Gå til innhold

Hvordan mekle mellom svigermor og datter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er 21 år og student, svigermor fyller 80 år i vår.

Datteren bor et stykke borte pga studier, og har planlagt og invitert til et arrangement en helg. Samme helg har svigermor invitert til 80-års lag. Datteren inviterte til arrangementet før svigermor planla sitt 80-års lag. Svigermor har ikke forhørt seg om det passer.

Datteren min ble kjempe lei seg da hun ble informert om at det falt på samme helg, og presiserte at det var viktig for henne å delta i farmorens bursdag. Har derfor ordnet slik at hun tar toget hjem, jeg henter henne, hun deltar på 80-års lag og får heller dra litt tidlig for å rekke å være vertinne i sitt eget arrangement. 

Farmoren er utrolig furt over situasjonen, og sier ting som "Så du skal bare komme og spise og dra igjen som vanlig?" Osv. "Slik som du gjorde på 75-års dagen min?". Dessverre så hendte 75års dagen på ca samme måte, datter hadde noe annet planlagt og vi tillot henne å dra tidlig. Hun var da 16 år.

Syntes dette er veldig trist. Datteren min har vært den av barnebarna som har blitt stilt absolutt størst krav til av gjengen barnebarn, både til besøk og hjelp hjemme og telefonsamtaler. Datteren min er helt knust over situasjonen, og jeg som mor aner ikke hva jeg skal gjøre.

Som mor er jeg ekstremt irritert på svigermor ettersom jeg syntes det er en stygg måte å reagere på ovenfor barnebarnet sitt. Situasjonen er lei, og barnebarnet gjør i alle fall en innsats for å delta på dagen.

Hvordan kan jeg "mekle" her? Føler meg veldig mellom barken og veden. Forstår at svigermor syntes det er leit at datteren min ikke kan være der hele kvelden, men jeg ser også at datteren min ikke får avlyst arrangementet og har gjort et stort offer ved å stresse så mye denne dagen for å rekke bursdagen...

Anonymkode: 7d2bd...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke mekle. Du bare minner farmor på hvordan det er å være kalv, og dessverre er reservasjoner til helger basert på først til mølla. Dette ble et kompromiss for å få dekket begge behov, og hvis farmor skal klage mer over det så blir det ikke hyggelig for noen. 

Strengt tatt burde vel mannen din ta denne praten, og ikke du. 

Anonymkode: 7a961...ddd

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten de aller færreste ungdommer som dropper en fest en lørdag kveld for å sitte i et 80-årslag med familie. Ser på det som en selvfølge at de som er "ungdom" drar etter middag og kaker, slik at de får gjort noe de ønsker kveldstid i helger. 

Anonymkode: 7a961...ddd

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten de aller færreste ungdommer som dropper en fest en lørdag kveld for å sitte i et 80-årslag med familie. Ser på det som en selvfølge at de som er "ungdom" drar etter middag og kaker, slik at de får gjort noe de ønsker kveldstid i helger. 

Anonymkode: 7a961...ddd

Ikke sant. Datteren må uansett ta tog 1.5t TIL hjembyen, og 1.5 timer fra, for så å komme seg fra togstasjonen på studiestedet og dit festen avholdes. Det er en reunion med 70 påmeldte, hvorav mange har betalt dyrt for fly og overnatting. Personlig mente jeg det riktige datteren kunne gjøre var å melde avbud og heller dra hjem og besøke bestemoren helgen før, ettersom det tydeligvis ikke passet. Datter nektet dette, ettersom hun syntes det er viktig å delta i bestemorens bursdag..

Føler meg rådvill. Datteren er knust pga bestemors reaksjon, og bestemor er bare gretten og furt.

Anonymkode: 7d2bd...079

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke mekle. Du bare minner farmor på hvordan det er å være kalv, og dessverre er reservasjoner til helger basert på først til mølla. Dette ble et kompromiss for å få dekket begge behov, og hvis farmor skal klage mer over det så blir det ikke hyggelig for noen. 

Strengt tatt burde vel mannen din ta denne praten, og ikke du. 

Anonymkode: 7a961...ddd

Det er absolutt ikke hyggelig nå heller. 

Mannen hadde nok tatt denne praten om han var i live ja, men så heldig er vi dessverre ikke..

TS

Anonymkode: 7d2bd...079

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg at det kanskje er litt kjipt av datteren din å ikke avlyse å være vertinne på reunion. Jeg skjønner at man har lyst til å være med på den festen man har vært med i komiteen og planlagt, men det vil komme flere muligheter for reunion, men det kommer helt sikkert ikke flere 80-årsdager for bestemor...

