Gå til innhold

Lille ABB og barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg! Jeg ble selv rammet 22.07, men det går an å diskutere barndommen hans uten å dømme ts for å være pro ABB. 

Anonymkode: 70f23...86d

Det du skriver har verken jeg eller andre på forumet mulighet til å sjekke eller vite noe om. Så jeg er skeptisk og med god grunn. Det er ikke ukjent at terroristen har støttespillere nasjonalt og internasjonalt. Bra gjort å spille på folks følelser og forsøke å menneskeliggjøre en morder. Mange mordere har gjerne fans som forguder dem, for eks. Charles Manson. Mange grupper på Facebook hyller jo massemorderen. En slik gruppe er Fedrelandet er viktigst. På sørlandet skal han ha mange fans, for eks. hos SIAN.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det du skriver har verken jeg eller andre på forumet mulighet til å sjekke eller vite noe om. Så jeg er skeptisk og med god grunn. Det er ikke ukjent at terroristen har støttespillere nasjonalt og internasjonalt. Bra gjort å spille på folks følelser og forsøke å menneskeliggjøre en morder. Mange mordere har gjerne fans som forguder dem, for eks. Charles Manson. Mange grupper på Facebook hyller jo massemorderen. En slik gruppe er Fedrelandet er viktigst. På sørlandet skal han ha mange fans, for eks. hos SIAN.

Det samme kan vel jeg si om deg, ang vite om din bakgrunn. Trådens tema handler vel om ABBs barndom og ikke om din egen paranoia. 

Anonymkode: 70f23...86d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme kan vel jeg si om deg, ang vite om din bakgrunn. Trådens tema handler vel om ABBs barndom og ikke om din egen paranoia. 

Anonymkode: 70f23...86d

Vel, en massemorder er en massemorder. Å forstå seg ihjel på en slikt avskum er bortkastet tid. Jeg er ikke paranoid, men bare bevisst på det faktum at hans støttespillere er dessverre mange. Du virker som en slik støttespiller. Who can blame me? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at det er flere som har hatt en barndom som har vært utenom det vanlige, preget av omsorgssvikt og verre og at ikke alle ender opp med å gjøre noe slikt som ABB. Men vi er alle født under forskjellige forhold og har forskjellige forutsetninger for å takle det som kommer vår vei. Noe  tåler mer enn andre rett og slett.

Anonymkode: fd4bc...bc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at barndommen alltid skal brukes som en unnskyldning for en  voksens oppførsel. Kjenner til voksne i dag som overhodet ikke hadde det greit som barn. Fyll, vold og mishandel var dagligdags, men de er flotte borgere i dag. Alle kan vi ta et valg hva vi vil gjøre når vi blir store, noen er lettere å lede på feil spor enn andre, men fremdeles har vi et valg.

Anonymkode: 67d62...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste boka En av oss av Åsne Seierstad. 

Det var direkte vondt å lese om barndommen til ABB. Han ble absolutt sviktet av hjelpeapperatet. Den moren var jaggu ikke helt god. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, 007_008_007 skrev:

Nå får dere gi dere.Lille ABB? Man skyter ikke ned uskyldige mennesker fordi barndommen ikke har vært som en ønsket. Jeg mistenker TS for å være en pro ABB. Han skal visstnok ha mange medspillere som kjemper hans sak. For han hadde jo et poeng... 

Dette er intet annet enn nordmenn som har vansker med å akseptere at en av deres egne ble en kald og kynisk terrorist. En massemorder med norsk navn og bakgrunn.

Nå må du f**n meg gi deg. Jeg er ikke pro-ABB, eller hva du nå kalte det. Jeg tilgir ikke hva han gjorde 22/7, I likhet med hva svært mange andre føler ift den dagen, og hans barndom kan ikke unnskylde hva han gjorde mange år senere. Svært mange opplever fæl barndom uten å bli terrorister av den grunn, uavhengig av om de heter Anders eller Ali. 

Men jeg er kvinne, en mor, som føler sterkt for den fæle barndom et barn møter. Du er årsaken til vanskene din mor møter, du er en djevel som suger kraften ut av din mor. Et barn som blir stemplet som vanskelig og slem, allerede i fosterlivet. 

