Gå til innhold

Kjøttfrie middager! Tips til meg? Ønsker å spise mindre kjøtt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg må legge til flere ting som ikke kan være med i retten:

Først det åpenbare kjøttet, så: peanøtter, alle typer nøtter, skalldyr, soya, erter, rå mais, avokado, agurk, jordbær (alle typer bær), bønner, kiwi, egg. 

Noen som har tips til kjøtt- og "diverse"-fri middagsretter :) ? Så kan jeg se om noe frister. Retter med mye smak, helst! Og ikke blomkålsuppe, det klarer jeg ikke å lage.. 

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenche på God Morgen Norge har laget kjøttfri pasta med gulrøtter, squash og litt forskjellig. Oppskriften ligger ute på instagram, kommer nok på nettet etter sendingene. :)

Anonymkode: 3f2b3...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wenche på God Morgen Norge har laget kjøttfri pasta med gulrøtter, squash og litt forskjellig. Oppskriften ligger ute på instagram, kommer nok på nettet etter sendingene. :)

Anonymkode: 3f2b3...93d

Ja, pasta var et godt tips :) Jeg er ikke på instagram :( Det er ikke videooppskrift? 

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor ingen av disse matvarene må være med, og hvorfor du skal spise mindre kjøtt? 

Når du skal kutte ut kjøtt, og i tillegg ikke skal ha noen av de matvarene du lister opp, ser jeg forferdelig lite muligheter for protein i kostholdet ditt. Vegeterianere har som regel melkeprodukter, egg, bønner (inkludert soya) og nøtter som hovedproteinkilde. Om du kun kan spise melkeprodukter, må du ihvertfall passe på å få rikelig av det innabords.. Kornprodukter må du også sørge for å få i deg en god del av, de har også en del protein. 

 

Anonymkode: 1b33a...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor ingen av disse matvarene må være med, og hvorfor du skal spise mindre kjøtt? 

Når du skal kutte ut kjøtt, og i tillegg ikke skal ha noen av de matvarene du lister opp, ser jeg forferdelig lite muligheter for protein i kostholdet ditt. Vegeterianere har som regel melkeprodukter, egg, bønner (inkludert soya) og nøtter som hovedproteinkilde. Om du kun kan spise melkeprodukter, må du ihvertfall passe på å få rikelig av det innabords.. Kornprodukter må du også sørge for å få i deg en god del av, de har også en del protein. 

 

Anonymkode: 1b33a...4be

Nå er ikke jeg TS, men tror ikke hun skal kutte ut kjøtt, bare redusere mengden. Så da går nok det greit.

Til TS: Jeg har kjøpt noe som heter No-eggs på butikken, kanskje du kan bruke det som erstatning i matretter.

 

Endret av Tvist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Unika skrev:

Tomatsuppe med masse frisk basilikum, litt parmesan og hvitløksbaguett. Det er godt det!

Tomatsuppe, ja :) Må bli en ferdigvariant:rodme: 

2 timer siden, Blådiamant skrev:

Denne liker jeg godt: http://trinesmatblogg.no/2011/01/26/spinatpai-med-soltørket-tomat-og-feta/

 

Eneste er at den har egg i seg, så vet ikke hvordan den bli om du kutter det ut. Evt. vet du kanskje om gode erstatninger siden du ikke spiser egg?

Takk for link til pai.. Hmm, pai skal vel gjerne ha egg, vet ikke om noe som kan erstatte det. Men er glad i pai. Så hvis noen vet om noe som funker som erstatning er det bare å rope ut.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor ingen av disse matvarene må være med, og hvorfor du skal spise mindre kjøtt? 

Når du skal kutte ut kjøtt, og i tillegg ikke skal ha noen av de matvarene du lister opp, ser jeg forferdelig lite muligheter for protein i kostholdet ditt. Vegeterianere har som regel melkeprodukter, egg, bønner (inkludert soya) og nøtter som hovedproteinkilde. Om du kun kan spise melkeprodukter, må du ihvertfall passe på å få rikelig av det innabords.. Kornprodukter må du også sørge for å få i deg en god del av, de har også en del protein. 

