Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest baremeg89

Lurer du virkelig på slike ting? Er dette virkelig noe å kritisere, eller gjør du narr?

Virker kansje litt smålig i forhold til ha som blir diskutert her. Men jeg lurer faktisk! Forstår ikke om han prøver å være morsom eller mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baremeg89

Kan du forklare hva du mener med "endringer på si"?

Haha ENDINGEN skulle det stå! :)

Leste tilbake i tråden da det ble diskutert denne endingen på "si" der noen mente det var en dialekt greie?

Det står stadig på slutten av setninger på snap (hos flere bloggere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ENDINGEN skulle det stå! :)

Leste tilbake i tråden da det ble diskutert denne endingen på "si" der noen mente det var en dialekt greie?

Det står stadig på slutten av setninger på snap (hos flere bloggere)

Forstår fortsatt ikke helt (følger ingen bloggere på Snapchat). Er det noe type "dattera mi si"? I så fall har jeg hørt det i dagligtale, og er enig i at det er irriterende (og unødvendig? Forstår ikke helt grunnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Forstår fortsatt ikke helt (følger ingen bloggere på Snapchat). Er det noe type "dattera mi si"? I så fall har jeg hørt det i dagligtale, og er enig i at det er irriterende (og unødvendig? Forstår ikke helt grunnen).

Nei, "dattera mi si" gir mening. :)

Det er mer som

"nå har vi spist middag, si" " ut å trene, si"

" fint vær, si"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "dattera mi si" gir mening. :)

Det er mer som

"nå har vi spist middag, si" " ut å trene, si"

" fint vær, si"

Åh, Gud. Og jeg som ikke synes "dattera mi si" ga mening.

Skjønner virkelig ikke poenget med å legge til "si" på de setningene du legger frem. Uten at dette nødvendigvis er kritikk, da det dreier mot det usaklige, men jeg skjønner bare ikke grunnen. Poenget er jo akkuratt det samme, med eller uten "si" (Noe det for øvrig også er i "dattera mi si" i mine øyne, som heller ikke gir særlig mening for min del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "dattera mi si" gir mening. :)

Det er mer som

"nå har vi spist middag, si" " ut å trene, si"

" fint vær, si"

Jeg har ikke sett på snapchat, men sånn som du beskriver det høres det ut som en dialektvariant av "ser du" - noen sier serru, noen sier sjø, og noe sier siddu/seddu. Tipper dette er en lignende ending?

Eller så er det engelsk see. Folk som skriver på norsk at de wrapper up dagen, finner det sikkert helt naturlig å hive på et see i dagligtalen. See?

Endret av Amafalathiel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett på snapchat, men sånn som du beskriver det høres det ut som en dialektvariant av "ser du" - noen sier serru, noen sier sjø, og noe sier siddu/seddu. Tipper dette er en lignende ending?

Eller så er det engelsk see. Folk som skriver på norsk at de wrapper up dagen, finner det sikkert helt naturlig å hive på et see i dagligtalen. See?

Det tenkte jeg ikke på. Makes sense. Jeg tolket det som "hva sier du?", noe som ikke gir mye mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som dialekt, muligens litt bevisst overbrukt som en slags internhumor. Og det må da være helt greit i uformell Snap-kommunikasjon. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sarpsborg. "Si" et ikke noe som hører dialekten til. Neppe til Ålesunddialekten heller? Vi i Sarpsborg kan kanskje ha en hang til å avslutte setninger med "se", som er en salgs forkortelse for "skjønner du". "Den er grønn, se." Skikkelig dårlig eksempel, men.:P Har ikke noe med dette "si" opplegget å gjøre.

Disse "si" greiene er en gammeldags greie. De synes vel det er ille koselig å avslutte setninger sånn, da. Føler seg litt sånn joviale og søte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører jeg ikke såååå mye på Radioresepsjonen, men vet CBE gjør det. Hentet det fra RR denne si-greie kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som sier det om dagen. En slags mote om du vil. Mulig noen nevnte det, men tror f eks Harald Rønneberg sier det titt og ofte.

Jeg har venner fra Hamar. De sier det når de skal tulle litt. Aner ikke om det har med dialekten deres å gjøre ;)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i trøndelag (i alle fall der jeg er vokst opp), så sier vi "sei". Og på bokmål er jo det "si".

Et tilfeldig eksempel:

En mann er trett og sier han vil hjem.

Da sier en annen person tilbake "Sku hatt feire sei" som i "Skulle hatt ferie si".

Med andre ord, mannen legger ord i munnen på han som sier han er trett og vil hjem - han kommer med forslag til hva han burde/kan si ;p hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gurimalla

Ser ingen kommenterer når hun gjør noe positivt, kanskje ikke så viktig. I dag er reklame bannerne fra Røde Kors, med innsamling til Nepal. Pluss et langt flott innlegg om førerhunder👏👍

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Ser ingen kommenterer når hun gjør noe positivt, kanskje ikke så viktig. I dag er reklame bannerne fra Røde Kors, med innsamling til Nepal. Pluss et langt flott innlegg om førerhunder👏👍

Kanskje ikke så rart når tråden handler om kritikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Jeg har fulgt tråden lenge, og jeg har sitt positive ting blitt tatt opp og rost også. ☺ Men reklamebannerne styrer hun vel ikke selv? Husker i alle fall det ble styr da de viste alkoholreklame for en stund siden, uten at det var noe som CBE hadde kontroll over.

Men innlegg om førerhunder er jo flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fulgt tråden lenge, og jeg har sitt positive ting blitt tatt opp og rost også. ☺ Men reklamebannerne styrer hun vel ikke selv? Husker i alle fall det ble styr da de viste alkoholreklame for en stund siden, uten at det var noe som CBE hadde kontroll over.

Men innlegg om førerhunder er jo flott!

Hvis det var alkoholreklame på banneret, så er jo det ulovlig i Norge, så det er jo klart at det blir oppstyr av slik.

Men jeg vet at CBE ble anmeldt for ulovlig alkoholreklame i hvertfall en gang, kanskje det er det du mener? Hun la ut en masse bilder fra et event som var sponset av en alkoholprodusent, med produsentnavnet godt synlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurimalla

Jeg har fulgt tråden lenge, og jeg har sitt positive ting blitt tatt opp og rost også. ☺ Men reklamebannerne styrer hun vel ikke selv? Husker i alle fall det ble styr da de viste alkoholreklame for en stund siden, uten at det var noe som CBE hadde kontroll over.

Men innlegg om førerhunder er jo flott!

Røde kors har kontaktet bloggere, og helt frivillig om de vil bruke reklameplassen sin på deres sak. Det samme vil skje når den årlige tvaksjonen nærmer seg. Dette tjener ikke bloggerne noe på, så helt frivillig for de som ønsker bidra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Røde kors har kontaktet bloggere, og helt frivillig om de vil bruke reklameplassen sin på deres sak. Det samme vil skje når den årlige tvaksjonen nærmer seg. Dette tjener ikke bloggerne noe på, så helt frivillig for de som ønsker bidra.

Aha, takk for opplysningen, det visste jeg ikke. Det er jo kjempebra! ☺👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...