Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Først av alt synes jeg litt synd i Caroline. Det må føles fælt å miste kontrollen slik hun kanskje opplever at hun gjør nå. Det må også føles fælt at hun mener at hun ikke er god nok, pen nok og tynn nok.På en merkelig måte bekrefter faktisk denne tråden at hun er bra nok og kanskje det er derfor folk blir så opprørt. At en dame som er god nok må endre på seg og attpåtil lyve om det. Det er bare trist.

På den andre siden så kan man ikke sammenligne Caroline med reklame og bilder i magasiner. Caroline er ikke et taust bilde med en tekst som anbefaler noe. Hun er for mange tenåringer og unge kvinner en slags venninne og en nabo som man kan være i dialog med. Man får et helt annet forhold til henne enn det man får til en remklameplakat og det er her tilitt kommer inn. Caroline spiller på tillitten og trofastheten til sine lesere og hun har nå ført dem bak lyset.

Jeg kan forstå at folk blir sinna.

Personlig leser jeg ikke bloggen hennes, så jeg burde kanskje ikke uttale meg, men bloggere er i grenseland mellom reklameplakat og venninne. Grensene, både for leseren og bloggeren, er utydelige og mange unge lesere, som Caroline har, tror på det de leser, de tror på det hun skriver og de kjøper løgnene hennes, fordi de tror at de kjenner henne. Hun gir glimt av hverdagen sin, av interessene sine, av hjemmet sitt osv. Hun inviterer leserne inn til å bli venn med henne. Det er langt verre enn reklame og magasiner. Carolie presenterer en virkelighet og en drøm der hun i tillegg samtaler med leserne om hvordan de kan oppnå denne drømmen, som nå viser seg å ikke være sann.

Hun har bidratt i aller høyeste grad til å skape det kroppspresset hun selv mener hun har blitt utsatt for.

Når Caroline og teamet hennes i tillegg lyver om det som har skjedd så blir det mange løgner på en gang. Det er ikke enkelt å bli tatt i løgner, jeg ser den, men hun kunne vært ærlig.

Jeg er voksen og skjønner retusjering. Jeg er heller verken fan eller leser hos henne, men jeg synes det er trist at så mange unge jenter leser bloggen hennes og trodde på det hun skrev, trodde på bildene hennes og at det var oppnåelig, uten PhotoShop. Caroline er også en voksen dame og jeg mener at hun burde være sitt ansvar bevisst. Hun har mange tusen lesere om dagen, hun er selv mor til en datter og nå hadde hun en sjangse til å en gang for alle ta et oppgjør med det syke kroppsfokuseringen. Hun valgte en annen vei....

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Det er alltid litt sjarmerende hvordan disiplene til Fotballfrue og hennes like alltid skal fremstille oss som diskuterer som roten til all ondskap og bitre, tjukke, sjalu kjerringer. Ihvertall når det avsluttes med " sladre til moderator" når de går tom for argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg litt synd i Caroline. Det må føles fælt å miste kontrollen slik hun kanskje opplever at hun gjør nå. Det må også føles fælt at hun mener at hun ikke er god nok, pen nok og tynn nok.På en merkelig måte bekrefter faktisk denne tråden at hun er bra nok og kanskje det er derfor folk blir så opprørt. At en dame som er god nok må endre på seg og attpåtil lyve om det. Det er bare trist.

På den andre siden så kan man ikke sammenligne Caroline med reklame og bilder i magasiner. Caroline er ikke et taust bilde med en tekst som anbefaler noe. Hun er for mange tenåringer og unge kvinner en slags venninne og en nabo som man kan være i dialog med. Man får et helt annet forhold til henne enn det man får til en remklameplakat og det er her tilitt kommer inn. Caroline spiller på tillitten og trofastheten til sine lesere og hun har nå ført dem bak lyset.

Jeg kan forstå at folk blir sinna.