 

Anonymkode: 1b33a...4be

Jeg skal ikke kutte ut kjøtt. Proteiner kan komme fra fisk, eller melkeprodukter (f.eks ost). Man trenger ikke å spise en stor dose proteiner hver eneste dag. Drikker kanskje 3 glass melk om dagen, gjerne helmelk. Spiser fullkorns knekkebrød :)

18 minutter siden, Thanda skrev:

Takk :)

7 minutter siden, Tvist skrev:

Nå er ikke jeg TS, men tror ikke hun skal kutte ut kjøtt, bare redusere mengden. Så da går nok det greit.

Til TS: Jeg har kjøpt noe som heter No-eggs på butikken, kanskje du kan bruke det som erstatning i matretter.

 

Ja.. stemmer.. Jeg har brukt No egg i pannekaker. Men tror ikke det kan brukes i f.eks pai? 

Anonymkode: 72b38...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøttfrie perioder. Min favoritt er spaghetti med fløte, urter, sitronsaft og raspet sitronskall og parmesan. 

Pasta med røkelaks, creme fraiche og sopp, purre. 

Hjemmelaget rød pesto og pasta. 

Jeg følger ingen oppskrift, men smaker meg frem😊

Anonymkode: 69337...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har også kjøttfrie perioder. Min favoritt er spaghetti med fløte, urter, sitronsaft og raspet sitronskall og parmesan. 

Pasta med røkelaks, creme fraiche og sopp, purre. 

Hjemmelaget rød pesto og pasta. 

Jeg følger ingen oppskrift, men smaker meg frem😊

Anonymkode: 69337...2ea

Ok :) Ja, kan jo bare smake meg frem også, men det får litt blandede resultater :fnise: Veldig glad i pasta, da! 

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk for link til pai.. Hmm, pai skal vel gjerne ha egg, vet ikke om noe som kan erstatte det. Men er glad i pai. Så hvis noen vet om noe som funker som erstatning er det bare å rope ut.

 

Anonymkode: 72b38...7a2

http://www.veganmisjonen.com/2010/09/oppskrift-polenta-pai-polenta-rdlk-sopp.html

Anonymkode: 1d500...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset spiser vi ikke kjøtt og fisk. ( ungene spist selvfølgelig det de vil ha, men de liker godt vegetarmiddag også). Vi bruker oppskriftarkivene til veganmisjonen.no og vegetarbloggen.no for inspirasjon👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er veldig god: http://www.vegetarbloggen.no/2016/09/12/meksikansk-risgryte/

 

Selv har jeg oppi mer bønner og tilsetter kikerter i tillegg, men du kan jo bare droppe bønnene og ha oppi kikerter istedet. Vet ikke om du mente at kikerter går under "erter", men. 

Anonymkode: eeeb5...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er veldig god: http://www.vegetarbloggen.no/2016/09/12/meksikansk-risgryte/

 

Selv har jeg oppi mer bønner og tilsetter kikerter i tillegg, men du kan jo bare droppe bønnene og ha oppi kikerter istedet. Vet ikke om du mente at kikerter går under "erter", men. 

Anonymkode: eeeb5...847

Jeg har ikke prøvd det, og tør ikke å prøve heller tror jeg. Selv om jeg er veldig glad i kikerter! :)

Men er sikekrt noe annet jeg kan ha oppi. 

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke prøvd det, og tør ikke å prøve heller tror jeg. Selv om jeg er veldig glad i kikerter! :)

Men er sikekrt noe annet jeg kan ha oppi. 

Anonymkode: 72b38...7a2

Tør ikke prøve med kikerter selv om du er veldig glad i kikerter? :klo:

Anonymkode: eeeb5...847

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke prøve med kikerter selv om du er veldig glad i kikerter? :klo:

Anonymkode: eeeb5...847

ALLERGI

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamond99 skrev:

Min favoritt vegetarrett er chakalaka. Det er en sterk Sør-Afrikansk rett med mye smak. Jeg som har spist mye sterk mat syns ikke den er så sterk, men andre gjør det. Den er så god at det har blitt en tradisjon å ha den én gang i uka.

Link: http://www.veganeren.com/2016/04/chakalaka.html

Haha, navnethørtes ut som en tullerett. MEn den skal jeg sjekke ut :) !!  

Anonymkode: 72b38...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...