Gå til innhold

Lille ABB og barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, sonush skrev:

Den som påstår i tråden at det var barnevernsvikt, fordi moren ba om hjelp. Jeg ikke fått med meg at hun ba om hjelp. Det var omsorgssvikt fra ende til annen. Både fra moren og ev andre som så noe, ikke meldte videre.

Likhet med Christoffer saken. 

Nei, det var noen som sa angående trettenåringen som døde en nyttårsaften angivelig av ubehandlet anoreksi. Jeg mener å erindre at mor i media like etter hevdet at barnevernet hindret trettenåringen i å få medisinsk hjelp. Dersom det stemmer, er det forferdelig. Like forferdelig som dersom det var mor som holdt barnet unna bv og dermed forhindret at jenta fikk hjelp.

Den saken velger jeg å ikke si så mye om, da jeg vet for lite om den. Annet enn at det er en tragedie når barn dør fordi de ikke får den hjelpen de har krav på. 

Anonymkode: 108a2...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, 007_008_007 skrev:

Er det så vanskelig å forstå? Fyren er splitter pine gal og trodde han skulle redde verden. Slutt å legge skylden på foreldrene. Dette er ondskap i fritt utspill. Det er typisk vestlige nasjoner at de prøver å finne årsakssammenhenger når deres egne begår slike handlinger mens alle andre blir forklart som hjernevasket av religion. Nordmenn vil gjøre det samme fordi det smerter å se at en av deres egne gjorde noe slikt. For det finnes ikke kriminelle nordmenn eller nordmenn som kan gjøre noe slikt. Dette er en nasjonal traume, enkelt og greit. 

Hvilken nasjonal  bakgrunn har så du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun har blanda Lommedal-saken og gutten som sulten ihjel. Moren fra Lommedalen ba om hjelp, mens moren til den lille gutten holdt alle utenfor. Tragisk når det er barn som lider. 

Christoffer saken får jeg fortsatt vondt av. Nå som jeg snart blir mor, er det enda vanskeligere å forstå hvorfor noen vil skade ett barn. 

Anonymkode: 70f23...86d

Vi prøvde å si at hun blandet, men det hjalp ikke. 

Uansett når barn lider, spesielt når rundt voksne rundt ser noe, men ikke gjør noe. 

Som helsepersonell (barnesykepleier), som må jeg innrømme at både jeg og andre på jobben min har lært noe av Christoffer saken. Vi er lært å tenke barn ALLTID. Vi gjorde det før også, men det var etter Christoffer at det ble virkelig. Skolen overså, naboer, venner, foreldre til venner, familie, helsepersonell. ALLE så, INGEN gjorde noe. 

Jeg eller mitt arbeidssted var IKKE involvert med Christoffer saken på noen måte (nevner det for å unngå misforståelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 007_008_007 skrev:

Er det så vanskelig å forstå? Fyren er splitter pine gal og trodde han skulle redde verden. Slutt å legge skylden på foreldrene. Dette er ondskap i fritt utspill. Det er typisk vestlige nasjoner at de prøver å finne årsakssammenhenger når deres egne begår slike handlinger mens alle andre blir forklart som hjernevasket av religion. Nordmenn vil gjøre det samme fordi det smerter å se at en av deres egne gjorde noe slikt. For det finnes ikke kriminelle nordmenn eller nordmenn som kan gjøre noe slikt. Dette er en nasjonal traume, enkelt og greit. 

Fyren er vel ikke gal! Da hadde han nemlig ikke blitt dømt! 

Men helt klart at han hadde en vanskelig barndom. Han er intelligent,  men hadde en alvorlig skjevutvikling fra han var liten . Umulig å vite om det er grunnen til hva han gjorde, men at hans higen etter å bli sett og beundret var en medvirkende årsak,  er det vel ikke noe tvil om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sonush skrev:

Vi prøvde å si at hun blandet, men det hjalp ikke. 

Uansett når barn lider, spesielt når rundt voksne rundt ser noe, men ikke gjør noe. 

