Gå til innhold

Dere som sliter/sleit med nattevakter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere fortelle litt om hvilken fysiske og event psykiske "bivirkninger" dere hadde?

Og hvordan løste dere dette, måtte dere slutte?

Går natt idag, men slite fryktelig. Har prøvd alle triks i boka så trenger noen tips som er ekstraordinære tips.

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen?

Anonymkode: 1ba7f...04e

Jobber du som nattevakt? Jeg forstod ikke helt hva du mente, men jeg kjenner noen som har vært nattevakter på omsorgsboliger for psykisk utviklingshemmede og sliter ift døgnrytmen, fordi det gjør noe med det. I tillegg til det å jobbe turnus. 

Anonymkode: 65e75...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 nattevakter på 6 uker (jobber turnus) men sliter ikke i det hele tatt. Foretrekker faktisk å jobbe natt. Men da skal det sies at jeg gjerne får lagt meg nedpå og sovet minst 2-3 timer de fleste netter, noe som hjelper utrolig mye på å holde ut på morgenkvisten. Sover på toget hjem + 2-4 timer når jeg har kommet hjem, fungerer helt flott for min del. Vi har dog bare 2 netter i strekk.

Å jobbe natt gir meg mye ekstra tid hjemme på dagtid slik at jeg får gjort mye mer enn om jeg jobber dagtid eller spesielt kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet natt turnus på postens østlandsterminal to sommere. En uke på en uke av. Det var litt slitsomt å venne seg av og på døgnryttmen, men holdt med å kjøpe inn noe kola. Jeg var også i endel fysisk aktivitet der som hjalp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange netter jobber du, og hvor lenge har du fri? Jobber du andre vakter utenom nattevakter?

Anonymkode: fbd2b...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, -jk- skrev:

Jeg har 10 nattevakter på 6 uker (jobber turnus) men sliter ikke i det hele tatt. Foretrekker faktisk å jobbe natt. Men da skal det sies at jeg gjerne får lagt meg nedpå og sovet minst 2-3 timer de fleste netter, noe som hjelper utrolig mye på å holde ut på morgenkvisten. Sover på toget hjem + 2-4 timer når jeg har kommet hjem, fungerer helt flott for min del. Vi har dog bare 2 netter i strekk.

Å jobbe natt gir meg mye ekstra tid hjemme på dagtid slik at jeg får gjort mye mer enn om jeg jobber dagtid eller spesielt kveld.

Å jobbe netter innimellom har jeg alltid klart fint (tidligere vell og merke) men nå når eg har fått ren nattevaksstilling så sliter jeg veldig. Både med søvn, og ikke minst å snu døgnet. Rart nok klarte jeg det når jeg gikk tredelt turnus men ikke nå lengre. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange netter jobber du, og hvor lenge har du fri? Jobber du andre vakter utenom nattevakter?

Anonymkode: fbd2b...eae

Jobber 2 på (mandag og tirsdag) 2 av (onsdag og torsdag)  3,på (fredag, lørdag, søndag) 2 av mandag og tirsdag) 2 på (onsdag og torsdag) og ei uke fri. Er kanskje ikke mye, bare 60,8% stilling. Men må kanskje innse at natt ikke er noe for meg. Jobber kun netter, det har fungert bedre når jeg har vært i tredelt turnus, men etter jeg startet i ren nattevaktstilling sliter jeg. Klarer ikke sove mellom nettene, sover kun 3 timer og prøvd alt. Klarer ikke å snudøgnet når jeg har fri. Bruker halve fri uken på å hente meg inn (lite energi, svimmel, hodeverk, stressnakke) og nyter en halv uke før det er jobb igjen og sirkelen starter på ny. 

 

5 timer siden, stian42 skrev:

Jobbet natt turnus på postens østlandsterminal to sommere. En uke på en uke av. Det var litt slitsomt å venne seg av og på døgnryttmen, men holdt med å kjøpe inn noe kola. Jeg var også i endel fysisk aktivitet der som hjalp

Er en del fysisk på jobben, men det hjelper ikke så mye. Skikkelig uvel iløpet av natten. Prøver å trene litt mellom nettene men har ikke energi til det nesten, men presser meg noe. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en veldig dårlig turnus! Å snu døgnet som du gjør så ofte kan ikke fungere bra for noen. Jeg ville sett på om det var mulig å gjøre noe med turnusen. Ha flere netter i strekk og lenger friperiode i mellom. 

