Gå til innhold

Får du medfølelse for Anders Behring Breivik..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nope, mange har hatt en tung oppvekst uten at de går rundt og skyter barn og sprenger regjeringsbygg fordet. Hans handlinger er vel i grunn bare en konsekvens av barnevernets udugelighet.

Anonymkode: 9efe0...deb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han har nok hatt det tøft gjennom oppveksten sin, ingen fortjener det. Selvfølgelig er det synd.

Men han får overhodet ingen sympati fra meg, ingenting kan unnskylde det han gjorde. Han har påført så mange folk en ubeskrivelig smerte, både på de som har mistet en de var glad i og de som overlevde, som må leve med disse traumene for alltid. 

Det er utrolig mange som har hatt en forferdelig oppvekst som ikke har blitt til terrorister av den grunn

Anonymkode: 21d8f...fc0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FarDareisMai

Ikke slike han er nå. Men har vondt av barnet/ungdommen Anders. Den voksne Anders har jeg ingen sympati for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin

Ja, den barndommen han har hatt unner jeg ingen. Slikt ødelegger et barn, og jeg kan ikke fatte at ingen grep skikkelig inn og sørget for en trygg oppvekst. Det gjør flere av handlingene hans mer forståelige, selv om de ikke er akseptable. 

Hvordan en mor kan få beholde omsorg for et barn hun drev psykisk mishandling mot fra tidlig spedbarnsalder og skylde på at han var ond, er for meg helt uforståelig. 

Endret av Hemoglobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndommen hans han jeg føle sympati med. Har lest både Moren og En av oss som tar opp dette. 

Men en dårlig oppvekst forsvarer ikke hans handlinger 22/7. Den figuren som sitter i Skien nå er en manipulerene sutrete homofil gutt som lever i en verden som ikke eksisterer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egentlig. Å vite mer om barndom kan hjelpe oss å forstå hvordan folk blir som de blir, og det kan hjelpe oss å forebygge. Men jeg har ikke sympati med noen bare fordi de hadde en dårlig barndom, de er også nødt å ha noen sympatiske trekk i nåtiden

Anonymkode: fceca...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Det er svært sjelden i ekstra grusomme tragedier at ikke gjerningsmann også er offer.

Det betyr selvfølgelig ikke at man kan unnskylde det som blir gjort, men har man ikke medfølelse med barnet Anders så har man litt svekkede sjelsevner synes jeg...

Alle som kan svare bastant Nei på dette spørsmålet pga det han har gjort lever i en verden jeg misunner dem litt...svart hvit verden hvor alt enten er rett eller galt.....i min verden er det dessverre alltid bare nyanser av grått når det kommer til de store og viktige spørsmålene...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Ja, jeg har  medfølelse for barnet Anders Behring Breiviks og hans barndom, det er tragisk at et lite barn skal oppleve det han gjorde. Det er like tragisk at systemet aldri fanget opp totalbildet og fikk fjernet han fra moren. Man kan jo på et sett og vis skjønne at en person kan bli ødelagt av barndommen, men medfølelsen stopper når jeg tenker på handlingene hans som voksen. 

Endret av Marillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte ja. Fordi at det er litt for mange av de som gjør grufulle ting som har hatt ekstremt dårlige oppvekster. Hele 22. Juli kunne kanskje vært unngått dersom barnevernet hadde grepet inn tidlig. Om man ser over til USA eksempel, som har en helt annen kriminalitet enn oss, har de barn som "plutselig bare dreper foreldrene sine". Og graver man litt dypere i de sakene er det litt for ofte snakk om omsorgssvikt og mishandling både fysisk og psykisk. 

På en annen måte nei. Fordi man står fortsatt ansvarlig for egne handlinger. Og det han har gjort er utilgivelig. Mange klarer heldigvis å vokse opp i dårlige familier og skolemiljøer uten å verken drepe familien sin eller stå bak skoleskyting. Så det alene er jo ikke nok. 

Helt ærlig trur jeg ikke han er frisk i hodet sitt. Og bør holdes innelåst resten av livet og. 

Anonymkode: 2912b...5b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har det.

Men det unnskylder på ingen måte hva han gjorde.

Anonymkode: cf20d...f34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen medfølelse, men veldig mye av historiene stemmer ikke.
Han kan ikke ha utført alt alene. Masse motstridende opplysninger om man samler info. Feil på feil.
Breivik reiste tidligere rundt som reneste etteretningsoffiseren, mange farlige land.
I tillegg er saken lagt lokk på i 60 år. Da må det være ting som skjules.
http://www.jostemikk.com/hvem-arbeidet-anders-behring-breivik-for/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pautina skrev:

Alle som kan svare bastant Nei på dette spørsmålet pga det han har gjort lever i en verden jeg misunner dem litt...svart hvit verden hvor alt enten er rett eller galt.....i min verden er det dessverre alltid bare nyanser av grått når det kommer til de store og viktige spørsmålene...

Hva har sympati med rett og galt å gjøre? At man har sympati med noen betyr ikke at man mener de har rett, å mangle sympati med noen betyr ikke at man mener de tar feil.

Lurer også litt på hva du mener med at det er nyanser i alt. Hva er det som er grått ved å drepe 70 mennesker? Hva er moralsk ambiguøst der? Hva er snevet av godhet i å drepe så mange mennesker?

Anonymkode: fceca...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Det han har gjort er så forferdelig at jeg håper han aldri slipper ut, ikke på permisjon engang. Men dette er ikke for og være "slem" mot han, snarere det at han er livsfarlig. Frykt, smerte og sinne var det som pushet han langt forbi grunnleggende moral. Han hjernevasket seg selv... Den fyren er ikke har og har ikke vært frisk på årevis. Men hvis jeg fikk bestemme hadde jeg endret lovene slik at livstid er et alternativ - Sånn at det er 100% SIKKERT, at han aldri skal ut igjen. Ingen anker, ingen "eksperter". Sløser ressurser svake mennesker kunne tatt del i. En ordning med livstid for de mest alvorlig forbrytelser og tilbud om aktiv dødshjelp dersom fangen selv ønsker det (på en human måte, det finnes mange) tror jeg er beste løsningen for slike som han i henhold til mitt eget syn på moral. Og være slem med ondskapsfulle mennesker innebærer at du taper en del av deg selv (med forebehold om at du ikke har en personlighetsforstyrrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har lest bøkene om denne saken kan jeg jo opplyse om at ABB ble sekuelt misbrukt av moren sin gjennom mange år.

Endret av Antoinette
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antoinette skrev:

For de som ikke har lest bøkene om denne saken kan jeg jo opplyse om at ABB ble sekuelt misbrukt av moren sin gjennom mange år.

Hvordan seksuelt misbrukt?

Anonymkode: 942d2...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Antoinette skrev:

For de som ikke har lest bøkene om denne saken kan jeg jo opplyse om at ABB ble sekualt misbrukt av moren sin gjennom mange år.

Helt utrolig at psykiatrien ikke grep inn. Trodde det var jobben dems..

De venter ikke et sekund om barn får velmenende oppdragende klask.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...