Gå til innhold

Dumt å bruke ABSen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå når det er så glatt slår ABSen inn hos meg hele tiden. Tenker ikke så mye over det, bilen stopper nå fint og jeg kan styre greit også.

Men...mannen min påstår at dette ikke er bra for bilen og sliter på både det ene og det andre. Jeg skal bremse mer forsiktig. Så tenker jeg det er jo en funksjon på bilen, ment for å brukes under visse omstendigheter.

Har vi en konklusjon på det?

Anonymkode: fa182...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ABS er automatisk, og på glatta slår den inn ved å "pumpe" bremsene for deg. Det sliter på bremsene som enhver hard nedbremsing gjør, så å kjøre forsiktigere slik at man ikke trenger å bruke bremsen like aktivt, vil spare på bremsene. Men ikke unngå å bremse for å unngå at ABS slår inn. 

Anonymkode: db4e9...451

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må også tenke på er at ABS slår inn når det trengs. Det er ikke slik at den har sin egen lille hjerne, og tenker "Nå! Nå har jeg lyst å bli brukt". Funksjonen er der for å hjelpe deg, og dessverre er det slik at det blir slitt som nevnt over her, som en hard nedbremsing. Kjør etter forholdene, brems forsiktig og pass på at du kjører etter forholdene. Vil absen slå seg inn, så er det en grunn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABS sliter ikke like mye på bilen som det å seile ut av veien og inn i f.eks. et tre gjør. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye det sliter, men jeg ville mene at du burde øve på å kjenne bilen slik at ABSen ikke slår inn så hyppig. Slik du beskriver det kjører ikke du behagelig eller økonomisk. Når ABSen slår inn så er det egentlig bilen som "redder" deg.Jeg synes det høres feil ut å basere kjørestilen sin på dette.

Det blir "nesten" som å trykke gassen i bånn på glatten fordi antispinn tar seg av resten.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ABSen stadig slår seg inn, bør du endre kjørestilen din. Ikke nødvendigvis fordi det sliter så mye på bilen, men fordi du kjører for fort for forholdene. ABSen slår inn fordi hjulene låser seg, og bilen sklir (kun i et kort øyeblikk fordi elektronikken slår inn). Hadde det ikke vært for ABSen, hadde du sklidd på stive hjul. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å bruke ABS'en som i at du ønsker å koble den ut? 

Svaret mitt på det er i så fall, nei. det skal man ikke. I en vanlig trafikksituasjon skal det godt gjøres å pumpebremse like effektivt som en ABS, de færreste sjåfører er på det nivået (rallysjåfører av god klasse kan dog gjøre en bedre jobb til tider). Når den slår inn så er det en grunn til det, og hadde du hatt vanlige bremser hadde du sklidd. 

Ja, det sliter litt mer, men det er bygd for å vare. Men det er uansett lurt å kjøre litt smidigere, slik at man ikke blir avhengig av ABS'en hele tiden. Det vil si mykere oppbremsning når du kan (når du har en rett veistrekke foran dag, det ikke er noen biler og/eller andre hindringer foran eller som kommer inn fra veikanten og der du likevel er på rett vei fremover. Og slipp heller opp gassen rett før svingen, slik at du slipper å bremse i selve svingen)

Anonymkode: 6b449...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :) Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :) Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

Å kjøre bil i høye hæler er IKKE bra og spesielt ikke når du tydeligvis ikke klarer det spesielt bra!

Men hvis en bil er utstyrt med ABS så skal selvfølgelig den funksjonen være der og ikke kobles ut på noen som helst måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :) Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

Du bør likevel ikke ha en kjørestil der ABSen stadig vekk brukes. Om bilen oppfører seg annerledes på veien fordi den er liten og lett, så må man tilpasse kjørestilen til det. Anbefaler deg å ha et par småsko liggende i bilen som du kan bruke når du kjører, siden du ikke klarer å kjøre følsomt med høye heler. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :) Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

Dårlig unnskyldning at bilen er liten og lett. Du må kjøre etter bilen din og etter forholdene. At ABSen slår inn bør være unntaket, uansett hvilken bil du kjører.