Anonymkode: 26b3d...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kun natt, 68% stilling og 14 netter ila 6 uker. De første årene fungerte alt helt bra, men så begynte jeg å våkne etter to timers søvn og fikk aldri sove igjen. Kunne ligge å vri meg fram til jeg skulle på nattevakt igjen, og jeg forsøkte alt. Opp å ta meg en dusj, rolig musikk, god-natt te, gå en tur. Nevn noe og jeg har prøvd det! Etter et halvt år klarte jeg ikke mer, humøret var ikke bra og jeg klarte nesten ikke være sammen med barna mine uten å være sint. Jeg fungerte fint når jeg hadde en friperiode (9 døgn), da var jeg meg selv. Jeg gikk gråtende til legen og fikk mange tips, men dem hadde jeg allerede prøvd. Fikk innsovningstabletter, for å begynne forsiktig, men det funket ikke da det ikke var innsovning jeg slet med, men oppvåkning. Fikk ny resept på Vallergan, noe av det mildeste søvnpreparatet på markedet. Og det funker som bare det. Jeg sover fra jeg kommer hjem 8.30 til alt fra 16-19. Man får litt hangover, men det er borte innen ny vakt begynner. Det føles kanskje som om man bruker hele døgnet på jobb, men sånn får det bare være om jeg skal fungere på natt, så er jeg heller 110% tilstede for familien de dagene jeg har fri. Kan du ikke spørre legen om noe sånt da? Legen min sa at de fleste som jobber natt på et eller annet tidspunkt bruker søvnpreparater for å få sove. Det er svært få mennesker som fungerer lenge med nattarbeid uten å få problemer, for fra naturens side skal vi sove på natt og være våkne på dagen, og kroppen er innstilt etter det.

For å snu døgnet kjapt når jeg er ferdig med vaktene mine, så står jeg opp senest kl 12. Altså jeg sover fra 8.30-12. Da er jeg dødstrøtt når kvelden kommer og kan gjerne legge meg kl 21-22. Men da har jeg fått snudd døgnet tilbake relativt fort og er klar for å stå opp med barna morgenen etter. Bruker ikke Vallergan den dagen jeg går av. 

Også vil jeg anbefale deg å slutte med å sove en time her og der når du er på jobb. Da er du kanskje ikke trøtt nok når du endelig skal hjem for å sove. 

Vil legge til at Vallergan egentlig er et antihistamin (allergimedisin med svært søvndyssende effekt), så det er ikke avhengighetsskapende. Men det blir primært brukt til barn og voksne med søvnproblemer. Det som derimot kan skje er at man utvikler resistens(?) mot dosen man tar og at man etterhvert må justere til høyere dose for å få samme effekt. Etter 1,5 år har jeg nå økt til 3 tabletter. Men har fortsatt den samme effekten som da jeg tok 1 tablett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har en veldig dårlig turnus! Å snu døgnet som du gjør så ofte kan ikke fungere bra for noen. Jeg ville sett på om det var mulig å gjøre noe med turnusen. Ha flere netter i strekk og lenger friperiode i mellom. 

Anonymkode: 26b3d...7c4

Denne turnusen er ganske normal i helsevesenet, så og si hele kommunen går slik, samt nabo kommunene. Den blir ikke snudd på pga noen ikke ønsker flere netter i strekk. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Kan dere fortelle litt om hvilken fysiske og event psykiske "bivirkninger" dere hadde?

Og hvordan løste dere dette, måtte dere slutte?

Går natt idag, men slite fryktelig. Har prøvd alle triks i boka så trenger noen tips som er ekstraordinære tips.

Anonymkode: 1ba7f...04e

Jobbet nettop som nattevakt i 3 år. Sluttet for ett par mnd siden og har gått arbeidsledig siden, men angrer egentlig ikke. Da helsen er viktigst. Her var det snakk om en mer farlig jobb, hvor en lett kunne bli banket helseløs av brukere dersom man ikke var på vakt. Så jeg grua meg ofte til neste vakt, noe som også spiller inn på helsen. Spiste mye dårlig mat om nettene, samt var en ofte ikke motivert til å lage seg skikkelig mat ellers. Så kosthold var dårlig.

 

Var mye trøtt, plaget med øresus og ble gående med en konstant mini hang over. Lett irritert og liten motivasjon.

