Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Innlegg med (tilfeldige) sponsede produkter, blir ikke det litt som tv-programmer med produktplassering? Der opplyses det helt i begynnelsen om at det er produktplassering i programmet, og det burde vel bloggere også gjøre. Da tenker jeg ikke på rene annonseinnlegg, men blogginnlegg som handler om noe hverdagslig ("Så heldig jeg er som våkner opp til en så flott himmel!") der f.eks. et sponset/samarbeidende magasin ligger ved siden av kaffekoppen og fruktbollen. På den måten opplyses leseren om at et eller flere produkter i innlegget har betalt for å bli med, og Instagram-innlegg som det med energibaren (med skjult logo, der produsenten svarer i kommentarfeltet) vil forsvinne ut av gråsonen.

Er det lenker i innlegget må selvsagt innlegget merkes bedre: "Innlegget inneholder annonselenker" eller lignende helt øverst.

Problemet er vel uansett at denne bedriften (og mange andre bloggbedrifter) ikke vil klargjøre for leseren at de får betalt for å omtale/vise produkter. Det er vel viljen, og ikke evnen, det står på.

Dette er interessant. Snakket med ei venninne som har en større blogg i dag, men hun har ikke reklame eller annonser, likevel har det kommet forespørsler. Hun forteller at hun har blitt bedt om at det ser minst mulig ut som reklame, og mest mulig naturlig. Hun har da alltid takket nei til alle forespørsler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hold the door

Egentlig skulle det vært en egen nettside hvor det sto listet opp alle bedrifter som samarbeidet eller hadde avtale med hvilke annonsører, sånn at hvem som helst kunne sjekke selv. Så hvis noen unnlot å opplyse om reklame på for eksempel en blogg så kunne man sjekka den sida dersom man var i tvil. Det hadde selvfølgelig da vært kjempedumt å la være å opplyse, samtidig som det skulle ventet store bøter eller andre konsekvenser dersom en annonsør og en bedrift gikk sammen om å la være å "melde inn" samarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå legger jeg ut det siste innlegget mitt her også - for nå tror jeg det kan virke som om de har sluttet å godkjenne kommentarer fra meg, og det er litt synd, for da faller det de sier om at de sletter hets/hat - for min kommentar var i alle fall ikke uvennlig.

http://mamsi.no/reklamemerking-og-kommentarer-som-ikke-ble-godkjent/

Takk til de som kommenterer og bidrar til at jeg ikke trenger å være helt ensom stemme på min blogg, for det er ikke så enkle folk å ta opp "kampen" mot dette, for de har en de selv vrir og vender på det som blir sagt, og leserne/fansen er jo også ivrige forsvarere av dem, uansett hva de gjør...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hehe, nå legger jeg ut det siste innlegget mitt her også - for nå tror jeg det kan virke som om de har sluttet å godkjenne kommentarer fra meg, og det er litt synd, for da faller det de sier om at de sletter hets/hat - for min kommentar var i alle fall ikke uvennlig.

http://mamsi.no/reklamemerking-og-kommentarer-som-ikke-ble-godkjent/

Takk til de som kommenterer og bidrar til at jeg ikke trenger å være helt ensom stemme på min blogg, for det er ikke så enkle folk å ta opp "kampen" mot dette, for de har en de selv vrir og vender på det som blir sagt, og leserne/fansen er jo også ivrige forsvarere av dem, uansett hva de gjør...

At det vris og vendes og at man ilegges meninger og holdninger hinsides alt som er i nærheten av sannhet og fakta er beklageligvis typisk modus operandi for FFliebersene. Tidvis kan man få inntrykket at man diskuterer med medlemmer av en eller annen skurril sekt, hvor fornuften sa takk og farvel for seg for lenge siden og ethvert forsøk på anstendig og sivilisert kommunikasjon er fåfengt.

At kommentarene dine ikke blir godkjent overrasker meg ikke. For de er som du selv sier - brysomme. Ikke frekke, ikke hetsende, ikke latterliggjørende - bare til bry fordi de påpeker den uetiske og lovstridige praksisen på CBE-bloggen.

