Gå til innhold

Hvordan mekle mellom svigermor og datter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, ViljaH skrev:

Har hun ikke lært seg når Farmor har bursdag etter brøleren på 75-års dagen??

Det var ingen brøler på 75års dagen? Farmor reagerte på ingen måte på det,  og det har ikke blitt tatt opp før nå.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NorahLudoAllis

Jeg (som mor) hadde tatt en tur til svigermor og hatt en samtale med henne.

Der hadde jeg forklart at jeg forstår hun ønsker henne på besøk, men hun oppfører seg unødvendig kjipt mot jenta. Og at det ikke er greit å legge dårlig samvittighet på henne for noe som skjedde for årevis siden. Jeg hadde gitt klar beskjed om at hun får oppføre seg ordentlig, selv om hun er skuffet. Ferdig med den diskusjonen.

TIl jenta hadde jeg sagt at hun holder på sine planer - og dropper 80årsdagen om svigermor fortsetter å oppføre seg helt urimelig og kjipt. 

Det er greit at hun har få år igjen(muligens opptil 15 år, men OK- og hun er åpenbart ganske pigg når hun arrangerer 80årslag) - men det gir ikke en rett til å være urimelig og presse folk slik. Jentas venner og bekjentskaper er faktisk noe som er viktig også, man vet aldri hvor lenge noensomhelst lever i denne verden. Man er ikke mer viktig i kraft av sin alder. Det er det dummeste argumentet jeg hører. Alle er viktige, og alle må oppføre seg ordentlig. 

En god forelder/bestemor eller hva inviterer den som ikke kan komme(men veldig gjerne ønsker) til kaffebesøk senere, og svelger eventuell skuffelse. Eventuelt tar det ordentlig opp og spør hvorfor man aldri har lyst til å komme generelt - og hva man kan gjøre med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er farmor som oppfører seg tåpelig her, datteren din planla denne festen først (etter hva jeg har forstått) men vil likevel ta seg tid til farmoren og hvis ikke farmor forstår hvor bra dette er så kan hun bare sitte der og furte. Ja, hun er farmoren og hun er en viktig person men med tanke på at hun blir 80 så burde hun være voksen nok til å forstå at barnebarnet gjør så godt hun kan og hvis hun skal være gretten på grunn av dette her så risikerer hun å ødelegge forholdet deres den siste tiden hun har igjen på denne jorden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At farmor ikke feiret sine 4 siste bursdager syns jeg er rimelig normalt, det fleste voksne feirer etterhvert bare runde tall. Og 80 er vel den siste for de aller fleste. At datteren ikke tenkte på det og i stedet prioriterer en reunion (2 år?) med folk hun har vært sammen med i et snaut år sier mye om henne og hva hun anser som viktig. Om 10 år husker hun knapt navnet til de folka som kommer, men hun ser nok ikke så langt.

Hva slags planer hadde hun egentlig for farmors 80-årsdag? Forhåpentligvis mer enn en kjapp telefon på vei til trening.

Anonymkode: a9553...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At farmor ikke feiret sine 4 siste bursdager syns jeg er rimelig normalt, det fleste voksne feirer etterhvert bare runde tall. Og 80 er vel den siste for de aller fleste. At datteren ikke tenkte på det og i stedet prioriterer en reunion (2 år?) med folk hun har vært sammen med i et snaut år sier mye om henne og hva hun anser som viktig. Om 10 år husker hun knapt navnet til de folka som kommer, men hun ser nok ikke så langt.

Hva slags planer hadde hun egentlig for farmors 80-årsdag? Forhåpentligvis mer enn en kjapp telefon på vei til trening.

Anonymkode: a9553...801

Tull. Man må holde sine første forpliktelser først, særlig når det gjelder å være vertskap for et reunionkull, det bør faktisk en oppegående 80-åring forstå, det har man tross alt hatt nesten et helt liv på! (ser selvsagt bort fra demens og andre tilstander som forkludrer vurdringsevnen, men det høres jo ikke ut som denne 80-åringen lider av det)

Man kan jo snu på det, og si at denne snart 80-åringen vet jo selv når hun fyller år, og kunne invitert allerede for 1 eller 2 år siden. Det er jo mer sannsynlig at man ønsker å feire sin egen bursdag, enn at datteren til TS skulle være vert for reunion. Egen bursdag kommer ikke som noen bombe akkurat. At hun valgte å vente med invitasjonene får hun ta på sin egen kappe. Ja, det er litt trist, men det er jo ikke slik at familiemedlemmer som ikke har mulighet akkurat den dagen ikke kan treffe henne f. eks. helgen før eller etter.

