Gå til innhold

Hva bør jeg ligge på? hjelp meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 167cm høy, veier 77kg - altså overvektig. Har ME og er i lite aktivitet, går kanskje totalt 2km om dagen.. Hva bør jeg ligge på (kalorier) for å gå ned i vekt? Jeg klarer ikke trene når jeg er så dårlig som nå..

Anonymkode: 21a06...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er nesten inaktiv tenker jeg du forbrenner rundt 2300-2500 kcal, så for å gå ned i vekt må du spise mindre enn dette. Prøv først å kutte ned med 500 for å se om det funker, altså 1800 kcal, hvis du forholder deg til den nedre grensa. 

Anonymkode: f22d6...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er nesten inaktiv tenker jeg du forbrenner rundt 2300-2500 kcal, så for å gå ned i vekt må du spise mindre enn dette. Prøv først å kutte ned med 500 for å se om det funker, altså 1800 kcal, hvis du forholder deg til den nedre grensa. 

Anonymkode: f22d6...bfb

Jeg ligger på 1800 og har gjort det en stund, går opp i vekt av å spise så mange kcal pr døgn.

Anonymkode: 21a06...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ME bør du da få i deg så mye næring du klarer? Du høres forsåvidt absolutt ikke overvektig ut for meg, det er da en normal vekt?

Spis sunt, det er mitt råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gulvplanke skrev:

Har du ME bør du da få i deg så mye næring du klarer? Du høres forsåvidt absolutt ikke overvektig ut for meg, det er da en normal vekt?

Spis sunt, det er mitt råd.

Det er jo overhodet ikke en sunn vekt når man er 168cm "høy".

Anonymkode: 21a06...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo overhodet ikke en sunn vekt når man er 168cm "høy".

Anonymkode: 21a06...743

Du har jo gjennomsnittshøyden til norske kvinner, da kaller jeg deg ikke lav. Og hvis du har ME, hvorfor fokuserer du på å gå ned i vekt? Du må jo fokusere på å gi kroppen viktig næring og hvile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gulvplanke skrev:

Du har jo gjennomsnittshøyden til norske kvinner, da kaller jeg deg ikke lav. Og hvis du har ME, hvorfor fokuserer du på å gå ned i vekt? Du må jo fokusere på å gi kroppen viktig næring og hvile.

Fordi jeg blir deprimert av å ikke være fornøyd med kroppen min, og det å ha ME er ikke lett å takle i seg selv.

Anonymkode: 21a06...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg blir deprimert av å ikke være fornøyd med kroppen min, og det å ha ME er ikke lett å takle i seg selv.

Anonymkode: 21a06...743

Nei, jeg kan veldig godt skjønne at ME er kjempetungt. Men veien for å bli bedre kan da ikke være å fokusere på kalorier? Hadde du hatt store helseproblemer pga overvekt hadde jeg støttet det, men det kan du umulig ha med en helt normal vekt. Du har fått en alvorlig sykdom som kan være svært vanskelig å komme ut av, men å fokusere på å spise færre kalorier tror jeg bare vil gjøre deg dårligere. Kroppen din trenger alt den oppbackingen den kan få for å komme seg ut av dette. Ditt fokus må være å bli bedre, ikke å bli tynnere.

Anonymkode: c02b2...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan veldig godt skjønne at ME er kjempetungt. Men veien for å bli bedre kan da ikke være å fokusere på kalorier? Hadde du hatt store helseproblemer pga overvekt hadde jeg støttet det, men det kan du umulig ha med en helt normal vekt. Du har fått en alvorlig sykdom som kan være svært vanskelig å komme ut av, men å fokusere på å spise færre kalorier tror jeg bare vil gjøre deg dårligere. Kroppen din trenger alt den oppbackingen den kan få for å komme seg ut av dette. Ditt fokus må være å bli bedre, ikke å bli tynnere.

Anonymkode: c02b2...624

77 kg er ikke en normal vekt når en er 168 cm høy.... Eller, fult mulig det er en normal vekt, men det er ikke en sunn vekt. 

Det er bra du fokuserer på helsa de, TS :) Lykke til! 