Men ikke gi deg. Stå på. Du gjør et flott arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt morsomt når hun sensurerer så mye. Da blir det helt katt-og-mus-lek hvor man må må snakke over hodet hennes for å komme til. Jeg spurte henne om hun hadde sett filmen "the greatest movie ever sold", en film som tar for seg produktplassering i filmen og drar den så langt at produktplasseringen blir grunnlaget for filmen. En lang reklamefilm med andre ord, akkurat som CBE-bloggen er en reklameblogg. Hun har ikke sett den. Åpenbart, siden hun ikke modererte den bort.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først, beklager om spørsmålet mitt hørtes uvennlig ut. Det var ikke meningen.

Men jeg undret meg, fordi det har jo blitt påpekt mange hundrevis av ganger i kommentarer på bloggen, instagram, facebook, osv., at innlegg ikke merkes korrekt. Igjen og igjen og igjen… og de fortsetter bare. Så jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan tro det "bare" er å gjøre dem oppmerksomme på reglene og så [just add magic] blir alt godt!? Kanskje jeg er kynisk (stygg, feit, kjerring), men jeg tror det hele er kalkulert, inkl. svar fra Caroline til deg, og jeg stoler ikke på noe som kommer fra den bedriften.

Hei! Neida, det hørtes ikke uvennlig ut! Det er jo nesten blitt slik at med mindre man :-) :-) <3 så virker man sur, men det er jo ikke slik :-)

Haha, jeg trodde nok at det ville gjøre en forskjell å skrive om det, men det ser ut til å være seigere materie enn jeg trodde. Det går nok bra til slutt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det vris og vendes og at man ilegges meninger og holdninger hinsides alt som er i nærheten av sannhet og fakta er beklageligvis typisk modus operandi for FFliebersene. Tidvis kan man få inntrykket at man diskuterer med medlemmer av en eller annen skurril sekt, hvor fornuften sa takk og farvel for seg for lenge siden og ethvert forsøk på anstendig og sivilisert kommunikasjon er fåfengt.

At kommentarene dine ikke blir godkjent overrasker meg ikke. For de er som du selv sier - brysomme. Ikke frekke, ikke hetsende, ikke latterliggjørende - bare til bry fordi de påpeker den uetiske og lovstridige praksisen på CBE-bloggen.

Men ikke gi deg. Stå på. Du gjør et flott arbeid.

Tusen takk :-) Jeg synes dette er interessant. Dessuten ser jeg ikke at den skumle og fæle kvinneguiden er så ille :-) Vi får fortsette å legge inn brysomme kommentarer der de trengs, det er ingen grunn til å gå over streken og bli ufin - det gjør nok mer skade enn gagn :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Hei! I går kveld skrev jeg et innlegg om manglende merking på bloggen til CBE. Etterpå kikket jeg inn jeg inn her og så at noen av dere virkelig har gjort en stor jobb med å dokumentere upraksisen. Noen vil sikkert si at dette er fritidsproblemer, men jeg synes det er litt fint - det er så unødvendig av dem å la være å merke reklameinnhold som reklame.

Innlegget mitt fra i går kveld, var en oppfølger av dette:

http://mamsi.no/bedrifter-og-reklamemerking-i-sosiale-medier/

I det første skriver jeg mest om hvordan noen av hennes tilhengere ble sure på meg da jeg kommenterte på hennes facebook, da var de raskt ute med å tillegge meg litt tvilsomme motiver. CBE selv svarte etter en stund i facebooktråden og sa de skulle rette opp, men det ble bare gjort i innlegget med lenker fra Get Inspired. Det er jo veldig mange andre feil også, så i går tok jeg kontakt med forbrukerombudet, og det resulterte i denne posten her:

http://mamsi.no/hvorfor-merkes-ikke-reklameinnlegg-som-reklame/

Jeg blir glad om dere leser, for jeg lurer så på, hva er det de oppnår med dette? Hva med de andre bloggerne - hvorfor gidder de ikke merke postene? Jeg synes det er så rart.

