Gå til innhold

Hva er norsk kultur?


funginger

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk om dette i media i det siste. Politikerne klarer tydligvis ikke svare på hva norsk kultur faktisk er. Er det noen som vil prøve seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kultur = normer, verdier, tradisjoner, kunstuttrykk

Normer:

Vi er middels-minus på høflighetsskalaen, de fleste har en oppfatning om at de skal jobbe og bidra i samfunnet, vi kommer til avtalt tid, ikke vanlig med korrupsjon i offentlig tjenesteyting, uformell og flat struktur på jobb (arbeidstakere og ledere på någenlunde samme nivå), litt innadvendt

Verdier:

Likestilling (gutter og jenter like rettigheter og muligheter), sosialdemokrati (blant annet oppfatning at man skal støtte uføre og handikappede), ikke-voldelig, stor individuell frihet, ytringsfrihet, ordnede forhold i arbeidsliv

Andre ting:

Religion praktisert i liten grad, ski (fordi det er vinter og snø her), bunad, kunst som eksporteres (Ibsen, Munch)

 

 

Anonymkode: 2bee3...d90

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål. Jeg synes vi raskt forflytter oss bort fra vår kulturtradisjon og dette er ikke på grunn av innvandrere men på grunn av påvirkning fra massekultur og påvirkning fra nett og tv. Jeg synes barnehage og skole er blitt kulturfattig, og håper at vi har vært uheldige med nærmiljøet. Lærere virker mer opptatt av å være kule enn å formidle litteratur og musikk av kvalitet. 

Vi har kulturarv som inebefatter tradisjonsmusikk, folkedans, norsk litteratur med de fire store i spissen, som også formidles gjennom teaterstykker. Vi har tradisjonshåndverk med vev, strikk og trearbeid og rosemaling. Vi har tradisjonsmat som blandt annet inneholder fisk, smalahove, får i kål. Av klær har vi bunader, som vi er veldig gode på å holde i live. Og så har vi vårt nære forhold til naturen som er en del av vår kultur. Nøkternhet og arbeidsmoral har vært en del av vår kulturarv, som vi absolutt bør ta vare på. Så har vi de kristne verdier, respekt likeverd og nestekjærlighet som vi må passe på å ikke kaste ut med skyllevannet når kristendommen viskes ut.

 

 

Anonymkode: 14832...46f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kultur er summen av rådende holdninger, verdier og normer. 

Selv om de er rådende behøver de ikke nødvendigvis være eksklusive. Det vil si at de holdninger, verdier og normer som definerer det norske felleskap også kan finnes i Sverige, Belgia, Brasil osv. uten at dette påvirker betydningen for norsk kultur.

Anonymkode: c34b0...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk kultur er å ta andre lands kulturer og gjøre om til egne

Anonymkode: a17ba...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrunkrem

Det er bare små og nokså ubetydelige særfenomener som skiller "norsk kultur" fra "vest-europeisk kultur", så jeg mener det har mye mer for seg å snakke om "vest-europeisk kultur" dersom det er politikk det er snakk om, noe jeg regner med er det denne diskusjonen dreier seg om. Og den moderne vest-europeisk politiske kulturen har røttene sine fra opplysningstiden, da Europa for alvor startet prosessen med å bevege seg bort fra "teokrati/monarki" og over til "demokrati". I den sammenheng er det tre viktige punkter jeg vil peke på, som er essensielle for vårt samfunn, og som skiller seg vesentlig fra islamsk kultur:

1) Respekten for ytringsfriheten. Ytringsfriheten er det helt sentrale elementet i vår vest-europeiske kultur, og respekten for denne er innarbeidet igjennom mange, mange generasjoner. For folk av vest-europeisk kultur trumfer ytringsfriheten ønsket om å aldri bli "krenket". Dette står i sterk konstrast til islamsk kultur.

2) En felles identitet som er knyttet til nasjonalitet, og ikke f.eks. religion. Nordmenn definerer seg først og fremst som nordmenn, uavhengig av om de er kristne eller ei. Svensker definerer seg først og fremst som svensker, dansker som dansker os.v. Muslimer definerer seg først og fremst som muslimer, altså på bakgrunn av religion, og ikke nasjonalitet. Dersom mange nok gjør det, så mister vi vår felles identitet. 

