Gå til innhold

Får du medfølelse for Anders Behring Breivik..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har medfølelse med alle barn som opplever å ha det vondt. Som 4 åring var Anders BB allerede ødelagt iflg rapportene, og dette sier en hel del om hva for grusomheter moren hans må ha utsatt et så lite barn for. Uskyldig barn. Jeg er selv mor, og får helt vondt i hjerteroten ved tanken på all julingen han må ha fått, av en mor som åpenlyst fortalte han "jeg skulle ønske du var død". For et grusomt liv det må ha vært, både psykisk og fysisk mishandling... uff. En gang i tiden var jo han en uskyldig gutt som ikke hadde gjort noe annet galt enn å bli født (iflg moren hans).

Når det er sagt, fortjener han ikke medfølelse, sett i lys av hva han gjorde senere i livet. Det går an å ha hatt et tøft liv, uten å gå hen og drepe nesten 80 mennesker senere....!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser dette tenker jeg ar moren skulle blitt straffeforfulgt i ettertid. For skadene som hun påførte Anders, samt krav om erstatning. Fengselsstraff hadde vært passende, istedenfor at alle synes synd på henne.

Anonymkode: aab8c...abd

Hun kom meget heldig ut av det ja. Ikke mye dette ble snakket om mens hun levde. Men så står det vel også noe om at hun selv også levde sammen med en psykisk syk mor gjennom oppveksten. Så det går i arv kan du si. Det aller viktigste oppe i alt dette er at folk som ikke er istand til å ta skikkelig vare på seg selv bør ALDRI selv få barn og bringe det videre. Genene og problemene bør dø ut dem.

Anonymkode: f9ba8...000

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde oppleve det han opplevde. Mange har likevel gjort det uten å bli som han. Mange har hatt liknende oppvekst og likevel blitt ordentlig gode og oppegående mennesker som ønsker å gjøre og leve rett og gi generasjon etter, det de selv ikke hadde. Mens andre igjen blir mennesker som fortsetter syklusen og enten dreper, tar selvmord, blir rusavhengige eller blir voldelige. Ikke i nærheten av å gjøre de handlingene Abb gjorde. Syns synd på barnet ja, men nei ingen sympati med han nå. Hvorfor er det mer synd på han enn de andre? Fordi handlingene hans var de mest grusomme? Og om man skal velge å syns synd på dette mennesket i fengsel, kan man heller gjøre tanker om til handling og heller prøve å gi noe til de som ikke har hatt det så lett i oppveksten. Og som har gått igjennom liknende. Ikke sitt  der og rist på hodet og si stakar, hjelp heller de som har det vondt og ros de som likevel velger å leve rett. 

Anonymkode: 67830...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk men det er feil å si det er på grunn av at mora var alenemor, det var vel heller at hun ikke har helt go hun heller. 

Men Breivik er syk veldig syk, han bør bli lobotomert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Nei, jeg er ikke enig med dine synspunkter. Du drar religion inn i absolutt alt du kommenterer på.

Her er lissom umoral tema. Tenk om en lærte folkeskikk på solen. Hvem hadde det skadet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det er en trist historie, men ingen tro på at man blir en hensynløs massemorder av en dårlig oppvekst. En gal massemorder kan også komme fra en varm og velfungerende familie. Da hadde man bare funnet en annen "mental" forklaring. 

Man skal ha en viss personlighet, og ta noen valg på grenser man velger å bryte i hodet sitt som har lite med hvilken oppvekst man har. Spesielt Behring. Alt var planlagt over laaaaang tid, og er bare ikke impulshandlinger. 

Eneste man kunne lurt på er om Breivik trengte en ny "mor" som "passet" på han resten av hans liv. Han har jo ca samme forhold til staten nå, som sin egen mor. 

Anonymkode: 9d0e7...394

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sympati for barnet og ungdommen Anders. Uansett hva man har gjort, så fortjener ingen en slik barndom. Jeg har derimot ikke sympati med den voksne Anders. Jeg har også hatt en vanskelig barndom med seksuelt misbruk fra far, men jeg har allikevel ikke blitt terrorist. Men jeg synes 22/7-saken viser hvor viktig det er å fange opp barn og unge med en vanskelig barndom, fordi den viser hvor viktig det er med hjelp til å bearbeide traumer og vonde opplevelser. 