Jeg er ikke ute etter å ta dem på noe vis, men dette med den elendige merkingen, det vil jeg gjerne til livs. Trodde på skjerpings etter det de har vært igjennom, men nei.

Vennlig hilsen

Victoria

Men hvorfor gjør de ikke noe med dette og hvorfor er det kun denne bloggerne dere henger dere opp i?

Har ikke sett du skrive negativt om noen andre

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjør de ikke noe med dette og hvorfor er det kun denne bloggerne dere henger dere opp i?

Har ikke sett du skrive negativt om noen andre

Det blir gjerne litt mye av samme person men det skiller 20,000-40,000 lesere mellom første og andreplass. Og andre bloggere er nevnt, fokuset er på denne millionbedriften kontra tusenbedriftene ellers i Norge.

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-) Jeg synes dette er interessant. Dessuten ser jeg ikke at den skumle og fæle kvinneguiden er så ille :-) Vi får fortsette å legge inn brysomme kommentarer der de trengs, det er ingen grunn til å gå over streken og bli ufin - det gjør nok mer skade enn gagn :-)

Jeg synes du er kjempetøff som står fram med navn, da historien tilsier at du dessverre kommer til å bli sablet ned på ett eller annet vis av en eller annen ektemann.. Akkurat det er mye verre enn en debattråd som "fansen" vil til livs.

Men regner med du er OBS på det og tar det som eventuelt kommer med en latter ;)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjør de ikke noe med dette og hvorfor er det kun denne bloggerne dere henger dere opp i?

Har ikke sett du skrive negativt om noen andre

Det er ikke lett å være forbruker og bloggleser, når det later til at det er så mange bloggere som ikke merker innleggene sine riktig.

Jeg har egentlig ikke noe stor, stor interessert i blogger slik at jeg leser mange blogger flere ganger om dagen, men som forbruker vil jeg gjerne vite om det jeg klikker meg inn på er reklame eller kun et tips/anbefaling fra en blogger. Derfor er det viktig for meg som forbruker at det merkes riktig.

Når vi faktisk har en markedsføringslov, er det etter min mening viktig at denne overholdes, også av bloggere. Kanskje særlig viktig er det at bloggere overholder disse reglene fordi bloggene ofte er en blanding av reklame og hverdags-innlegg/tips/anbefalinger.

Det og også diskutere dette, og ikke kun melde det inn til FO, syns jeg er viktig. Både fordi det skaper større kunnskap hos forbrukerne som leser blogger, men også fordi vi som forbrukere har makt til å si i fra hva vi ikke syns er greit og hva vi syns er viktig, også gjennom andre plattformer enn kun tips til FO. Forbrukermakten gir oss en mulighet til å faktisk påvirke de som utformer reklamen i en retning vi ønsker, her riktig merking av riktig innlegg.

Denne tråden gjelder en blogger spesielt, men det er opprettet en annen tråd som tar for seg problemet generelt. Mulig tråden heller hører hjemme på forbruker-forumet, ettersom det strengt talt er et forbrukerrelatert tema, og ikke et rampelys-tema.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frugull

Det blir gjerne litt mye av samme person men det skiller 20,000-40,000 lesere mellom første og andreplass. Og andre bloggere er nevnt, fokuset er på denne millionbedriften kontra tusenbedriftene ellers i Norge.

Men bør ikke alle bloggere behandles likt? Uavhengig om de tjener 100 kr eller 1 million?

De gjør jo en feil..

Det som irriterer meg så grenseløst er at det er CBE som skal tas. Koste hva det koste vil..

Det virker jo som at de ikke har så mye annet og gjøre om dagen enn att de har tid til og sjekke flere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Det er ikke lett å være forbruker og bloggleser, når det later til at det er så mange bloggere som ikke merker innleggene sine riktig.

Jeg har egentlig ikke noe stor, stor interessert i blogger slik at jeg leser mange blogger flere ganger om dagen, men som forbruker vil jeg gjerne vite om det jeg klikker meg inn på er reklame eller kun et tips/anbefaling fra en blogger. Derfor er det viktig for meg som forbruker at det merkes riktig.

