Gå til innhold

Lov å si at man ønsker det ene kjønnet mer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha barn, men føler jeg vil kun ha jenter. Jeg vil jo være glad for et barn uansett, men kommer ikke unna følelsen om at jenter er høyest ønsket.

Gutter er ofte så vanskelig å ha med å gjøre, spesielt som barn. Jeg har jobbet i barnehage og skole, og det er alltid guttene som er vanskeligst å takle. Det endrer seg nok i ungdomstida, og da er nok ofte jenter mer utfordrende. Merk at jeg skriver ofte, fordi man vet at det alltids finnes unntak. Jeg tenker også at gutter har større sjans for å ikke mestre livet, slite på skolen og i arbeidslivet, ende opp på skråplanet osv. Dette har selvsagt mye med foreldre og hvordan man har det i hjemmet, og der vil nok en evt. sønn av meg være godt stilt. Men man vet jo aldri.

Sjansen for barnebarn vil jo også være større med jenter, da mange gutter velger bort barn, eller blir kommer utenfor partnermarkedet. Jentene vil jo alltids kunne få barn, om de selv vil.

Kjenner noen seg igjen i tankegangen og følelsene?

Anonymkode: 000b5...94b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt skremmende om vi ansetter folk som mener at gutter ikke er verdt bryet til å passe på, og utdanne barrna våre.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener. Driver å manner meg opp til ul, og prøver å overbevise meg selv om at jeg får gutt, bare for å ikke bli så skuffet hvis det faktisk er en gutt...

Anonymkode: 5b637...445

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Det er lov ja men du har en helt skrudd forventning til en jente. 

Håper du med tiden endrer din holdning til begge kjønn og heller fokuserer på barnet for det det er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om at gutter er vanskeligere skal du passe deg for. Husk at det kommer perioder i barns liv hvor jentene er de vanskeligste. Blir du gravid med en gutt kommer du til å gremmes over dette innlegget ditt. Du kommer til å bli like lykkelig 

Anonymkode: f06f3...5da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket meg jenter.  Men det er ingen begrunnelse,  det er bare en følelse.  Er like glad i gutten som i jentene,  så det er ikke noe der heller.  Ikke er han vanskelig,  syns egentlig jenter er vanskeligere,  men sånn er det bare. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter kan da være like vanskelige som gutter... Herregud det eneste jeg tenker på ved graviditet er om barnet er friskt. Driter langt i kjønnet så lenge barnet ikke har helseproblemer!?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha barn, men føler jeg vil kun ha jenter. Jeg vil jo være glad for et barn uansett, men kommer ikke unna følelsen om at jenter er høyest ønsket.

Gutter er ofte så vanskelig å ha med å gjøre, spesielt som barn. Jeg har jobbet i barnehage og skole, og det er alltid guttene som er vanskeligst å takle. Det endrer seg nok i ungdomstida, og da er nok ofte jenter mer utfordrende. Merk at jeg skriver ofte, fordi man vet at det alltids finnes unntak. Jeg tenker også at gutter har større sjans for å ikke mestre livet, slite på skolen og i arbeidslivet, ende opp på skråplanet osv. Dette har selvsagt mye med foreldre og hvordan man har det i hjemmet, og der vil nok en evt. sønn av meg være godt stilt. Men man vet jo aldri.

Sjansen for barnebarn vil jo også være større med jenter, da mange gutter velger bort barn, eller blir kommer utenfor partnermarkedet. Jentene vil jo alltids kunne få barn, om de selv vil.

Kjenner noen seg igjen i tankegangen og følelsene?

Anonymkode: 000b5...94b

Hvordan tror du egentlig babyer blir til siden du tydeligvis tror at det er bare jenter som får barn? Klarer de det helt alene uten hjelp fra f.eks en mann? Menn har vært gutter en gang i tilfelle du ikke har fått det med deg.

Anonymkode: 91b3c...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke dette er greit.  Barn skal være velkommen uansett kjønn! 

Husker enda at en venninne fortalte meg om en mor som uttalte at hun håpet at barnet ikke skulle ha rødt hår (som faren).  Barnet ble født med mørkt hår (som mor), men med store handicap. 

Det ga meg grunn til ettertanke, heldigvis.  Og det før jeg selv fikk mine to sønner, som er friske og sunne, og som kun har gitt meg glede :)
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig helt greit, de fleste menn ønsker seg mest sønner, og de fleste kvinner ønsker seg mest jenter. Det har noe med gjenkjennelse å gjøre. 

Selv har jeg generelt et svært dårlig inntrykk av guttebarn. De bråker, roper, har null oppdragelse, og foreldrene til gutter har så ekstremt mye mindre grenser enn foreldre til jenter. Det er liksom greit at gutter leker bråkete leker inne! Noe som for meg er uaktuelt, skal man bråke leker man ute, inne bruker vi innestemme og innelyder. 

De eneste guttene jeg har godt inntrykk av er mine brødre, men de var mye mer aktive enn meg og søsteren min uansett. Ser for meg kaos med gutter i hus.

