Gå til innhold

Hvordan mekle mellom svigermor og datter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjorde det faktisk. Ved siste runde bursdag (75) sa svigermor at det var alt for slitsomt å stelle i stand og at det nok ble siste gangen hun gjorde noe sånt. Hadde rett og slett ikke tenkt tanken på at svigersøsteren min skulle stelle i stand for henne (noe som så klart er flott). Det var nok litt korrtenkt av oss, men skal man virkelig ha tenkt på alt? 

Det er vel sjeldent man ringer noen som ikke feirer bursdag, 5 mnd i forveien, for å spørre om de har tenkt å feire bursdag neste år, fordi det faller innenfor samme 2-ukers bolk på kalenderen? Tror faktisk ikke datteren tenkte på det engang.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

Nå må ikke du gjøre dette større enn det er. Flott at hun skal feire bursdag/blir feiret. Greit at hun skulle ønske at datteren din var der hele kvelden. Greit at datter ikke er der hele kvelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren din inviterte først, i tillegg stresser hun en haug for å delta på middagen litt kort først ,man husker ikke alt når det er lenge til og av og til krasjer det....

Synes farmor her er kjempeheldig som har et så hensynsfullt barnebarn og ikke kom med det der vet ikke hvor lenge man har henne manipulasjonen herrefred.....er en 80 års dag, det blir ikke de to i fortrolig samtale uansett, det blir en annen dag.

Å dra opp 75 års dagen er direkte barnslig, hvilken 16 åring sitter til bords i 75 års dag en hel kveld, igjen synes jeg hun var snill jente som kom.

Her er det farmor som må innse at hun er kjempeheldig og har en tydeligvis snill og omsorgsfull sønnedatter hun burde holde seg for god til å gi dårlig samvittighet. 

Vi reiser tidlig fra slike familietilstelninger fordi ungene er små og ødelegger jo bare for alle hvis de er langt forbi alle leggetider, heldigvis er alle besteforeldre bare glade for at vi orker å styre med å komme når det blir mye reising og stress for lite fest for oss, hadde vært slitsomt om de skulle være fornærmet i tillegg fordi det uansett ikke blir godt nok.

Jeg synes farmor er urettferdig her og du gjør helt rett hvis du forsvarer henne!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på at datteren din prioriterte fest på farmors 75 årsdag, kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt om foreldre som lar 16 åringer prioritere fest fremfor besteforeldres bursdager, ikke rart farmor er skuffet!   

Hadde det vært meg så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få noen andre til å ta over min del av ansvaret på den reunuion festen, syns helt ærlig at det er en selvfølge å stille opp for besteforeldre, som helst sikkert har stilt opp masse for barnebarna sine! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes datteren prøver å løse dette på en god måte. Hun ønsker å delta i bestemors bursdag, og gjør hva hun kan for å få det til. Hadde hun derimot meldt avbud fordi hun ikke gadd å dra i bestemors bursdag uten at hun hadde lagt andre planer, hadde det vært grunn til å megle. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 21 år, det kan umulig være spesielt lenge siden sist hun så disse folka hun skal gjenforenes med. Avlys festen og arrangér heller en større fest når det har gått noen år siden ungdomsskolen. Bestemor lever kanskje ikke om ti år. 

Anonymkode: 5358a...304

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chiubi skrev:

Jeg synes datteren prøver å løse dette på en god måte. Hun ønsker å delta i bestemors bursdag, og gjør hva hun kan for å få det til. Hadde hun derimot meldt avbud fordi hun ikke gadd å dra i bestemors bursdag uten at hun hadde lagt andre planer, hadde det vært grunn til å megle. 

Nei, datteren prøver å løse dette så hun får i pose og sekk (dvs gjort begge deler, men mest av det hun har mest lyst til...) og andre blir avspist med smuler. Det sier seg jo egentlig selv at med reisevei på 1,5 time + planer om å ha vors, så blir det ikke mye deltagelse på bestemors fest! 

Anonymkode: 14c6c...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er bare 21 år, det kan umulig være spesielt lenge siden sist hun så disse folka hun skal gjenforenes med. Avlys festen og arrangér heller en større fest når det har gått noen år siden ungdomsskolen. Bestemor lever kanskje ikke om ti år. 

Anonymkode: 5358a...304

Det er ikke med ungdomsskolen, det er venner fra militæret hun var i da hun var 18.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, datteren prøver å løse dette så hun får i pose og sekk (dvs gjort begge deler, men mest av det hun har mest lyst til...) og andre blir avspist med smuler. Det sier seg jo egentlig selv at med reisevei på 1,5 time + planer om å ha vors, så blir det ikke mye deltagelse på bestemors fest! 

Anonymkode: 14c6c...ff1

Hun rekker å være der fra ca 17 til 20.
TS

Anonymkode: 7d2bd...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg og svigermor har et veldig godt forhold antar jeg - og svigermor forteller meg om hvor misfornøyd hun er med min datter pga dette, og datteren min gråter og er fortvilet fordi farmor er sint. Jeg sitter mellom barken og veden. Datteren min er redd for å si fra til farmor da hun er ganske kvass.