Og man kan like reunion eller ikke, men det er mye å være vertskap for, og det er heller ikke slik at det er barebare å arrangere igjen. Reunion er noe de som ønsker gjør svært få ganger i livet, da det er mange timeplaner som skal passe for å kunne møte gamle klassevenner. Det er ikke bare å arrangere igjen det heller. 

Anonymkode: 22beb...faa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 20.46, Mythic skrev:

Jeg synes det er litt rart at datteren din planlegger et arrangement akkurat den helgen farmor fyller 80. En bursdag kommer ikke akkurat som en overraskelse, og at hun fyller 80, er vel også noe hun visste om. 
Jeg hadde forlangt at mine barn deltok i sine besteforeldres 80-årsdag, det skulle bare mangle. Men slik er det blitt i dag - man skal kun gjøre det man har lyst til. Å stille opp for andre og la egne behov vike en sjelden gang, nei, det går ikke an. Og du som mor er med og legger til rette for det. 

Er det datteren eller farmoren som har ansvaret for når farmor inviterer? Så lenge farmor er frisk og oppegående (noe det høres ut som hun er i denne tråden), så har hun selv ansvaret for å invitere god nok tid i forveien. Man vet jo om man ønsker å feire sin egen 80-års dag eller ikke, og man kan således sende ut invitasjon om så årevis i forveien i mye større grad enn man kan planlegge en reunion, og så kan man heller legge inn et forbehold om at man er frisk nok. 

Nå er aktiviteten til datteren heller ikke noe man bare gjør fordi man har lyst, det er et ansvar å være vertskap for et helt reuninonkull. Man har antakeligvis ansvar som kontaktperson, man har et kontaktansvar ovenfor bevertningsselskap, hotell/eier av lokale etc. 

Jeg tror nok du skal være forsiktig med å kritisere dagens unge kvinner, de jobber sannsynligvis hardere enn din generasjon noensinne har gjort, og har som regel full timeplan 7 dager i uka, med studier/jobb, trening, foreninger etc. Du skal være glad du ikke er min mor, da hadde du fått så hatten passer ved å stille slike urimelige krav. 

Anonymkode: 22beb...faa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reunion etter 2 år er jo bare tull. Det skal foregå vors og fest på et utested, det sier seg vel selv at det først og fremst handler om fyllefest og ikke å mimre om gamle dager? Jada, fort gjort at det blir en episk fest, men det kommer mange muligheter til episke fester og man kan ikke få med seg alle. Det store "ansvaret" består jo tydeligvis i at navnet hennes er på lista for ansvarlige hos utestedet, men min erfaring er at det er grensa for organisering av slike reunions. Man sender ut info om tid og sted, resten får folk ordne selv med reise, overnatting etc. 

Forøvrig vil jeg påstå at den tidsplanen der hun skal rekke begge deler ser helt urealistisk ut og at farmors fest nok blir droppet i siste liten. Hvorfor prøve å tro noe annet? Skjønner farmor er skuffet, det er jo ikke første gangen.

Og farmor organsierer tydeligvis ikke selv. TS sa at en av tantene gjør det, så man kan ikke anta at farmor er frisk og rask. 

Anonymkode: 14c6c...ff1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reunion etter 2 år er jo bare tull. Det skal foregå vors og fest på et utested, det sier seg vel selv at det først og fremst handler om fyllefest og ikke å mimre om gamle dager? Jada, fort gjort at det blir en episk fest, men det kommer mange muligheter til episke fester og man kan ikke få med seg alle. Det store "ansvaret" består jo tydeligvis i at navnet hennes er på lista for ansvarlige hos utestedet, men min erfaring er at det er grensa for organisering av slike reunions. Man sender ut info om tid og sted, resten får folk ordne selv med reise, overnatting etc. 

Forøvrig vil jeg påstå at den tidsplanen der hun skal rekke begge deler ser helt urealistisk ut og at farmors fest nok blir droppet i siste liten. Hvorfor prøve å tro noe annet? Skjønner farmor er skuffet, det er jo ikke første gangen.

Og farmor organsierer tydeligvis ikke selv. TS sa at en av tantene gjør det, så man kan ikke anta at farmor er frisk og rask. 

Anonymkode: 14c6c...ff1

Vel, da får en av disse tantene ta ansvaret for at invitasjonen ble sent ut for sent da, for de fleste i dette samfunnet må overholde sine første forpliktelser først. 

80-års dagen kan man invitere til flere år i forveien om så, om det er så viktig, siden man vet man fyller år. 