Min far fylte også 80 for en tid tilbake og det var sårt at flere barnebarn meldte avbud fordi de hadde "viktigere" ting å gjøre, men som jeg helt ærlig synes det hadde vært mulig og riktig å droppe. Ja, det er kulere med egne sosiale arrangementer, men spørsmålet er vel om du vil angre mest på å ikke delta på reunion eller bestemors 80årsdag...

Anonymkode: 14c6c...ff1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så synes jeg at det kanskje er litt kjipt av datteren din å ikke avlyse å være vertinne på reunion. Jeg skjønner at man har lyst til å være med på den festen man har vært med i komiteen og planlagt, men det vil komme flere muligheter for reunion, men det kommer helt sikkert ikke flere 80-årsdager for bestemor...

Min far fylte også 80 for en tid tilbake og det var sårt at flere barnebarn meldte avbud fordi de hadde "viktigere" ting å gjøre, men som jeg helt ærlig synes det hadde vært mulig og riktig å droppe. Ja, det er kulere med egne sosiale arrangementer, men spørsmålet er vel om du vil angre mest på å ikke delta på reunion eller bestemors 80årsdag...

Anonymkode: 14c6c...ff1

Det er hun som har invitert inn, vorset skal være hjemme hos henne og hun står på listen som "ansvarlig" på utestedet som er leid inn. Hun står med eneansvar.

Føler jo selv at hun prøver så godt hun kan å få deltatt, men at det ikke er godt nok. Hun melder jo ikke avbud.

Anonymkode: 7d2bd...079

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er 21 år og student, svigermor fyller 80 år i vår.

Datteren bor et stykke borte pga studier, og har planlagt og invitert til et arrangement en helg. Samme helg har svigermor invitert til 80-års lag. Datteren inviterte til arrangementet før svigermor planla sitt 80-års lag. Svigermor har ikke forhørt seg om det passer.

Datteren min ble kjempe lei seg da hun ble informert om at det falt på samme helg, og presiserte at det var viktig for henne å delta i farmorens bursdag. Har derfor ordnet slik at hun tar toget hjem, jeg henter henne, hun deltar på 80-års lag og får heller dra litt tidlig for å rekke å være vertinne i sitt eget arrangement. 

Farmoren er utrolig furt over situasjonen, og sier ting som "Så du skal bare komme og spise og dra igjen som vanlig?" Osv. "Slik som du gjorde på 75-års dagen min?". Dessverre så hendte 75års dagen på ca samme måte, datter hadde noe annet planlagt og vi tillot henne å dra tidlig. Hun var da 16 år.

Syntes dette er veldig trist. Datteren min har vært den av barnebarna som har blitt stilt absolutt størst krav til av gjengen barnebarn, både til besøk og hjelp hjemme og telefonsamtaler. Datteren min er helt knust over situasjonen, og jeg som mor aner ikke hva jeg skal gjøre.

Som mor er jeg ekstremt irritert på svigermor ettersom jeg syntes det er en stygg måte å reagere på ovenfor barnebarnet sitt. Situasjonen er lei, og barnebarnet gjør i alle fall en innsats for å delta på dagen.

Hvordan kan jeg "mekle" her? Føler meg veldig mellom barken og veden. Forstår at svigermor syntes det er leit at datteren min ikke kan være der hele kvelden, men jeg ser også at datteren min ikke får avlyst arrangementet og har gjort et stort offer ved å stresse så mye denne dagen for å rekke bursdagen...

Anonymkode: 7d2bd...079

Jeg hadde syntes det vært naturlig å prioritere noen 80 års lag istedenfor en fest!  Man vet ikke hvor mange år man har igjen med farmor. Familien bør komme først selv om det kanskje ikke er like "gøy"

Jeg forstår din svigermor her 

Anonymkode: 63bc6...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns både du og datteren din strekker dere langt her for å legge til rette for bestemor. Hadde 21-åringen arrangert fest etter at hun visste om selskapet til bestemor hadde situasjonen vært en annen, men hun har et eget liv nå og det må besteforeldre respektere. Det er utrolig ufint, men dessverre veldig gjenkjennelig, at bestemoren reagerer sånn som hun gjør. Hun vet jo sannsynligvis at det er et sårt punkt for datteren din. 

