Gå til innhold

Forholdet mellom far og datter - rart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofrer det ikke en tanke. Hun pludrer og skravler som bare det når de er på badet, så er helt sikker på at hun har det bra:) Er også helt sikker på at mannen min ikke er interessert i barn på den måten;) hvis jeg var i tvil om det måtte jeg fått barn med noen andre...

Anonymkode: 8b891...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjennte en som en gang passet på ei 4 år gammel jente. Hun falt på isen, og han børstet av grusen fra regndressen. Litt senere når vi kom inn i butikken roper jenta "Han Onkel Arne klappa mæ på rompaaa" og ler som bare det. Alle så stygt på han, og etter dette har han ikke turt å ta på jenta. Skjønner godt at mannfolk kan være redde for slike mistanker.

Nå jobber jeg på Felleskjøpet, og det hender barn kommer opp til disken og roper noe slikt. Roper de om hjelp eller er det bare uskyldige situasjoner med barn som synes rumper er ufattelig morsomme? (Kommer også barn og roper "se her, jeg har fått [leke]! Det kan være alt fra brannbiler til minions eller neglelakk. Aner ikke hvorfor de føler et behov for å gjøre slikt, men det er litt hærlig. Liksom ikke noe form for filter der)

ojsann, sporet litt av der. Men han første som låser døren er et rødt flagg. Han andre som synes det er rart kan jeg forstå. Du trenger ikke tenke på dette nå, men hvis du merker at du tenker veldig mye på det, så burde du snakke med typen/gubben din om hans forventninger og holdninger til det med bleieskift.

Anonymkode: e3233...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende at alle fedre skal bli mistenkt som barnemordere og pedofiler herregud.  Hun vennen din som vil ikke at pappaen skal ha mye alenetid med barna sitt er ikke rett i hodet og burde undersøkes.  

Her er døren til badet ALDRI låst.  Lukket ja, aldri låst (bortsett når det er besøk).  Men de fleste av oss vil ikke inn når de andre bæsjer, så det er ikke et tema engang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/18/2017 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Ville du tenkt det var rart om en mor låste seg inne med babyen sin fordi hun skulle på do i forbindelse med stellet selv? Jeg synes det er litt rart å ta med babyen inn og låse døra for å bæsje, for om det er andre voksne der så ville jeg tatt muligheten til å gå på do i fred, men mange låser døren når de går på do uansett hvem som er hjemme (eller om de er hjemme alene) og om mor sover/ser TV eller snakker i telefonen og far ikke har noe i mot og la babyen sprelle på et håndkle på badegulvet mens han er på do, så er det vel helt naturlig?

At noen har aversjoner mot å være naken med et barn som ikke lengre er baby, kan være mer fordi han er redd for hva andre tror. Men etter min erfaring gir fedre katten i hva andre synes og gjør det som trengs. Min man dusjer med barn (kjønn spiller liten rolle for risiko for pedofili, du bør passe like godt på sønner som døtre), bader med barn. Jeg også. Og barna våre har alltid vært med far i garderoben på badeland/bassenger inntil de er litt større (4+) fordi jeg bruker mer tid på meg, mitt hår og min sminke enn far gjør. Så jeg har sluppet datteren min på tre år i herregarderoben med far. Selv om jeg var med. 

Det er like stor risiko for at far skal begå et overgrep mot barnet som at du skal gjøre det. De fleste fedre vil beskytte barna sine mot pedofile, ikke utsette dem for ting fordi de er "ekle menn". Fedre flest er ikke "ekle menn". Om du mistenker at samboeren din kan ha sånne tendenser eller frykter det/ikke stoler på ham... så ikke få barn med ham.

Anonymkode: bc7f5...06a

Synes du skriver nye fornuftig her, men det er IKKE riktig at det er like stor sjanse for at mor begår overgrep som at far gjør det. Hvor har du det fra?!? Menn er sterkt sterkt overrepresentert blant overgripere, det er ikke "tilfeldig" at alle de 72 nedlasterne VG identifiserte var menn og at pedofilnettverkene politiet jager også består av men. 

Men sannsynligheten for at en familiefar er overgriper er lav. Men ikke så neglisjerbar at man inne kan tillate seg å tenke tanken om magefølelsen vekkes.

Ts:,Synes det er veldig spesielt å låse døren og å reservere seg fra skift på 3-åring. Jeg ville forlangt at han ikke låste seg og barnet inne. Det har med tillit p gjøre på den ene siden, sikkerhet på den andre. Hvis han må på do selv, kan han gjøre det alene uten barnet med hvis døren skal låses. 