3) Gjensidig tillit (som også henger sammen med 'felles identitet'). Folket har tillit til myndighetene, myndighetene har tillit til folket og folket har tillit til hverandre. Dette er kanskje det viktigste punktet, ettersom en grunnlov til syvende og sist er basert på et tillitssystem. Det samme gjelder økonomien, den er også basert på tillit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ramse opp mye, men jeg vet i alle fall en ting. Jeg vil ikke ha Islamsk kultur i Norge, basert på det jeg ser rundt i verden får tanken på dette meg til å grøsse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, funginger skrev:

Det har vært mye snakk om dette i media i det siste. Politikerne klarer tydligvis ikke svare på hva norsk kultur faktisk er. Er det noen som vil prøve seg?

En truet art i Norge i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, PassionatePatti skrev:

Norsk kultur er vel noe som forsvant på 90-tallet et sted :P

Hva var det som forsvant?

Anonymkode: bd8b4...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke drapstrue søstrene sine dersom de får kjæreste fra samme land som du selv har kjæreste fra er et eksempel på norsk kultur. Det er helt fremmed for nordmenn å ha fransk kjæreste, men samtidig drapstrue en søster fordi hun også har fransk kjæreste. Dette er derimot helt normalt i andre kulturer. Søstrene kontrolleres med jernhånd. 

Anonymkode: 73f33...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nevne en ting til:

Vi har ikke æreskultur. Det norske samfunnet er individualistisk. Det betyr at oss selv er vårt eget ansvar. Vår ære og indentitet er ikke knyttet opp til storfamilien. Det betyr at jeg kan gjøre som jeg vil. 

Dette er kanskje den største forskjellen mellom norsk kultur, og kultur fra Asia. 

Anonymkode: 2bee3...d90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bossa Nova

Når det kommer til kunstuttrykk, så tilhører vi en nord-germansk kultur. Som skiller seg mye fra f.eks fransk. Nordisk kunst er utskjæringer, fantasivesener, kanskje noe mørkt og mystisk stemningsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, funginger skrev:

Som vanlig klarer ikke folk å la være å dra inn muslimer i enhver debatt. 

Det er jo nettopp møtet med islam som har brakt opp diskusjonen om hva norsk kultur er. Og du har fått mange gode svar.

Anonymkode: 73f33...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har bodd i utlandet noen år kan best svare på hva som er norsk kultur, tenker jeg. En blir lett blind for sin egen kultur dersom en ikke opplever noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nevne en ting til:

Vi har ikke æreskultur. Det norske samfunnet er individualistisk. Det betyr at oss selv er vårt eget ansvar. Vår ære og indentitet er ikke knyttet opp til storfamilien. Det betyr at jeg kan gjøre som jeg vil. 

Dette er kanskje den største forskjellen mellom norsk kultur, og kultur fra Asia. 

Anonymkode: 2bee3...d90

Det er jeg ikke helt enig i. Vi er temmelig opptatt av familiens meninger og mange lever under stort sosialt press i hverdagen, f.eks i hvilke valg man tar mtp utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lammelåret skrev:

Det er jeg ikke helt enig i. Vi er temmelig opptatt av familiens meninger og mange lever under stort sosialt press i hverdagen, f.eks i hvilke valg man tar mtp utdanning.

Hvor mange nordmenn har blitt drept av egen familie fordi de valgte ''feil'' utdanning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lammelåret skrev:

Den som har bodd i utlandet noen år kan best svare på hva som er norsk kultur, tenker jeg. En blir lett blind for sin egen kultur dersom en ikke opplever noe annet.

Ja, det er ofte ironisk at de som er mest opptatt av å fremstille det som at nordmenn ikke har noen egen kultur er de som har minst erfaringer med å bo og leve i andre kulturer. Mange blir rett og slett så blinde overfor sin egen kultur at de ikke ser noe annet.

Anonymkode: 73f33...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvor mange nordmenn har blitt drept av egen familie fordi de valgte ''feil'' utdanning?

Det er mye vondt som kan skje før drap, men siden du spør så fins det statistikk på partnerdrap i Norge. Du kan jo lete det opp selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...