En av de tingene som jeg sleit med å forstå etter rettsaken var hvordan det var mulig å ha den virkelighetsoppfatning som han hadde, og virkelig leve inn i det. Etter å ha lest om barndommen hans forstår jeg det mer. Et barn hvis liv er vanskelig, lager seg et alternativ liv, et liv som er perfekt. Fra å være et fantasi liv, så går det over i å bli "virkelighet" . 

Nei. Uansett hva du mener om meg, lille ABB fortjente ikke det livet han fikk, og heldigvis har vi kommet et stykke lengre. 

TS

Anonymkode: ffa99...9e1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du f**n meg gi deg. Jeg er ikke pro-ABB, eller hva du nå kalte det. Jeg tilgir ikke hva han gjorde 22/7, I likhet med hva svært mange andre føler ift den dagen, og hans barndom kan ikke unnskylde hva han gjorde mange år senere. Svært mange opplever fæl barndom uten å bli terrorister av den grunn, uavhengig av om de heter Anders eller Ali. 

Men jeg er kvinne, en mor, som føler sterkt for den fæle barndom et barn møter. Du er årsaken til vanskene din mor møter, du er en djevel som suger kraften ut av din mor. Et barn som blir stemplet som vanskelig og slem, allerede i fosterlivet. 

En av de tingene som jeg sleit med å forstå etter rettsaken var hvordan det var mulig å ha den virkelighetsoppfatning som han hadde, og virkelig leve inn i det. Etter å ha lest om barndommen hans forstår jeg det mer. Et barn hvis liv er vanskelig, lager seg et alternativ liv, et liv som er perfekt. Fra å være et fantasi liv, så går det over i å bli "virkelighet" . 

Nei. Uansett hva du mener om meg, lille ABB fortjente ikke det livet han fikk, og heldigvis har vi kommet et stykke lengre. 

TS

Anonymkode: ffa99...9e1

Klarere du da å forstå at alle muslimer ikke er terrorister? Klarer du å se at blant alle flyktningene så er det mange som er i nød og en liten del er drittsekker? Klarer du å tenke at mange terrorister kan ha hatt samme bakgrunn som ABB? Kan du forstå at et menneske som ikke har noe i livet blir et lett bytte for religiøse fanatikere? Inntil du ikke gjør det så er du bare patetisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av at barndommen alltid skal brukes som en unnskyldning for en  voksens oppførsel. Kjenner til voksne i dag som overhodet ikke hadde det greit som barn. Fyll, vold og mishandel var dagligdags, men de er flotte borgere i dag. Alle kan vi ta et valg hva vi vil gjøre når vi blir store, noen er lettere å lede på feil spor enn andre, men fremdeles har vi et valg.

Anonymkode: 67d62...9ab

Det er vel ikke mange som bruker det som en unnskyldning, og det er ikke mange som tilgir heller, og svært mange blir gode venner borgere til tross for vanskene. 

Jeg opprettet tråden for å fokusere på viktigheten av et fungerende barnevern. 

 

TS 

Anonymkode: ffa99...9e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Klarere du da å forstå at alle muslimer ikke er terrorister? Klarer du å se at blant alle flyktningene så er det mange som er i nød og en liten del er drittsekker? Klarer du å tenke at mange terrorister kan ha hatt samme bakgrunn som ABB? Kan du forstå at et menneske som ikke har noe i livet blir et lett bytte for religiøse fanatikere? Inntil du ikke gjør det så er du bare patetisk. 

Jeg forstår alt dette, og igjen jeg unnskylder ikke hva voksne personer gjør, når de velger å følge den gale veien. Man er født med fri vilje, og du selv er ansvarlig for hva du bruker den til. Hilsen en ikke-etnisk nordmann. 

Jeg vil ikke bruke tråden til å omhandle muslimer. Da får du opprette ny tråd, så skal jeg komme og kommentere. 

Ts

Anonymkode: ffa99...9e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av at barndommen alltid skal brukes som en unnskyldning for en  voksens oppførsel. Kjenner til voksne i dag som overhodet ikke hadde det greit som barn. Fyll, vold og mishandel var dagligdags, men de er flotte borgere i dag. Alle kan vi ta et valg hva vi vil gjøre når vi blir store, noen er lettere å lede på feil spor enn andre, men fremdeles har vi et valg.