Anonymkode: 3b6d4...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/18/2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Jeg undres veldig på forholdet mellom far og datter etter å ha hørt to anekdoter i det siste.

- En venninne av meg har en datter på 1 år og har siden hennes fødsel blitt mistenksom dersom far og datter har tilbringt "for mye tid sammen" i forbindelse med bleieskift. F.eks hvis han har låst døra noen minutter fordi han selv skal bæsje. Dvs at hun egentlig anklager han for å være pedofil? 

- En annen venninnes mann har gitt uttrykk for at han ikke ønsker å skifte bleie på datteren som nå er blitt 3 år fordi han føler det blir rart for ham. At han på en måte synes det er ubehagelig eller upassende.

Jeg er gravid nå, hva hvis jeg får en datter? Bør jeg være mistenksom på min egen samboer når han skal i pappaperm? Er det ikke veldig rart at en mann føler at det er seksuelle undertoner i å skifte bleie på datteren sin? Jeg føler dette blir en veldig ekkel greie å skulle gå rundt å bekymre seg over i tillegg til alt annet man kan bekymre seg for...... 

Kvinner, er det vanlig for dere å ha slike tanker? Menn, synes dere det er rart å skifte bleie på døtrene deres?

Er man ikke komplett syk i hodet hvis man føler noe sånt for sine egne barn??

Anonymkode: c1cd9...d67

Nei, man trenger ikke være komplett syk i hodet hvis man føler noe slikt for sine egne barn. Den første tanken som slår meg er at om de du nevner i eksemplene dine enten selv har vært utsatt for overgrep eller har noen i nær familie som har blitt det, så kan de være særlig sensitive på slike ting- altså å være føre var eller i vært fall ikke selv bli mistenkt for å begå overgrep. (Kronglete formulering, håper dere forstår likevel.) Det kan være vanskelig å vite hva som egentlig er normalt om egen seksualitet er blitt tuklet med, eller om man som sagt har nære relasjoner med mennesker som har vært utsatt for overgrep som barn. Det vil ikke dermed si at denne mannen du nevner legger noe seksuelt i det å skifte bleie på datteren, men at han kan være redd andre gjør det. 

En annen mulighet kan være sakene som har vært i media med overgep mot barn i barnehage o.l., hvor menn kan være redde for å bli mistenkeliggjort. Eller mødre blir overbeskyttende osv.

Jeg synes ikke du bør være mistenksom når din samboer skal ha pappaperm. 

Anonymkode: 439bc...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofrer det ikke en tanke. Hun pludrer og skravler som bare det når de er på badet, så er helt sikker på at hun har det bra:) Er også helt sikker på at mannen min ikke er interessert i barn på den måten;) hvis jeg var i tvil om det måtte jeg fått barn med noen andre...

Anonymkode: 8b891...ee3

Så du tror mødre med barn som utsettes for overgrep, hadde tvil om mannens legning, mistenkte pedofili, men valgte å få barn med ham likevel? 

Er jo selv helt sikker mht min mann, men det tror jeg nok flere kvinner har vært før de valgte å få barn, men at de likevel tok feil. 

Anonymkode: 3b6d4...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er egentlig ikke rart at man ser pedofile overalt etter alt som har vært i media i det siste. Hadde jeg hatt en dårlig magefølelse ville jeg uansett ha sjekket det ut for barnets skyld.

Anonymkode: 2e7b9...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle disse bekymrede mødrene med døtre.. bet de at små gutter er overrepresentert i pedofili saker??? Det bli altså missnrukt flere små gutter en jenter..

Anonymkode: ddd03...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man trenger ikke være komplett syk i hodet hvis man føler noe slikt for sine egne barn. Den første tanken som slår meg er at om de du nevner i eksemplene dine enten selv har vært utsatt for overgrep eller har noen i nær familie som har blitt det, så kan de være særlig sensitive på slike ting- altså å være føre var eller i vært fall ikke selv bli mistenkt for å begå overgrep. (Kronglete formulering, håper dere forstår likevel.) Det kan være vanskelig å vite hva som egentlig er normalt om egen seksualitet er blitt tuklet med, eller om man som sagt har nære relasjoner med mennesker som har vært utsatt for overgrep som barn. Det vil ikke dermed si at denne mannen du nevner legger noe seksuelt i det å skifte bleie på datteren, men at han kan være redd andre gjør det. 

En annen mulighet kan være sakene som har vært i media med overgep mot barn i barnehage o.l., hvor menn kan være redde for å bli mistenkeliggjort. Eller mødre blir overbeskyttende osv.

