Gå til innhold

Skal til fastlege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestilt time for en konsultasjon hos min fastlege.

Hva er vanlig prosedyre når man ankommer lokalet?

Henvender man seg til sekretæren og sier man har kommet, eller setter man seg bare ned og venter til man blir hentet?

Anonymkode: b8712...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg er vant med er å gå til de i skranken, og lire ut av meg følgede:

Meg: "Hei, jeg er -navn-, og har en time hos -navn på lege-, klokken -ditt og datt-"

Sekretæren: "Fint, da setter du deg ned og venter"

Meg: "Takk, er h'n i rute, eller er det mye ventetid?"

Sekretæren: "Svar"

Meg: "Takk"

Og så kommer det en eller annen og roper opp navnet mitt.

Rimelig plankekjøring for det meste :)

Anonymkode: bacc3...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen legekontor står det plakat med informasjon. Enten at man skal sitte ned å vente, eller ta kontakt i skranken når man kommer. Er det ikke slik informasjon hadde jeg meldt meg i skranken for sikkerhets skyld.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er å sette seg ned på venterommet, så kommer legen ut og roper opp navnet ditt når det er din tur. Det er som regel ikke nødvendig å informere sekretærene om at du har kommet. 

Anonymkode: c5c48...893

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min setter man seg bare ned å venter.

Anonymkode: db1d6...7a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på oppslagene på eller rundt luken og på venterommet. Informasjon om hvordan ditt legekontor ønsker pasientene skal  gå frem pleier være oppslag på. 

Anonymkode: d9e2f...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos min forrige gav man alltid beskjed i skranken om at en hadde kommet, sikkert fordi han alltid var så sinnsykt forsinket.. Kunne liksom fint få beskjed om at han er en time, halvannen for sein så du kan gå litt på senteret imens.. rett og slett et mareritt av en lege å ha når man er i arbeid.

Hun jeg har nå kommer bare å roper oss opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da tror jeg at jeg drar litt tidligere enn planlagt slik at jeg kan se etter informasjon i lokalet.

Ett spørsmål til: Har lest at mange legekontorer nå har sånne betalingsmaskiner for betaling av egenandel. Er dette helt automatiserte prosesser, eller må jeg på noe punkt involvere sekretæren?

Beklager dumme spørsmål, jeg har aldri vært hos fastlege selv om jeg nærmer meg 30. Så det er godt å kunne spørre anonymt på nett.

Anonymkode: b8712...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da tror jeg at jeg drar litt tidligere enn planlagt slik at jeg kan se etter informasjon i lokalet.

Ett spørsmål til: Har lest at mange legekontorer nå har sånne betalingsmaskiner for betaling av egenandel. Er dette helt automatiserte prosesser, eller må jeg på noe punkt involvere sekretæren?

Beklager dumme spørsmål, jeg har aldri vært hos fastlege selv om jeg nærmer meg 30. Så det er godt å kunne spørre anonymt på nett.

Anonymkode: b8712...d03

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

Legekontoret jeg bruker har en slik maskin. Så lenge jeg husker hvordan den brukes, så kommer ingen bort. Dann og vann glemmer jeg meg ut, den piper, og sekretæren kommer bort og trykker litt på et eller annet jeg har glemt i ørska.

Om jeg husker det rett... (og det er samme maskinen)

- Kort inn i "glipe" til venstre. Chip... ned og mot deg? Det står på den rett over glipen vil jeg tro.

- Trykk inn fødselsdato.

- Trykk inn PIN kode.

- Ta ut kort.

- Vent et par sekunder på kvittering.

Og ut med deg :)

Anonymkode: bacc3...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt kontor setter jeg meg bare ned og venter. Melder kun fra om jeg feks. er fem minutter forsinket (legen er alltid en halvtime forsinket). 

 

Kortautomaten "min" foregår ved at det står først fødselsdato (kun seks siffer du slår inn), så kommer det automatisk opp om jeg vil betale kontakt, ha med giro eller betale med kort. Velger da kort, og så står det at jeg skal sette kortet i automaten (som er integrert, men ligg på siden av skjermen). Så taster jeg inn pin-kode der :) Så kan jeg ta kortet ut, og da kommer kvitteringen. 

Velger man giro kommer det ut på en sånn kvitteringslapp bare. Men med 50 kr gebyr også da. 

Anonymkode: aaebf...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da tror jeg at jeg drar litt tidligere enn planlagt slik at jeg kan se etter informasjon i lokalet.

Ett spørsmål til: Har lest at mange legekontorer nå har sånne betalingsmaskiner for betaling av egenandel. Er dette helt automatiserte prosesser, eller må jeg på noe punkt involvere sekretæren?

Beklager dumme spørsmål, jeg har aldri vært hos fastlege selv om jeg nærmer meg 30. Så det er godt å kunne spørre anonymt på nett.