Jeg håper forøvrig at han slipper isolat nå. Jeg synes det strider mot alt som er riktig å holde noen på isolat over lengre tid. Nå holdes han vel der også for sin egen sikkerhet, så om det er så lurt å la han sone med andre, er en annen sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei nei og atter nei. Han har drept så mange så har ingen medfølelse der. Den oppveksten hans er det foreldrene  som er ansvarlige for, han ble ikke bedt om å bli født og når han ble, så kjenner jeg ingen som helst medfølelse nettopp fordi d e skal være ansvarlige for hans trygge oppvekst. Han fikk det ikke, noe han ikke kan noe for men han mener at de drapene han gjorde var det eneste riktige, så nei atter en gang. Han blir trangsynt og vel så det, tenk så mange familier h a n og bare h a n  nå har ødelagt!    :rasende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tussi680 skrev:

Han blir trangsynt og vel så det, tenk så mange familier h a n og bare h a n  nå har ødelagt!  


Spørs om det egentlig er flere som burde sittet i samme cella.

https://www.youtube.com/watch?v=LLgqcy2YVY8

https://www.youtube.com/watch?v=ZLDyCN4oRIY

https://theaviationist.com/tag/utoya-island/

http://www.jostemikk.com/category/22-juli-saken/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har det.

Men det unnskylder på ingen måte hva han gjorde.

Anonymkode: cf20d...f34

Enig.

Jeg synes forferdelig synd på det barnet han var. Har lest både boken til Åge Borchgrevink og boken til Åsne Seierstad, og selv om barndommen ikke så så verst ut utenfra, var den veldig, veldig vond. Hans havn for trygghet var samtidig kilden til frykt, skriver Borchgrevink - han ble avvist av sin mor allerede som diebarn, trukket inn i varmen, avvist igjen. I barnehagen hadde han et gledesløst smil og sosionomer som fulgte ham noterte at barnet sto i fare for å utvikle patologiske trekk om ikke han fikk nytt hjem. Dessverre vektla den konservative dommeren morens biologiske bånd til gutten. Hun var borderliner og hadde selv hatt en forferdelig barndom med mishandling av eldre bror og en mor som skyldte poliosykdommen På graviditeten til jentungen sin. 

Jeg tror at Breivik har opplevd veldig mye smerte og det forklarer mye av hvordan han er blitt som han har blitt, selv om de færreste andre ville endt opp akkurat slik - man ville blitt destruktiv på en annen måte. Men han vet hva han gjorde og han kunne valgt noe annet og jeg mener regjeringsadvokaten har rett når han mener at menneskerettighetene ikke er krenket i fengselet, tingretten la listen for lavt. Men hans grunnleggende rettigheter som barn ble krenket hele tiden som liten gutt. Samfunnet vårt var med på å skape ham og klarte ikke å redde han så å skryte av rosetoget etterpå var i mine øyne en flau affære. 

Anonymkode: e92de...b6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen medfølelse for psykopater, barn eller ikke, mordere eller ikke.

Anonymkode: 05ad9...85c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Antoinette skrev:

Så vidt jeg husker ble han voldtatt av moren fra han var veldig liten (2 år). 

 Nei, det kan du umulig huske, for det har aldri vært stadfestet. Hun hadde ham i sengen sin, så server muligens opphavet til dette ryktet, men det betyr ikke at hun voldtok ham - mange har barnet i sengen. Ingen av rapportene som er blitt gjort tilgjengelige for forfatterne el rettsvesen tilsier det. Synes du skal oppgi kilder eller la være å fremme slike rykter som tross alt er injurierende og dessuten med på å alminneliggjøre voldtekt sv barn. 

Anonymkode: e92de...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid trist når noen lider. Klart det er synd på jævlen. Livet han har hatt er nok mer straff enn det rettsvesenet klarer å gi han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mer medfølelse med han nå enn tidligere. Etterhvert som historien om hans liv også kommer frem så er det bare tragisk. Handlingene hans den dagen kan ikke aksepteres på noen måte, men det han har opplevd gir en forklaring på hvorfor han kunne være kapabel til å utføre dem.

Får håpe hjelpeapparatet og instanser som jobber med barn og voksne(barn) lærer noe av denne saken. Hvor mye som har endret seg siden den gang er jeg usikker på. Stigmatisering og ansvarsfraskrivelser er ikke uvanlig i dagens helsenorge. Historien om Breivik og konsekvensene den fikk viser hvor viktig det er å ta emosjonell vold på alvor.

Anonymkode: 79bc0...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Det er en trist historie, men ingen tro på at man blir en hensynløs massemorder av en dårlig oppvekst. En gal massemorder kan også komme fra en varm og velfungerende familie. Da hadde man bare funnet en annen "mental" forklaring. 

