Gå til innhold

Budrunder i Oslo per januar 2017


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En i familien selger en leilighet i Oslo for tiden. Alt er kurant med boligen og har det folk etterspør. Prisantydningen er noen hundre tusen over prisrekordene for tilsvarende leiligheter i samme området.

Dommen etter 2-3 visninger: Noen få på visninger, ett eneste kjempelavt bud.

Har vi nådd toppen på prisgaloppen for denne gang i Oslo?

 

Anonymkode: 8ce23...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En i familien selger en leilighet i Oslo for tiden. Alt er kurant med boligen og har det folk etterspør. Prisantydningen er noen hundre tusen over prisrekordene for tilsvarende leiligheter i samme området.

Dommen etter 2-3 visninger: Noen få på visninger, ett eneste kjempelavt bud.

Har vi nådd toppen på prisgaloppen for denne gang i Oslo?

 

Anonymkode: 8ce23...9d0

Priset for høyt.

I mitt område går leilighetene fortsatt langt over takst. Et oppsussingsobjekt gikk for 200.000,- over en relativt høy prisantydning og en oppusset gikk for en halv mill over.

Det vil si at leiligheten din familie selger er riktig priset ift hva dere kan få for den, men likevel er prisantydningen for høy. Sier ikke at de skal ha lokkepris, men det er lurt å legge seg på et litt lavere nivå for å flere på visning. :)

Anonymkode: bd794...683

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, jeg mente selvsagt noen 100000 lavere:)

Anonymkode: 8ce23...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks? 2-3 visninger? Enten har de vel hatt 2 eller 3?

Stygge bilder? Nytt kjøkken/bad som ikke er pent?

Anonymkode: 33631...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på området og hvordan huset ser ut innvendig. 

Boligen kan være så attraktivt den bare vil og vinne masse priser på design, men har den f.eks flis eller murgulv over hele huset, så kjøper jeg ikke. Ikke engang om prisen var lav. Det tror jeg også de fleste tenker. Jeg følger veldig mye med på boligmarkedet i Oslo. Flis- og murgulv skremmer de fleste.

 

Anonymkode: 538d6...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

he he, jeg mente selvsagt noen 100000 lavere:)

Anonymkode: 8ce23...9d0

Hehe, ok.

Men den er tydeligvis ikke appellerende for kjøpere. Selv om de som selger og du synes den ser fin ut, så synes tydeligvis ikke noen andre det. Spør megler hva problemet kan være. Og fiks det. ;)

Anonymkode: bd794...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en ting.

Er dere utenlandske og skal selge i et typisk blendahvitt område? Dersom dere er det og har pusset opp leiligheten, er sjansen stor for at alle norske kjøpere synes stilen er stygg og anser det som et oppussingsobjekt. Det er forskjell på hva ulike kulturer anser for å være fint. :) En venn fra India elsker blomstertapet i svart-hvitt, ellers farger som lilla og sølv. Han fikk ikke solgt før han endret mye i leiligheten sin gitt.  ;)

Sterk mat med mye krydder setter også lukt i veggene. Dette vil få like. Og dersom man ser det har bodd utenlandske i leiligheten pga stilen den har, gidder man ikke gå på visning. 

Anonymkode: bd794...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kom på en ting.

Er dere utenlandske og skal selge i et typisk blendahvitt område? Dersom dere er det og har pusset opp leiligheten, er sjansen stor for at alle norske kjøpere synes stilen er stygg og anser det som et oppussingsobjekt. Det er forskjell på hva ulike kulturer anser for å være fint. :) En venn fra India elsker blomstertapet i svart-hvitt, ellers farger som lilla og sølv. Han fikk ikke solgt før han endret mye i leiligheten sin gitt.  ;)

Sterk mat med mye krydder setter også lukt i veggene. Dette vil få like. Og dersom man ser det har bodd utenlandske i leiligheten pga stilen den har, gidder man ikke gå på visning. 

Anonymkode: bd794...683

Ikke glem flisgulv. 

Jeg så ett hus som var rene drømmehuset på utsiden også fikk vi se inne. Flisgulv i stua med stygt mønster og ulike høyder. Det var en utenlandsk familie.

Anonymkode: 538d6...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem flisgulv. 

Jeg så ett hus som var rene drømmehuset på utsiden også fikk vi se inne. Flisgulv i stua med stygt mønster og ulike høyder. Det var en utenlandsk familie.

Anonymkode: 538d6...72d

Jeg ser at huset ikke er solgt enda. Taksten på boligen er 9mill og prisantydningen er satt til 7,9mill. Det var en fin størrelse på huset, 400kvm. Huset ser ny ut, men hadde nok måtte ut med ekstra for å legge ny gulv.

Anonymkode: 538d6...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uflaks? 2-3 visninger? Enten har de vel hatt 2 eller 3?

Stygge bilder? Nytt kjøkken/bad som ikke er pent?

Anonymkode: 33631...986

Neida, bildene er bra, profesjonell fotograf. Badet er 10 år gammel og nøytral med normale fliser. Kjøkkenet er nøytralt og veldig "standard". Leiligheten har laminat (et soverom med helt nytt laminat) + fliser på bad og gang.

Anonymkode: 8ce23...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ligger i de nye "pakkis-strøkene" som former seg i Oslo kan det være en del av grunnen. Kjenner veldig mange som ikke byr fordi områdene er blitt for utenlandske

Anonymkode: b469b...797

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av meg fant et rekkehus.  Det gikk 1.6 millioner over takst. Her jeg bor, blir boliger fortsatt solgt over takst, og noen av dem før visning. 