Anonymkode: f22d6...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til seg ts er å snakke med legen din om dette. H*n er den som kan svare deg på dette og hva som er best for din kropp. God bedring :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har en BMI på godt under 30 og dersom hun ikke har noen plager eller sykdommer som følge av "overvekten" vil hun heller ikke ha noen helsegevinst av å gå ned i vekt. Nå kan det likevel hende at et sunt og balansert kosthold vil kunne bidra både til at TS føler seg bedre og går ned de få kiloene det er snakk om. Fokuset her må imidlertid være at hun får i seg sunn og nok mat og så får en eventuell vektnedgang komme som en bonus tenker jeg. Uansett ville jeg ha snakket med legen først for å høre hva som er forsvarlig. Det ville helt sikkert også være lurt med en henvisning til kostholdsveiledning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

TS har en BMI på godt under 30 og dersom hun ikke har noen plager eller sykdommer som følge av "overvekten" vil hun heller ikke ha noen helsegevinst av å gå ned i vekt. 

Feil. Det er alltid helsegevinster ved å gå ned til normalvekt, og en av disse er psykisk velvære. TS nevner hun ikke trivs i kroppen sin nå, og vil dermed ha det bedre med seg selv om hun går ned i vekt. 

Anonymkode: d82fd...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er alltid helsegevinster ved å gå ned til normalvekt, og en av disse er psykisk velvære. TS nevner hun ikke trivs i kroppen sin nå, og vil dermed ha det bedre med seg selv om hun går ned i vekt. 

Anonymkode: d82fd...b4e

Les det jeg skriver en gang til! ;)

http://www.lommelegen.no/artikkel/fraråder-lett-overvektige-å-slanke-seg-dette-bør-de-gjøre-i-stedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange grupper på Facebook for de som ønsker å gå ned i vekt. Der får man hjelp med menyer og oppbacking, så det hele går som en lek! Skulle gjerne tipset deg om en av de gruppene som jeg tror kunne hjulpet deg, men vet ikke om det er lov her. 

Uansett tror jeg du vil få det bedre om du går ned i vekt, og får å gå ned må du se på både kaloriinntak og karboinnhold. Kutt ut sukker og andre produkter med mye karbohydrater og stivelse. Spis rene produkter som kjøtt, fisk , egg og masse grønnsaker. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om ME, men jeg håper du får god oppfølging av lege.

Til sidediskusjonen: Jeg tipper TS er den som best vet om hun bør ned i vekt eller ikke. Å gå fra overvektig til normalvektig vil ikke på magisk vis fjerne alle problemer og gjøre en lykkelig resten av livet - men det vil definitivt fjerne problemet "overvekt". For å gå ned i vekt må man spise mindre (færre kalorier) enn man forbrenner; det er uomtvistelig nødvendig. Men om fokus bør ligge på å spise mindre, eller bevege seg mer, eller spise annen mat, eller kutte ut frokosten, eller få hjelp med depresjon - det er et åpent spørsmål. Kanskje det er et spørsmål TS bør drøfte med sin lege. Ikke fordi det er så himla vanskelig å gå ned i vekt (eller holde seg der), men fordi hun har en alvorlig sykdom som kan påvirke eller påvirkes av matinntak og vektendring.

 

Ryddet for brudd på underforumets retningslinjer.

Edie, mod.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Leo skrev:

Men TS har en god del høyere BMI enn dette, så det du pusher stemmer ikke. Uansett så sier hun at hun vil gå ned i vekt fordi hun ikke trivs med å være overvektig. Dette er mer relevant enn at du syns folk bør være overvektige.

Anonymkode: d82fd...b4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er viktig du har fokus på sunn og riktig mat. Ikke tenk kun kalorier, da kan du velge mat som ikke er bra for kroppen din. Kutt ut alt av snop, spis mye frukt og grønt, ren mat, ikke brus, og må du ha brus velg lettvarianten. Og særlig siden du har ME, ta deg god tid. Jeg tenker og det er lurt at du prater med legen din. Lykke til! Klem 

Anonymkode: 0af00...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du vil ned i vekt TS. Å ha ME er en stor psykisk belastning, og det å gå rundt å være misfornøyd med kroppen sin fører med seg enda mer belastning. Noe av problemet de fleste med ME opplever er jo at kroppen er i "forsvarsmodus" eller "fight or flight modus" hele tiden, noe som pøser ut stresshormoner i kroppen. Det å gå i gang med en slankekur vil kunne stresse kroppen ytterligere, og det er jo ikke ønskelig. Men kanskje et veldig moderat kaloriunderskudd vil være ok? Men det er utrolig viktig at kroppen din får ren og næringsrik mat. Synes det er gode råd du har fått over her om å nevne dette for legen din, som kjenner deg og din situasjon. 

Anonymkode: c4738...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...