men-hun-som-blogger-etter-meg, er fjernet i forkant for alle. Dermed slipper man slitsomme klagerunder og anførsler om at det er urimelig med bøter på et nytt område, nettopp fordi de er så grundig preppet og varslet.

Selv om feilmerkingen fortsatt er utbredt, så var det MYE verre for bare et par år siden, så det er ikke tvil om at det arbeidet de har gjort har hatt effekt. Hvis nå FO sitter på hendene noen måneder til, mens nye vaner setter seg hos bloggerne, og en ny kultur bygges, så tenker jeg vi uansett vil se varige forbedringer. Selv uten bøter.

Sant.    :blomst: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jobbermedbarn

@Amafalathiel Godt skrevet og viktige poeng👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ultiva
35 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Du kommer med gode poeng. Jeg håper du har rett. Jeg likte nemlig ikke formuleringen "dersom det blir avdekket nye lovbrudd, kan det bli aktuelt å fatte vedtak..." Annonseselgere som CBE har tross alt utnyttet ordet "kan" fra FOs veileder i årevis. Jeg syns også de kunne ha droppet å varsle når neste tilsyn blir.

Men - som du skriver så er jo målet at en ny kultur bygges :blomst:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Amafalathiel
1 minutt siden, Ultiva skrev:

Du kommer med gode poeng. Jeg håper du har rett. Jeg likte nemlig ikke formuleringen "dersom det blir avdekket nye lovbrudd, kan det bli aktuelt å fatte vedtak..." Annonseselgere som CBE har tross alt utnyttet ordet "kan" fra FOs veileder i årevis. Jeg syns også de kunne ha droppet å varsle når neste tilsyn blir.

Men - som du skriver så er jo målet at en ny kultur bygges :blomst:

jeg tenker at det er klassisk byråkratspråk. Man sier "kan" når man viser til mulighetene i regelverket. Man sier ikke "vil" og "skal" og "kommer til" før man faktisk skriver et konkret varsel til en bestemt person om en bestemt reaksjon på et bestemt faktum.

Slik jeg leser situasjonen vil vi enten oppleve forbedring fordi kulturen i miljøet endres (under trussel om bøter), og hvis det ikke skjer så vil bøtene komme denne gangen. Jeg tror de er ferdige med silkehansker og preppefase.

Endret av Amafalathiel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ultiva
13 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg tenker at det er klassisk byråkratspråk. Man sier "kan" når man viser til mulighetene i regelverket. Man sier ikke "vil" og "skal" og "kommer til" før man faktisk skriver et konkret varsel til en bestemt person om en bestemt reaksjon på et bestemt faktum.

Slik jeg leser situasjonen vil vi enten oppleve forbedring fordi kulturen i miljøet endres (under trussel om bøter), og hvis det ikke skjer så vil bøtene komme denne gangen. Jeg tror de er ferdige med silkehansker og preppefase.

Ja det er lov å håpe. CBE har hvert fall bevist gjennom sin praksis de siste 6-7 årene at hun ikke akter å følge lovverket med mindre hun holdes hardt i ørene absolutt hele veien.

Endret av Ultiva

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
2 timer siden, Asti skrev:

FO har hatt tilsyn https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier, og CBE var en av de som ble sjekket https://forbrukerombudet.no/content/2017/11/Disse-ble-sjekket-i-tilsynet.pdf

"Av de 20 som ble sjekket får 18 beskjed om å endre eller fjerne ulovlig markedsføring så snart som praktisk mulig."

Så der er svaret på hvorfor CBE ettermerket reklameinnlegg på instagram i går.

Tilføyelse:

Var innom bloggen,  og der har CBE endret på merkingen også.  Dvs lagt inn uthevet skrift + lagt inn ordet "reklame"  + tydeligere merking vedr annonsør. 

Det måtte altså tilsyn og skriv fra FO med "trussel" om økonomisk sanksjon til. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inocybe
2 minutter siden, Asti skrev:

Tilføyelse:

Var innom bloggen,  og der har CBE endret på merkingen også.  Dvs lagt inn uthevet skrift + lagt inn ordet "reklame"  + tydeligere merking vedr annonsør. 

Det måtte altså tilsyn og skriv fra FO med "trussel" om økonomisk sanksjon til. 

Penger virker til å være noe av det eneste som kan motivere det paret. Ærlighet, redelighet og troverdighet not so much. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

:fart2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
8 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Og diskusjonen fortsetter under bildet på instagram🙄

https://imgur.com/a/0mL54

:laugh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   45 medlemmer

• Adalin
    • Piffi
    • pingelill
    • pusla
    • toci
    • hufsaaaaa
    • MorUgle