Min erfaring er at leiligheter som er hverken fugl eller fisk, er vanskeligere å omsette. Det er ikke et oppussingsprosjekt, men heller ikke noe å flytte rett inn i. En litt dårlig fotograf (kan være en proff, dårlig) i kombinasjon med en megler som ikke har fullt fokus på presentasjon og en selger som er blind på egen bolig, kan fort ende i få interessenter. 

Skjønner ikke hva etnisitet har med priser å gjøre. Det er mange mennesker med utenlandsk opprinnelse som har en solid lommebok. Groruddalen blir dessuten bare mer og mer populært blant unge i etableringsfasen. 

 

Anonymkode: f5dc2...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

he he, jeg mente selvsagt noen 100000 lavere:)

Anonymkode: 8ce23...9d0

Kan fremdeles være priset for høyt. Folk er vandt til at "alt" går en mill over, og tror da at det er forventningen til kjøperen. Det er dette som har gjort at meglere setter en for lav prisantydning tidligere. Setter man prisantydning til det man faktisk vil selge for så er ingen interessert...

Anonymkode: b1faf...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte i november og fikk 500.000kr over prisantydning. Ble salgsrekord for den type leilighet i mitt nabolag, selv om leiligheten ikke var typisk stylet eller helt nyoppusset, men den hadde mange gode kvaliteter. Leiligheten var riktig priset etter hva lignende boliger hadde gått for. Er leiligheten dere selger en "melk og brød"-leilighet? Altså ikke den typen det er mest etterspørsel etter? Eller er dette en 1/2-roms med god beliggenhet og relativt nyoppusset? Min erfaring er at presentasjonen av leiligheten har mye å si. Gode bilder er alfa og omega. Folk går etter det de drømmer om. I tillegg er beliggenhet superviktig. 

Få noen til å se på leiligheten og bildene med nøytrale øyner og be dem si om det er noe de mener dere bør rette på. Ikke bli fornærmet om dere får kritikk, dere skal jo uansett selge. (En megler sier ikke alltid hva som er galt.) Om det bare er et malingsstrøk som skal til kan det være vel verdt å investere i det. 

Anonymkode: 48976...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, bildene er bra, profesjonell fotograf. Badet er 10 år gammel og nøytral med normale fliser. Kjøkkenet er nøytralt og veldig "standard". Leiligheten har laminat (et soverom med helt nytt laminat) + fliser på bad og gang.

Anonymkode: 8ce23...9d0

Hvor er den? Hvor stor er den? Hvilken prisklasse?

Anonymkode: 33631...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det en blokkleilighet hvor det er behov/planlagt for store oppgraderinger av bygningsmassen de neste årene? Dårlig planløsning? Er det planlagt andre tiltak som øker fellesgjeld? Har det vært avdragsfrihet på fellesgjeld som nå skal betales ned slik at fellesutgifter øker betraktelig? Er den litt større/dyrere enn par i etableringsfasen har råd til? Planlagte byggeprosjekter i området? 10 år på badet vil si at man bør vurdere å renovere det i løpet av ikke så altfor mange år. Laminat skal være svært fin for at jeg ikke ville tenkt at den måtte byttes ut. Jeg kan tenke meg mange potensielle årsaker til at boligen ikke blir revet bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst er bare et tall megleren finner på, så "Over eller under takst" betyr ingen verdens ting.
Sammenlign med salgsprisen på tilsvarende leiligheter som er solgt i den siste tiden.

Hvis man setter prisantydningen noen hundre tusen over prisrekorden for tilsvarende leiligheter i samme område så må man selvfølgelig regne med å selge leiligheten noen hundre tusen UNDER takst.

Ettersom de fleste forventer å betale litt over takst, så høres det kanskje ut som om megler har tatt litt for mye møllers tran da han fant på prisantydningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2017 den 11.30, AnonymBruker skrev:

En i familien selger en leilighet i Oslo for tiden. Alt er kurant med boligen og har det folk etterspør. Prisantydningen er noen hundre tusen over prisrekordene for tilsvarende leiligheter i samme området.

Dommen etter 2-3 visninger: Noen få på visninger, ett eneste kjempelavt bud.

Har vi nådd toppen på prisgaloppen for denne gang i Oslo?

 

Anonymkode: 8ce23...9d0

Nei, prisgaloppen er ikke nådd, men den kan komme. Jeg kjøpte til en forholdsvis lav pris, det samme gjorde andre jeg kjenner. Når folk sitter på gjerdet presses prisene ned. Og renta kan øke, det er maktskifter i usa nå.

edit. Samtidig vil ikke prisene i Oslo flate ut når man ser på andre hovedsteder i Europa.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Emelisse skrev:

Er det en blokkleilighet hvor det er behov/planlagt for store oppgraderinger av bygningsmassen de neste årene? Dårlig planløsning? Er det planlagt andre tiltak som øker fellesgjeld? Har det vært avdragsfrihet på fellesgjeld som nå skal betales ned slik at fellesutgifter øker betraktelig? Er den litt større/dyrere enn par i etableringsfasen har råd til? Planlagte byggeprosjekter i området? 10 år på badet vil si at man bør vurdere å renovere det i løpet av ikke så altfor mange år. Laminat skal være svært fin for at jeg ikke ville tenkt at den måtte byttes ut. Jeg kan tenke meg mange potensielle årsaker til at boligen ikke blir revet bort.

Ts:

Nei, alt av utvending og innvendig oppussing fra brl er gjort for de neste 10-20 årene.

Fellesgjelden er på noen 100000 med markedets laveste rente. Brl har mange millioner på bok i tillegg.

Standard OBOS nedbetaling av fellesgjeld (ikke avdragsfrihet eller noe lignende).

Anonymkode: 8ce23...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...