Når vi faktisk har en markedsføringslov, er det etter min mening viktig at denne overholdes, også av bloggere. Kanskje særlig viktig er det at bloggere overholder disse reglene fordi bloggene ofte er en blanding av reklame og hverdags-innlegg/tips/anbefalinger.

Det og også diskutere dette, og ikke kun melde det inn til FO, syns jeg er viktig. Både fordi det skaper større kunnskap hos forbrukerne som leser blogger, men også fordi vi som forbrukere har makt til å si i fra hva vi ikke syns er greit og hva vi syns er viktig, også gjennom andre plattformer enn kun tips til FO. Forbrukermakten gir oss en mulighet til å faktisk påvirke de som utformer reklamen i en retning vi ønsker, her riktig merking av riktig innlegg.

Denne tråden gjelder en blogger spesielt, men det er opprettet en annen tråd som tar for seg problemet generelt. Mulig tråden heller hører hjemme på forbruker-forumet, ettersom det strengt talt er et forbrukerrelatert tema, og ikke et rampelys-tema.

Men om du mener CBE bryter loven i vært innlegg. Att hun skriver at hun har vært på Lindex og kjøpt en søt kjole til sin datter,kan du ikke da bare slutte å lese bloggen? Finn deg en annen blogg som ikke bryter loven?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør ikke alle bloggere behandles likt? Uavhengig om de tjener 100 kr eller 1 million?

De gjør jo en feil..

Det som irriterer meg så grenseløst er at det er CBE som skal tas. Koste hva det koste vil..

Det virker jo som at de ikke har så mye annet og gjøre om dagen enn att de har tid til og sjekke flere

Du har rett i at det tar litt tid, det legger jeg ikke skjul på heller. Men nå har jeg i alle fall, via kommentarfeltet på bloggen deres, invitert både Caroline, Lars Kristian + management til en samtale om dette hvor de kan få møte noen av oss "kritikere" og hvor forbrukerombudet også kan inviteres inn. Dette er ikke for å ta en enkelt blogger, det spiller ingen rolle hvor mange ganger folk prøver å vinkle det dithen, dette er for å skape bedre praksis. Og da er det smart å bruke den mest kjente som "case".

http://mamsi.no/invitasjon-til-mote-om-reklamemerking/

Når det er sagt, så har jeg slett ikke fritidsproblemer, altså - tvert imot. Og så skriver jeg alltid mye, og fort - så jeg bruker nok mindre tid enn du skulle tro :-)

Endret av mamsi.no
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men om du mener CBE bryter loven i vært innlegg. Att hun skriver at hun har vært på Lindex og kjøpt en søt kjole til sin datter,kan du ikke da bare slutte å lese bloggen? Finn deg en annen blogg som ikke bryter loven?

For det første har ikke jeg skrevet noe sted at CBE bryter loven i hvert innlegg.

Som sagt er jeg ikke noen stor bloggleser, og som nevnt er det viktig for meg at de innleggene som faktisk er reklame er merket som dette. Vi har markedsføringsloven, og retningslinjene fra Fo som fastslår dette, og som skal følges.

Skal vi bare se bort når det er noen som bryter loven og retningslinjene? Hvorfor skal vi i så fall gjøre det? Vi gjør som regel ikke det når det gjelder andre regler, gjør vi vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er kjempetøff som står fram med navn, da historien tilsier at du dessverre kommer til å bli sablet ned på ett eller annet vis av en eller annen ektemann.. Akkurat det er mye verre enn en debattråd som "fansen" vil til livs.

Men regner med du er OBS på det og tar det som eventuelt kommer med en latter ;)

Jeg skjønner liksom ikke helt hva de skal kunne sable ned, jeg. Håper de vil være med på et møte :-) Det kunne ha vært konstruktivt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Er det slik at hvis noen ønsker å rette på en feil i samfunnet, så tenker du at den rette måten er å snu ryggen til problemet? Og da forsvinner det?

Mann skal ikke snu ryggen til problemer i samfunnet..

Men det må da være tusen andre problemer i samfunnet som er så mye viktigere enn dette her?

Synes virkelig ikke du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...