Som helsepersonell (barnesykepleier), som må jeg innrømme at både jeg og andre på jobben min har lært noe av Christoffer saken. Vi er lært å tenke barn ALLTID. Vi gjorde det før også, men det var etter Christoffer at det ble virkelig. Skolen overså, naboer, venner, foreldre til venner, familie, helsepersonell. ALLE så, INGEN gjorde noe. 

Jeg eller mitt arbeidssted var IKKE involvert med Christoffer saken på noen måte (nevner det for å unngå misforståelser)

Jeg tror vi alle har lært av den saken. Det er vel det eneste positive med den saken. 

For mitt vedkommende varsler jeg heller for mye enn for lite. Heldigvis har jeg ikke vært borti så mange alvorlige saker. Jeg jobber ikke med barn, men engasjerer meg som privatperson. 

 

Anonymkode: 70f23...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var noen som sa angående trettenåringen som døde en nyttårsaften angivelig av ubehandlet anoreksi. Jeg mener å erindre at mor i media like etter hevdet at barnevernet hindret trettenåringen i å få medisinsk hjelp. Dersom det stemmer, er det forferdelig. Like forferdelig som dersom det var mor som holdt barnet unna bv og dermed forhindret at jenta fikk hjelp.

Den saken velger jeg å ikke si så mye om, da jeg vet for lite om den. Annet enn at det er en tragedie når barn dør fordi de ikke får den hjelpen de har krav på. 

Anonymkode: 108a2...b08

Vel, ang trettenåringen som sultet i  hjel på hytta, så er det bare en som hadde ansvaret, og det var mor. Ingen andre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007
9 minutter siden, tirben skrev:

Fyren er vel ikke gal! Da hadde han nemlig ikke blitt dømt! 

Men helt klart at han hadde en vanskelig barndom. Han er intelligent,  men hadde en alvorlig skjevutvikling fra han var liten . Umulig å vite om det er grunnen til hva han gjorde, men at hans higen etter å bli sett og beundret var en medvirkende årsak,  er det vel ikke noe tvil om. 

Enda flere heiagjengere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tirben skrev:

Vel, ang trettenåringen som sultet i  hjel på hytta, så er det bare en som hadde ansvaret, og det var mor. Ingen andre! 

Jeg kjenner ikke til saken annet enn det som har kommet fram i media, i likhet med de aller fleste her. Men etter å ha jobbet med anorektiske barn og ungdommer, må jeg ærlig innrømme jeg har stor respekt for det arbeidet foreldrene til denne pasientgruppen, gjør.  Det er ikke lett å være foreldre til disse barna/undgommer. Hver dag er en kamp, der ungen din motarbeider deg hver bidig sekund, minutt, dag. Hvert måltid er en kamp, du ser ungen din bli tynnere og tynnere, men ingenting av det du gjør går inn eller har noe effekt. Ungdommen/barnet blir mer og mer utspekulerte og finner på nye muligheter i å unngå i å få i seg noe som helst kalorier. Vekta tas med masse vann innabord, tunge ting i klærne T.o.m vi helsepersonell blir stadig overrasket over nye måter de klarer å lure oss på. 

For all del, jeg kjenner ikke moren, og for alt jeg vet så kan det være at hun med vitende og vilje sulteforet datteren sin, og ønsket henne dø, for å sette det på spissen, MEN alt jeg har lest i media foreløpig kan forklares til fordel for mor. Inntil jeg får se bevis som taler mot henne, så er jeg med henne. MEN man MÅ ha jobbet med denne pasientgruppen eller vært nær pårørende til disse, for å forstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sonush skrev:

Jeg kjenner ikke til saken annet enn det som har kommet fram i media, i likhet med de aller fleste her. Men etter å ha jobbet med anorektiske barn og ungdommer, må jeg ærlig innrømme jeg har stor respekt for det arbeidet foreldrene til denne pasientgruppen, gjør.  Det er ikke lett å være foreldre til disse barna/undgommer. Hver dag er en kamp, der ungen din motarbeider deg hver bidig sekund, minutt, dag. Hvert måltid er en kamp, du ser ungen din bli tynnere og tynnere, men ingenting av det du gjør går inn eller har noe effekt. Ungdommen/barnet blir mer og mer utspekulerte og finner på nye muligheter i å unngå i å få i seg noe som helst kalorier. Vekta tas med masse vann innabord, tunge ting i klærne T.o.m vi helsepersonell blir stadig overrasket over nye måter de klarer å lure oss på. 