Anonymkode: 22beb...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 19.39, Aamu skrev:

Ja, for det er så utrolig viktig at de får gjort det de ønsker. Hele tiden. De skal aldri tvinges til å gjøre noe de ikke ønsker, som f.eks å stille opp og delta i familieselskaper - nei fysj og fy! 

Nå snakker jeg altså ikke om TS sin situasjon, men om at du ser på det som en selvfølge at de som er "ungdom"(-mer) drar etter middag og kaker. Når ble det liksom greit? Verste jeg har lest. 

Men hun skal jo stille opp! Hun har fått til en løsning som gagner begge parter. At hun drar et par timer før alle andre gjør da virkelig ingenting, hun kommer jo!

Anonymkode: 7a961...ddd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jenta er snill som gjør det hun kan for å stille opp begge steder, synd at farmoren ikke setter pris på det :( 

Det jeg syns er litt spesielt er at selskapet starter så sent, rundt kl 17?!(samme på 75årsdagen, kl 17/18!) Alle våres feiringer starter kl 14/15 :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Datteren din har strukket seg langt for å bli med i selskapet til bestemoren. Av og til klaffer det ikke fullt ut. Merkelig at 80-åringen ikke skjønner det. Hvor sannsynlig er det uansett at 80-års laget varer særlig mye lenger enn til kl. 20-21? 

Anonymkode: 9ff9f...93d

Nei, det har hun virkelig ikke. 

Hun prioriterer å dra på fest med folk hun traff for senest to år siden (kall det hva dere vil, men noen reunion er det da ikke snakk om, men vorspiel og ut på byen, slik 21-åringer gjør hele tiden) i stedet for å delta i familieselskap. Igjen.

"Hun er bare 21". Gud bedre. Hun er faktisk 21 år og voksen, og det er på tide å ta noen voksne valg. Som å prioritere familieselskaper (og da hele selskapet) foran nok en tur på byen. 

Anonymkode: 3b72b...08d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Okei, da bare melder jeg meg ut så får de la det stå til selv. 

Synes bare det er veldig trist å sitte i midten av dette og at begge to er lei seg.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

Nå har ikke jeg lest hele tråden.. Men lurer på om du har forsøkt å ta det opp med den som holder selskapet om å evt skyve det til helgen før eller etter.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har hun virkelig ikke. 

Hun prioriterer å dra på fest med folk hun traff for senest to år siden (kall det hva dere vil, men noen reunion er det da ikke snakk om, men vorspiel og ut på byen, slik 21-åringer gjør hele tiden) i stedet for å delta i familieselskap. Igjen.

"Hun er bare 21". Gud bedre. Hun er faktisk 21 år og voksen, og det er på tide å ta noen voksne valg. Som å prioritere familieselskaper (og da hele selskapet) foran nok en tur på byen. 

Anonymkode: 3b72b...08d

Når invitasjonen kommer (for) sent, så får tanten som arrangerte ta ansvaret for det. Ja, det er kjipt å at familiemedlemmer går glipp av 80-årsdag, men sånn er det. Noen kommer og andre har lagt planer, er man 80 år og oppegående bør man i det minste ha forstått det!

Datteren til TS blir nesten garantert heller ikke den eneste som drar tidlig, og det er som regel andre som ikke kommer i det hele tatt, rett og slett fordi de ikke har mulighet. At dette blir en slags vendetta mot barnebarnet er bare tøvete og bøllete oppførsel, noe som kan forringe forholdet dere imellom. For når 21-åringen blir litt eldre og innser at hun ikke skal la seg pille på nesen, så kan det være denne farmoren som da ikke får besøk på sykehjemmet. Som man reder ligger man, og at man er seniorborger gir deg ingen rett til å praktisere trakasserende oppførsel. 

Anonymkode: 22beb...faa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da får en av disse tantene ta ansvaret for at invitasjonen ble sent ut for sent da, for de fleste i dette samfunnet må overholde sine første forpliktelser først. 

80-års dagen kan man invitere til flere år i forveien om så, om det er så viktig, siden man vet man fyller år. 

Anonymkode: 22beb...faa

Du er morsom du. Når man er 78 planlegger man ikke en fest 2 år i forveien, det er slett ikke gitt at man er i live da.

Ansvaret for fyllefest med overfladiske bekjenter (folk man kjente i 1 år, for 2 år siden - neppe en sammensveiset gjeng) kan man overlate en av de andre, hun er ikke eneste som bor der festen er. Kommer det 70 stykker er det i enten Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim, og der bor det flere andre. "Vertinne"problemet eksisterer bare i datterens hodet, pluss at hun ikke vil gå glipp av festen.