Personlig leser jeg ikke bloggen hennes, så jeg burde kanskje ikke uttale meg, men bloggere er i grenseland mellom reklameplakat og venninne. Grensene, både for leseren og bloggeren, er utydelige og mange unge lesere, som Caroline har, tror på det de leser, de tror på det hun skriver og de kjøper løgnene hennes, fordi de tror at de kjenner henne. Hun gir glimt av hverdagen sin, av interessene sine, av hjemmet sitt osv. Hun inviterer leserne inn til å bli venn med henne. Det er langt verre enn reklame og magasiner. Carolie presenterer en virkelighet og en drøm der hun i tillegg samtaler med leserne om hvordan de kan oppnå denne drømmen, som nå viser seg å ikke være sann.

Hun har bidratt i aller høyeste grad til å skape det kroppspresset hun selv mener hun har blitt utsatt for.

Når Caroline og teamet hennes i tillegg lyver om det som har skjedd så blir det mange løgner på en gang. Det er ikke enkelt å bli tatt i løgner, jeg ser den, men hun kunne vært ærlig.

Jeg er voksen og skjønner retusjering. Jeg er heller verken fan eller leser hos henne, men jeg synes det er trist at så mange unge jenter leser bloggen hennes og trodde på det hun skrev, trodde på bildene hennes og at det var oppnåelig, uten PhotoShop. Caroline er også en voksen dame og jeg mener at hun burde være sitt ansvar bevisst. Hun har mange tusen lesere om dagen, hun er selv mor til en datter og nå hadde hun en sjangse til å en gang for alle ta et oppgjør med det syke kroppsfokuseringen. Hun valgte en annen vei....

spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Det er alltid litt sjarmerende hvordan disiplene til Fotballfrue og hennes like alltid skal fremstille oss som diskuterer som roten til all ondskap og bitre, tjukke, sjalu kjerringer. Ihvertall når det avsluttes med " sladre til moderator" når de går tom for argumenter.

Like sjarmerende som det er å bli kalt disipler og fans og bli beskyldt for være venn eller familie med frua, bare fordi du har en mening som går mot strømmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like sjarmerende som det er å bli kalt disipler og fans og bli beskyldt for være venn eller familie med frua, bare fordi du har en mening som går mot strømmen.

Men kan du prøve å forklare meg den vannvittige forsvaringen av Frua sine handlinger? Jeg ønsker virkelig å forstå hvorfor det er helt greit at hun lyver, villeder, hetser og outer?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Like sjarmerende som det er å bli kalt disipler og fans og bli beskyldt for være venn eller familie med frua, bare fordi du har en mening som går mot strømmen.

Nå bør du vel ikke glemme at det var du som mente at "det var her alle skadefro kvinner gjemte seg". Riktignok var skittkastinga allerede i gang, men det unnskylder ikke innlegget ditt (eller alle de andres for den saks skyld). Å svare tilbake med samme mynt er ikke alltid det beste, selv om jeg har full forståelse for at mange mener det er det eneste riktige der og da.

Nå snakker jeg ikke om deg spesielt, Olivia Benson, men om de som tar FF/CBE (vehement) i forsvar. Jeg har ennå til gode å se motargumenter som går på sak og ikke person - altså motdebattant.

Tidligere i dag var det antydninger til en slik debatt med henvisning til kilder (VG og Dagbladets ulike syn på denne saken). Beklageligvis tok det ikke lang tid før det endte opp med personangrep og useriøsitet.

Jeg vil på ingen måte forsvare alt som er blitt sagt og skrevet av de såkalte FF-motstanderne. Det har vært en del ganske ufine ytringer. Men en ting skal "motstanderne" ha - de er betraktelig bedre til å kunne belegge argumentene sine enn "forsvarerne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en gal gal verden. Jeg er vant til å vurdere fotografier og har aldri tvilt på at fruen har gjort mer enn å redigere lys og farger i flere tilfeller. Som mange har vært inne på her er det hennes benektelse av redigeringen som er det store problemet. Hvorfor? Fordi hun driver Norges mest leste blogg hvor hun fremstiller sitt hverdagsliv som forbilde for mange mange norske jenter. Påvirkningen hun kan ha skal ikke undervurderes og hun burde som en såpass stor og profesjonell aktør være seg sitt ansvar bevisst.