 

Var en tur til legen etter at jeg sluttet, hvor man tok noen blodprøver. Hadde nesten null i D vitamin, noe som nok var forårsaket av den elendige døgnrytmen. Fikk rett og slett ikke sett solen om dagene. Legen syntes det var rart jeg i det hele tatt klarte å fungere.

 

Så det er mulig du bør skjekke det samme. Samt hive i deg andre nyttige vitaminer. God søvn er vel det man oftest sliter mest med, ved nattevakt. Jeg slet av og til der. Fikk resept på ett søvn hormon (kommer ikke på hva det heter), men annbefales for å snu døgnet. Skal dog ikke brukes ofte, da man ikke vet hvilken konsekvenser det har for hormon balansen.

 

 

Anonymkode: be47f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Aminda skrev:

Jeg jobber kun natt, 68% stilling og 14 netter ila 6 uker. De første årene fungerte alt helt bra, men så begynte jeg å våkne etter to timers søvn og fikk aldri sove igjen. Kunne ligge å vri meg fram til jeg skulle på nattevakt igjen, og jeg forsøkte alt. Opp å ta meg en dusj, rolig musikk, god-natt te, gå en tur. Nevn noe og jeg har prøvd det! Etter et halvt år klarte jeg ikke mer, humøret var ikke bra og jeg klarte nesten ikke være sammen med barna mine uten å være sint. Jeg fungerte fint når jeg hadde en friperiode (9 døgn), da var jeg meg selv. Jeg gikk gråtende til legen og fikk mange tips, men dem hadde jeg allerede prøvd. Fikk innsovningstabletter, for å begynne forsiktig, men det funket ikke da det ikke var innsovning jeg slet med, men oppvåkning. Fikk ny resept på Vallergan, noe av det mildeste søvnpreparatet på markedet. Og det funker som bare det. Jeg sover fra jeg kommer hjem 8.30 til alt fra 16-19. Man får litt hangover, men det er borte innen ny vakt begynner. Det føles kanskje som om man bruker hele døgnet på jobb, men sånn får det bare være om jeg skal fungere på natt, så er jeg heller 110% tilstede for familien de dagene jeg har fri. Kan du ikke spørre legen om noe sånt da? Legen min sa at de fleste som jobber natt på et eller annet tidspunkt bruker søvnpreparater for å få sove. Det er svært få mennesker som fungerer lenge med nattarbeid uten å få problemer, for fra naturens side skal vi sove på natt og være våkne på dagen, og kroppen er innstilt etter det.

For å snu døgnet kjapt når jeg er ferdig med vaktene mine, så står jeg opp senest kl 12. Altså jeg sover fra 8.30-12. Da er jeg dødstrøtt når kvelden kommer og kan gjerne legge meg kl 21-22. Men da har jeg fått snudd døgnet tilbake relativt fort og er klar for å stå opp med barna morgenen etter. Bruker ikke Vallergan den dagen jeg går av. 

Også vil jeg anbefale deg å slutte med å sove en time her og der når du er på jobb. Da er du kanskje ikke trøtt nok når du endelig skal hjem for å sove. 

Vil legge til at Vallergan egentlig er et antihistamin (allergimedisin med svært søvndyssende effekt), så det er ikke avhengighetsskapende. Men det blir primært brukt til barn og voksne med søvnproblemer. Det som derimot kan skje er at man utvikler resistens(?) mot dosen man tar og at man etterhvert må justere til høyere dose for å få samme effekt. Etter 1,5 år har jeg nå økt til 3 tabletter. Men har fortsatt den samme effekten som da jeg tok 1 tablett. 

Siste dagen jeg går av sover jeg heller aldri lengre enn til kl 12, jeg er stup trøtt hele dagen. Skikkelig uvel, men det hjelper ikke og får fremdeles ikke sove når jeg legger meg. Ligger gjerne våken til klokken blir 4 fordet, står opp tidelig neste dag for å snu men det samme skjer. Dette gjør jeg gjentatte ganger, men en gang må jeg sove. I slutten fri perioden fungerer jeg optimalt, men det er som regel 2/3 av periode for første del går i å hente meg inn igjen. 

Jeg sover aldri på jobb, ikke et eneste minutt så jeg er alltid trøtt og sliten når jeg skal hjem og legge meg. 

