Gå til innhold

Hvor mye skal vi kreve av snart 12 åringen.


Jens

Anbefalte innlegg

Vi har de samme kampene hver dag. Mas om at han skal dusje etter trening. Mas om at han må pakke sekken sin. Mas om at han må pakke treningstøyet sitt. Mas om at han må gå å legge seg/pusse tenner. Fram til nå har mannen min tilslutt pakket treningsbaggen hans, pakket sekken etter han har gjort lekser. Jeg mener at han nå må lære å ta ansvar selv. Jeg mener vi gir beskjed ang pakking av sekk og treningstøy en gang, så får han heller miste bussen neste morgen, og glemme treningstøy så han ikke får trent. Mannen min mener jeg er for streng, og at sønnen vår trenger hjelp. Burde vi fortsatt hjelpe han?, eller er det nå på tide at han lærer the hard way. Blir GAL av maset hver dag.

Han blir 12 i mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han burde fått mer og mer ansvar selv for lenge siden, men siden dere har utsatt det så er det på tide å ta igjen det tapte.

Overlat ansvaret til gutten. Gjør en avtale med læreren om å få beskjed hver gang han kommer for seint eller mangler noe og ta fra gutten privilegier når ikke alt er på stell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne en gylden middelvei hvor dere tar ansvaret for at han kommer seg på skolen og har med seg alt han trenger, men at han selv for ansvaret for å komme seg på trening og huske alt nødvendig utstyr til det? Det er jo tross alt verre å gå glipp av skolen enn av en trening eller tre. Så kan dere heller øke på etter hvert.

Anonymkode: 7dbb6...94d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jens skrev:

Vi har de samme kampene hver dag. Mas om at han skal dusje etter trening. Mas om at han må pakke sekken sin. Mas om at han må pakke treningstøyet sitt. Mas om at han må gå å legge seg/pusse tenner. Fram til nå har mannen min tilslutt pakket treningsbaggen hans, pakket sekken etter han har gjort lekser. Jeg mener at han nå må lære å ta ansvar selv. Jeg mener vi gir beskjed ang pakking av sekk og treningstøy en gang, så får han heller miste bussen neste morgen, og glemme treningstøy så han ikke får trent. Mannen min mener jeg er for streng, og at sønnen vår trenger hjelp. Burde vi fortsatt hjelpe han?, eller er det nå på tide at han lærer the hard way. Blir GAL av maset hver dag.

Han blir 12 i mai.

Enig med deg, Jens. Han lærer aldri om han ikke får ansvaret selv.

Anonymkode: 1e64a...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12åringen min har hatt dette ansvaret i flere år allerede.  Joda,  hender seff at ting går i glemmeboken,  men det skjer alle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er gutten snart 14 og det er samme kampen....

Anonymkode: 5f449...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer du maser jo verre blir det? Ikke sant? Han gjør mindre og mindre? Stemmer det?

Sett deg ned med han, fortell hva du forventer, lag en ukeplan for han, for noe hjelp det trenger en gutt på snart 12.  Mandag: dusje etter trening, pakke sekk, tirsdag: huske gym tøy, du skjønner tegninga. Heng den på rommet hans, og gjerne en kopi på kjøleskapet.

Så kan du minne han på ukeplanen av og til. Følger han ikke den, så får det konsekvenser. Hvilke konsekvenser blir dere enige om. Men om han ikke følger opp flere dager, så må det være konsekvenser som svir litt. Gjorde dette hjemme med et barn på samme alder, og det funka som fjell. Og selvsagt, om ukeplanen ble fulgt, uten noen påminnelser fra meg, så vanket det en belønning i ny og ne! I dag er ukeplanen borte, og jeg maser ikke mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på barnet. 10-åringen her kan ta ansvar selv. 12-åringen kan ikke engang ha ansvar for å bytte truse hver dag. Om han skulle fått alt ansvaret han "burde hatt", så hadde ikke noe blitt gjort noensinne. Han hadde ikke fått med seg gymtøy, ikke skolesekk, ikke dusjet, ikke byttet klær etc. Aner ikke når han skal klare det selv, men pr idag går det ikke. 

Anonymkode: adc15...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

her er gutten snart 14 og det er samme kampen....

Anonymkode: 5f449...fbd

Her er h*n 10 og enn så lenge så er det samme kamp. Ser heller ikke ut til å bli bedre med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 åringen her må gjøre/huske disse tingene selv + gå med søppel, ta ut av oppvasmaskin o.l. Har ukeplan som må følges, konsekvensen av å ikke gjøre det man skal er tap av spilletid/tv. Må minnes på å sjekke ukeplanen innimellom, men han vil ikke miste tv/spilletid, så holder vanligvis å spørre om han har gjort det han skal/sjekket ukeplanen. 

Lurt å bli konsekvent nå, hvis han vet at dere maser for så å pakke for han, så trenger han jo ikke gjøre det. Og det blir ikke enklere etterhvert som hormonene løper løpsk vet jeg. 

Så jeg hadde tatt fighten og innarbeidet gode vaner nå. Mister han bussen, kommer for sent å må forklare lærer/trener at det var fordi han ikke gadd å pakke/gjøre det han skulle, så er det flaut og han gjør nok ikke det så mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...