Anonymkode: 67d62...9ab

Det er stor forskjell på "unnskyldning" og "forklaring".

Hans barndom blir brukt som en forklaring.

Er du med? 

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Uansett bakgrunn så er det selvsagt ingen unnskyldning å drepe uskyldige mennesker. 

Jeg kan fremdeles huske dagen bomben gikk av. Jeg kjente faktisk vibrasjonen og ble kastet litt bort i sofaen jeg satt i. Da jeg innså hva som hadde skjedd var jeg i sjokk. Da nyhetene kort etter om skytingen kom så trodde jeg først at det bare var noe gjengrelatert utenfor Oslo. Etterhvert som bitene falt på plass så frøs jeg. 

I tiden etter så kjenner jeg mennesker som mistet noen og hjertet mitt blødde. Nå som jeg er mor så kjenner jeg enda mer på hvordan det må være for de som sitter igjen.

Jeg har ingen sympati eller empati for Breivik.

Men barnet Anders har jeg faktisk empati for. Alle barn fortjener å føle seg elsket, være trygg og bli tatt vare på. 

Så mange mødre er i samme situasjon som moren til Breivik. Psykisk ustabile og som har et eierforhold overfor barna sine fordi de fødte dem. De ser kun sine egne behov og ikke lengre enn sin egen nesetipp. Heldigvis blir de fleste barna tatt ut fra sånne hjem og heldigvis har vi et barnevern her i Norge som oftere redder barn enn de gjør feil. Det er bare at feilene ofte blir avisoppslag og laget mye oppstyr rundt.

Det er heller for få barn som endre opp i barnevernet enn for mange. Jeg har sett dem på nært hold. Barna der omgivelsene ikke fanget opp smertene og torturen barna gjennomgikk.

Barna som i dag kunne vært velfungerende voksne som bidro i samfunnet. Noen av dem klarer å komme seg igjennom det. Noen har en sterkere psyke enn andre og noen klarer til og med å bryte ned muren og elske og stole helt og holdent på et annet menneske. Noen fungerer og kommer seg igjennom hverdagen, men er egentlig ikke helt i live fordi de er så redd for å åpne seg at de heller stenger av alt av følelser for å ikke bli såret. Noen blir narkomane, alkoholikere eller tar sitt eget liv fordi smertene blir uutholdelig.

Ja disse sjebnene kan skje hvem som helst, men man ser dem som oftest med barn som ikke har hatt en trygg og god oppvekst.

Igjen; Hva Breivik gjorde som voksen er ingen unnskyldning uansett. Men hadde han hatt en stabil mor som hadde elsket han og tatt vare på han eller vokst opp i en familie som hadde gitt han det så hadde han mest sannsynlig aldri forsvunnet i boblen han måtte lage for seg selv for å bli den han er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 007_008_007 skrev:

Nå får dere gi dere.Lille ABB? Man skyter ikke ned uskyldige mennesker fordi barndommen ikke har vært som en ønsket. Jeg mistenker TS for å være en pro ABB. 

Det er en spekulasjon,og det er ikke lov på KG.

I debatter om Martha og Ari sies det stadig i modererte tråder: "spekulasjoner er ikke tillatt". 

Da er det nok ikke tillatt her heller. 

 

TS har laget en nyttig og belysende tråd.

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Runforit skrev:

Uansett bakgrunn så er det selvsagt ingen unnskyldning å drepe uskyldige mennesker. 

Jeg kan fremdeles huske dagen bomben gikk av. Jeg kjente faktisk vibrasjonen og ble kastet litt bort i sofaen jeg satt i. Da jeg innså hva som hadde skjedd var jeg i sjokk. Da nyhetene kort etter om skytingen kom så trodde jeg først at det bare var noe gjengrelatert utenfor Oslo. Etterhvert som bitene falt på plass så frøs jeg. 

I tiden etter så kjenner jeg mennesker som mistet noen og hjertet mitt blødde. Nå som jeg er mor så kjenner jeg enda mer på hvordan det må være for de som sitter igjen.