Jeg tenker nok det ender med at jeg skifter jobb, jeg ønsker å være tilstedet mesteparten av tiden. Nå har jeg to uker jeg er i en boble, og en uke jeg fungerer halve uken så starter det på ny 😊 Tror jeg må innse dette ikke er for meg. Har jobber 1,5 år så jeg er nokså utslitt. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet nettop som nattevakt i 3 år. Sluttet for ett par mnd siden og har gått arbeidsledig siden, men angrer egentlig ikke. Da helsen er viktigst. Her var det snakk om en mer farlig jobb, hvor en lett kunne bli banket helseløs av brukere dersom man ikke var på vakt. Så jeg grua meg ofte til neste vakt, noe som også spiller inn på helsen. Spiste mye dårlig mat om nettene, samt var en ofte ikke motivert til å lage seg skikkelig mat ellers. Så kosthold var dårlig.

 

Var mye trøtt, plaget med øresus og ble gående med en konstant mini hang over. Lett irritert og liten motivasjon.

 

Var en tur til legen etter at jeg sluttet, hvor man tok noen blodprøver. Hadde nesten null i D vitamin, noe som nok var forårsaket av den elendige døgnrytmen. Fikk rett og slett ikke sett solen om dagene. Legen syntes det var rart jeg i det hele tatt klarte å fungere.

 

Så det er mulig du bør skjekke det samme. Samt hive i deg andre nyttige vitaminer. God søvn er vel det man oftest sliter mest med, ved nattevakt. Jeg slet av og til der. Fikk resept på ett søvn hormon (kommer ikke på hva det heter), men annbefales for å snu døgnet. Skal dog ikke brukes ofte, da man ikke vet hvilken konsekvenser det har for hormon balansen.

 

 

Anonymkode: be47f...dbb

Jeg har selv vært inne på å levere oppsigelse før jeg har ny jobb, så sliten er jeg nå. Heller gå på løsevakter frem til noe dukke opp. Har nå begynt å søke nye jobber så håper noe dukker opp. 

Jeg har fått melatonin som skal brukes for å snu, men syns ikke det hjalp så veldig mye i grunn. Den hjelper meg uansett ikke i jobbperioden hvor jeg sliter skikkelig. Fungere ikke på fridagene heller, føler det er skikkelig nederlag for meg å ikke fungere på jobb. Så det ender nok i oppsigelse ved jobbtilbud på intervjuet neste uke. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste dagen jeg går av sover jeg heller aldri lengre enn til kl 12, jeg er stup trøtt hele dagen. Skikkelig uvel, men det hjelper ikke og får fremdeles ikke sove når jeg legger meg. Ligger gjerne våken til klokken blir 4 fordet, står opp tidelig neste dag for å snu men det samme skjer. Dette gjør jeg gjentatte ganger, men en gang må jeg sove. I slutten fri perioden fungerer jeg optimalt, men det er som regel 2/3 av periode for første del går i å hente meg inn igjen. 

Jeg sover aldri på jobb, ikke et eneste minutt så jeg er alltid trøtt og sliten når jeg skal hjem og legge meg. 

Jeg tenker nok det ender med at jeg skifter jobb, jeg ønsker å være tilstedet mesteparten av tiden. Nå har jeg to uker jeg er i en boble, og en uke jeg fungerer halve uken så starter det på ny 😊 Tror jeg må innse dette ikke er for meg. Har jobber 1,5 år så jeg er nokså utslitt. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Var en annen som skrev hun sov 2-3 timer ila natten på jobb ser jeg nå :) trodde det var du.

Innsovningstabletter hadde kanskje funket når du går av, for å få sove på kvelden? De funker ila 10-20 min, og er raskt ute av kroppen. Ergo ingen hangover. 

Nei, nattarbeid er ikke for alle. Man må finne sin egen greie tror jeg, men alikevel så funker det ikke for noen. Kjenner godt til den boblen du beskriver, og det funker ikke i lengden. 

