Gå til innhold
Gregor Clegane

CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet

Anbefalte innlegg

Kollontaj

🏆🐓

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppskriftsbok
14 minutes ago, calium said:

Hvor mange ganger skal det være greit å begå disse lovbruddene før det faktisk får konsekvenser? På sett og vis kan jeg forstå at ingen av dem gidder å ta seg sammen når alt de får er et vagt klaps på hånden hver gang det skjer nye lovbrudd... 

– Svært mange ser ut til å glemme at også reklameinnleggene de sender på Snapchat skal merkes som reklame. Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å merke den første snappen, for så å sende titalls reklamesnapper etterpå som ikke er merket, sier Haugseth.

https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

Sa lenge det faktiskt blir sett pa som glemming (!!!) av forbrukerombudet far bloggerne kjore sitt eget lop i fred og ro tipper jeg!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
formula
13 minutter siden, lenebu skrev:

Men hun får i hvert fall en liten boozt av det. (Vanligvis staves det ordet "boost", men nå som det har gått i mange reklamelinker til boozt.com er det forståelig at hun blir språkforvirra/får lyst å leke litt med språket.)

Vi så jo noe lignende i et innlegg om Paris, der  Fondation Louis Vuitton ble til Foundation Louis Vuitton. Fort gjort si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

@Oppskriftsbok Tipper du har rett, dessverre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pøbelsara

Det forundrer meg at de har turt å være så himla arrogante når folk har påpekt merkingen deres eller mangel på sådan. Jeg vet at jeg ofte forholder med til lovverket; til  forskrifter og veiledere. Og jeg er ikke  jurist men vet litt om lovanvendelse og forskrifter og veiledere og pleier å legge veileder til grunn som et minimumskrav. 

Jeg synes det er himla bra at FO har gjort et uanmeldt tilsyn. Nå håper jeg det blir slutt på tvilsom merking og skjult reklame. Og så synes jeg det er veldig bra at de også har fulgt med på snap. Bravo FO. Og litt skammekrok til cbe for å ikke sørge for å gjøre jobben sin ordentlig. Med den lønnen burde man ha skyhøye forventninger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ultiva
17 minutter siden, calium skrev:

Hvor mange ganger skal det være greit å begå disse lovbruddene før det faktisk får konsekvenser? På sett og vis kan jeg forstå at ingen av dem gidder å ta seg sammen når alt de får er et vagt klaps på hånden hver gang det skjer nye lovbrudd... 

Signerer denne. "Dersom det blir avdekket nye lovbrudd, kan det bli aktuelt å fatte vedtak..."

Ikke rart at både bloggere og annonsører ler hele veien til banken med et så pysete kontrollorgan.

Men det er virkelig trist å se hvordan mange kommersielle bloggere nå vimser rundt helt forvirrede, siden det bes strengt om at de innretter seg etter norsk lov. F eks Anna Rasmussen er jo helt himmelfallen, da hun rett og slett ikke klarer å sette seg inn i FOs to sider lange veiledning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Pikachuchu

Den påståtte dialogen med FO har nok mest vært en monolog. Fra FO sin side. Spent på utviklingen på merkingen etter det neste varslede tilsynet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pøbelsara
4 minutter siden, Oppskriftsbok skrev:

– Svært mange ser ut til å glemme at også reklameinnleggene de sender på Snapchat skal merkes som reklame. Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å merke den første snappen, for så å sende titalls reklamesnapper etterpå som ikke er merket, sier Haugseth.

https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

Sa lenge det faktiskt blir sett pa som glemming (!!!) av forbrukerombudet far bloggerne kjore sitt eget lop i fred og ro tipper jeg!!!

Dette er hyggelig byråkratspråk. Jeg tipper silkehanskene er av fra nå av, så jeg tror ikke de slipper unna flere ganger.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-venter-
3 timer siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Noen ganger er det vanskelig å forstå hva motivasjonen bak den tilsynelatende selvdyrkingen er. Da tenker jeg på intervjuet den kroppsorienterte bloggen "Skinny Confidential" hadde med henne. Da faller bitene på plass for min del.

Her kan man bl.a. lese at "My dream is to show other women that a pregnancy does not ruin your body. This is my biggest motivation."