Benektelsen av retusjering for å oppnå en mer perfekt "virkelighet" er uetisk.

Samtidig må jeg si at jeg nesten synes synd på Fotballfruen akkurat nå. Hun har malt seg inn i et hjørne og satt seg selv under et voldsomt mediepress med oppførsel som er totalt unødvendig. Hun er tynn, hun er fit, hun er heldig fra naturens side. Likevel var det i hennes hode ikke bra nok - noe hun skyver ansvaret for over på bloggleseres kommentarer. Får håpe hun en dag klarer å slutte med retusjering, hvite løgner og parykkhår og heller nyte eget liv litt nærmere slik det er.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Men kan du prøve å forklare meg den vannvittige forsvaringen av Frua sine handlinger? Jeg ønsker virkelig å forstå hvorfor det er helt greit at hun lyver, villeder, hetser og outer?

Hvis det er meg du snakker om, så handler det ikke om å forsvare frua, men å rette litt kritikk mot kritikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du snakker om, så handler det ikke om å forsvare frua, men å rette litt kritikk mot kritikerne.

Mye av ff-debatten overdramatiseres, men jeg skjønner ikke helt hva som IKKE kan rettes kritikk mot denne gang...

Hun har jo åpenbart løyet og gått i baret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, hets, sitat fra blogg, personangrep, diskusjon av barn, ryktespredning, samt svar til alt dette.

Irrlys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du snakker om, så handler det ikke om å forsvare frua, men å rette litt kritikk mot kritikerne.

Så da er du bare kritisk for å være kritisk, er det det du sier?

Da må jeg spørre om du har satt deg inn i hvorfor denne kritikken er så sterk? Satt pris på om du kunne gitt din versjon av hva du oppfatter kritikken går ut på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Mye av ff-debatten overdramatiseres, men jeg skjønner ikke helt hva som IKKE kan rettes kritikk mot denne gang...

Hun har jo åpenbart løyet og gått i baret.

Ikke selve kritikken, men hvordan den blir gitt. I dag har det stort sett vært saklig og greit. Men i går syns jeg det var mer enn på sin plass og si i fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Så da er du bare kritisk for å være kritisk, er det det du sier?

Da må jeg spørre om du har satt deg inn i hvorfor denne kritikken er så sterk? Satt pris på om du kunne gitt din versjon av hva du oppfatter kritikken går ut på.

Jeg vet godt hva kritikken går ut på, jeg har vel til og med skrevet at jeg er enig i mye av det. Jeg reagerer på hvordan det blir lagt frem, og det er jeg i min fulle rett til å gjør. Mye av det verste har jo nå blitt moderert bort, og det med god grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke blande meg for mye i denne debatten, men slik jeg ser det etter å ha lest tråden er at Caroline har to ulike roller og at disse rollene har blitt byttet om på begge sider.

Den ene siden har sett på Caroline som en venninne og som et enkeltmenneske. Nå er hun plutselig bare en reklameplakat som kan kritiseres.

Den andre siden har sett på henne som en reklameplakat og når kritikken kommer blir hun en venninne og et enkeltmenneske som må forsvares.

Utrolig interessant og fasinerende egentlig. Det er tydelig mange følelser innvolvert og det sier ganske mye om hva hun har betydd og hennes verdi for mange mennesker, og hva hun nå betyr for de som før kanskje ikke brydde seg så mye om henne.

Det som er mest tydelig er at grensene for hva en blogger er og hvordan en blogger skal opptre er svært utydelig. Og DET er en interessant debatt, da på et generelt grunnlag ;)

(edit: skrivefeil)

Endret av Storma Nordvesta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva kritikken går ut på, jeg har vel til og med skrevet at jeg er enig i mye av det. Jeg reagerer på hvordan det blir lagt frem, og det er jeg i min fulle rett til å gjør. Mye av det verste har jo nå blitt moderert bort, og det med god grunn.

Ikke alltid man vet årsaken til at andre ytrer seg skarpt.

