Gå til innhold

Lille ABB og barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil helst ikke diskutere hva store ABB gjorde, utenom at han gjorde noe som ingen i hele Norge klarer å tilgi, selv om de kanskje forstår det. 

Vil bare diskutere lille ABB. Det diskuteres i det vide og det breie om barnevernet, barnekidnappere, de tar barna fra velfungerende foreldre. De tjener penger pr barn de klarer å ta. 

Mye rart jeg har lest både her og der. Nå er ikke BV uten feil, men når de feiler mot barn, så får det så store konsekvenser.  ABB er jo et ekstremt eksempel, men det er jo de som faller utenfor samfunnet på andre måter. 

Jeg verken tilgir eller godtar noe av det store ABB gjorde, men jeg har lyst til å holde rundt lille ABB, og si at du er fin gutt, du er perfekt akkurat som du er, du klarer å få til ting. Å øse over han all den kjærlighet jeg har. 

http://www.tv2.no/nyheter/8142855/

 

Anonymkode: ffa99...9e1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, jeg har tenkt noe av det samme. Jeg får så vondt av den lille gutten som alle sviktet. Så fullstendig ødelagt av omsorgssvikt. Det er en forferdelig historie som vi ikke kan glemme. Historien til ABB er noe vi må lære av.

Vi må ikke glemme hvor katastrofalt det kan ende når barn utsettes for grov emosjonell omsorgssvikt, like lite som vi må glemme Christoffer og hvor katastrofalt oppdragervold kan ende, eller tiåringen som døde av sult i Oslo som følge av fysisk omsorgssvikt. 

Ingenting kan unnskylde det ABB gjorde. Men vi skal ta lærdom av hvor viktig det er å avdekke omsorgssvikt av den typen. Hvor mentalt ødelagt et barn kan bli av å ikke ha trygge relasjoner.

Anonymkode: 108a2...b08

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så vondt av han. Jeg orker ikke han eller navnet hans, folk har han langt oppi halsen. MEN  vi må tenke på han lille gutten og snakke om han. 

Samme med Christoffer, gutten alle feilet. ALLE så, INGEN gjorde noe. 

Vi må lære av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg har tenkt noe av det samme. Jeg får så vondt av den lille gutten som alle sviktet. Så fullstendig ødelagt av omsorgssvikt. Det er en forferdelig historie som vi ikke kan glemme. Historien til ABB er noe vi må lære av.

Vi må ikke glemme hvor katastrofalt det kan ende når barn utsettes for grov emosjonell omsorgssvikt, like lite som vi må glemme Christoffer og hvor katastrofalt oppdragervold kan ende, eller tiåringen som døde av sult i Oslo som følge av fysisk omsorgssvikt. 

Ingenting kan unnskylde det ABB gjorde. Men vi skal ta lærdom av hvor viktig det er å avdekke omsorgssvikt av den typen. Hvor mentalt ødelagt et barn kan bli av å ikke ha trygge relasjoner.

Anonymkode: 108a2...b08

Barnet som døde av sult var ikke omsorgssvikt!!! Det var Barnevernet svikt på sitt grovest! Moren prøvde å få hjelp og kommune gjorde INGENTING!!!

Anonymkode: e0381...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet som døde av sult var ikke omsorgssvikt!!! Det var Barnevernet svikt på sitt grovest! Moren prøvde å få hjelp og kommune gjorde INGENTING!!!

Anonymkode: e0381...9be

Tror du blander mellom to saker her. Jenta som døde er den du snakker om. Jeg regner med at den du siterer snakker om gutten som døde av sult. 

Anonymkode: 204f9...56d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet som døde av sult var ikke omsorgssvikt!!! Det var Barnevernet svikt på sitt grovest! Moren prøvde å få hjelp og kommune gjorde INGENTING!!!

Anonymkode: e0381...9be

Jenta som døde av sult var i høyeste grad omsorgssvikt! Les deg opp på saken! Moren holdt henne unna hjelpeapparatet og flyttet fra kommune til kommune for å komme vekk fra barnevernet.  Håper hun blir dømt!

Endret av tirben
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

Mye kunne nok vært unngått om han hadde en trygg og stabil oppvekst. Grove overtramp og forsømming av sine plikter som omsorgspersoner kan få fatale konsekvenser, den ene eller den andre veien. Det gjelder å fange opp signalene og et rop om hjelp så raskt som mulig, for å forebygge at barna utvikler diverse plager senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet som døde av sult var ikke omsorgssvikt!!! Det var Barnevernet svikt på sitt grovest! Moren prøvde å få hjelp og kommune gjorde INGENTING!!!