I en ideell verden hadde bestemor sett hvor langt datteren din strekker seg for henne, og vært takknemlig for de timene hun kan være der. Sånn som det er nå så synes jeg at du med fordel kan ta opp med din svigermor hvordan dette får din datter til å føle seg. Hvis du er komfortabel med å være litt tydelig i praten så er det fint, for det er ikke du og din datter som er urimelige her. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere  - det er ikke en liten fest på en vanlig fredag ts sin datter skal delta i - høres ut som en gigant samling (70stk?) som hun har tydelig hvis brukte MASSE tid for å ordne.  Som dere voksne ville ha meldt avbud hvis dere selv hadde planlagt en reunion med 70 av deres venner lol.  

TS-  Problemer her er hva skjer hvis toget ikke går som vanlig?  Jeg ville ha anbefalt at hun kom fra fredag-lørdag og hjulpet til med pynting og mat laging for å vise at hun vil være der, våkne og kanskje lage en god frokost og spise sammen med farmoren og deretter dra tilbake hjem.  Hvis farmoren skal bare syte og ødelegge stemning med datteren din er hun en kjerring som burde skamme seg.  

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min farmor oppført seg sånn så hadde jeg ikke giddet å møte opp i det hele tatt.

Anonymkode: 20ae5...4f8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så synes jeg at det kanskje er litt kjipt av datteren din å ikke avlyse å være vertinne på reunion. Jeg skjønner at man har lyst til å være med på den festen man har vært med i komiteen og planlagt, men det vil komme flere muligheter for reunion, men det kommer helt sikkert ikke flere 80-årsdager for bestemor...

Min far fylte også 80 for en tid tilbake og det var sårt at flere barnebarn meldte avbud fordi de hadde "viktigere" ting å gjøre, men som jeg helt ærlig synes det hadde vært mulig og riktig å droppe. Ja, det er kulere med egne sosiale arrangementer, men spørsmålet er vel om du vil angre mest på å ikke delta på reunion eller bestemors 80årsdag...

Anonymkode: 14c6c...ff1

Enig i dette. Det kommer flere reunioner, men bestemor fyller 80 år kun én gang. Det er heller ikke sikkert hun får feiret flere runde dager, heller. Det er vel ekstra viktig at hun stiller opp nå, tenker jeg, siden hun stakk tidlig ved forrige feiring (at hun var 16 år var ingen unskyldning)  

Jeg droppet bryllupet til noen av mine aller beste venner da feiringen av min bestemors 80-årsdag falt på samme dato. Jeg var forlover, og min venninne hadde full forståelse for at jeg prioriterte feiringen av en av familiens eldste, og hun brukte søsteren sin som setteforlover. Ja, jeg hadde mest lyst til å delta i bryllupet, men man kan ikke alltid gjøre det man har mest lyst til. 85-årsdagen var for øvrig svært hyggelig, og jeg var i etterkant veldig glad jeg valgte som jeg gjorde, da min spreke og friske bestemor døde av massivt hjerteinfarkt bare noen måneder etter feiringen. 

Anonymkode: 3b72b...08d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten de aller færreste ungdommer som dropper en fest en lørdag kveld for å sitte i et 80-årslag med familie. Ser på det som en selvfølge at de som er "ungdom" drar etter middag og kaker, slik at de får gjort noe de ønsker kveldstid i helger. 

Anonymkode: 7a961...ddd

Ja, for det er så utrolig viktig at de får gjort det de ønsker. Hele tiden. De skal aldri tvinges til å gjøre noe de ikke ønsker, som f.eks å stille opp og delta i familieselskaper - nei fysj og fy! 

Nå snakker jeg altså ikke om TS sin situasjon, men om at du ser på det som en selvfølge at de som er "ungdom"(-mer) drar etter middag og kaker. Når ble det liksom greit? Verste jeg har lest. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hun som har invitert inn, vorset skal være hjemme hos henne og hun står på listen som "ansvarlig" på utestedet som er leid inn. Hun står med eneansvar.

Føler jo selv at hun prøver så godt hun kan å få deltatt, men at det ikke er godt nok. Hun melder jo ikke avbud.

Anonymkode: 7d2bd...079

Det er vel helt sikkert noen andre som kan ta over ansvaret. 

Siden hun skal ha vorspiel hjemme hos seg, og det er 1,5 t reisevei, vil det si at hun vil måtte reise svært tidlig fra feiringen av farmor. Da kan hun likegodt bare la være å komme i det hele tatt, tenker jeg. For hun viser jo tydelig at hun ikke prioriterer farmerne uansett. 

