Gå til innhold

Ligger dere aldri på ryggen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at men ikke skal ligge på ryggen fra 4. mnd. men jeg gruer meg sånn! Jeg sover utelukkende på ryggen og får ikke sove i noen annen stilling. Hvor farlig kan det være, hvis man ikke føler noe smerter eller ubehag av å sove på ryggen? Sier ikke kroppen i fra hvis det ikke er greit?

Anonymkode: 07247...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du kan ligge på ryggen.  Du merker jo om du får dette vene cava symptomet.  Jeg har aldri merket noe til dette selv.  Regner med jeg ikke er unik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger mest på sidene for sikkerhetsskyld. Tok litt tilvenning men ligger jo på ryggen evogtil. Spesielt om vi ser på tv i sengen. Er snart i 6. Mnd

Anonymkode: 656ef...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Fra svangerskapsuke 20 bør gravide ikke ligge på ryggen når de trener, hviler eller sover. Dette skyldes det såkalte vena-cava-syndromet som oppstår når livmoren klemmer på venen som fører blod tilbake til hjertet fra bena og kan føre til lavt blodtrykk og svimmelhet. Den gravide vil imidlertid som regel føle ubehaget lenge før babyen merker noe til det, og ved å skifte stilling forsvinner symptomet raskt."

https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19127:flere-myter-om-svangerskapet&catid=195:graviditet&Itemid=516

Anonymkode: 1942e...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid for andre gang og litt ut i svangerskapene syns jeg det er ekkelt og ubehagelig å ligge på rygg. Jeg tror det er mest psykisk egentlig. Men da er jeg på den sikre siden. Redd jeg ikke hadde merka det om det kunne være skadelig.

Anonymkode: a7ede...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger på rygg, også dette svangerskapet. Hadde ubehag en kort periode forrige gang, men det gikk over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at anbefalingene også gjelder treningsøvelser på ryggen, det er jo en veldig begrenset tid man gjør det og man er jo lys våken, slik at man merker om noe er galt... hmmm... Vet fremdeles ikke om jeg tør sove slik da...

 

TS

Anonymkode: 07247...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner ofte på ryggen, men legger meg sjelden sånn bevist. Egentlig er alle stillinger ubehagelige nå så er bare glad jeg sovner i det hele tatt, 32 uker nå. 

Anonymkode: 558cc...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen og jm sa til meg at det aller meste av stillinger osv ble vondt for meg leenge før det var farlig for lille. Jeg lå på rygg hele svangerskapet, kun med en hotellpute bak ryggen fra uke 30 ca og til fødsel grunnet ubehag.

Anonymkode: 50a1c...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på ryggen. Er i 6. måned. Gjorde det frem til 8. måned sist. 

Anonymkode: 3c824...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Gjort begge graviditeter. Er ting ubehagelig så snur man seg jo

Anonymkode: c4912...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger på ryggen. Er i 6. måned. Gjorde det frem til 8. måned sist. 

Anonymkode: 3c824...476

Sov på ryggen med andre ord. Aldri noe problem 

Anonymkode: 3c824...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov på ryggen gjennom hele svangerskepet jeg..

Anonymkode: 90548...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 uker og sover fortsatt på ryggen og sidene. Trodde man skulle slutte å sove på ryggen når det ble ubehagelig. Merker ingen ubehag ennå, så jeg fortsetter til kroppen sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ligger aldri på ryggen gravid eller ei. Sover utrolig dårlig og får mareritt. Og når jeg er gravid syns jeg det er veldig ubehagelig å ligge på rygg, hvartfall i tredje trimester.

Opplevde Vena Cava en gang i siste graviditet, hadde havna på ryggen og våknet opp og var uvel. Var bare halvveis så litt tidlig til å oppleve Vena Cava, men kan ikke skjønne at det var noe annet.

Anonymkode: f8af3...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke får puste skikkelig hvis jeg ligger på ryggen så jeg gjør det ikke, naturlig nok. Er 27 uker nå. Ville nok ha ligget en del på rygg hvis jeg hadde kunnet.

Anonymkode: 2da4a...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt sjans til å ligge på ryggen siden jeg var rundt 4 måneder på vei, slik var det også med førstemann. Til og med å sitte litt bakoverlent gjør meg uvel; får press i brystkassen og hodet + blir tungpustet.

Anonymkode: cae04...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...