Gå til innhold

Frossen laksefilet med skinn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hva jeg kan lage!
Jeg elsker smaken av ovnsbakt laks... men kan dette tilberedes fra frossen tilstand, eller bør jeg tine den først? Ok å tine i mikro, eller bør den ligge i kjøleskap natten over?
Og fremgangsmåte i ovn? Pakke inn i sølvfolie sammen med grønnsaker?

Jeg elsker smaken av kald rømme iblandet litt sukker til laks... Den kan jeg dyppe både laks og grønnsaker i.

Men trenger litt inspirasjon til ulike gode lakseretter og.


Takk for tips!

Anonymkode: f17e6...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Til spørsmålene dine: ja, fisken kan tilberedes fra frossen tilstand. Den kan også tines først, selvsagt. 
Ja, fisken kan tines i mikro, men da helst på tineprogram (lav effekt), slik at den ikke begynner å «koke». Du kan også bruke halvtint fisk som har ligget på benken en times tid etter at den kom ut fra fryseren.

Framgangsmåten i ovn: akkurat som du beskriver. Bruk de grønnsakene du vil. Det lønner seg ofte å smøre aluminiumsfolien med bittelitt olje først for å unngå at grønnsakene svir seg fast. Med nok grønnsaker får du en fullverdig middag i en enkelt pakke i ovnen. Mine favoritter er gulrøtter, paprika, broccoli, blomkål, purreløk, en skive sitron og gjerne litt potet. Fra frossen tilstand trenger en slik pakke gjerne 35-40 minutter på 200 grader i stekeovnen, men det kan variere med mengden grønnsaker og hvor varm ovnen EGENTLIG er. Jeg liker å røre sammen creme fraiche med dill og pepper som en kald dressing til dette.  

En annen god lakserett er laksetaco eller laksefajitas. Da hakker jeg opp laksefiletene mens de steker i stekepanna (fjern skinnet). Jeg bruker tortillas og ellers enkelt tilbehør etter smak og behag, f.eks tomat, agurk, salsa, mais og rømme. Dette er ikke ovnsbakt laks, men den er god likevel ;) 
Ovnsbakt laks med stekte potetbåter og tzatziki er en annen vinner hos oss. Da har jeg som regel ikke grønnsaker i laksepakkene, men heller en salat ved siden av.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal lage laks blir jeg alltid bedt om å servere blomkål- og brokkoligrateng, da har jeg gjerne litt stekt stopp eller rødløk oppi også. Og det er alltid noen som skal ha poteter ved siden av.

Ellers er laks med pesto ved siden av godt, må smakes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tiner laksen på forhånd. Tar den opp en 3-4 timer før jeg skal bruke dem. Ikke prøvd å tilberedt fra dypfrosset tilstand. Ja du kan tine i mikro på innstilling for tining eller svak varme. Funker nok også å legge de i kjøleskapet natten over. DE laksebitene som er vakuumert kan du også tine vannbad. 

Fremgangsmåte.. tja. Søk på oppskrifter så finner du mye inspirasjon til nye måter å bruke laks på. Enten med pasta, i salater eller hva enn du ønsker. Godfisk.no bla. har mange oppskrifter. :)

Jeg har to oppskrifter på laks jeg liker.

Med fetaost:

Begynn med å pepre og salte laksefiletbiter. Skjær de nesten igjennom på langs. Mos fetaost lett med en gaffel og bland inn litt olje fra fetaosten. Legg det midt inni der du delte laksen. Del en lime og skvis over. Er ikke så nøye med hvor mye jeg tar på, men bruker ca 1 lime på 4-5 biter. Steker på ca 225C i 20 minutter +-. Du vet fisken er gjennomstekt når du pirker i den med en kniv og ser at den "flaker seg". Enkelte vil nok ikke steke laksebitene like mye som jeg gjør, men jeg syns laksen blir for fet, så jeg foretrekker at den blir litt tørr. Det er en smakssak. Til den retten serverer jeg potet, dampede gulerøtter, brokkoli og blomkål. Bruker ingen form for saus, men bruker å servere med en tzatziki-lignende dressing som består av hakket sylteagurk blandet med rømme. 

 

En annen oppskrift er i fløteform: 

Salte og pepre laksebitene. Legg de i en ildfast form. Hakk rød paprika og purreløk og strø over formen. Hell over kremfløte og gjerne en dæsj hvitvin til det dekker laksebitene. Steker formen i 225C i ca 35-40 minutter. Serverer med potet og dampede grønnsaker (gulerot, brokkoli og blomkål).

Bruker ikke aluminiumsfolie ved noen av oppskriftene. :) Men jeg vet flere lager forskjellige varianter av havets skattekiste som de kaller det. Det er laks (eller annen type fisk) i aluminiumsfolie som du salter og peprer og legger oppi de grønnsakene du ønsker. Spesielt populært blant barn etter hva jeg har forstått. :) 

Endret av _Aries
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...