Husker en nattevaktshelg jeg hadde rett før jeg møtte veggen. Da hadde jeg sovet 2 timer etter første vakten, og påfølgende natt så jeg syner på jobb. Jeg trodde det brant fordi jeg synes jeg så røyk som kom opp fra ovnene på veggen. Løp selvfølgelig bort for å sjekke, men nei, ingenting som brant. Sånn holdt jeg på hele natten. I tillegg driver vi med overvåkning og jeg trodde jeg så bevegelser på skjermene hele tiden, men ved nærmere sjekk så var det ingenting. Fryktelig slitsomt, jeg var uvel, kvalm, svimmel og skjelven i kroppen. Så kom jeg hjem og sov i to timer. Jeg var helt fra meg og ringte til sjefen og sa at det ikke var forsvarlig at jeg kom på jobb den siste natten. Jeg var jo redd for å plutselig sovne eller besvime, så ille følte jeg meg. Møtte heldigvis på forståelse for det. Det var den verste helgen jeg noen gang har hatt. Og det var da jeg begynte med søvnpreparater. Og såå glad jeg er for det, for nå fungerer jeg både på jobb og hjemme. Og det er jeg så glad for, for jeg elsker virkelig jobben min. 

Ønsker deg lykke til. Håper at du enten finner ut av det eller at en ny jobb dukker opp til deg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker fungerer veldig forskjellig mhp. nattarbeid. For noen (som meg) fungerer det helt supert, for andre ikke. Selv kan jeg fint dele opp de nødvendige 7 timene med søvn i 3+1+3 timer og sovner som regel etter maks 5 minutter uansett Bruker man 1 time på å sovne fungere dette selvsagt ikke særlig bra. Jeg tror det beste er å lytte til kroppen, og om det ikke fungerer etter å ha prøvd en stund, ta konsekvensen av at man ikke egner seg til nattarbeid. 

For min del er det kveldsarbeid som ikke fungerer særlig bra. Å jobbe f.eks 14-24 synes jeg er pyton, når klokka nærmer seg 21-22 er jeg så trøtt at jeg kunne gitt ganske mye for å slippe resten av dagsverket. Å stå opp kl. 03:15 for å jobbe 6-14 fungerer derimot ypperlig, men jeg kjenner også mange som synes det er helt forferdelig. Heldigvis har vi mange forskjellige turnuser der jeg jobber så de fleste får etterhvert søkt seg til en som passer for de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne turnusen er ganske normal i helsevesenet, så og si hele kommunen går slik, samt nabo kommunene. Den blir ikke snudd på pga noen ikke ønsker flere netter i strekk. 

Anonymkode: 1ba7f...04e

Men er det bare du i begge disse kommunene som har problemer med søvnmønsteret...? Jeg vil anta at det er mange flere, så jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt og evt kjørt en liten spørreundersøkelse. Dette kan umulig være sunt. Det er jo ikke bare søvnen som blir forstyrret, men spisemønster og dorutiner m.m. Det er ikke tilfeldig at mange som jobber nattevakt er overvektige f.eks. 

Jeg har jobbet i et yrke hvor man jobber turnus og flere av de over 50 har sluttet å jobbe natt fordi de ikke får sove. For å forhindre dette ville jeg, om jeg var tillitsmann, tatt kontakt med noen med peiling på søvn og fått tips om hva man kan gjøre for å bedre de ansattes søvn. Dårlig søvn har også innvirkning på arbeidsmiljøet, da lite søvn påvirker humør og aggressivitet. Man har lettere for å mistro andre og konflikter oppstår oftere. Det er mye å tjene på å endre turnusen for alle ansatte på flere måter. 

Nå har jeg sluttet i det yrket jeg jobbet turnus, og nå sover jeg jevnt 8t hver natt. Våkner av meg selv til omtrent samme tid hver morgen. Jeg kan ikke få sagt nok hvor stor betydning det har hatt for helsen min.

Anonymkode: 26b3d...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbet natt i halvannet år, på hotell.
Første halvåret jobbet jeg 7 på, 7 av, med noen ekstravakter på dag/kveld/natt på friukene.
Deretter jobbet jeg ett år 8 netter på, 6 av, og fortsatte ta mye ekstravakter.
Elsket det, savner det, og aldri vært så lite syk som den perioden.

Anonymkode: 9f924...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, caskerette skrev:

Melatonin kan anbefales, det er reseptfritt og naturlig, fås kjøpt billig på iherb. 

Har fått den men har fått beskjed om at den skal brukes til å snudøgnet igjen når jeg skal gå på fri. Men mulig jeg kan prøve det etter natt?

Anonymkode: 1ba7f...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har fått den men har fått beskjed om at den skal brukes til å snudøgnet igjen når jeg skal gå på fri. Men mulig jeg kan prøve det etter natt?

Anonymkode: 1ba7f...04e

Ville prøvd det kanskje ja, for å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...