Anonymkode: e0381...9be

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du blander mellom to saker her. Jenta som døde er den du snakker om. Jeg regner med at den du siterer snakker om gutten som døde av sult. 

Anonymkode: 204f9...56d

Jeg tror også hun blander. 10 år gamle gutten som døde av sult og 13 år gamle jenta som døde av spiseforstyrrelser og avmagring. 

Felles for alle saker er uansett grov svikt av barnevern. Jeg har stor tro på barnevernet, og for alle saker vi hører om så er det flere vi ikke hører om, hvor barnet er blitt reddet fra omsorgssvikt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet som døde av sult var ikke omsorgssvikt!!! Det var Barnevernet svikt på sitt grovest! Moren prøvde å få hjelp og kommune gjorde INGENTING!!!

Anonymkode: e0381...9be

Jeg snakker ikke om den tretten år gamle jenta som døde en nyttårsaften angivelig av ubehandlet anoreksi. Selv om noe åpenbart sviktet i den saken også, selv om vi heller ikke skal glemme henne. 

Jeg snakker om den ti år gamle gutten som døde av sult fordi han ikke fikk nok mat av foreldrene sine. En gutt som ble tynnere og svakere uten at det ble oppdaget at foreldrene sultet ham som ledd i oppdragelse. 

Når barn blir mishandlet i hjemmet på så omfattende vis som Christoffer, ABB og denne tiåringen samtidig som omgivelsene vet, mistenker eller bør bli bekymret på grunn av ytre tegn, er det hårreisende at barnet ikke får den hjelpen det har krav på etter både norsk lov, barnekonvensjonen og menneskerettighetene!

Vi har ikke lov til å glemme dem. Fordi det kan gjøre at vi legger merke til den vesle jenta som aldri smiler, hun som vasker seg hele tiden. Eller han borti gata som alltid skvetter sånn til ved brå bevegelser, han som alltid er sistemann til å gå hjem fra skolen. Eller han som spiser som en hest og får mageknip når han tilbys mat, han tynne med det slitne gammelmannsblikket. Eller hun som alltid har glemt håndkle og ikke kan dusje etter gym. 

Og fremfor alt må vi ikke glemme fordi de må minne oss om hva som faktisk kan stå på spill slik at vi tør å se og melde fra om tegn på omsorgssvikt. Det er vår forbannede plikt som medmennesker å verne om våre svakeste! 

Anonymkode: 108a2...b08

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om den tretten år gamle jenta som døde en nyttårsaften angivelig av ubehandlet anoreksi. Selv om noe åpenbart sviktet i den saken også, selv om vi heller ikke skal glemme henne. 

Jeg snakker om den ti år gamle gutten som døde av sult fordi han ikke fikk nok mat av foreldrene sine. En gutt som ble tynnere og svakere uten at det ble oppdaget at foreldrene sultet ham som ledd i oppdragelse. 

Når barn blir mishandlet i hjemmet på så omfattende vis som Christoffer, ABB og denne tiåringen samtidig som omgivelsene vet, mistenker eller bør bli bekymret på grunn av ytre tegn, er det hårreisende at barnet ikke får den hjelpen det har krav på etter både norsk lov, barnekonvensjonen og menneskerettighetene!

Vi har ikke lov til å glemme dem. Fordi det kan gjøre at vi legger merke til den vesle jenta som aldri smiler, hun som vasker seg hele tiden. Eller han borti gata som alltid skvetter sånn til ved brå bevegelser, han som alltid er sistemann til å gå hjem fra skolen. Eller han som spiser som en hest og får mageknip når han tilbys mat, han tynne med det slitne gammelmannsblikket. Eller hun som alltid har glemt håndkle og ikke kan dusje etter gym. 

Og fremfor alt må vi ikke glemme fordi de må minne oss om hva som faktisk kan stå på spill slik at vi tør å se og melde fra om tegn på omsorgssvikt. Det er vår forbannede plikt som medmennesker å verne om våre svakeste! 

Anonymkode: 108a2...b08

Er enig med deg. Derfor har jeg stor tro på barnevernet (ikke at de er ufeilbarlige), men for alle disse ekstrem eksempler, så er det mange de har klart å redde. I min jobb (barnesykepleier på en barneavd) så har vi hatt tilfeller fra tid til annen, hvor man får mistanke om at her er det noe. Jeg kan ikke si for mye, men etter mye av det vi ser så er ihvertfall jeg glad for at barnevern finnes. 