(https://www.theskinnyconfidential.com/healthy-deets-norways-top-fitness-blogger-caroline-berg-eriksen/)

Jeg som fikk ødelagt kroppen min under siste svangerskap, ikke utseende, det betyr jo ikke noe, men funksjonsmessig. Jeg går på krykker. Jeg griner nesten bare av å se dette sitatert. At det går an!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
53 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Men det er en skandale at Camilla Pihl ikke er på den listen!😳

(avsporing, sorry)

Tror ikke hun er stor nok rett og slett? Nå er hun ikke på blogglisten, men ut fra egne tall så ligger hun nå på 5000-6000 lesere.

http://salg.unitedinfluencers.no/en-no/influencers/camilla-pihl-843/stats/www-camillapihl-no-2473  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
50 minutter siden, Asti skrev:

Fra https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

"Av de 20 som ble sjekket får 18 beskjed om å endre eller fjerne ulovlig markedsføring så snart som praktisk mulig. Samtidig blir de varslet om at Forbrukerombudet etter nyttår vil sjekke kontoene deres i sosiale medier på nytt. Dersom vi avdekker nye lovbrudd, kan det bli aktuelt å fatte vedtak..."

Så de er nå altså bare varslet om enda et nytt tilsyn. Gjett hvem som kommer til å skjerpe seg frem til det, og etter på er det tilbake til gamle synder. Var jo slik sist vedr. CBE.  

Men artig å se at skrytet fra CBE om at de har så god dialog med FO, at de tar diskusjon vedr. merking med FO osv. ikke kan stemme ut fra reaksjonen til CBE i går (ettermerking osv.). 

Syns det er litt synd at det blir varslet tilsyn. Da vet vi at de kommer til å ta seg selv i nakkeskinnet akkurat den perioden, men så kan de holde på som de vil resten av tiden... 

Men veldig positivt at FO nå truer med vedtak, ikke at jeg helt vet hva vedtaket vil innebære da, men det er vel ett skritt i retning bøter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
1 minutt siden, Newroz skrev:

Syns det er litt synd at det blir varslet tilsyn. Da vet vi at de kommer til å ta seg selv i nakkeskinnet akkurat den perioden, men så kan de holde på som de vil resten av tiden... 

Men veldig positivt at FO nå truer med vedtak, ikke at jeg helt vet hva vedtaket vil innebære da, men det er vel ett skritt i retning bøter. 

Jeg kuttet sitatet, der "svaret på det var":   Fra https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

".... – Det betyr i praksis at veien til økonomiske sanksjoner er kort, sier Haugseth.". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
33 minutter siden, Inocybe skrev:

Rett og slett skikkelig pinlig Caroline! Virker til at den dialogen med FO har vært mest inne i hodene til bloggeierne. 

Kanskje CBE.no burde leie inn noen KG-høner som konsulenter? Det virker til at KGerne har vesentlig bedre styr på det der med korrekt merking enn bloggeierne selv til tross for at de har drevet professjonelt med reklameblogging i 10 (?) år. Pinlig pinlig pinlig. 

Ros til FO for å ta for seg unnasluntre-bloggerne igjen :tommel:

Det må jo være den letteste jobben å ha! Så god veileder som det der får du ikke mange steder, så hvis jeg får betalt for den jobben tar jeg den gjerne! :laugh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sirkustjukk

Og derfor blir det enda viktigere enn før å melde inn hver feilmerking til FO framover!💪🏻

Endret av Sirkustjukk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
1 minutt siden, Asti skrev:

Jeg kuttet sitatet, der "svaret på det var":   Fra https://forbrukerombudet.no/skjult-reklame-sosiale-medier

".... – Det betyr i praksis at veien til økonomiske sanksjoner er kort, sier Haugseth.". 

Takk! Det er da enda godt at de begynner å true med det. Til nå har det jo strengt talt ikke fått noe betyning for bedriftene om de bryter loven eller ikke - sånn utover at de minster troverdighet hos oss som bryr oss om slikt da. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Amafalathiel
3 minutter siden, Newroz skrev:

vi kan jo håpe at "nyåret" i denne sammenheng betyr desember 2018 :lur:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miagunda

Slutten på bloggeventyret snart nå da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Newroz
Akkurat nå, Amafalathiel skrev:

vi kan jo håpe at "nyåret" i denne sammenheng betyr desember 2018 :lur:

Hehe, ja, altså nyåret kan strekkes farlig langt! På jobben ønkser vi hverandre høffelig godt nytt år helt frem til mars føler jeg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
5 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Og derfor blir det enda viktigere enn før å melde inn hver feilmerking framover!💪🏻

Jeg kommer til å tipse direkte: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage/tips-oss . 

Kommer ikke til å skrive noe om feilmerking her inne, for CBE&Co har fått nok "hjelp" herfra.  ;) 

Endret av Asti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eksiltronder

Veldig bra at FO har tatt tak! Jeg *fryder* meg over timinga ift julehøytiden med hele dens gavefokus 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   45 medlemmer

• Piffi
    • pingelill
    • pusla
    • toci
    • hufsaaaaa
    • MorUgle
    • Adalin