Man skal ha en viss personlighet, og ta noen valg på grenser man velger å bryte i hodet sitt som har lite med hvilken oppvekst man har. Spesielt Behring. Alt var planlagt over laaaaang tid, og er bare ikke impulshandlinger. 

Eneste man kunne lurt på er om Breivik trengte en ny "mor" som "passet" på han resten av hans liv. Han har jo ca samme forhold til staten nå, som sin egen mor. 

Anonymkode: 9d0e7...394

Å jo da, hvilken oppvekst man har hatt og hvilket miljø man deretter ferdes i har ganske stor betydning. CIA, FBI og andre organisasjoner osv. opererer gjerne med "trekanten", som utgjør tre betingelser som regel er på plass når det gjelder kalde massmordere:

- Dårlig oppvekst, gjerne med emosjonell og/eller fysisk vold
- Biologisk anlegg
- Og til slutt, en triggerevent, at man blir offer eller utsatt for noe som får vannet til å renne over

Anonymkode: b6c17...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, debatant skrev:

Helt utrolig at psykiatrien ikke grep inn. Trodde det var jobben dems..

De venter ikke et sekund om barn får velmenende oppdragende klask.

Trynefaktor. :)

Anonymkode: 59413...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke en oppvekst jeg hadde unnet min egen verste fiende, og jeg er sikker på at mange mennesker som begår ugjerninger er like så mye formet av sine egne omgivelser som gjør at de blir farlige. Helt klart kan oppvekst forme hvilke syn og verdier man har. Men så sies det at psykopati også er medfødt, så kan vel hende det er en kombinasjon av flere ting som former de absolutt verste monstrene blant oss? 

Nei, jeg synes fortsatt ikke det er greit, det han ble utsatt for. Men nei, det er fortsatt ingen god grunn til å gjøre det han gjorde. På en annen side kan det forklare en del. Av og til orker jeg rett og slett tenke på hvor onde noen mennesker kan være. Men jeg tror at verden blir den vi gjør det til. Nå har vel også forskning vist at det utkjempes mindre kriger verden over, skal vi tro det som blir sagt? Det sagt, vil det nok alltid finnes noen ondskapsfulle jævler der ute, men jeg har på en måte veldig vanskelig for å tro at stein kalde mennesker på ingen måte er formet av miljøet rundt seg. noe

Noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOE må jo ha skjedd, på en eller annen måte. For at du skal drepe over hundre uskyldige unge på en sommerleir. Da handler det ikke om hva man mener om islam, religion, politikk, osv. Vedkommende må tydeligvis ha mistet noe vesentlig på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg har medfølelse med alle barn som opplever å ha det vondt. Som 4 åring var Anders BB allerede ødelagt iflg rapportene, og dette sier en hel del om hva for grusomheter moren hans må ha utsatt et så lite barn for. Uskyldig barn. Jeg er selv mor, og får helt vondt i hjerteroten ved tanken på all julingen han må ha fått, av en mor som åpenlyst fortalte han "jeg skulle ønske du var død". For et grusomt liv det må ha vært, både psykisk og fysisk mishandling... uff. En gang i tiden var jo han en uskyldig gutt som ikke hadde gjort noe annet galt enn å bli født (iflg moren hans).

Når det er sagt, fortjener han ikke medfølelse, sett i lys av hva han gjorde senere i livet. Det går an å ha hatt et tøft liv, uten å gå hen og drepe nesten 80 mennesker senere....!

Psykisk misshandling er minst like ille som fysisk. Alt i alt mener jeg at all misshandling av barn er en groteskt stygg handling. Gidder nesten ikke sammenligne, engang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt av barnet Anders, som mange andre her. Som mange andre her har jeg likevel ingen sympati med en som går bort til sårede ungdommer som trygler for sine liv og skyter dem i ansiktet, vond oppvekst eller ei. Akkurat det vet man godt at ikke er greit, og klarer man å la være å gjøre, uavhengig av oppvekst. Så sant man er et brukbart menneske i utgangspunktet, og det tror jeg ikke Breivik er.

Men den gang han var et barn som ble sviktet og behandlet dårlig hadde han ikke selv gjort noe for å fortjene det. Det var, og er, ikke mindre synd på det barnet Breivik var som 11-åring enn på andre 11-åringer som opplever det samme. Jeg har derimot ingen medfølelse med det han forteller om en kjip fengselshverdag nå, akkurat. Den fortjener han så til de grader.

Anonymkode: 4b7a0...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...