Det er ikke alltid slik at foreldrene driver med omsorgssvikt, enkelte ganger er det mer om de er i stand til å ivareta barnet sitt med den nye diagnosen, det har fått. Eks epilepsi eller diabetes. Kanskje de trenger råd og veiledning og oppfølging. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil helst ikke diskutere hva store ABB gjorde, utenom at han gjorde noe som ingen i hele Norge klarer å tilgi, selv om de kanskje forstår det. 

Vil bare diskutere lille ABB. Det diskuteres i det vide og det breie om barnevernet, barnekidnappere, de tar barna fra velfungerende foreldre. De tjener penger pr barn de klarer å ta. 

Mye rart jeg har lest både her og der. Nå er ikke BV uten feil, men når de feiler mot barn, så får det så store konsekvenser.  ABB er jo et ekstremt eksempel, men det er jo de som faller utenfor samfunnet på andre måter. 

Jeg verken tilgir eller godtar noe av det store ABB gjorde, men jeg har lyst til å holde rundt lille ABB, og si at du er fin gutt, du er perfekt akkurat som du er, du klarer å få til ting. Å øse over han all den kjærlighet jeg har. 

http://www.tv2.no/nyheter/8142855/

 

Anonymkode: ffa99...9e1

Jeg forstår ditt poeng her, TS.

Jeg synes det er utrolig merkelig at dommeren i nyhetsinnslaget snerpet sier "vi kan ikke ta med vitneutsagn fra psykiateren som behandlet familien på 80-tallet på grunn av taushetsplikten". Veier ikke det å belyse den alvorlige saken tyngre enn det å bevare taushetsplikten,som uansett omhandler den dømte? 

Klart det er viktig å forstå årsaken til hva som har skjedd. Dommeren avviser snerpet akkurat det.

Poirot ville ha steilet dersom det ikke var mulig å finne ut av årsaken. Men Poirot er da heller ikke norsk. 

 

Anonymkode: ebe87...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil helst ikke diskutere hva store ABB gjorde, utenom at han gjorde noe som ingen i hele Norge klarer å tilgi, selv om de kanskje forstår det. 

Vil bare diskutere lille ABB. Det diskuteres i det vide og det breie om barnevernet, barnekidnappere, de tar barna fra velfungerende foreldre. De tjener penger pr barn de klarer å ta. 

Mye rart jeg har lest både her og der. Nå er ikke BV uten feil, men når de feiler mot barn, så får det så store konsekvenser.  ABB er jo et ekstremt eksempel, men det er jo de som faller utenfor samfunnet på andre måter. 

Jeg verken tilgir eller godtar noe av det store ABB gjorde, men jeg har lyst til å holde rundt lille ABB, og si at du er fin gutt, du er perfekt akkurat som du er, du klarer å få til ting. Å øse over han all den kjærlighet jeg har. 

http://www.tv2.no/nyheter/8142855/

 

Anonymkode: ffa99...9e1

I en slik sak som dette tror jeg det blir for enkelt å tenke at hvis barnevernet hadde tatt ABB osv, så hadde ikke dette skjedd. Dette er så ekstremt, og ABB finnes det bare én av i hele Norges historie. Hva som blir beskrevet i ABB sin barndom er ikke bra, men er dessverre mange som har hatt lignende oppvekster uten å bli slik. Årsaken til denne tragedien og hva som fikk han til å utføre noe slik undres selv eksperter over. Og her må man grave langt dypere enn dårlig oppvekst. Har heller ingen tro på at ABB egentlig var alene om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tutte skrev:

I en slik sak som dette tror jeg det blir for enkelt å tenke at hvis barnevernet hadde tatt ABB osv, så hadde ikke dette skjedd. Dette er så ekstremt, og ABB finnes det bare én av i hele Norges historie. Hva som blir beskrevet i ABB sin barndom er ikke bra, men er dessverre mange som har hatt lignende oppvekster uten å bli slik. Årsaken til denne tragedien og hva som fikk han til å utføre noe slik undres selv eksperter over. Og her må man grave langt dypere enn dårlig oppvekst. Har heller ingen tro på at ABB egentlig var alene om dette.

Sånne sammenlikninger kan være uheldig fordi det i verste fall gjør at man ikke fanger opp barn eller unge som er i faresonen. Det impliserer at fordi noen tåler det så bør andre tåle det. Alle gjør ikke det og det er ABB et godt eksempel på. Ved å sammenlikne så svikter man de som ikke klarer det.