Jeg har ingen sympati eller empati for Breivik.

Men barnet Anders har jeg faktisk empati for. Alle barn fortjener å føle seg elsket, være trygg og bli tatt vare på. 

Så mange mødre er i samme situasjon som moren til Breivik. Psykisk ustabile og som har et eierforhold overfor barna sine fordi de fødte dem. De ser kun sine egne behov og ikke lengre enn sin egen nesetipp. Heldigvis blir de fleste barna tatt ut fra sånne hjem og heldigvis har vi et barnevern her i Norge som oftere redder barn enn de gjør feil. Det er bare at feilene ofte blir avisoppslag og laget mye oppstyr rundt.

Det er heller for få barn som endre opp i barnevernet enn for mange. Jeg har sett dem på nært hold. Barna der omgivelsene ikke fanget opp smertene og torturen barna gjennomgikk.

Barna som i dag kunne vært velfungerende voksne som bidro i samfunnet. Noen av dem klarer å komme seg igjennom det. Noen har en sterkere psyke enn andre og noen klarer til og med å bryte ned muren og elske og stole helt og holdent på et annet menneske. Noen fungerer og kommer seg igjennom hverdagen, men er egentlig ikke helt i live fordi de er så redd for å åpne seg at de heller stenger av alt av følelser for å ikke bli såret. Noen blir narkomane, alkoholikere eller tar sitt eget liv fordi smertene blir uutholdelig.

Ja disse sjebnene kan skje hvem som helst, men man ser dem som oftest med barn som ikke har hatt en trygg og god oppvekst.

Igjen; Hva Breivik gjorde som voksen er ingen unnskyldning uansett. Men hadde han hatt en stabil mor som hadde elsket han og tatt vare på han eller vokst opp i en familie som hadde gitt han det så hadde han mest sannsynlig aldri forsvunnet i boblen han måtte lage for seg selv for å bli den han er i dag. 

DETTE!

Anonymkode: e0381...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om den tretten år gamle jenta som døde en nyttårsaften angivelig av ubehandlet anoreksi. Selv om noe åpenbart sviktet i den saken også, selv om vi heller ikke skal glemme henne. 

Jeg snakker om den ti år gamle gutten som døde av sult fordi han ikke fikk nok mat av foreldrene sine. En gutt som ble tynnere og svakere uten at det ble oppdaget at foreldrene sultet ham som ledd i oppdragelse. 

Anonymkode: 108a2...b08

På hvilken måte hadde hans mor bedt om hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tirben skrev:

På hvilken måte hadde hans mor bedt om hjelp? 

Hvem sin mor? 

Anonymkode: 108a2...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sin mor? 

Anonymkode: 108a2...b08

Jeg er ikke 100% sikker men tror hun mener moren til den 10 år gamle gutten som døde av sult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sonush skrev:

Jeg er ikke 100% sikker men tror hun mener moren til den 10 år gamle gutten som døde av sult. 

Hvem har sagt at hun ba om hjelp?

Anonymkode: 108a2...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at hun ba om hjelp?

Anonymkode: 108a2...b08

Den som påstår i tråden at det var barnevernsvikt, fordi moren ba om hjelp. Jeg ikke fått med meg at hun ba om hjelp. Det var omsorgssvikt fra ende til annen. Både fra moren og ev andre som så noe, ikke meldte videre.

Likhet med Christoffer saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sonush skrev:

Den som påstår i tråden at det var barnevernsvikt, fordi moren ba om hjelp. Jeg ikke fått med meg at hun ba om hjelp. Det var omsorgssvikt fra ende til annen. Både fra moren og ev andre som så noe, ikke meldte videre.

Likhet med Christoffer saken. 

Jeg tror hun har blanda Lommedal-saken og gutten som sulten ihjel. Moren fra Lommedalen ba om hjelp, mens moren til den lille gutten holdt alle utenfor. Tragisk når det er barn som lider. 

Christoffer saken får jeg fortsatt vondt av. Nå som jeg snart blir mor, er det enda vanskeligere å forstå hvorfor noen vil skade ett barn. 

Anonymkode: 70f23...86d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...