Anonymkode: a9553...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er morsom du. Når man er 78 planlegger man ikke en fest 2 år i forveien, det er slett ikke gitt at man er i live da.

Ansvaret for fyllefest med overfladiske bekjenter (folk man kjente i 1 år, for 2 år siden - neppe en sammensveiset gjeng) kan man overlate en av de andre, hun er ikke eneste som bor der festen er. Kommer det 70 stykker er det i enten Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim, og der bor det flere andre. "Vertinne"problemet eksisterer bare i datterens hodet, pluss at hun ikke vil gå glipp av festen.

Anonymkode: a9553...801

Nei, jeg er faktisk ikke det minste morsom når jeg skriver det jeg skriver. Selvsagt kan man planlegge en stor 80-års dag 1-2 år i forveien, de fleste av oss skjønner at man må ta det forbeholdet at vedkommende som skal feires faktisk er i live, og at helsa må være noenlunde. Og uansett er det langt enklere å planlegge så lang tid i forveien og heller avlyse hvis noe skjer med helsa enn det motsatte, som er å planlegge for kort tid i forveien. 

Så god tid på de største merkedagene bør man faktisk være ute, TS vil neppe være den eneste som har logistikk problemer heller, så det er bare tåpelig av farmoren å ta det ut på henne. Uansett har TS allerede strukket seg langt for å få til begge deler, så jeg forstår ikke hvorfor farmoren sutrer. Og du er vel også en slik som tror hele verden dreier seg rundt den feite ræva di, og din egen kalender. Jævla megge.

Anonymkode: 22beb...faa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er faktisk ikke det minste morsom når jeg skriver det jeg skriver. Selvsagt kan man planlegge en stor 80-års dag 1-2 år i forveien, de fleste av oss skjønner at man må ta det forbeholdet at vedkommende som skal feires faktisk er i live, og at helsa må være noenlunde. Og uansett er det langt enklere å planlegge så lang tid i forveien og heller avlyse hvis noe skjer med helsa enn det motsatte, som er å planlegge for kort tid i forveien. 

Så god tid på de største merkedagene bør man faktisk være ute, TS vil neppe være den eneste som har logistikk problemer heller, så det er bare tåpelig av farmoren å ta det ut på henne. Uansett har TS allerede strukket seg langt for å få til begge deler, så jeg forstår ikke hvorfor farmoren sutrer. Og du er vel også en slik som tror hele verden dreier seg rundt den feite ræva di, og din egen kalender. Jævla megge.

Anonymkode: 22beb...faa

Jeg snur den, jeg. Resten av familien vet hvilken datoer i hvilke år det er runde dager i familien. Da renger man med at det kan bli selskap en av helgene i nærheten av den store dagen, og holder de helgene åpne. 

Anonymkode: 3b72b...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså.. man kan ikke holde livet sitt på vent i all verdens tid heller. Hvis hun i tillegg ikke har feiret bursdagen sin på flere år heller, så skjønner jeg at datteren ikke kan ha tenkt over det. Bursdager, alder og sånne ting kan fort gå i glemmeboka i en hektisk hverdag. Det høres uansett ut som om at datteren har stilt opp og vært der for bestemoren spesielt de siste årene. Når hun da velger å dra 1,5 time t/r for å være der et par timer synes jeg det er en super løsning. Hun gjør det beste ut av situasjonen som har oppstått!  Som flere nevner er det også begrenset hvor mye man får vært sammen i et slik lag uansett. Det er venner, bekjente og andre som bestemoren sikkert ikke har snakket med/sett på en stund i laget og som sikkert prioriteres. Da får jo faktisk datteren til ts mer ut av å komme innom helgen før, eller en annen dag på middag i tillegg til å være der i et par timer på selv festen. (Ihvertfall har det alltid vært sånn i de bursdagene jeg har vært i. Har ikke sett mye til besteforeldrene mine da, fordi de har så mange andre å snakke med).

Dette er en reunion, og samme om det er 1 år eller 10 år siden sist. De må jo tydeligvis ha trivdes godt sammen da, siden de gjør en sånn stor greie for å møtes igjen. Dette er ikke en vanlig venninnekveld med vorsspil og ut på byen for morroskyld, da hadde datteren til ts droppet det med en gang. 

Og dette med at folk sier at ''jammen det kan jo være den siste bursdagen til bestemoren'', '' hun kommer til å angre hvis det skjer noe i ettertid''. Vet dere hva? Skjerp dere!! Man vet aldri hva som skjer uansett, og det høres ut som at datteren til ts uansett kan ha god samvittighet. Hun kommer i bursdagen og har stilt opp ved flere anledninger tidligere. Det er så dumt å si ''tenk om, tenk hvis''. Det kan for all del skje noe med de som skal på reunionsfesten også, bare så det er sagt! 