Anonymkode: b8712...d03

De fleste legekontorer har en slik betalingsmaskin. Du skriver fyller inn personalia (gjerne fødselsdato) og regningen kommer opp. Dersom regningen ikke kommer opp går du til sekretærene og sier ifra. 

Det er helt greit å spørre. Jeg synes alltid det er en litt stille og klein stemning på legekontorer, så da er det litt greit å vite hvor man skal gjøre av seg. :)

Anonymkode: c5c48...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å si at du har kommet. Sett deg bare ned å vent. :)   

Anonymkode: 952f9...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig å si at du har kommet. Sett deg bare ned å vent. :)   

Anonymkode: 952f9...446

Dette varierer veldig, det vanligste er faktisk å gi beskjed. 

Ts, bare ta kontakt i luka, si f,eks "hei, jeg har time hos dr andersen kl 10, og lurer på om jeg skal si fra at jeg er kommet?" Da får du info fra de ansatte om hvordan de gjør det hos seg.

Anonymkode: 6da98...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal alltid henvende deg i ekspedisjonen, hvis ikke får ikke legen vite at du har kommet og hopper over deg og tar inn nestemann

Anonymkode: baf61...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette varierer veldig, det vanligste er faktisk å gi beskjed. 

Ts, bare ta kontakt i luka, si f,eks "hei, jeg har time hos dr andersen kl 10, og lurer på om jeg skal si fra at jeg er kommet?" Da får du info fra de ansatte om hvordan de gjør det hos seg.

Anonymkode: 6da98...1f2

Nei, det nekter jeg å tro. 

Anonymkode: c5c48...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne betalingsmaskiner funker bare ETTER timen din. Jeg følte meg som en idiot der jeg sto og tenkte jeg skulle være lur å benytte ventetiden før timen til å gjøre opp for meg så jeg kunne være kjapt ut døra etterpå. Maskinen hadde i tillegg sånn høy stemme beregnet på svaksynte og omtrent ropte ut i lokalet at fødselsdatoen min var ukjent. Legen trykker på et eller annet som sender regninga di til automaten når du har vært der. Det er selvfølgelig fordi det varierer hva legen tar betalt for, men akkurat det hadde ikke jeg tenkt på :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det nekter jeg å tro. 

Anonymkode: c5c48...893

Du må jo tro akkurat hva du vil, men nå har jeg jobbet på et par legekontorer og vært pasient hos et par andre, og det vanligste er å si fra så legen har oversikten over hvem som er kommet. Av og til kommer folk for tidlig og kan tas inn før hvis det er ledig tid, og av og til uteblir pasienter og da er det jo greit å vite at du ikke henger etter hvis du har brukt lengre tid på en pasient. Helsesekretæren i luken markerer "kommet" i timeboken, evt "lab" dersom du ta prøver før timen og sitter på laben. 

Anonymkode: 6da98...1f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo tro akkurat hva du vil, men nå har jeg jobbet på et par legekontorer og vært pasient hos et par andre, og det vanligste er å si fra så legen har oversikten over hvem som er kommet. Av og til kommer folk for tidlig og kan tas inn før hvis det er ledig tid, og av og til uteblir pasienter og da er det jo greit å vite at du ikke henger etter hvis du har brukt lengre tid på en pasient. Helsesekretæren i luken markerer "kommet" i timeboken, evt "lab" dersom du ta prøver før timen og sitter på laben. 

Anonymkode: 6da98...1f2

Så du baserer dette på hvor du har jobbet og hvor du har vært pasient? Det høres ut som et ganske tynt grunnlag. 

Anonymkode: c5c48...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du baserer dette på hvor du har jobbet og hvor du har vært pasient? Det høres ut som et ganske tynt grunnlag. 

Anonymkode: c5c48...893

Og på hvilket grunnlag baserer du din mening på? 

Jeg har vært på mange legekontor opp igjennom livet, og med ett unntak skulle vi si i fra i skranken.

Anonymkode: f3a7a...721

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på hvilket grunnlag baserer du din mening på? 

Jeg har vært på mange legekontor opp igjennom livet, og med ett unntak skulle vi si i fra i skranken.

Anonymkode: f3a7a...721

Det fører til et merarbeid for helsesekretærene som allerede er overfylt av arbeid. Jeg ser rett og slett ikke behovet for det. Det er ikke mange leger som ligger før tidsskjema. Om så blir dette gjerne fylt opp av attestskriving, elektroniske meldinger etc. 

Jeg har for øvrig kjennskap til hvordan det gjøres på minst 12 legekontorer i byen jeg bor i. Det er ikke vanlig praksis på noen av de å si ifra til helsesekretærene når man har kommet. Derfor har jeg ikke et inntrykk av at dette er det "mest vanlige" å gjøre. 

Anonymkode: c5c48...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...