For all del, jeg kjenner ikke moren, og for alt jeg vet så kan det være at hun med vitende og vilje sulteforet datteren sin, og ønsket henne dø, for å sette det på spissen, MEN alt jeg har lest i media foreløpig kan forklares til fordel for mor. Inntil jeg får se bevis som taler mot henne, så er jeg med henne. MEN man MÅ ha jobbet med denne pasientgruppen eller vært nær pårørende til disse, for å forstå.

http://touch.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til ABB er et strålende eksempel på hvorfor barnevernet bør holde et øye med voksne barnevernsbarn som selv får barn. Hun ble plassert på barnehjem umiddelbart etter fødselen, fordi hennes mor hatet henne. Hun mente at det var datterens skyld at hun ble lam i forbindelse med fødselen. 

ABBs mor bodde på barnehjemmet til det ble lagt ned da hun var 5 år. Da ble hun sendt hjem til sin mor, som fremdeles hatet henne. ABBs mor hadde aldri lært hvordan en god barndom bør være. 

Anonymkode: de7f3...824

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen unnskyldning for hva ABB gjorde. Ingen. Men det finnes ting som kan forklare litt - ting som at han hadde en oppvekst med en mor som vekslet mellom å søke nærhet og støtte fra barnet sitt, til å avvise han på absolutt alle måter. En mor som kjeftet hvis han følte eller oppsøkte, som refererte til han negativt allerede da hun var gravid med han.

ABB er ond, men jeg tror ikke noen blir født ond. Han er et produkt av barndommen sin blant annet. Men de fleste med alvorlig psykisk syke foreldre blir ikke massemordere. Søstera hans er ikke massemorder, selv om hennes barndom nok var enda verre (syk mor og måtte ta vare på lillebror). Men det er jo tydelig at han kanskje ikke hadde gjort det han gjorde hvis Barnevernet hadde stått på saken sin. Men instansene sviktet han og lot han vokse opp i et destruktivt miljø. 

Jeg ser i hvert fall på dette som et ekstremt eksempel på hva som kan skje hvis man vokser opp i så destruktive miljø. Kanskje noen skulle nevnt det for de som mener BV skal avvikles... 

Anonymkode: fb2eb...4c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tirben skrev:

Wow... artikkelen gir uttrykk for et annet bilde av historien enn det som foreløpig har kommet frem, men jeg må ærlig innrømme at jeg er bekymret for graden av detaljer og historien, og det første jeg tenkte var: Hvordan har avisen fått så detaljert informasjon om ting som i stor grad ville vært taushetsbelagt. En ting er fra de andre foreldrenes forklaring, men skole, barnevern..... på hvilke måte er det greit at de sier så mye ut.... det skjønner jeg ikke....

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Enda flere heiagjengere...

Man er ikke heiegjeng dersom man forsøker å forstå og forklare. 

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, sonush skrev:

Wow... artikkelen gir uttrykk for et annet bilde av historien enn det som foreløpig har kommet frem, men jeg må ærlig innrømme at jeg er bekymret for graden av detaljer og historien, og det første jeg tenkte var: Hvordan har avisen fått så detaljert informasjon om ting som i stor grad ville vært taushetsbelagt. En ting er fra de andre foreldrenes forklaring, men skole, barnevern..... på hvilke måte er det greit at de sier så mye ut.... det skjønner jeg ikke....

 

I en sak som denne - så betyr alt annet enn handlingene som ble gjort så lite. Det er i samfunnets interesser å belyse offentlig i så store seriøse saker. 