Jeg har ingen problemer med å kjøre bil med høye hæler. Hvis du ikke har noen følelse med bilen når du kjører med slike sko, bør du kjøre med andre sko, og ta på deg hælene når du kommer frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din har like lite peil på biler som du har på kjøring, tydeligvis!

Anonymkode: a5724...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din har like lite peil på biler som du har på kjøring, tydeligvis!

Anonymkode: a5724...4d9

Å, fantastisk! Denne analysen har vi ventet på i hele vårt liv. Tusen takk, et bidrag jeg ikke kunne vært foruten.

Anonymkode: fa182...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.1.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :)Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

Til gjengjeld har du mye mindre vekt som skal stoppes, så det argumentet faller på sin egen urimelighet. 

Poenget det ser ut som du går glipp av er at ABS er en teknisk løsning som er beregnet på å redde deg i en krisesituasjon, mens du kjører på en måte som gjør krisesituasjoner til en del av den daglige rutinen. Da sier det seg selv at du virkelig bør legge om kjørestilen av hensyn til alle rundt deg. Hvorvidt det sliter på bilen eller ikke er etter min mening helt underordnet her, for du kjører tydeligvis helt på marginene og en dag går det galt. 

Anonymkode: 8dbd3...7d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Nå når det er så glatt slår ABSen inn hos meg hele tiden. Tenker ikke så mye over det, bilen stopper nå fint og jeg kan styre greit også.

Men...mannen min påstår at dette ikke er bra for bilen og sliter på både det ene og det andre. Jeg skal bremse mer forsiktig. Så tenker jeg det er jo en funksjon på bilen, ment for å brukes under visse omstendigheter.

Har vi en konklusjon på det?

Anonymkode: fa182...12e

Jeg er trafikklærer, og iallefall en gang i uken er bilen min på banen der ABSen får kjørt seg. Har aldri hørt noe om at det er farlig for bilen (med unntak av at det betyr at du har en kjørestil som gjør at du ikke har tilstrekkelig veigrep).

Hvis du kjører defensivt trenger du jo så vidt å være borti bremsene...

På 19.1.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Merker meg mekanikersvaret. :) Bilen min er liten og lett, jeg tror den får generelt dårligere feste på veien enn SUVen til mannen min. Dét ser jo ikke han. Jeg kjører ikke spesielt fort eller røft, men tror mye av problemet ligger der. Dessuten kan det være vanskelig å kjøre følsomt når jeg f.eks. går i høye hæler.

Anonymkode: fa182...12e

At vekten på noe har noe som helst å si er noe vi må lære lastebilsjåfører er feil. For å teste dette kan du putte to bruskasser på et bord, en full og en tom, løft opp bordet. Legg merket til at de sklir akkurat samtidig.

Friksjon derimot har enormt mye å se. Prøv samme øvelse med en laptop. Først med gummiknottene ned, og så med skjermen ned. Legg merke til at når skjermen er nede sklir den MYE tidligere enn når den har gummiknottene nede. 

Konklusjon: Vekt har ingenting å si. Friksjon har enorm betydning.

Dette betyr at du enten har dårlige dekk (når byttet du de sist, har de nok mønster, nok pigger?), eller en dårlig kjørestil. Siden hakka 8 er såpass billige ville jeg bare kjøpt fire nye dekk og sett om det ble bedre. Hvis det ikke blir bedre bestiller du noen timer med trafikkskole for å lære å kjøre defensivt. 

Forøvrig må du kjøre i sko som egner seg til kjøring. Ikke flip flops, høye hæler, vernesko eller marsjstøvler. Hva gjør du hvis du må stoppe på isen om vinteren i høye hæler for å hjelpe noen som har kjørt av veien?

Du kan også prøve å bremse tidligere og mykere (gjerne uten å bremse, bare slipp gassen i god tid).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...