Jeg synes ikke du bør være mistenksom når din samboer skal ha pappaperm. 

Anonymkode: 439bc...61a

Så utrolig...man behøver overhode ikke selv ha vært i nærheten av slike overgrep bare fordi man mistenker andre! 

Det er tilstrekkelig å være naturlig skeptisk. Hvilket jeg vil si er sunt.

 

 

Anonymkode: 74b27...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu denne litt rundt. Jeg ble mor i en alder av 22 til en gutt. Av og til dukker det opp pedofil/incest saker i media som jeg leste og følte en stor avsky til, på den tiden var det også en sak lokalt som gikk. Dette gjorde at jeg tenkte over at dette kunne jeg aldri i livet gjort mot og med mine egne barn, men - fikk tanker/bilder av det jeg leste og så for meg at jeg skulle gjort noe sånt mot mitt barn. Ble helt kvalm av tanken og jeg opplevde det som vanskelig å skifte på min sønn den perioden. Snakket med min mor og stefar om dette - hvor stefar hadde opplevd det likt med hans egen datter i starten når hun var baby. Dette avtok selvsagt helt når jeg hadde fått bearbeidet det jeg hadde lest. Men det gjorde det vanskelig når tankene kværna over hva som stod i artiklene. Aldri opplevd det i etterkant, heller ikke når jeg ble mor til en jente.

Anonymkode: 83a23...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

For en viktig tema å diskutere mer i samfunnet. Ut fra kommentarfeltet så ser man at det kanskje en del ting som kan faktisk skje i skjul. Selv synes jeg at det er litt rart at en pappa føler ubehag når han må bytte bleie på datteren sin. Eller at en  15 år gammel datter sover i samme seng med pappaen sin om natten. 

Anonymkode: f7bea...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pappaer skal få lov å finne sin greie som fungerer på samme måte som vi finner det ut..!
Jeg har aldri trodd pappaen til mitt barn føler noe seksuelt over å bytte en bleie, men jeg skal si deg det var MYE latter når pappa skulle bytte.. 🤣 "Guuud... Hva har du SPIST?!" Da knakk jeg sammen i stua og.

Litt som.. Hvis du skal jobbe på pleiehjem... Føler du det da seksuelt og hjelpe brukerne på doen/senga? Bleieskift = jobbmodus.. ellers synes jeg selv det blir litt uffent (ekkelt/modbydelig) å bytte selv.

Anonymkode: eb866...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et fåtall menn som tenner på babyer og små barn. Enten er du pedofil eller ikke 

Anonymkode: 3cc6e...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk at menn som ikke er pedofile er redd for situasjoner som kan oppleves seksuelle/intime for andre. 

Min egen far, en fantastisk far, for likestilling i praksis, tok skift og pass av oss barn med største selvfølgelighet. Kos og lek også. Han innrømmet imidlertid en gang at da det begynte å bli veldig fokus på pedofili hendte det at han ble nervøs for hvordan andre kunne tolke stell, kos, klemmer og lignende. Fra å ikke legge noe annet enn at det var naturlig med stell, kos og klem mellom ham og oss hang det plutselig et pedofil - spøkelse over det å være i naken situasjoner med døtre, og over alt som kunne tolkes som intimt. Han syntes det var veldig ekkelt og skummelt. 

Jeg husker selv at jeg var på fjelltur med min far da jeg var rundt 5 år. Bare oss to. En helt vanlig koselig tur... til jeg kjente at noe stakk meg i underlivet, og ikke ville gå videre fordi det var vondt. "Noe gjør vondt, ta det bort!" krevde jeg med like stor selvfølge som om jeg hadde fått flis i fingeren, men min far ville ikke hjelpe meg, til min store frustrasjon og forundring. Ba meg om å prøve å ta det bort selv, eller holde ut til mamma kunne hjelpe meg. 

Jeg klarte det ikke, nektet å gå videre, og til slutt måtte min far hjelpe meg. Viste seg at et lite frø hadde funnet vei inn til intimområdet mitt, pappa fant det og fjernet det, og jeg gikk lettet videre. 

Men jeg husker situasjonen så godt, fordi jeg ikke forsto hvorfor pappa ikke umiddelbart hjalp meg, og så tydelig var stresset over å måtte fikse dette for meg. Han som alltid var der og hjalp meg med absolutt alt, hvorfor ville han ikke hjelpe? Hvorfor måtte jeg mase så lenge før han hjalp meg?

Jeg var for ung til å legge noe seksuelt i det, men jeg skjønner jo nå i ettertid hvor ubehagelig den situasjonen var for ham. Vi var ute i åpen natur, hva ville folk tenkt dersom de så ham ligge og famle mellom mine sprikende ben? 