Som sagt, igjen, jeg er enke. Min mann døde dessverre av hjerteinfarkt for 3 år siden.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

Jeg synes datteren din gjør mer enn nok. Jeg ville støttet henne og fortalt henne at gamle mennesker fort kan bli litt selvsentrerte og husker ikke helt hvordan det var å være ung, med alle de forpliktelsene det medfører og hvor opptatt man kan være i perioder. Jeg ville sagt at hun ikke trenger å ha dårlig samvittighet selv om farmoren blir skuffet.

Til farmoren ville jeg bare gjentatt at datteren din gjør sitt beste for å være der, til tross for planer som allerede var på plass flere måneder før hun fikk høre om bursdagen. Jeg ville også ha sagt at datteren din er svært glad i farmoren sin og har blitt lei seg over hvordan ting har blitt, og bedt om at farmoren er litt grei med henne og prøver å forstå den andre siden av saken. Hvis farmoren da bare fortsetter å snakke dritt om datteren og være ufin hadde jeg sluttet å snakke med henne om det og heller fokusert 100% på å støtte datteren.

Når det gjelder det med at folk her krangler om at datteren visste om at det var en kommende 80-årsdag osv, synes jeg bare du skal ignorere det. Ikke la det gå inn på deg, det er totalt urimelig at man skal sette av ukene før og etter slektningers runde dager fordi de kanskje kommer til å invitere til feiring etter hvert. Det er ikke praktisk gjennomførbart og ingen kan regne med at folk tenker så langt.

Anonymkode: b754d...318

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke med ungdomsskolen, det er venner fra militæret hun var i da hun var 18.

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

Og det er jo enda kortere siden! Hvem i alle dager lager reunion etter bare et par år? 

Mulig gamle mennesker er selvsentrerte, men ungdommen er tydeligvis ikke hakket bedre.....

Anonymkode: 14c6c...ff1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det er jo enda kortere siden! Hvem i alle dager lager reunion etter bare et par år? 

Mulig gamle mennesker er selvsentrerte, men ungdommen er tydeligvis ikke hakket bedre.....

Anonymkode: 14c6c...ff1

Mennesker som trives godt sammen antar jeg?? :fnise: Makan til hva folk legger seg opp i.....

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din har strukket seg langt for å bli med i selskapet til bestemoren. Av og til klaffer det ikke fullt ut. Merkelig at 80-åringen ikke skjønner det. Hvor sannsynlig er det uansett at 80-års laget varer særlig mye lenger enn til kl. 20-21? 

Anonymkode: 9ff9f...93d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bare tull at hun skal kunne bli der til 20, så ta toget 1,5 time og være vertinne i sitt eget vors tidligst klokka 21.30? 

Helt ærlig, jeg synes det er en lite viktig reunion når det bare er gått et par år, så hun burde kunne la andre ta over ansvaret. Noen andre må jo uansett være ansvarlig til hun kan møte opp. 

Anonymkode: 14c6c...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det stefarmoren til datteren din? 

Siden du sier at hun er tradisjonell, og synes mer om sønnen sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL. med en så sur svigermor hadde ikke jeg angret på å utebli på bursdagene hennes. Har selv ikke kontakt med egne besteforeldre fordi de er sure og smålige personer. Skal ikke felle en tåre når de dør :D

Anonymkode: e1556...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissPierce skrev:

Er det stefarmoren til datteren din? 

Siden du sier at hun er tradisjonell, og synes mer om sønnen sine barn. 

Svigermoren min har 3 barn - 2 jenter og 1 gutt. Jeg var gift med hennes avdøde sønn. Farmor har alltid prioritert vår datter over hennes døtres barn, noe jeg ikke syntes er OK, men sånn er det.

TS

Anonymkode: 3d52f...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermoren min har 3 barn - 2 jenter og 1 gutt. Jeg var gift med hennes avdøde sønn. Farmor har alltid prioritert vår datter over hennes døtres barn, noe jeg ikke syntes er OK, men sånn er det.

TS

Anonymkode: 3d52f...ead

Okey...

Synes farmoren er barnslig her, min mormor hadde aldri oppført seg sånn heldigvis. 

Jeg brukte som din datter, veldig mye tid på min bestemor. Var hos henne flere ganger i uken, og hun ville blitt kjempe glad om jeg kom bare for noen timer på bursdagen hennes. 

Kan ikke datteren din lage en koselig feiring med besteforeldrene sine helgen etter, bare de tre?

Det hadde min mormor satt mer pris på enn om jeg kom når alle andre kom 😊

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes datteren din gjør mer enn nok for å bli med. Som den over meg sier er det en god idé å komme en annen helg og bli lenger. På den faktiske dagen uken før for eksempel. I selskaper blir det ikke mye tid til å snakke og tilbringe tid sammen uansett.

Anonymkode: 7ba51...a09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 20.34, sonush skrev:

Går utfra at du ikke har nær forhold med dine besteforeldre, eller noensinne har hatt det. Ha litt respekt. Kall gjerne din farmor el. mormor som gamla, men det er litt respektløst å kalle hennes farmor for det.

Tro hva du vil. Regner med at du dømmer folk ut i fra førsteinntrykk :) 

Anonymkode: b266b...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...