Er så uendelig glad for at jeg har besteforeldre som skjønner at jeg har et liv som ikke kun handler om dem. Hadde jeg gjort det på den måten som datteren til ts, så hadde de vært super takknemlige og fornøyde for at jeg kom innom i tre timer. Jeg vet ihvertfall at min mormor hadde blitt skikkelig sur om jeg droppet en reunion med personer jeg trivdes med for å sitte i et 60/70/80 årslag i 7-8 timer. Da hadde hun vært fornøyd med at jeg var der under middagen! 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt opptatt av hvordan forholdet til denne farmoren egentlig er, jeg. Er reaksjonen hennes nå representativ for hvordan hun reagerer når ting ikke blir helt som hun hadde sett for seg? Pleier hun å prøve presse de nærmeste til å føye seg ved å bli sur og spydig?

Jeg er oppvokst med en besteforelder som hadde mye høyere krav til jentene enn guttene i slekta. Det var ikke måte på hvor mye vi skulle forstå av oss selv at vi skulle bidra med, og uansett hvor mye vi prøvde å henge i stroppen, var hun misfornøyd. Jeg skulle ønske at noen bare én gang i min oppvekst kunne sagt til meg: Gjør ditt beste, men vær klar over at hun aldri kommer til å bli fornøyd. Det er ikke din skyld, det er et personlighetstrekk hos henne. Ingen av oss klarer å gjøre henne fornøyd.

Slik det var, måtte jeg bli voksen og vel så det før jeg skjønte at det ikke var meg det var noe fundamentalt i veien med. Da hadde jeg allerede brutt kontakten med denne slektningen fordi jeg ikke klarte å stå i at jeg aldri var god nok, mens alle andre tilsynelatende var så mye bedre.

Jeg vet ikke om dette treffer deg i det hele tatt, TS, men om du opplever at farmor legger et utidig følelsesmessig press på datteren din, så støtt din datter i at farmor er urimelig. Ikke for å så splid mellom dem, men for at datteren din skal kunne sortere hva som er grei og ikke grei oppførsel fra en farmor hun er glad i.

Og generelt er det dårlig stil å avlyse en planlagt aktivitet bare fordi det kommer et bedre tilbud. Her har din datter ikke bare sagt ja til en aktivitet, hun har tatt på seg å arrangere hele stasen. Da ville det være fryktelig urimelig av henne å si "sorry, noen andre får ta over, det har dukket opp en viktigere fest". Dette burde også åttiåringen kunne sette seg inn i. Jo senere man inviterer, jo større er risikoen for at de inviterte allerede har lagt andre planer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper grunnen for at svigermor er så skuffet er nettopp for at hun og datteren din er så nær hverandre, hun er kanskje én av de hun mest lyst å feire dagen med. Men om ingen av dem kan forflytte festlighetene, så virker det som datteren din gjør det beste ut av situasjonen. Kanskje om datteren din har mulighet til å dra på besøk på selveste bursdagen til svigermor, det blir kanskje ett godt plaster på såret.

Jeg vet ikke om du kan gjøre så mye mer enn å trøste, samtidig som du prøver å få de til å se det fra hverandressynspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Synes dere strekker dere langt for svigermor her. Datteren din skal selvfølgelig delta på sitt eget arrangement. Har inntrykk av at en del eldre mennesker blir veldig selvsentrerte og navlebeskuende, og det er ofte bortkastede krefter å forsøke å endre dem...man får heller jobbe med å takle egne reaksjoner (forsøke å overse, ikke ta det for mye innover seg etc). Har opplevd lignende situasjoner i egen familie med ei bestemor som nærmest krevde at alle barn og barnebarn skulle samles til selskap i alle høytider. Det ble etterhvert vanskelig fordi det også kom mange svigerbarn inn i bildet, og ferier skulle fordeles på alle deler av storfamilien rundt om i landet. Dette var vanskelig for bestemor å forstå; for henne handlet livet kun om henne selv og hennes timeplan. Hun hadde ikke dagene fulle av avtaler med andre og forsto ikke at verden var annerledes for oss andre. Det var kjipt og jeg tror alle rundt gikk med mye dårlig samvittighet, men jeg forsøkte å heller jobbe med å ikke bli for lei meg, for å endre henne, var nok vanskelig.

Anonymkode: 46787...ecc

HELT  ENIG!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...