Har selv opplevd å blitt hengt ut på SoMe av henne og blodfansen da jeg konfronterte henne med at hun hengte ut en person som nav-bruker, snylter, lat m.m. - etter å ha søkt opp vedkommende på facebook. Dette benektet hun selvsagt og sendte blodhundene sine ut. Dette skjedde ikke i kommentarfeltet hennes og er en del år siden.

Den opplevelsen sa meg alt jeg trengte å vite om moralen til Frua.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at Caroline redigerer bildene sine har jeg aldri tvilt på, men at hun også redigerer seg tynnere var jeg faktisk ikke klar over. Jeg trodde hun var så tynn i real life og gikk vel kanskje "fem på" når hun snakket om at alle kropper er ulike og man skal være stolt av kroppen sin. Jeg har jo ofte tatt meg i å undre over hvordan en mage til og med kan være så flat når man sitter, men nå er vel mysteriet løst. Sitter i tillegg mannen hennes og redigerer bildene hennes? Jeg hadde følt meg elendig hvis mannen min hadde redigert bilder av meg og endret meg til en mer perfekt utgave. Da hadde jeg ikke følt meg bra nok, uansett om jeg hadde vært den som spurte han om det. Da burde han hatt såpass i topplokket at han hadde svart at det ikke er noen grunn til å redigere henne slankere og hun er perfekt som hun er. Hun har i tillegg hatt spiseforstyrrelser og da burde LK skjønne såpass at å redigere henne tynnere kan trigge.

Jeg hadde også følt meg falsk overfor mine lesere og jeg hadde følt meg som et dårlig forbilde for min datter. Når man er en såpass kjent blogger så må man ta litt ansvar. Hun har mange fans som ser opp til henne og vil være som henne. I tillegg har hun en datter som etterhvert vil plukke opp mamma og pappas fokus på utseende. Jeg har selv vokst opp med en veldig utseendefokusert mamma. Hun er verdens beste mamma i mine øyne, men dette fokuset på utseende sliter hun litt med og da jeg var yngre og sårbar så preget det dessverre meg. Man er veldig lett påvirkelig når man er ung og har man en mor som er usikker på sitt utseende så blir man det fort selv også.

Jeg syntes igrunn synd på Caroline, jeg syntes hun er ei pen jente og syntes det er synd at hun tydeligvis er veldig usikker på seg selv. Jeg misunner henne heller ikke mannen hennes som tydeligvis er veldig opptatt av utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ikke blande meg for mye i denne debatten, men slik jeg ser det etter å ha lest tråden er at Caroline har to ulike roller og at disse rollene har blitt byttet om på begge sider.

Den ene siden har sett på Caroline som en venninne og som et enkeltmenneske. Nå er hun plutselig bare en reklameplakat som kan kritiseres.

Den andre siden har sett på henne som en reklameplakat og når kritikken kommer blir hun en venninne og et enkeltmenneske som må forsvares.

Utrolig interessant og fasinerende egentlig. Det er tydelig mange følelser innvolvert og det sier ganske mye om hva hun har betydd og hennes verdi for mange mennesker, og hva hun nå betyr for de som før kanskje ikke brydde seg så mye om henne.

Det som er mest tydelig er at grensene for hva en blogger er og hvordan en blogger skal opptre er svært utydelig. Og DET er en interessant debatt, da på et generelt grunnlag ;)

(edit: skrivefeil)

Den der skjønte jeg ikke.

Mener du at kritikerne som kritiserte bedriften nå forsvarer henne som et enkeltmenneske? Tenker siden du skriver at Caroline har to ulike roller, men så omtaler du debattantene nedenfor. Er det Caroline som har to ulike roller eller er det debattantene du mener har byttet roller?

Er ikke ufint ment, men ser ikke det du ser (eller at jeg ikke skjønner hva du ser).

Endret av LilleSnupp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig hele greia ble enda mer lavmål med å innta en offerrolle og ikke ta ansvar for det hun har gjort. Hun hadde aldri innrømmet dette om hun ikke hadde blitt nedringt av journalister som har bevis....

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...