Anonymkode: 3b72b...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Outlander skrev:

Men kjære dere  - det er ikke en liten fest på en vanlig fredag ts sin datter skal delta i - høres ut som en gigant samling (70stk?) som hun har tydelig hvis brukte MASSE tid for å ordne.  Som dere voksne ville ha meldt avbud hvis dere selv hadde planlagt en reunion med 70 av deres venner lol.  

TS-  Problemer her er hva skjer hvis toget ikke går som vanlig?  Jeg ville ha anbefalt at hun kom fra fredag-lørdag og hjulpet til med pynting og mat laging for å vise at hun vil være der, våkne og kanskje lage en god frokost og spise sammen med farmoren og deretter dra tilbake hjem.  Hvis farmoren skal bare syte og ødelegge stemning med datteren din er hun en kjerring som burde skamme seg.  

Naturligvis hadde jeg meldt avbud dersom et arrangement jeg hadde planlagt krasjet med feiring av rund dag i nærmeste familie. 

Anonymkode: 3b72b...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis hadde jeg meldt avbud dersom et arrangement jeg hadde planlagt krasjet med feiring av rund dag i nærmeste familie. 

Anonymkode: 3b72b...08d

Ikke jeg - hvis jeg hadde planlagt så stort samling selv mange måneder i forveien, og hadde hovedansvaret for det hele....og jeg var selv superglad og bestevenner med min bestemor.   Være seriøs.  Bare fordi hun er ikke på festen til farmoren kan ikke hun feire med henne en annen dag?  Som farmoren kommer til å se mye av henne denne kvelden, med alle som er rundt henne.  Synes dere er litt for hardt på ts sin datter.  Helt enig hvis det var bare en vanlig fredag ut med noen venner, men det er nok ikke det. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men folkens, det er jo ikke sånn at datteren til TS dropper hele bursdagen til gamla. Hun kommer jo faktisk og deltar en stund. Dere får det til å høres ut som om hun driter i hele dagen fordi hun heller vil på fest.

TS, datteren din høres veldig fin og omsorgsfull ut. Ja, man blir bare 80 en gang, men det kan fort gå 10 år før man treffer folk på reunion igjen. Besteforeldre ser man ofte nok som det er.

Anonymkode: b266b...d32

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problematikken. Uten at jeg ønsker å være hard mot din datter, så tror jeg det beste for henne på lengre sikt  hadde vært å fokusere på farmoren og ikke festen. Ja, det er kjipt og vanskelig om man sitter med ansvaret selv, men det hender ofte at ting skjærer seg, man blir syk, og da må noen andre ta ansvaret. Så sånn sett er det mulig å overføre ansvaret til noen andre. 

Men alt dette er avhengig av hvor nære de er. Min egen datter var veldig nær tilknyttet sin mormor, og da jeg mistet min mor så fikk ting som hun ikke gjorde med eller for mormor, det som min datter sleit mest med.

Planen hennes høres bra ut, og det beste under disse forutsetningene. Hvis hun ikke får dårlig samvittighet senere, så går det fint an å gjøre det slik hun har planlagt. MEN hvis hun er VELDIG nær sin farmor, så bør hun prioritere henne. Hun får flere fester og gjenforeninger med skolevenner, med kanskje ikke flere bursdager eller runde tall med farmor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men folkens, det er jo ikke sånn at datteren til TS dropper hele bursdagen til gamla. Hun kommer jo faktisk og deltar en stund. Dere får det til å høres ut som om hun driter i hele dagen fordi hun heller vil på fest.

TS, datteren din høres veldig fin og omsorgsfull ut. Ja, man blir bare 80 en gang, men det kan fort gå 10 år før man treffer folk på reunion igjen. Besteforeldre ser man ofte nok som det er.

Anonymkode: b266b...d32

Går utfra at du ikke har nær forhold med dine besteforeldre, eller noensinne har hatt det. Ha litt respekt. Kall gjerne din farmor el. mormor som gamla, men det er litt respektløst å kalle hennes farmor for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at datteren din planlegger et arrangement akkurat den helgen farmor fyller 80. En bursdag kommer ikke akkurat som en overraskelse, og at hun fyller 80, er vel også noe hun visste om. 
Jeg hadde forlangt at mine barn deltok i sine besteforeldres 80-årsdag, det skulle bare mangle. Men slik er det blitt i dag - man skal kun gjøre det man har lyst til. Å stille opp for andre og la egne behov vike en sjelden gang, nei, det går ikke an. Og du som mor er med og legger til rette for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...