Anonymkode: 089ef...a4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele slekta får jenter først, så jeg trodde det ville bli slik for meg og. Så fram til å få minst ei jente. Men nei, jeg fikk bare gutter. Men de er mine gutter og jeg er mer glad i dem enn noen andre i mitt liv. Jeg ville aldri byttet dem mot døtre i dag.

Anonymkode: 28cc5...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg jente. Ingen grunn til det egentlig, men tror det kommer av at vi bare er jenter i familien, så det er mer "kjent". 

Men selvfølgelig ville jeg blitt like glad i en gutt. Og jeg ville mye heller fått en frisk gutt enn en syk jente.

Anonymkode: 47122...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg helst jente selv og håper når jeg får barn at det er det jeg får :) Hva så? De fleste menn ønsker seg en sønn. Det er lettere å relatere.

Anonymkode: 8f18a...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg ønsker meg vel også mest en Jente, så jeg skjønner hva du mener. det har ihvertfall med hva jeg kan relatere meg til, siden jeg er jente og enebarn, Men når det er sagt så vet jeg at jeg kommer til å bli like glad når ungen blir føtt uansett om det blir gutt eller jente, Det er jo egentlig helt uten betydning. det som betyr noe er om ungen er frisk.

Anonymkode: 3babf...2f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også jobbet i barnehage og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i at gutter er verst. Jentene er det ofte mye mer drama og sutring med. Det kan være bråk med gutter ja, men de hører bedre etter og er lettere og få ut av situasjonen. 

Hvor mye de herjer og roper har også like mye med oppdragelsen som kjønn og gjøre.

Anonymkode: f6009...0ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og ønsker meg en gutt, siden jeg syns jeg passer mer som guttemamma, enn jentemamma.

Men jeg hadde blitt like glad i barnet om vi får en jente. Viktigste at barnet er frisk. Argumentet til ts om gutter, er jeg uenig i. Jeg syns du dømmer guttene for hardt enda de bare er på barnehagealder. 

 

Anonymkode: 4824e...d20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir helt forvirret når folk snakker om at de helst vil ha jenter. Da jeg ble gravid, var jeg bare skråsikker fra første stund at jeg ville få en gutt, og det var rett og slett det jeg så for meg og ønsket meg også. Det føltes helt uvirkelig å skulle få en jente, og jeg vinglet ikke et øyeblikk, jeg bare VISSTE jeg ville få en gutt. Så sikker var jeg, at i løpet av de første ukene som gravid, gikk jeg inn i en babybutikk og kjøpte en hel bærepose med babyklær på salg - alt sammen i blått eller typisk guttetøy. Nølte ikke engang. Skjønner ikke i dag hvordan jeg kunne være så sikker hele veien, men det var jeg. En venninne, som selv er mor til kun døtre, tilbød meg å arve noen bæreposer med klær - typisk jentetøy i farger og kjoler osv. Av en eller annen grunn innbildte hun seg at jeg ville få jente også. Men da sa jeg "takk, men jeg tror ikke jeg trenger det, for jeg tror ikke jeg får en jente".

Det ble en gutt  :- )

 

Anonymkode: 84122...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Selv har jeg generelt et svært dårlig inntrykk av guttebarn. De bråker, roper, har null oppdragelse, og foreldrene til gutter har så ekstremt mye mindre grenser enn foreldre til jenter. Det er liksom greit at gutter leker bråkete leker inne! Noe som for meg er uaktuelt, skal man bråke leker man ute, inne bruker vi innestemme og innelyder. 

Anonymkode: 089ef...a4f

Det er det rareste jeg har hørt. Hva med oss som har begge kjønn? Vi lar ikke være å oppdra noen av barna våre. Tror heller du mener at det merkes bedre hvis bråkete barn er dårlig oppdratt (men det gjelder jo også uansett kjønn).

Til TS så er det selvfølgelig lov å ønske seg ett kjønn, men begrunnelsen din er veldig generaliserende. Ville slutta å tenke så langt fram og heller fokusert på å gjøre barna dine så bra som mulig uansett kjønn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sushi skrev:

Det er det rareste jeg har hørt. Hva med oss som har begge kjønn? Vi lar ikke være å oppdra noen av barna våre. 

Les litt forskning på området. Viser seg at vi behandler barn ulikt på grunnlag av kjønn selv om vi tror at vi er.bevisste...

Du har sikkert hørt om den testen de har foretatt på studenter? De.beskriver en person i arbeidslivet - personens utdanning, karriere, mål, oppførsel og personlighet osv. Den ene testgruppa fikk presentert at dette var en mann, den andre testgruppa fikk høre det var en kvinne. Kun navn og pronomen var endret i teksten. Når de skulle beskrive hvordan de evaluerte denne personen, fikk kvinnen mye dårligere skår enn mannen. Der han var bestemt og ledertype, var hun brautende osv... Husker ikke noe du kan google, men mye omtalt, så du finner det nok.

Anonymkode: 12ffc...b96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...