Gå til innhold

Dieselforbudet og en varig løsning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vet alle hvordan det endte med dieselforbudet, en marginal økning i luftkvaliteten. Jeg har da kommet til en konklusjon om at for og forbedre luftkvaliteten så bør man forby piggdekk i Oslo siden de som bor der ikke behøver det. I Holmenkollen og på andre vanskelige steder så kan man begynne og strø f.eks.

Anonymkode: 7ef07...929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ett av problemene er at spesielt i bakker, slik som Holmenkollen, så blir sand spølt bort dersom det ikke er snø der allerede. Salt er slemt gjort mot både bil og miljø. Om alle dropper pigger, så blir det enda mer polert i kryss.
Det var lettere å "bare strø" tidligere når det faktisk var snø på vinteren, ikke bare underkjølt regn.
Utbedring av kollektiv vil være en ekstremt mye mer miljøvennlig løsning, og mer langsiktig.

Anonymkode: 7fa78...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bedre løsning hadde vært å gjøre forbudet permanent og innføre det samme for vedovner innenfor ring 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og skal love deg at jeg har hatt behov for piggdekk flere ganger de siste årene. Hvis piggfritt var like godt, hvorfor tror du da utrykningskjøretøyene konsekvent bruker pigg? Myten om piggdekk og svevestøv er seiglivet, men det er altså sånn at piggdekk ikke bidrar nevneverdig til dårlig byluft. Det er det hovedsakelig vedfyring og andre utslipp som gjør.

Anonymkode: bd291...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ett rart land. Vi har opplevd de siste årene at de største byene innfører restriksjoner for dieselbiler, det ville da vere naturlig at det fantes alternativer.  Biler drevet med bensinmotor har det så langt ikke vert de samme kjøreforbudene på . Men hva skjer: Ford tar inn den mye omtalte Edge kun med små dieselmotorer, bensinutgaven er så avgiftbelagt at det bare er å glemme import til Norge. I enkelte stater i USA får ikke privatpersoner kjøpt denne bilen med dieselmotor fordi den forurenser for mye.

Samme med den mest solgte snøscooteren i Norge  gjennom tidene, den var ikke i salg i mange land fordi utslippene var for høye. Men her som vi skal redde verden: En bestselger !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 8.14, AnonymBruker skrev:

Vi vet alle hvordan det endte med dieselforbudet, en marginal økning i luftkvaliteten. Jeg har da kommet til en konklusjon om at for og forbedre luftkvaliteten så bør man forby piggdekk i Oslo siden de som bor der ikke behøver det. I Holmenkollen og på andre vanskelige steder så kan man begynne og strø f.eks.

Anonymkode: 7ef07...929

Hadde det ikke vært mer effektivt og forby vedfyring i tillegg til at oljefyring blir forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan vi godt, men folk som bor i Oslo trenger ikke piggdekk. Utrykningskjøretøyer må gjerne få ha det, men for mannen i gata er det bortkastet.

Anonymkode: 7ef07...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2017 den 0.35, GeorgM skrev:

Men hva skjer: Ford tar inn den mye omtalte Edge kun med små dieselmotorer, bensinutgaven er så avgiftbelagt at det bare er å glemme import til Norge.

Beklager, men 180 eller 210 HK kvalifiserer ikke som liten motor.

Anonymkode: 2a089...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss prosent av bilene bør ha piggdekk, for å raspe opp poleringen som kommer av alle som kjører piggfritt. I Oslo begynner det å bli for få med pigger, så et forbud er ikke nødvendig, piggdekkavgiften alene har vært nok til å få balanse i dette. Det er få privatpersoner som trenger pigg i Oslo, så da blir det valgt bort når det koster såpass mye ekstra. Og det strøs og saltes da over hele byen allerede. 

Og dieselforbudet var en suksess, nesten 20.000 biler holdt seg utenfor byen, og luftkvaliteten var målbart bedre. 

Anonymkode: b966d...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En viss prosent av bilene bør ha piggdekk, for å raspe opp poleringen som kommer av alle som kjører piggfritt. I Oslo begynner det å bli for få med pigger, så et forbud er ikke nødvendig, piggdekkavgiften alene har vært nok til å få balanse i dette. Det er få privatpersoner som trenger pigg i Oslo, så da blir det valgt bort når det koster såpass mye ekstra. Og det strøs og saltes da over hele byen allerede. 

Og dieselforbudet var en suksess, nesten 20.000 biler holdt seg utenfor byen, og luftkvaliteten var målbart bedre. 

Anonymkode: b966d...64f

det stemmer at den var målbart bedre, men det må finnes bedre måter å fikse problemet på. Piggdekkavgiften gir ikke annet en penger inn, veinettet blir utsatt for like mye slitasje uansett om du betaler eller ikke.

Anonymkode: 7ef07...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det stemmer at den var målbart bedre, men det må finnes bedre måter å fikse problemet på. Piggdekkavgiften gir ikke annet en penger inn, veinettet blir utsatt for like mye slitasje uansett om du betaler eller ikke.

Du tror at ikke en eneste person velger piggfritt for å spare de pengene? Deg om det.

Anonymkode: 2a089...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.1.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Det kan vi godt, men folk som bor i Oslo trenger ikke piggdekk. Utrykningskjøretøyer må gjerne få ha det, men for mannen i gata er det bortkastet.

Anonymkode: 7ef07...929

Noen av oss setter sikkerheten først når vi handler dekk. Særlig på større biler er piggdekk mye bedre på glatta. Og jeg skal love deg at det kan være glatt i Oslo på vinteren når alle idiotene som kjører piggfritt har sørget for å polere gatene overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Citpensacola skrev:

Noen av oss setter sikkerheten først når vi handler dekk. Særlig på større biler er piggdekk mye bedre på glatta. Og jeg skal love deg at det kan være glatt i Oslo på vinteren når alle idiotene som kjører piggfritt har sørget for å polere gatene overalt.

Har selv kjørt med piggdekk på polerte veier i Oslo, men hjalp det? NEI! Falsk trygghet kalles det! Husk at gummiblandingen er hardere i piggdekk mot piggfrie, og de blir enda hardere etter første vinteren. Selv har jeg kjørt piggfritt i 20år, og kommer ikke til å tilbake til pigger, og det selv etter noen heftige turer på is med vann på i vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...