Gå til innhold

Flertall for at bare domstolene kan frata noen statsborgerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Krf har visst støttet forslaget om å flytte vedtak om fratakelse av statsborgerskap til domstolene. 

For så vidt helt greit. Dagens ordning kunne også angripes gjennom domstolene, så egentlig er det bare kuttet klageleddet gjennom UNE. Og UDI må nå bekoste domstolsbehandling av slike saker. Som sagt helt greit.

Men jeg håper den forhøyede terskelen for å frata noen statsborgerskapet også vil føre til forhøyet terskel for å innvilge statsborgerskap. 

Søkere bør bare få innvilget statsborgerskap der det finns klokkeklare bevis for søkerens identitet. 

Klarer de ikke å bevise sin identitet på dette nivået bør de ikke få innvilget statsborgerskap. Og er det umulig for dem å fremskaffe slike bevis, så "too bad". Da får de klare seg med oppholdstillatelse.

 

Anonymkode: 6f3ff...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig.

Særlig hvis uttalelsene til jusprofessor Hans Petter Graver stemmer om at løgn ikke er tilstrekkelig til å frata noen statsborgerskapet. Da bør terskelen for å få innvilget statsborgerskapet i første omgang være særdeles høy, siden det i praksis ikke kan tilbakekalles. 

Nå må regjeringen svare med en forskrift om at søkeren må avklare sin identitet med bevis som ikke levner noen som helst tvil, ellers blir det ikke noe statsborgerskap.

Anonymkode: dd1af...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et annet sted at det nå blir veldig krevende å få utvist alle de hundrevis av somalierene som har jukset seg til opphold. Domstolene har for liten kapasitet.

Jeg håper også at jeg kan få slippe å høre at Arbeiderpartiet egentlig også har en streng asylpolitikk i framtiden.

Venstre, Krf, SV og Arbeiderpartiet tar ikke vare på norske interesser. I tillegg så viser analyser at millioner av afrikanere i nær framtid vil prøve å komme seg til Nord-Europa.

Stakkars Norge.

Endret av julia83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffa meg. Trist dag for fremmedfiendtlige brukere i KG. Det var visst ikke bare å kjøre på for Listhaug slik som hun har gjort likevel.  :rolleyes:

Anonymkode: 6dce7...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig.

Særlig hvis uttalelsene til jusprofessor Hans Petter Graver stemmer om at løgn ikke er tilstrekkelig til å frata noen statsborgerskapet. Da bør terskelen for å få innvilget statsborgerskapet i første omgang være særdeles høy, siden det i praksis ikke kan tilbakekalles. 

Nå må regjeringen svare med en forskrift om at søkeren må avklare sin identitet med bevis som ikke levner noen som helst tvil, ellers blir det ikke noe statsborgerskap.

Anonymkode: dd1af...8dd

Jusprofessor Hans Petter Graver tar selvfølgelig feil. Han bør lese en gang til artikkel 8 av The Convention on the Reduction of Statelessness fra 1961 som også Norge har ratifisert. Norge er i sin fulle rett ifølge ''våre internasjonale forpliktelser'' å gjøre noen statløs og tilbakekalle det norske statsborgerskapet dersom det viser seg at vedkommende har løyet. 

Det må ALLTID finnes en utvei å tilbakekalle statsborgerskap som er gitt på uriktige opplysninger. Teknologien utvikler seg, det blir lettere og lettere å avsløre juks og svindel. Men enig at terskelen for å få norsk statsborgerskap bør heves betydelig og til og med kun domstoler kan avgjøre om man kan få norsk statsborgerskap eller ikke. 

 

I den konkrete saken er det ingen tvil at alt av dokumentasjon som kommer fra somaliske myndigheter bør settes under tvil. Det er avslørt mange ganger at tilsynelatende ekte dokumenter er faktisk falske. Så UDI har helt rett å ikke stole på papirene fra Somalia. 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uffa meg. Trist dag for fremmedfiendtlige brukere i KG. Det var visst ikke bare å kjøre på for Listhaug slik som hun har gjort likevel.  :rolleyes:

Anonymkode: 6dce7...7fe

For min del så synes jeg det er positivt. Dette hindrer bare UDI å skape unødvendig trøbbel, det hindrer ikke oss å kaste ut folk som lyver i asylsøknadene sine. 

Denne saken ble forresten startet før Listhaug ble innvandrerminister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffa meg. Trist dag for fremmedfiendtlige brukere i KG. Det var visst ikke bare å kjøre på for Listhaug slik som hun har gjort likevel.  :rolleyes:

Anonymkode: 6dce7...7fe

Rart at du ennå ikke begriper at ordningen som ble innført for 13 år siden tidligere har hatt bred støtte av alle de store partiene, ikke har noe med Listhaug å gjøre.  Dette skyldes kun at Støre ønsker et flerkulturelt Norge, uansett konsekvenser.

Støre ønsker multikulturelt Norge

Det som er alvorlig er at mange europeiske land har begynt å skjønne alvoret og strammer inn. De innvandringsvennlige partiene i Norge ønsker å gå andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffa meg. Trist dag for fremmedfiendtlige brukere i KG. Det var visst ikke bare å kjøre på for Listhaug slik som hun har gjort likevel.  :rolleyes:

Anonymkode: 6dce7...7fe

Uffa meg virkelig. Trist dag for Norge, nordmenn og norske interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...