Jeg er helt sikkert på at min far ikke la noe seksuelt i det å hjelpe meg med dette, men han var redd. Redd for hvordan andre kunne tolke en slik situasjon, om de plutselig dukket opp, og så noe helt annet i det enn en far som hjalp sin datter med å løse et stikkende problem. 

Jeg forstår at pedofili- spøkelse spøker for både menn og kvinner. Det er liksom den ultimate redsel, det at far tenner på slike situasjoner... eller du selv. 

Jeg er kvinne, men må innrømme at det spøkte litt for meg også. At det har hendt at jeg liksom måtte bekrefte for meg selv at jeg ikke tente på å vaske barnas underliv for eksempel. "Nei det gjør jeg ikke... phuu da er jeg heldigvis ikke pedofil." 

Synes ikke at det er det minste rart at man er redd for slikt, for det er en grusom tanke, både det å kunne oppdage at man selv likte det, eller at noen som steller barna liker det på den måten. Eller bare det å kunne bli mistenkt for slikt, fordi andre tolker feil. 

Jeg husker den opplevelsen med fjellturen så godt fordi det sjokket meg slik at snille pappa ikke straks hjalp meg, men nå forstår jeg inderlig godt hvor ubehagelig den situasjonen var for ham. Han ga meg helt nødvendig hjelp, fikset noe jeg ikke klarte å fikse selv, og som gjorde vondt. Situasjonen kunne fort blitt en helt annen, noe mer, og ødeleggende for hans omdømme, dersom noen så oss i situasjonen, og tolket det helt feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at én far blir mistenkt for å være pedofil, fordi han låser døren i 4-5 minutter mens han bæsjer, mens ungen er på badet. Fører til at en annen far blir redd for å hjelpe sitt 3 år gamle barn, av frykt for å bli mistenkt for å være pedofil. Frykt avler frykt. Klassisk eksempel. 

Anonymkode: b7e3e...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri hatt slike tanker. Men jeg ville også reagert hvis far tok datteren med seg inn på badet og låste døren. Det er ikke nødvendig å låse døren... Da hadde jeg også blitt mistenksom, må jeg innrømme.

Men jeg har som sagt ikke hatt sånne tanker. Vi har en datter og far har vært med på å skifte bleier til og med når hun var 2-3 år. Vi har også to sønner og jeg har aldri følt at det har vært rart å skifte bleie på dem heller. 

Men jeg forstår veldig godt at enkelte fedre ikke vil gjøre dette etterhvert som barna blir eldre pga frykt for å bli stemplet som pedofil.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 18.1.2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Jeg undres veldig på forholdet mellom far og datter etter å ha hørt to anekdoter i det siste.

- En venninne av meg har en datter på 1 år og har siden hennes fødsel blitt mistenksom dersom far og datter har tilbringt "for mye tid sammen" i forbindelse med bleieskift. F.eks hvis han har låst døra noen minutter fordi han selv skal bæsje. Dvs at hun egentlig anklager han for å være pedofil? 

- En annen venninnes mann har gitt uttrykk for at han ikke ønsker å skifte bleie på datteren som nå er blitt 3 år fordi han føler det blir rart for ham. At han på en måte synes det er ubehagelig eller upassende.

Jeg er gravid nå, hva hvis jeg får en datter? Bør jeg være mistenksom på min egen samboer når han skal i pappaperm? Er det ikke veldig rart at en mann føler at det er seksuelle undertoner i å skifte bleie på datteren sin? Jeg føler dette blir en veldig ekkel greie å skulle gå rundt å bekymre seg over i tillegg til alt annet man kan bekymre seg for...... 

Kvinner, er det vanlig for dere å ha slike tanker? Menn, synes dere det er rart å skifte bleie på døtrene deres?

Er man ikke komplett syk i hodet hvis man føler noe sånt for sine egne barn??

Anonymkode: c1cd9...d67

Da må man i utgangspunktet være usikker på sim egen mann fordi det er en syk syk tanke. Å skifte bleie på et lite barn har absolutt ingen ting med seksualitet å gjøre. Alle normale menn skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes helt fjernt ut i min verden. Enten er disse damene selv blitt utsatt for noe som barn (da kan jeg forstå at tanken tenkes.) Eller at de har et forskrudd syn på menn og sex. Å tenke sånn er virkelig ikke normalt, og må være veldig slitsomt. 
Hvis de virkelig er nervøse for at far gjør «noe» med datra må de selvfølgelig ta grep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...