Anonymkode: ab1cf...319

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånne sammenlikninger kan være uheldig fordi det i verste fall gjør at man ikke fanger opp barn eller unge som er i faresonen. Det impliserer at fordi noen tåler det så bør andre tåle det. Alle gjør ikke det og det er ABB et godt eksempel på. Ved å sammenlikne så svikter man de som ikke klarer det.

Anonymkode: ab1cf...319

Selvfølgelig skal barn som er i faresonen fanges opp, og det gjør de som oftest også. I mye større grad nå enn på begynnelsen av 80 tallet da ABB var barn. At ABB ikke hadde noen god oppvekst, det er noe som er sikkert. Men allikevel er dette så ekstremt og spesielt. Det blir skrevet mye om hans mor, hvordan hun var og oppveksten var hos henne. Noe som absolutt ikke var bra. Men hva med hans far? Etter hva jeg leste for flere år tilbake, kommer hans ekstreme politiske interesse fra han. ABB hatet Arbeiderpartiet og faren var AP mann som selv var aktiv i AUF i ungdomstiden. Han har i alle år følt seg grovt sviktet av sin far som ikke ønsket kontakt med han.

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tutte skrev:

 ABB hatet Arbeiderpartiet og faren var AP mann som selv var aktiv i AUF i ungdomstiden. Han har i alle år følt seg grovt sviktet av sin far som ikke ønsket kontakt med han.

ABBs far er utdannet siviløkonom og jobbet som diplomat i UD (det kongelige norske Utenriksdepartement).

I TV-linken sier psykiateren mye skremmende psykt om ABBs mor.

Hvorfor stakk den UD-ansatte mannen bare av fra sitt ansvar?! Hvordan kan en far reise fra sitt eget barn for alltid?!

 

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her skriver TV2 internasjonalt om hvorvskrekkelig det lille barnet hadde det...for en mor..men står at hun verken hadde utdanning eller jobbet samt hadde flere diagnoser:

http://www.tv2.no/a/8241631/

Anonymkode: ebe87...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor stakk den UD-ansatte mannen bare av fra sitt ansvar?! Hvordan kan en far reise fra sitt eget barn for alltid?!

 

Anonymkode: ebe87...2f1

Moren tok ham med seg og reiste fra faren. På den tiden sto mødres medfødte evne til omsorg så sterkt at barn av skilte foreldre som regel vokste opp hos mor. (Og hvor mange skilte mødre er det ikke som også nå tar med seg avkom og flytter et stykke unna barnets far?) 

Faren gikk til sak for å få omsorgen da bv gikk for omsorgsovertagelse. Men da bv valgte å henlegge saken, forsto faren det slik at barnet hadde det bra hos mor og valgte derfor å trekke sin sak også.

Heldigvis er vi kommet et stykke lengre i dag. Det er et mye bedre samarbeid mellom utredende instanser og bv. Det er mer hjelp å få i hjemmet og bv har mer tillit til fagmiljøet innen psykiatri. Vi leser av artikkelen at psykologer var alvorlig bekymret for skjevutvikling hos ABB - i dag ville et slikt utsagn blitt tatt til følge av bv, og de ville ikke latt seg stoppe av en aggressiv advokat. 

Det var en rekke uheldige hendelser som førte til at den relasjonsskadde vesle gutten endte opp som en asosial mann med ekstreme meninger og manglende empati. Ja, som én sier over her, vi skal være forsiktige med å spekulere for mye, men jeg greier likevel ikke helt å legge fra meg en liten kime av 'hva hvis'.

Anonymkode: 108a2...b08

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007

Nå får dere gi dere.Lille ABB? Man skyter ikke ned uskyldige mennesker fordi barndommen ikke har vært som en ønsket. Jeg mistenker TS for å være en pro ABB. Han skal visstnok ha mange medspillere som kjemper hans sak. For han hadde jo et poeng... 

Dette er intet annet enn nordmenn som har vansker med å akseptere at en av deres egne ble en kald og kynisk terrorist. En massemorder med norsk navn og bakgrunn.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Nå får dere gi dere.Lille ABB? Man skyter ikke ned uskyldige mennesker fordi barndommen ikke har vært som en ønsket. Jeg mistenker TS for å være en pro ABB. Han skal visstnok ha mange medspillere som kjemper hans sak. For han hadde jo et poeng... 

Dette er intet annet enn nordmenn som har vansker med å akseptere at en av deres egne ble en kald og kynisk terrorist. En massemorder med norsk navn og bakgrunn.

Nå må du gi deg! Jeg ble selv rammet 22.07, men det går an å diskutere barndommen hans uten å dømme ts for å være pro ABB. 

Anonymkode: 70f23...86d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...