Anonymkode: ebe87...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I en sak som denne - så betyr alt annet enn handlingene som ble gjort så lite. Det er i samfunnets interesser å belyse offentlig i så store seriøse saker. 

Anonymkode: ebe87...2f1

med taushetsbelagte opplysninger? I forkant av rettsaken? Jeg er enig i at enkelte saker bør belyses for at man lærer av det, men et sted bør grensen gå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av at barndommen alltid skal brukes som en unnskyldning for en  voksens oppførsel. Kjenner til voksne i dag som overhodet ikke hadde det greit som barn. Fyll, vold og mishandel var dagligdags, men de er flotte borgere i dag. Alle kan vi ta et valg hva vi vil gjøre når vi blir store, noen er lettere å lede på feil spor enn andre, men fremdeles har vi et valg.

Anonymkode: 67d62...9ab

Jeg tror ikke du har skjønt artikkelen egentlig (eller TS budskap med tråden). Poenget er vel ikke at ABB's barndom brukes som en unnskyldning for det han gjorde 22.07, men kanskje det i noen grad kan forklare hvordan han utviklet seg til å bli en person som kunne gjøre noe slikt. En barndom uten kjærlighet kan føre til alvorlige psykiske problemer/avvik i barns normale utvikling. Barn som vokser opp med vold, fyll og mishandling kan også oppleve å få kjærlighet. At pappa banker deg en dag utelukker ikke at han klemmer deg og forteller deg at han er glad i deg den eneste uka. Jeg har lest mye om mishandlede barn, og de aller fleste sier at det ikke er vold som er det verste, men ikke å få kjærlighet og anerkjennelse av foreldrene dine. Får du det, så er sjansene mye større for at du klarer å utvikle et relativt normalt følelsesregister - selv om det også vil være smertefullt å ha blitt fysisk mishandlet så klart. 

Jeg tror de aller færreste barn vokser opp med en forelder som ikke klarer å vise deg kjærlighet, ser på deg som ondskapsfull allerede før du er født og til stadighet avviser deg - mens den andre forelderen forlater deg/ikke ønsker å være i livet ditt. Det er en veldig spesiell måte å vokse opp på, og kan forklare manglende empati (dette lærer jo barn tross alt blant annet gjennom at foreldrene viser barnet empati), manglende evne til å skape/opprettholde relasjoner osv osv. 

Det er ingen som mener at han skal tilgis eller at vi skal gi han et "frikort" for det han har gjort. Men etter å ha lest om oppveksten hans er det jo ingen tvil om at han har blitt sviktet på så mange plan, og jeg tviler ikke et sekund på at ABB kunne ha utviklet seg på en annen måte med de rette menneskene rundt seg. Dette er noe barnevernet, PPU og domstolene kan lære av - og forhåpentligvis gjøre annerledes med andre barn i liknende situasjoner. 

Anonymkode: b7f71...e75

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av at barndommen alltid skal brukes som en unnskyldning for en  voksens oppførsel. Kjenner til voksne i dag som overhodet ikke hadde det greit som barn. Fyll, vold og mishandel var dagligdags, men de er flotte borgere i dag. Alle kan vi ta et valg hva vi vil gjøre når vi blir store, noen er lettere å lede på feil spor enn andre, men fremdeles har vi et valg.

Anonymkode: 67d62...9ab

Oppvekst og barndom gir grunnlag for hvem vi blir. Noen ganger er barndommen og oppveksten så traumatisk at man ikke klarer å håndtere voksenlivet på den måten man egentlig skal. De som klarer å komme over dette skal ha den største respekt for det. De som ikke klarer det må få hjelp og forståelse for at deres liv er vanskelig. Barndom er ingen unnskyldning, men en forklaring på hvorfor ting er som de er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, slagelse skrev:

Barndom er ingen unnskyldning, men en forklaring på hvorfor ting er som de er. 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden et par ganger.

Så sant som sagt! :)

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...